• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Vertrek Concept

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 januari 2011 om 15:44 – 46 Reacties

Afbeelding Ford Vertrek ConceptAfbeelding Ford Vertrek ConceptAfbeelding Ford Vertrek ConceptAfbeelding Ford Vertrek ConceptAfbeelding Ford Vertrek ConceptAfbeelding Ford Vertrek ConceptAfbeelding Ford Vertrek ConceptAfbeelding Ford Vertrek Concept

Ford Vertrek concept
Naast hybride familiewagens gunt Ford ons in Detroit ook een kijkje op wat volgens hun visie de nieuwe global compact SUV moet worden, de Vertrek concept. De naam klinkt voor ons Nederlanders wat raar in de oren, maar daar moeten we maar even overheen stappen. Het design is een evolutie van de Ford Kuga, maar dan wat ranker, aerodynamischer, en een slag groter.

De aandrijving is afkomstig van Fords viercilinder EcoBoost-range (in dit model zit een 1.6 liter), die het verbruik enigszins binnen de perken moeten houden. Om hierbij een handje te helpen zullen er ook zaken als een start-stop systeem worden geïntroduceerd.

Volgens Ford zelf is de designtaal een evolutie van het zogeheten “kinetic design” dat we op de meest recente Ford-modellen toegepast zagen. Het geheel doet rank aan, en natuurlijk zit de kans er dik in dat bijvoorbeeld de kleine lampunits en spiegels het conceptstadium niet overleven. Verder springt het grote glazen panoramadak meteen in het oog, benieuwd hoe ver deze het richting het productiestadium gaat schoppen. Naast de ‘nieuwe Kuga’ staat ook een kleiner crossover-broertje, op basis van de Fiesta, gepland.

In het interieur is nog duidelijker zichtbaar dat we hier met een concept te maken hebben. De mooie dunne stoeltjes, futuristische designelementen, en het warme neonlicht zijn absoluut een lust voor het oog. Zijn platform deelt de Vertrek met dat van de twee hybride C-MAX’en, en ook een prodcutieversie van dit concept zal waarschijnlijk meerdere markten gaan bedienen, net zoals de 2012 Focus.

Update: persvideo van de Ford Vertrek staat op Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Gratis Ford Explorer voor extreme lefgozer

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, detroit-2011, Ford, kuga, SUV

Vorig bericht: « Ford introduceert twee nieuwe hybride types C-MAX
Volgend bericht: Rijtest en video: Alfa Romeo Giulietta QV »

Lees Interacties

Reacties

  1. steffenn zegt

    10 januari 2011 om 15:46

    Is amerikaans en gaat amerikaans blijven die auto..

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      10 januari 2011 om 15:53

      Ik vind het Amerikaanse gehalte wel mee vallen. De Kuga doet voor mij niet Amerikaans aan en vind ik de mooiste in zijn sigment. Zelf zie ik niet zoveel in die mini SUV’s en Crossovers. Maar als er markt voor is waarom niet.

      Login om te reageren
      • screamer zegt

        10 januari 2011 om 16:21

        @Vreddy_B: ze zeggen al immers, global compact SUV, dus net zoals de nieuwe fiesta zal een productieversie van deze bijna wereldwijd ingezet worden.
        en qua design vind ik het juist erg gewaagd, dus europees. ikzelf vind de meeste amerikaanse auto’s erg stoer en klassiek qua design. en europese modellen (kijk vooral naar renault en citroen) erg modern. die kant gaat Ford ook op. ze durven eindelijk.

        Login om te reageren
        • Vreddy_B zegt

          10 januari 2011 om 16:35

          @screamer: Ik ben het volledig met je eens. De laatste keer dat Ford gedurfd is geweest gaat terug naar begin 80 met de Ford Sierra.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            10 januari 2011 om 20:32

            @Vreddy_B: En de Ka dan? Zeer gewaagd hoor, en nog goed uitgedraaid ook.

            Login om te reageren
  2. MAB zegt

    10 januari 2011 om 15:55

    dikke shit

    Login om te reageren
  3. Emerald_Green_Jag zegt

    10 januari 2011 om 15:56

    Hmmmm, sponsor van het programma ‘Ik vertrek’ (o.b.v. het boek Ik Jan Kremer)?
    Van mij mag hij ook de Ford OPROTTEN heten.

    Login om te reageren
    • Emerald_Green_Jag zegt

      10 januari 2011 om 15:57

      dat alles natuurlijk met een dikke ;-)

      Login om te reageren
  4. JamesBond007 zegt

    10 januari 2011 om 15:59

    Vind ‘m wel wat hebben.

    Login om te reageren
  5. sperwin zegt

    10 januari 2011 om 16:01

    waarom staat de rijtest altijd eerder op abhd dan hier?

    Login om te reageren
  6. bartinspace zegt

    10 januari 2011 om 16:01

    Interieur is best wel goed gedaan (en dan met name het dashboard), ik twijfel een beetje over het exterieur, maar het is in elk geval vrij Ford.
    Trouwens, ligt het aan mij of zijn die spiegels veel te klein? :D

    Login om te reageren
  7. saba zegt

    10 januari 2011 om 16:05

    zij aanzicht is wel erg q7 meets kia,…

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      10 januari 2011 om 18:49

      @saba: aarrghh.. ik lees ook echt overal van die domme uitspraken :S

      Ik ben overigens meer benieuwd naar de Mazda CX-5

      Login om te reageren
      • saba zegt

        10 januari 2011 om 20:44

        @Atenza: gebruik je ogen, zie je het ook,…

        Login om te reageren
        • Atenza zegt

          10 januari 2011 om 21:00

          @saba: gebruik jij je ogen eens. Zie je die Kuga foto wel?

          Login om te reageren
          • saba zegt

            10 januari 2011 om 22:47

            @Atenza: oh, je bedoeld die kuga die ook wel veel weg heeft van een kia,…ja die zie ik,…

            Login om te reageren
            • Atenza zegt

              10 januari 2011 om 23:01

              @saba: ja en toen de Kia Venga uitkwam leek het weer op een Ford.. röt öp

              Login om te reageren
              • saba zegt

                10 januari 2011 om 23:22

                @Atenza: en dat zei ik waar?…

    • zdev zegt

      10 januari 2011 om 19:58

      @saba: precies wat ik dacht.

      Login om te reageren
  8. atakan zegt

    10 januari 2011 om 16:05

    Wanneer Vertrekt die ;) ?

    Login om te reageren
  9. Jochempie zegt

    10 januari 2011 om 16:13

    Is dat net zoiets als de Nissan Leaf?

    Login om te reageren
    • Emerald_Green_Jag zegt

      10 januari 2011 om 16:28

      @Jochempie: Bijna. Leave is iets anders dan Leaf… hierbij neem ik neem mij geen ‘blad voor de mond’.
      Make like a tree, and….

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        10 januari 2011 om 16:43

        @Emerald_Green_Jag: Niet volgens J.D.

        http://www.youtube.com/watch?v=uFOajLZlg5o

        Login om te reageren
  10. duckje zegt

    10 januari 2011 om 16:20

    ik vind hem mooi,
    maken die boel

    Login om te reageren
  11. autoblogger zegt

    10 januari 2011 om 16:24

    Nog even wat yada-yada vanuit het Ford HQ:

    De Ford Vertrek Concept SUV laat zien hoe de visie van een nieuwe generatie zuinige compact SUV’s kan worden verwezenlijkt door twee groeiende productfamilies, de Ford EcoBoost™-benzinemotoren en de geavanceerde TDCi dieselmotoren, breder toe te passen in combinatie met de nieuwe Ford Auto-Start-Stop-technologie.

    EcoBoost-motoren zijn essentiële factoren in de strategie van Ford om compacte, technisch geavanceerde motoren te leveren die veel vermogen en een laag brandstofverbruik bieden. Vergeleken met grotere, minder efficiënte motoren, verbruiken Ford EcoBoost-motoren tot wel 20 procent minder brandstof en stoten zij zo’n 15 procent minder CO2 uit.

    Naast de turbocompressor met directe inspuiting, zijn de ingenieurs van Ford er in geslaagd om de EcoBoost-technologie nog verder te verbeteren door toepassing van een elektronisch regelsysteem voor variabele kleptiming en door alle aspecten van de motor nauwkeurig af te stellen. Ford bezit minstens 125 octrooien op de EcoBoost-technologie.

    De Ford Vertrek is uitgerust met de ultra-efficiënte 1.6-liter viercilinder Ford EcoBoost-motor. Het vermogen van deze motor is vergelijkbaar met dat van een grote motor, maar de EcoBoost is een stuk zuiniger en stoot beduidend minder CO2 uit.

    In 2013 zullen 80 procent van de wereldwijd verkrijgbare modellen en 90 procent van de Noord-Amerikaanse modellen van Ford leverbaar zijn met een EcoBoost-motor.

    Geavanceerde dieselmotoren
    Consumenten buiten de VS kunnen ook kiezen uit een uitgebreide reeks zuinige en krachtige Duratorq® TDCi-motoren. Veel Duratorq-motoren zouden kunnen worden toegepast in een productiemodel op basis van de Vertrek. Geavanceerde dieseltechnologie is met name populair in Europa, waar 96 procent van de verkochte Kuga’s op diesel rijdt.

    De populaire 2.0-liter Ford Duratorq TDCi is onlangs verder verbeterd en biedt nu nóg hogere prestaties, een nóg lager brandstofverbruik en meer verfijning.

    Een efficiënter verbrandingssysteem zorgt voor meer topvermogen en een aanzienlijk hogere rijkwaliteit met meer responsiviteit en trekkracht bij lagere toerentallen. Daarnaast liggen brandstofverbruik en CO2-uitstoot lager. Afhankelijk van het gebruik is de CO2-uitstoot tot 7 procent lager ten opzichte van de vorige 2.0-liter TDCi.

    Brandstofbesparing door automatisch uitschakelbare motoren
    Ook het Ford Auto-Start-Stop-systeem levert een grote bijdrage tot een lager brandstofverbruik. Dit systeem schakelt automatisch de motor uit als de auto stilstaat, bijvoorbeeld bij een stoplicht. Zodra de bestuurder weer wil optrekken, wordt de motor razendsnel herstart.

    Een Auto-Start-Stop-systeem kan onder gecombineerde rijomstandigheden het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met wel 5 procent verminderen. In de stad en in druk verkeer waar de auto vaak stilstaat, kan de besparing zelfs oplopen tot 10 procent.

    Het geavanceerde nieuwe Ford Auto-Start-Stop-systeem werkt uiterst soepel. Het starten en stoppen gaat stil en ongemerkt, zodat bestuurders hun rijgedrag niet hoeven te veranderen. Wanneer de motor wordt afgezet, bereidt het elektronische regelsysteem de motor direct voor op een snelle herstart. Een systeem van ingebouwde sensoren ‘voelt’ het als de bestuurder iets doet dat kan worden geïnterpreteerd als een poging om op te trekken, zoals het rempedaal loslaten of het gaspedaal of de koppeling intrappen.

    Zodra de bestuurder zich klaarmaakt om weer op te trekken, start de motor vrijwel onmiddellijk en geluidloos; het systeem herstart de motor in slecht 0,3 seconde. Dit gebeurt bijna ongemerkt, en ruim voordat de auto in de versnelling wordt gezet. Om het hogere aantal motorstarts aan te kunnen is de startmotor uitgevoerd met een extra robuuste elektromotor en een zwaarder uitgevoerd startmotorrondselmechanisme, dat bovendien stiller werkt.

    Smart Regenerative Charging
    Geavanceerde accutechnologie beschermt de hoofdaccu tegen de gevolgen van het veel vaker opladen en ontladen bij het frequente starten en stoppen. Andere technologieën zorgen ervoor dat de accu zo efficiënt mogelijk opgeladen blijft. Een Smart Regenerative Charging-systeem laat de dynamo meer stroom produceren wanneer de auto op de remmen of de motor afremt. De bewegingsenergie van de auto wordt omgezet in elektrische energie zonder daarvoor extra brandstof te gebruiken.

    Deze ‘gratis’ stroom wordt gebruikt om de accu bij te laden en is later weer beschikbaar voor de elektrische systemen, bijvoorbeeld wanneer de motor wordt afgezet tijdens een stopfase of wanneer de dynamo in een minder efficiënte modus werkt.

    De accu heeft een geavanceerd beheersysteem dat de toestand van de accu continu bewaakt en doorgeeft aan het Ford Auto-Start-Stop-systeem, zodat het slimme oplaadsysteem de accu optimaal kan opladen. Het Auto-Start-Stop-systeem ‘weet’ altijd hoeveel accuspanning er beschikbaar is en kan de motor zo nodig laten draaien als de accu onvoldoende opgeladen is.

    Login om te reageren
  12. Simpson zegt

    10 januari 2011 om 17:11

    hebben ze bij Ford teveel met google translate gespeeld?
    Ik maak als een boom en vertrek?

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    10 januari 2011 om 17:20

    Leuk! Een concept. Maar ziet er niet schokkend gek uit dus ik zal er prima om slapen.

    Login om te reageren
  14. W115 zegt

    10 januari 2011 om 17:28

    Wat hebben concepts toch met de zijspiegels? Less is more?

    Login om te reageren
  15. Atenza zegt

    10 januari 2011 om 18:44

    Ziet er best goed uit. Mooie evolutie van de Kuga

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 januari 2011 om 20:36

      @Atenza: Idd, lijkt eerder een voorbode voor een facelift dan een nieuw model…

      Login om te reageren
  16. As_long_as_it_is_fast zegt

    10 januari 2011 om 19:03

    Ziet er toch lang niet slecht uit?
    Wel een vraagje aan de rest:
    Waar zitten de deurklinken?

    Ziet er allemaal erg leuk uit maar als je d’r niet ingeraakt ben je er niet veel mee e! =D

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      10 januari 2011 om 19:14

      @As_long_as_it_is_fast: eerste keer dat je een concept car ziet..?

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        10 januari 2011 om 23:17

        @Atenza: kleine moeite van ze erop te zetten..? en eerste keer dat het mij opvalt eerlijk gezegd, ja.

        Login om te reageren
  17. Dimglor zegt

    10 januari 2011 om 19:55

    Heeft net volledig dezelfde raamstijlen als de Kuga… Valt me net op :-)
    En doet me ook wat denken aan de Evoque…. Ben er niet wild van eigenlijk…

    Login om te reageren
  18. koekepan zegt

    10 januari 2011 om 20:20

    wat een saaie persvideo!

    Login om te reageren
  19. kingkay zegt

    10 januari 2011 om 20:35

    Heerlijk interieur, het moet gezegd.

    Login om te reageren
  20. luis zegt

    10 januari 2011 om 20:41

    ach ja heb mooiere auto`s gezien

    Login om te reageren
  21. willemq zegt

    10 januari 2011 om 20:55

    nou, nou, nou ford is weer eens goed bezig!

    Login om te reageren
  22. fiatboy zegt

    10 januari 2011 om 21:53

    keep it coming,ford

    Login om te reageren
  23. RutgerK zegt

    10 januari 2011 om 22:54

    Met de naam Ford Veritek zijn we snel over de raar klinkende naam heen denk ik.

    Het concept is een mooie doorontwikkeling op de Kuga. In Nederland zie je de Kuga maar sporadisch rijden maar in Duitsland en Oostenrijk zie ik ze gelukkig vaker van dan Santa Fé’s.

    Login om te reageren
  24. floryn zegt

    10 januari 2011 om 23:20

    Prima. Slechter dan de huidige vormgeving van Euro Ford’s kan het in ieder geval niet worden.

    Login om te reageren
  25. clubbtraxx zegt

    11 januari 2011 om 01:05

    Beetje Kuga meets Q7 is het wel, maar ik vind ‘m best gaaf.

    Jammer dat de Kuga in NL zo duur is, anders had je die wagen beslist meer gezien.

    Login om te reageren
  26. MichaelvdBroek zegt

    11 januari 2011 om 01:07

    gaaf, doet mij ook erg denken aan de q7!

    Login om te reageren
  27. boygeorge zegt

    11 januari 2011 om 03:14

    Heel mooie lampunits en zeer mooie spiegels.

    Login om te reageren
  28. RutgerK zegt

    11 januari 2011 om 09:33

    Nog niet aangepast? Het is dus Veritek en niet Vertrek

    Login om te reageren
    • driftkicker zegt

      11 januari 2011 om 09:44

      @RutgerK: Foto achterkant staat toch echt Vertrek op hoor. Wat een stomme naam.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North