• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit gaat de Formule 1 vanaf nu anders doen

Auteur: machielvdd, gepost 14 februari 2022 om 19:05 – 18 Reacties

Er was genoeg te bespreken tijdens de eerste Formule 1-vergadering van het jaar. We zetten het allemaal op een rijtje.

De Formule 1 moest interessanter worden. Daarom werden er vorig jaar sprintraces geïntroduceerd. Achteraf gezien bleek het helemaal niet nodig om dingen toe te voegen. We kregen namelijk een seizoen voorgeschoteld waarin meer dan genoeg gebeurde qua spanning en sensatie.

Eerste vergadering

Er was daarom genoeg te bespreken voor de hoge heren van de FIA en de Formule 1. Vandaag kwamen ze bijeen in London voor de eerste vergadering van het jaar, onder leiding van de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem. Uiteraard ging het daarbij over dat ene akkefietje in de slotfase van Abu Dhabi.

Structurele veranderingen

Wat voor gevolgen deze gang van zaken krijgt is nog even afwachten. De FIA laat wel weten dat in er in de komende dagen “structurele veranderingen” aangekondigd worden. Een van deze veranderingen is waarschijnlijk “Masi, functie elders”. We houden jullie op de hoogte.

Sprintraces

Waar we wel iets over kunnen zeggen zijn de sprintraces. Er komen géén extra sprintraces bij in 2022, dus dit jaar zullen er wederom drie sprintraces zijn. Deze zullen verreden worden tijdens de GP van Emilia Romagna (op Imola dus), de GP van Oostenrijk en de GP van Brazilië.

Puntentelling

Er is ook besloten om de puntentelling van de sprintraces aan te passen. Vorig jaar kreeg alleen de top drie punten, nu krijgt iedereen die in de top acht finisht punten. De nummer één ontvangt acht punten, de nummer acht één punt. Er valt dus een hoop te halen bij de sprint.

Pole position

Nog een kleine wijziging: de officiële naam van de sprintrace is niet langer ‘Sprint Qualifiying’, maar gewoon ‘Sprint’. De sprintrace bepaalt nog wel gewoon de startopstelling. De titel pole position gaat echter naar degene die op de vrijdag de snelste is in de gewone kwalificatie.

Korte races

Er was nog een punt van aandacht tijdens de vergadering, namelijk het fiasco dat de GP van België was. De Formule 1 gaat het vanaf nu anders aanpakken qua punten. Er moeten voortaan minstens twee rondes gereden zijn zonder (virtual) safety car, anders worden er geen punten toegekend. Als deze regel er vorig jaar al was geweest zouden er dus geen punten zijn uitgedeeld in Spa. En dan was Max dus geen kampioen geweest.

Enfin, wanneer worden er dan wel punten uitgedeeld? Als de leider minder dan een kwart van de race uitrijdt krijgt de winnaar 6 punten en de nummer vijf 1 punt. Bij 25% tot 50% krijgt de winnaar 13 punten en de nummer negen 1 punt. Bij 50% tot 75% krijgt de winnaar 19 punten en de nummer tien 1 punt. Maar dat moet je nog maar eens teruglezen als er weer een race in het water dreigt te vallen.

Tot zover de nieuwe regels die vandaag zijn aangekondigd. Wordt vervolgd!

Ook interessant!

  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Video: Verstappen gaat voorbij aan Gasly
  • Formule 1 op Zandvoort gaat definitief door!
  • moedige coureurs
    De sprintrace; zo gaat de wedstrijdleiding straffen

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Fiat, Formule 1, Racing, Sprintrace

Vorig bericht: « DeLorean gaat dit jaar eindelijk een comeback maken
Volgend bericht: Alle Nederlandse Superchargers nu open voor niet-Tesla’s! »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaapiyo zegt

    14 februari 2022 om 19:40

    Toch minder sprintraces dus omdat de grote teams het budgetplafond met een paar mil wilden oprekken vanwege de kosten die die races met zich mee zouden brengen. Niet echt fan van dat er nu ook serieuze punten in toegekend worden, maar ben dan ook een puristische dino. Gelukkig in ieder geval geen reversed grids en dat soort ongein.

    Login om te reageren
    • mc96 zegt

      14 februari 2022 om 22:06

      Eens. Van mij hadden die sprintraces helemaal geschrapt mogen worden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 februari 2022 om 05:41

        Want je houdt niet van F1 races?

        Login om te reageren
  2. lpgbarrel zegt

    14 februari 2022 om 20:08

    En welke straf krijgt een zeurende teamlijder?

    Login om te reageren
    • joos straetmans zegt

      14 februari 2022 om 21:50

      Teamlijder of teamleider ?

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        15 februari 2022 om 05:56

        @joosstra: Bij Toto is dat hetzelfde.

        Login om te reageren
        • lpgbarrel zegt

          16 februari 2022 om 09:45

          @toniominestrone: ;-)

          Login om te reageren
    • joki zegt

      15 februari 2022 om 07:31

      Een “zeurende teamlijder” hoef je niet te straffen, iemand die lijdt heeft medische hulp nodig… Die andere “zeurende teamleiders” moeten eruit, en zo snel mogelijk!!! Degenen die hun hoofdtelefoon stuk slaan dienen te worden gevierendeeld!!! Gelukkig was ik ook bij de desbetreffende vergadering! Autoblog, volledig rapporteren hé!!!

      Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    14 februari 2022 om 20:12

    Beter systeem ivm Sprint dat de rest ook nog wat punten kan sprokkelen ipv enkel voor spek en bonen te rijden.

    Update: Mercedes krijgt blijkbaar z’n zin ivm Masi.. hij mag geen race director meer spelen, maar krijgt een rol in de veiligheid van F1. Dit vernam Sky Sports uit betrouwbare bron.

    https://www.gpblog.com/nl/nieuws/104540/masi-geen-wedstrijdleider-meer-maar-krijgt-rol-in-veiligheid.html

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 februari 2022 om 21:10

      @flyerbunch: zijn positie was sowieso onhoudbaar. Door alles wat er gebeurd is zou elke beslissing van hem in twijfel getrokken worden

      Login om te reageren
  4. Richmond zegt

    14 februari 2022 om 21:08

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    15 februari 2022 om 07:24

    Williams heeft Duracell als sponsor aangetrokken

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    15 februari 2022 om 08:19

    Dat de FIA/F1 kritisch naar zichzelf is dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. Maar hopelijk blijft het wel duidelijk en kan men gewoon snel de juiste beslissing maken. Dat geldt voor de laatste ronde van dit seizoen, maar ook voor die ongein op Silverstone en Spa. En wellicht Pirelli op de vingers tikken. Die toko wast ook te vaak de handen in onschuld. Persoonlijk zie ik het liefste meerdere bandenleveranciers als een mooi element voor de sport. Voegt naar mijn gevoel meer toe dan sprintraces.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      15 februari 2022 om 09:08

      @dutchdriftking: ja sowieso meer concurrentie toe laten op onderdelen. Waarom 1 velgen leverancier. Ook al wil je met standaard onderdelen werken of voorgeschreven onderdelen werken kun je nog steeds verschillende leveranciers ervoor hebben. Betreft regelgeving, blijft lastig. Verstappen en

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      15 februari 2022 om 09:11

      @dutchdriftking: Verstappen en Hamilton hebben de grens van de regels opgezocht meer dan andere coureurs. Maar ook dat komt weer doordat de FIA het toe liet. Maar wanneer de FIA ingrijpt klagen we over betutteling. Doen ze het niet of te weinig is het ook niet goed.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 februari 2022 om 09:53

      Toen we nog meerdere bandenleveranciers hadden was het juist een drama. Waar de teams met de aerodynamica en de motoren toch dicht bij elkaar konden komen was het met de banden een veel groter verschil. Als je het verkeerde merk banden had was je seizoen verloren.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      15 februari 2022 om 14:48

      Meerdere banden leveranciers is leuk als je ook mag wisselen. Doe je dat niet, dan weet je eigenlijk na 1 race of je voor het rest van het jaar mee kan doen of eigenlijk de lul bent. Daar wordt natuurlijk niemand beter van.
      Een ander nadeel van meerdere bandenleveranciers is dat ze allebei een ‘superband’ willen gaan bouwen; gevolg is dat je banden gaat krijgen met minder verschillen en minder verloop en dus minder verschillen qua strategien…. en daarmee kom je eigenlijk op het echte probleem: als close racing bij F1 mogelijk was, heb je veel minder gezeur met bandenkeuzes en 2 verplichte compounds om het spannend te houden tijdens de race.

      Login om te reageren
  7. lekkaah zegt

    15 februari 2022 om 10:17

    Grootste nieuws is dan toch wel dat er een gek rondloopt die Masi’s stoeltje over durft te nemen..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North