Formule 1: hoe zit het met de nieuwe regels?

Auteur: , 17 Reacties

Deze maand zou de bekendmaking komen. Helaas is de nieuwe realiteit anders.

Formule 1: hoe zit het met de nieuwe regels?

De Formule 1 mag wel een tikkeltje spannender en diverse regels mogen van de fans ook wel anders. Wat dat betreft kijkt men halsreikend uit naar de nieuwe reglementen waar de Formule 1 samen met de FIA en betrokken partijen al een tijdje mee bezig zijn. In eerste instantie zou de presentatie voor de nieuwe regels van 2021 deze maand bekend worden gemaakt. Vandaag is duidelijk geworden dat de presentatie met een aantal maanden is uitgesteld.

Tot die conclusie kwam de F1 en betrokkenen vandaag. Er was al overleg in Canada en vandaag is de knoop doorgehakt in Parijs. De FIA, de F1-organisatie, team verantwoordelijken, technische directeuren, bandenleverancier Pirelli en de aanwezige coureurs Lewis Hamilton, Nico Hulkenberg en Alexander Wurz hebben unaniem besloten de onthulling van het 2021 reglement uit te stellen naar oktober 2019.

De basis zou er wel zijn, maar de komende maanden willen de partijen gebruiken om de puntjes op de i te zetten. Dat stelt de F1 in een naar buiten gebrachte verklaring vanmorgen. Eén van de verwachte wijzigingen is een max. besteedbaar budget voor topteams. Dit moet vooral Mercedes minder dominant maken en het middenveld meer kansen geven op een eventuele podiumplaats.

While the FIA Formula 1 World Championship’s key stakeholders feel the core objectives outlined for the future set of regulations have been defined, in the interests of the sport it was agreed that the best outcome will be achieved by using the extra time for further refinement and additional consultation.

De F1 verwacht de komende maanden nog enkele keren bijeen te komen om te praten over de nieuwe reglementen.



17 reacties

The rules are: there are no rules
@harrie: krijg je weer straalmotoren, 6 wielen, ventilators die de auto op het asfalt zuigen, bananen, oliesporen, etc

Aan de andere kant. Klinkt leuk!
Tijd dat de V10 weer terug komt!
@ghost: helemaal mee eens. Of laat de keuze bij dr teams van wat ze willen
@ghost: hear! Hear! Wat was dat geweldig.
19.000 a 20.000 rpm!
Kleinere wagens en minder vieze lucht… opgelost.

Geluid boeit me niet meer zoveel
@cloverleaf: inderdaad. Terug naar de smallere, kortere maar leleijkere auto’s!
@cloverleaf:
Ja de wagens zijn echt gigantisch geworden de laatste jaren.
Niet de kleine baantjes zijn het probleem, maar de grote auto’s:

https://youtu.be/EtNg51tAhJg?t=52
Ik zou vooral willen zien dat de teams veel meer vrijheid krijgen bij het bouwen van hun auto’s. Dan krijg je ook veel meer diversiteit. Dus ook geen beperkingen stellen aan gewicht of vermogen. Daarnaast brandstoflimiet opheffen, betere banden introduceren die langer meegaan en wellicht toch weer eens nadenken over een budgetcap.
@berlinetta: Zou wel gaaf zijn, krijg je wellicht elektrische auto’s en wagens op fossiele brandstoffen door elkaar heen, als we tanken weer gaan toestaan wellicht zelfs een diesel. Lijkt mij mooi.
@dutchdriftking: Precies. En bijvoorbeeld teams die heel erg inzetten op gewichtsbesparing of goede aero of juist teams die een raket van een motor bouwen. Dat is voor mij juist waar de F1 om gaat, de technische hoogstandjes. Om alles nog financieel haalbaar te maken voor kleinere teams zou er een budgetcap moeten komen. De vraag is alleen hoe dit in de praktijk eruit komt te zien, maar er zijn vast wel een paar slimme koppen die dat uit kunnen vogelen.
@berlinetta: ik vrees juist dat de technische hoogstandjes ervoor zullen zorgen dat er nog meer verschil komt
Minder regulaties op aero. 2 mogelijkheden voor motoren. Net als vroeger, waarbij elk team dus met een ander concept komt en het dus zomaar kan zijn dat williams een raket van een auto bouwt met een wilde gok.
@gwnbmw: juist meer regulaties voor aero. Nu heb je teveel last van turbulente lucht als je erachter rijdt en dus verlies je downforce wat inhalen vermoeilijkt.
PITPOEZEN!!!!
@kennone: doen we ook wat pitkaters en regenboogpoesjes erbij voor de lgbt-sekte
Geen budgetcap, dan doen fabrieksteams niet meer mee. Meer vrijheid qua motorenkeuze (lijn, V, wankel, elektrisch, diesel, alles mag) wel een maximaal gewicht, weer tanken, twee bandenleveranciers, en een reservewagen per team per race. Dan kan iemand weer lekker bowlen bij de start. Oja, zo min mogelijk tijdstraffen, maakt het doodsaai.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).