De overheersing van Red Bull is enorm en daardoor is de Formule 1-competitie een grap geworden.
Mijn Nederlandse hart gaat tekeer als de Monegask met de naam Verstappen weer een overwinning boekt. Echter, het wordt wel een beetje eentonig en dat ziet IndyCar-coureur Will Power ook. Hij zegt dat hij niet onder de indruk is van de dominantie van Max Verstappen.
Formule 1-competitie is een grap
IndyCar is hét belangrijkste formuleracingkampioenschap in Amerika. En volgens de Amerikanen is het razend spannend. Altijd! Dat komt doordat alle coureurs (waaronder een Nederlander) met hetzelfde chassis rijden, hierdoor zit het veld dicht op elkaar.
In de F1 kan iedereen zijn eigen auto bouwen. Dat moeten ze dan wel binnen de reglementen doen en Red Bull doet dit momenteel het beste. En dat is bittere ellende, aldus de IndyCar-coureur Will Power. Hij is een veteraan en racet sinds 2005 op het hoogste niveau in The land of the Free. De beste man werd in 2014 en 2022 kampioen, hij weet dus het een en ander van de autosport.
Hij geeft zichzelf ook nog even een pluim, lezen we bij NBC Sports. Hij is namelijk van mening dat de races in Amerika superzwaar zijn en dat ze een geweldig veld hebben met coureurs. Zeker in vergelijking met de coureurs in de F1. Oké, heldere taal.
Hij vervolgt door te zeggen:
De Formule 1 is een grap als het gaat om competitie. Ze hebben geweldige coureurs en ik voel met ze mee dat ze niet dezelfde voldoening kunnen hebben zoals wij tijdens het racen ervaren.
Andere regels
Power (what’s in a name) heeft ook wat tips. De F1 zou namelijk profijt kunnen hebben als ze de regels overnemen uit de IndyCar-competitie. Dan zou het namelijk veel beter worden. En spannender. Want dan zou iedereen in een auto rijden die dezelfde prestaties heeft als een Red Bull op dit moment. Iedereen heeft dan dezelfde kans om te winnen en alles komt aan op je stuurkwaliteiten.
De regerend IndyCar-kampioen is wel reëel. Hij denkt dat dit nooit gaat gebeuren door de politiek in de F1. Jammer of niet?
Johanneke zegt
Eens. Zou mij niets verbazen als we het seizoen afsluiten met enkel RB als winnaar, iedere race. Het ligt nu te ver uit elkaar. Maar is dat niet altijd zo na een regelwijziging? Mercedes had ook de split turbo’s, duurde een paar jaar voordat de concurrentie hetzelfde had.
Allison Burgers zegt
Deze discussie is al zo oud als de weg naar Rome. Waarom geef je niet elk voetbalteam een Haaland in de spits?
F1 is de technische top van de autosport. Geen enkele andere competitie kent zoveel innovatie en slimme vondsten. Dat gaat verder dan alleen het beste poppetje. Haal je dat element eruit en geef je iedereen hetzelfde chassis, dan is het geen F1 meer. Ik vind het zelf ook mooi om te zien hoe wagens worden doorontwikkeld en teams die zo naar elkaar toe kruipen.
w1lt0n zegt
Helemaal met je eens.
En mensen vergeten vaak dat de Formule 1 in de basis een constructeurskampioenschap is.
bietje zegt
Precies.
F1 gaat er ook om dat je de concurrentie outsmart met jouw technische innovaties en worden constructeurs tot het uiterste gedreven om binnen de reglementen tot optimale oplossingen te komen. Als het alleen maar neer gaat komen op afstelling van het chassis, dan is er voor de constructeurs geen uitdaging meer om hun best te doen. Er wordt door de goegemeente volgens mij flink onderschat hoeveel F1-technologie uiteindelijk direct of indirect in ons dagelijks vervoer terecht komt, om nog maar over het optimaliseren van elektrificatie van de laatste jaren te zwijgen.
Al zou ik het geweldig vinden als Max x-keer kampioen zou worden, vind ik de races dat hij onverhoopt achteraan moet starten vele malen leuker om te kijken. Om het racen, niet om het winnen. Dus ik kan dat punt van dominantie wel begrijpen. Echter is het qua dominantie nooit anders geweest… McLaren met Senna en Prost die op episch niveau konden racen… Ferrari wat mede dankzij Schumacher tot ongekende hoogten kon stijgen… en een geweldige wagen dóór Mercedes, waarméé Huilende Hammie #44 op zijn satijnen slofjes meerdere wereldtitels kon binnenharken… en daarbij ook nog een keer door een teammaat werd ingepakt 😄
Verstappen heeft sinds hij bij RB zit wèl laten zien dat hij werkelijk alles en méér uit een onderpresterende wagen kan halen en hij boven het niveau van de auto wist uit te stijgen. Dat onderscheidt hem van #44 en plaatst Max voor mij in het rijtje van Senna (ook rijstijl) en Schumacher, terwijl glamboy HAM op eerbiedige afstand mag toekijken, ondanks die 7 titels in zijn rugzak…
mashell zegt
F1 is er in de eerste plaats voor de kunsten van de ingenieurs. Er is veel geld dus he vindt er ook de beste coureurs. Maar spannende races zijn geen doel, daarvoor ben je bij cup races beter bediend.
F1 is als extra virgine olijfolie het klinkt beter maar je kunt er eigenlijk minder mee.
beetec zegt
Daar heb je de Formule 2 voor.
F1 is geen spec series. Deel van de charme is wie bouwt de beste auto. F1 gaat niet alleen om actie op de baan maar dus ook alles wat de teams ontwikkelen en bouwen.
Robert zegt
Het is niet alleen deel van de charme, het is zelfs een essentieel deel van de competitie: het constructeurskampioenschap.
grrrrrene zegt
Inderdaad en wat voor kijkcijfers krijgt F2? Het is een beetje ongeïnformeerd gelul van een Amerikaanse coureur. Net alsof ik als Europeaan zou zeggen dat het inderdaad erg knap is om rondenlang linksaf te sturen en toch niet in slaap te vallen :P
Ik vind het juist erg gaaf dat er een set spelregels is en dat teams van ingenieurs aan de hand van die regels dan autos ontwikkelen die na 300km racen nog maar seconden van elkaar verwijderd zijn. Ik bedoel: ze rijden het equivalent van Den Helder – Brussel en komen binnen enkele seconden van elkaar aan. En dan klagen we dat dat honderdsten van seconden hadden moeten zijn ofzo?
mashell zegt
Ehh waar kijk je F2? De mensen kiezen ervoor de beste coureurs in de meest vernuftige auto’s zien, dus de F1 maar klagen dat ze geen spannende races krijgen (dat was bij de dominantie van Schumacher zo, bij Hamilton zo en bij Verstappen zo). Maar eigenlijk stelt publiek op basis van een aanname de verkeerde vraag. Als het publiek om spannende races zou vragen zou iets als Clio cup het populairst zijn.
rollingstoned zegt
“hij weet dus het een en ander van de autosport.”
Blijkbaar weet hij niet van het bestaan van A1GP, en wat een succes dat was….
https://en.m.wikipedia.org/wiki/A1_Grand_Prix
Robert zegt
A1GP was als concept uiterst vermakelijk en sportief gezien zeker geen flop. Echter, de kosten liepen voor de meeste landenteams veel te veel uit de klauwen, waardoor deze klasse uiteindelijk een stille dood stierf nadat de oprichter en geldschieter zichzelf terugtrok.
Poulusma zegt
@rollingstoned
Ware het niet dat ze juist deze klasse nieuw leven in willen blazen.
Dat werd onlangs door meerdere kanalen gemeld. Weliswaar onder een andere naam maar dat mag de pret niet drukken.
https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/108072/voormalig-fia-kopstuk-wil-a1gp-nieuw-leven-inblazen-met-world-cup-of-motorsport/
Aan de andere kant, er is al zoveel auto en motorsport te zien. Het zou wel overkill worden om een dergelijke klasse daarnaast te brengen.
speedster1976 zegt
Wat word ik moe van dit soort berichtgeving, hoe was dat in de overheersende periode van Schumacher en Ferrari, Hamilton en Mercedes. Dat gezeur altijd. Regels zijn aangepast om de competitie aan te wakkeren, dat het ene team beter haar huiswerk doet dan het ander resulteert in een beter resultaat.
Zolang er sport is zal er één de beste zijn, nu is het Verstappen en Red Bull wie is het volgend jaar?
Veel kijkplezier de komende tijd ;)
drtwism zegt
Sorry maar dit is toch echt non-nieuws?
Usain Bolt is een van de snelste lopers ter wereld, dat is niet eerlijk, wat gaan we doen? In wedstrijden zijn veters aan elkaar binden zodat de concurrentie een kans heeft?
Ook een beetje een gevalletje van “wij van WC-Eend..” om een coureur uit een concurrerende klasse dit soort onzin te vragen en al helemaal om er dan vervolgens over te publiceren.
Poulusma zegt
@drtwism
Men vergelijkt vooral graag apples® met peren.
Ook dat gezeik over dat Verstappen het record van de meeste overwinningen met RB heeft verbroken. Het klopt inderdaad maar als je gaat kijken hoelang hij erover gedaan heeft en hoelang Vettel over dat aantal heeft gedaan zie je dat die vergelijking kant nog wal slaat. Niet dat Verstappen er wat aan kon doen hoor dat hij niet het materiaal had om hetzelfde te doen. Maar daar gaat het uiteindelijk niet om. En Verstappen maalt zelf ook niet om dergelijke vergelijkingen…
pomoek zegt
Grappig is dat op dit moment vooral vanuit Britse (fan) media er wordt geroepen dat de F1 saai is geworden. In tegenstelling tot de jaren waarin MB en Hamilton heersten over het kampioenschap blijkbaar.
Deze eeuw hebben we een paar periodes gehad waarbij één team dominant was. 2000-2004 Ferrari, 2005-2006 Renault, Brawn in 2009, 2010-2013 Red Bull, 2014-2021 MB. Dat betekend niet meteen dat het seizoen saai is. we hebben prachtige seizoenen gehad in 2007, 2009, 2010, 2012, 2016 en recent in 2021.
Ik denk dat je kan zeggen dat 1 op de 3 seizoenen interessant is. Maar dat de andere seizoenen niet de moeite waard zijn om te kijken.
Wat op dit moment natuurlijk een belangrijke vraag is: Gaat Red Bull dit jaar alle races winnen? Want dat is namelijk nog nooit gebeurd in de F1. En als zij dit doen is dat dus een ongelooflijke prestatie.
tborre zegt
Zelfde zien we nu bij de max fans. Nu is het plots tof en spannend. Daarvoor vond men het saai. Deze dominantie is gewoon teken van goed werk van een team en dat is een terugkerend iets in deze sport hoort erbij. Dat de winnaar tot nu toe duidelijk is maakt me als fan van de sport niet uit. Zie mooie dingen in de rest van de grid.
pomoek zegt
is een stukje van mijn reactie weggevallen: Maar dat de andere seizoenen niet de moeite waard zijn om te kijken, is ook niet waar.
Wilde ik zeggen.
theghost zegt
LOL, volgens mij is Will een beetje zuur dat ie zelf niet in de F1 rijd…. Nu hebben we de dominatie van RB/Verstappen, daarvoor was het Mercedes/Hamilton, Daarvoor was het Ferrari/Schumacher….. Dit blijf je altijd houden, helaas blijven we daardoor ook deze discussie houden die aangewakkerd wordt door mensen die denken dat ze weten hoe een en ander werkt. Meneer Power zal best verstand van racen hebben, maar daarmee heeft ie nog geen verstand van een andere klasse dan degene waar ie zelf in rijdt.
flyerbunch zegt
Het zijn gewoon beide verschillende concepten. Als F1 zoals Indycars gaat worden is er geen incentive meer voor de huidige fabrikanten om nog verder te gaan. Dan rijd iedereen met een Honda motor bijv, zelfde chassis etc. Ok dan komt het idd meer op de coureur aan dan de auto wrs. Dan heb je opeens 2x Indycars? Indy is Indy en F1 is F1 en daarom ook gewoon anders. De budgetcap is nog relatief nieuw dus het effect daarvan heeft nog wat vertraging. Volgend jaar zou het wel eens helemaal anders kunnen uitpakken door de straf die RB kreeg, maar ja nu dat men zo goed is beleggingen de focus dit jaar mss sneller naar 2024. Who knows..
Thieuke zegt
“De beste man werd in 2014 en 2022 kampioen, hij weet dus het een en ander van de autosport.”
Nou, dat misschien, maar niet van F1. F1 is namelijk een CONSTRUCTEURSKAMPIOENSCHAP…. Ergo, het gaat er niet om dat iedereen in hetzelfde chassis rijdt, met dezelfde motor, maar het gaat om: Wie bouwt, binnen de reglementen, de beste auto…
Wanneer gaan mensen dat nou eens begrijpen? Die competitie (constructeurs competitie) gaat toch verloren dan.
Je moet het eigenlijk zo zien: Er zijn om de zoveel tijd nieuwe reglementen, en daarbinnen worden de teams gevraagd de beste auto te construeren. Er is altijd één of twee teams die aan elkaar gewaagd zijn, en de rest blijft in eerste instantie achter. De werkelijke race is: Wie ontwikkeld de auto dusdanig over de loop van één of meerdere seizoenen, dat ze ook vooraan mee kunnen doen of overwinningen kunnen halen. Dat is F1, dat is de race waar we om zitten.
De coureur is slechts een heel klein onderdeel van het team! Niet onbelangrijk, maar een coureur zonder goed team van constructeurs, technici, pit crew, et cetera is ook nergens, en andersom geldt dat ook. Je kan de beste auto bouwen, maar je moet ook een coureur hebben die een beetje mee kan. Ze hebben elkaar nodig.
Als ik naar de volgende race kijk, kijk ik weer uit naar de veranderingen bij alle teams om te kijken wie er vooruitgang heeft geboekt.
rob205gti zegt
Ondanks alle regelgeving is het de FIA blijkbaar toch nog niet gelukt om een gelijk speelveld te creëren.
Dat mag Ross Brawn zich aanrekenen.
F1 vergelijken met Indycar is appels en peren vergelijken. F1 draait om de constructeurs, Indycar draait om de rijders.
Daarom is er bij F1 meer geld beschikbaar en hebben ze ook de beste coureurs. Een F1 auto gaat ook zo’n 10 seconden per ronde harder op een ‘normaal’ circuit.
Ik stel voor dat de coureurs in de F1 iedere week bij een ander team rijden!! LOL
waterisnat zegt
https://youtu.be/Bh3PaZ-riOI?t=80
misschien moet Power even naar ene Michael luisteren over Indy ;-)
haroldt zegt
tijd om de A1 races terug te brengen in ieder geval soort gelijks. allen gelijke auto als basis.
karhengst zegt
Iedereen dezelfde auto klinkt mij behoorlijk communistich. Vreemd dat die Amerikanen dat zo mooi vinden eigenlijk, je zou verwachten dat men de F1 interessanter zou vinden omdat het meer aansluit op de eigen normen en waarden.
mashell zegt
Hoezo? De Amerikaanse normen en waarden zijn toch vooral veel pracht, praal en spektakel. De show is zo ongeveer belangrijker dan de sport. Dus saaie races waarin de beste coureur de beste auto zonder tegenstand naar de finish stuurt willen ze daar niet.
drdre1 zegt
Will Power. 😂
driver79 zegt
Misschien een paar races toevoegen waarbij f1 coureurs op de zaterdag, in plaats van een sprintrace, met gelijkwaardig materiaal rijden. 911’s of zo. Of de laatste race waar iedereen auto’s in omgekeerde volgorden krijgt. Dus de kampioen dan in een Williams. En #20 in de RBR. Ik zou er nu al naar uitkijken…
realhustler zegt
Waar ik me meer aan erger is de FIA. Ze zeggen bv de vloer mag niet meer dan 2mm slijten, maar we meten dat precies hier. En de vleugel mag niet meerr dan zoveel doorbuigen maar we meten dat alleen op dit punt.
Alsof we zeggen in NL, je mag max 100 op de snelweg, maar we flitsen alleen bij Almere. Verder nergens, en als je dus 130 rijdt bij Arnhem dan kan je geen boete krijgen.
Echt zot. Vorig seizoen had Red Bull trucs uitgehaald om alleen op de meetpunten binnen de regels te zijn. Werd niets aan gedaan. Dit seizoen doen ze ook zoiets, alleen is het nog niet openbaar.
Alle temas kunnen dit doen, maar de regels laten teveel foefjes toe en de FIA grijpt niet in.