• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule E, waarom kijk je dat eigenlijk niet?

Auteur: michaelras, gepost 23 juli 2024 om 19:00 – 31 Reacties

Onbekend maakt Formule E onbemind. Onterecht!

Dit weekend waren de afsluitende races van het Formule E seizoen 2024. In Londen werd in de laatste 2 races de gehele stand in de top3 van het kampioenschap nog even door elkaar geschud. Pascal Wehrlein ging er uiteindelijk met het kampioenschap vandoor.

De setting in Londen was opvallend te noemen, we hebben het hier namelijk over 2 indoor races afgelopen weekend. De helft van het parcours ging door het ExCel International Exhibition Centre. Daar stonden ook alle tribunes. De rest van het parcours ging over het buitenterrein. En wat blijkt, 24 Formule E auto’s maken toch best veel geluid wanneer ze op je af komen rijden in een hal. En dat ruikt gewoon naar een elektrische indoor kartbaan!

Koploper klassement verkloot laatste race

Nieuw-Zeelander Nick Cassidy ging als leider in de tussenstand dit weekend in. De Jaguar rijder moest dus in Londen voor het thuispubliek van het Jaguar team de titel binnenhalen. Maar het werd niet het weekend van het Jaguar team. En niet alleen omdat de Range Rovers van het team op de parkeerplaats van ons hotel allemaal inbraakschade hadden…

Jaguar haalde wel voor het eerst de constructeurstitel binnen. Maar Porsche ging er met Pascal Wehrlein met de belangrijkste titel vandoor.

Bij Formule E zijn er ook al punten te verdienen tijdens de kwalificatie. Dat werkt via een shoot-out systeem. Dat ken je van het EK voetbal, alleen kwam Cassidy dit weekend al in de groepsfase Engeland tegen…

De race op zaterdag werd vervolgens een prooi voor Pascal Wehrlein, maar niet voordat we eerst getuige waren van een groot aantal (mislukte/dwaze) inhaalacties en tactische positiewisselingen. Ja, het was gewoon spannend, ook voor de kijker die niet het hele seizoen al volgt. Dat komt natuurlijk ook omdat Formule E geen opleidingsklasse is, je kent dus sowieso veel van de coureurs. In de pitbox van DS Penske lopen bijvoorbeeld Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne. En voor ons Nederlanders lopen er ook nog een Nyck de Vries en een Robin Frijns rond.

Formule E nog niet geschikt voor permanente circuits

Formule E wordt vooral op tijdelijke circuits verreden en omdat de uitstoot tijdens de race natuurlijk minimaal is (op het rondvliegende rubber na), zoekt de FIA vooral de binnensteden op. En daar is het vrij lastig om leuke circuits te maken. Dan hebben we het nog niet eens over de kosten van een tijdelijk circuit.

De oplossing zou natuurlijk kunnen zijn om dan op permanente circuits te gaan rijden. Maar daarvoor zijn de auto’s op veel circuits naar eigen zeggen niet krachtig genoeg. Volgend jaar krijgen de Gen 3 auto’s een opvolger in de vorm van de Gen 3 EVO. Die heeft een aantal grote verbeteringen in petto voor het 11e seizoen van de Formule E die in december 2024 weer aanvangt in Sao Paulo.

Die auto moet op alle vlakken veel sneller en sterker zijn zodat bijvoorbeeld op Monaco een 2 sec snellere kwalificatieronde mogelijk zou moeten zijn. Voor de toekomst van Formule E is het belangrijk dat de raceserie uiteindelijk de stap kan maken naar permanente circuits.

Nou is F1 de laatste paar races ook ineens weer spannend/vermakelijk/verrassend, dus dat is ineens geen argument meer om naar alternatieven te zoeken. Maar als je je nog een gaatje in jouw drukke weekenden hebt dan is Formule E wel het proberen waard.

De laatste 2 races van dit seizoen hebben er in ieder geval voor gezorgd dat wij in december 2024 toch benieuwd zijn naar de start van het nieuwe seizoen.

Krijgt Formule E bij jullie nog een kans om jullie harten te veroveren?

Foto’s: Team DS Performance Penske Motorsport

Ook interessant!

  • Kijk, zo haalde Russell Norris in [video]
  • Kijk jij straks F1 via Ziggo, Viaplay of ....?
  • Formule 1 motoren moeten weer gaan brullen!
  • DS 7 Vauban
    DS 7 Vauban is de veiligste DS sinds lange tijd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

ds-automobiles, Formule E

Vorig bericht: « Marko past contract aan, Verstappen nu klem bij Red Bull?
Volgend bericht: GM boekt records door succes van pickups en SUV’s op benzine »

Lees Interacties

Reacties

  1. sizedoesmatter zegt

    23 juli 2024 om 19:28

    Nope, racen zonder brullende V8, jankende V10, huilende V12, en zelfs de huidige brul van de bescheiden V6jes; dat is voor mij geen racen.
    Net zoals de knetterende uitlaten van de rally-vierpitters vind ik héérlijk.
    Niet dit accu-wasmachine-gejammer.

    Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    23 juli 2024 om 19:35

    Omdat geen Max! We willen Max zien, de rest boeit niet.

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      24 juli 2024 om 08:55

      het lijkt er overigens op dat als het publiek alleen maar Max ziet winnen, dat het ook niemand meer boeit, zelfs in Nederland niet ;-)

      Login om te reageren
  3. Flutterbear zegt

    23 juli 2024 om 19:39

    Wil het best kijken… maar waar? Helaas geen onderdeel van F1TV of YouTube zoals in andere regio’s.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      23 juli 2024 om 20:50

      Dit, dus. Ik heb vroegere seizoenen wel gekeken, maar de laatste twee seizoenen niet meer. Ik moet ook wel zeggen, dat het soms wel wat gekunsteld overkwam met die power to pass en zo. En er zijn races geweest die qua ‘optocht door de stad’ moeiteloos konden wedijveren met de Formule 1 in Monaco.

      Login om te reageren
  4. CL65 zegt

    23 juli 2024 om 19:58

    Niet echt rocket science; wat zijn traditioneel de saaiste races? Juist ja, straten circuits. Heb het vaak de kans gegeven maar ze kunnen net goed op rails rijden.

    Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    23 juli 2024 om 20:08

    Het is als bbqen zonder vlees, best geinig maar niet het echte werk

    Login om te reageren
  6. scoobyej20 zegt

    23 juli 2024 om 20:23

    Nee! Dat stomme gezoem van die frikandellen slaat echt nergens op. Het NK slakracen in onze achtertuin is nog spannender.

    Login om te reageren
  7. tweetyv6 zegt

    23 juli 2024 om 20:52

    zzzzzzzZZZZZZZZZZZzzzzzzzzz…..

    Oftwel: kutgeluid.

    Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    23 juli 2024 om 21:01

    Het is inderdaad gewoon het gebrek aan geluid. Net van die radiografische autootjes. Iets voor nerds. Maar ja, van Buckler naar 0.0 duurde 30 jaar. En alcoholvrij is nu best populair… En Max zat zaterdagavond tot laat achter de computer te racen. Ook een nerd. Of is het iets voor de jonge generaties en wordt “F1 0.0” ooit heel populair?

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      23 juli 2024 om 21:22

      Als hij wint zegt niemand wat of is het zelfs “geweldig” en nu hoor je commentaar. Ook van mij trouwens: foei Max ga eens op tijd je mand in!!

      Login om te reageren
  9. isleofman zegt

    23 juli 2024 om 21:12

    Het is allemaal beleving. Zeker bij een bepaalde generatie denk ik.

    Login om te reageren
  10. sanderkomnogeensergens zegt

    23 juli 2024 om 21:59

    “We” kijken niet omdat alles B-klasse is. B-garnituur coureurs, b-merken, b-teams, b-circuits, b regeltjes om het spannend te houden. Alles B.

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      23 juli 2024 om 22:05

      Miste nog link met Ali-B

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        23 juli 2024 om 22:30

        Trali B? Die komt voorlopig niet kijken.

        Login om te reageren
    • michaelras zegt

      24 juli 2024 om 08:54

      gelukkig zijn de A-regeltjes altijd top…. ;-)

      Login om te reageren
  11. awesome zegt

    23 juli 2024 om 22:48

    De vraag is al beantwoord in het artikel: Ze zijn te traag voor echte circuits.
    En ik heb helemaal niets met stratencircuits.
    Daarom heeft IndyCars ook geen indruk op me gemaakt. Op circuits gaan ze maar 1 kant op en anders is het een stratencircuit.
    En ja, ook Monaco F1 is geen moer aan en blijf ik niet eens meer voor thuis.

    Login om te reageren
  12. HZW zegt

    23 juli 2024 om 23:05

    Racende stofzuigers, met verschrikkelijk geluid, werkt op mijn zenuwen die dingen.

    Login om te reageren
  13. THSD zegt

    24 juli 2024 om 00:21

    Omdat Lewis Hamilton zegt “the sound has been manipulated”

    Login om te reageren
  14. Tony EV zegt

    24 juli 2024 om 00:48

    Begin dan ook eens met er iets over te schrijven…

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      24 juli 2024 om 01:25

      Dat is met regelmaat gedaan.

      Login om te reageren
    • michaelras zegt

      24 juli 2024 om 08:52

      dat deden we al eens een seizoen, maar dat was wellicht ook te vroeg…

      Login om te reageren
  15. SpeedGeek zegt

    24 juli 2024 om 07:53

    Ik heb te veel om naar te kijken. IMSA, FIA WEC, Porsche Cup, F1, GTWC, VLN en de beste van dit rijtje: de Michelin Mazda MX-5 Cup.
    Er zijn niet genoeg uren dagen in de week om ook nog FE te volgen.

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      24 juli 2024 om 08:52

      fair point

      Login om te reageren
  16. sanderz28 zegt

    24 juli 2024 om 08:30

    Ik kijk niet regelmatig maar ik heb afgelopen weekend wel gekeken. Was zeer vermakelijk doordat sommige kampioenskandidaten domme fouten maakten en ze gebruiken soms net als botsauto’s. Het word overigens gewoon uitgezonden op ziggo sport.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      24 juli 2024 om 11:43

      Gewoon achter betaalmuur van 15 euro per maand..

      Login om te reageren
  17. petroldrinker zegt

    24 juli 2024 om 09:38

    Ik hoor al teveel zoemende autos om mij heen tegenwoordig op straat, ga ik niet in mn vrijetijd nog vrijwillig naar nog meer gezoem luisteren/kijken….

    Login om te reageren
  18. Arvado zegt

    24 juli 2024 om 09:41

    Kijk het niet omdat het niet om aan te gluren is. Die achterlijke attack mode slaat nergens op. Zeker als er vlak daarna een SC of FcY komt. De attack mode tijd blijft namelijk gewoon doorlopen en is je race verknald. Daarnaast verlies is eerst veel tijd (en vaak plekken) om attack mode te activeren, dit moet je dan eerst weer goed maken voordat je daadwerkelijk in de aanval kan. Gelukkig is die fanboost er al af.

    Daarnaast zijn de circuits vaak saai, heel moeilijk in te halen waardoor er veel divebombs zijn met domme crashes tot gevolg. Als ze op normale circuits uit de voeten kunnen en daar ook gaan rijden en push-to-pass gaan gebruiken inplv. attack mode zou het al een stuk leuker zijn.

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      24 juli 2024 om 09:46

      is attack mode eigenlijk niet even raar als DRS… ? Het zijn natuurlijk allebei lapmiddelen voor te weinig inhaalmogelijkheden

      Login om te reageren
  19. SnelleJelle84 zegt

    24 juli 2024 om 10:12

    Tsukuba circuit in Japan is een permanent circuit waar ze waarschijnlijk wel tot hun recht komen. Iets voor de Gran Turismo fans denk ik

    Login om te reageren
  20. mc96 zegt

    24 juli 2024 om 11:37

    Ik heb een hekel aan stofzuigen. Dan hoef ik er op tv toch niet naar te gaan kijken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North