Deze fotoserie heeft misschien een NSFW-tag nodig..
Onder de kap van elke moderne auto is het druk, en bij hypercars al helemaal. Er gaat aardig wat techniek schuil onder zo’n gestroomlijnde carrosserie. Bij McLaren-producten gaat deze vlieger zeker ook op, we zagen in het verleden al eens wat een monnikenwerk het is om de airco van de SLR te vervangen.
Ook de P1 is knap complex, fotograaf Alex Bellus kreeg de gelegenheid om te fotograferen hoe een exemplaar met 3.200 km op de klok vakkundig ontleed werd, en stuurde het resultaat van zijn werk naar Jalopnik. Alleen al voor het vervangen van een defect lampje in het achterlicht moest de complete achterste ‘clamshell’ er af. Denk daar maar eens bij na voordat je een auto van een miljoen euro koopt.
We hebben een selectie aan detailopnames in de gallery hieronder gezet. Such carbon fibre. How radiator. Wow.
Ach, als je dit kan betalen maal je ook niet om het onderhoud, zo veel km worden er niet mee gereden en hoelang gaat zo’n ledlampje mee?
Persoonlijk vond ik het vervelender dat de hele frontclam eraf moest om een koplamje van de fortwo van mijn ex te vervangen.
Dat ging trouwens sneller dan het via het roostertje en je trok de verstellong van de koplamp niet kapot.
Maar desalniettemin, erg vermakelijk om de ingewanden van zo’n speeltje te bekijken.
@jrk68: ik geloof niet dat de eigenaars dit met plezier betalen, ik heb genoeg rijke klanten waarvoor 50 euro te veel is om een reparatie uit te voeren, ik heb het dan over computers, ze zijn niet zomaar rijk geworden…
@Volvo_440_turbo:
Dat zijn dan ook niet de types die even een miljoen of 2 stuk slaan op een speeltje….
@jrk68: Jij kent mijn klanten niet… Ik heb een klant die met gemak enkele van die auto’s kan betalen. Maar inderdaad, mensen die iets van auto’s weten en zo een auto kopen weten wel meestal wat te verwachten, maar als je er niets van weet, zal die auto wel snel verkocht worden denk ik.
@Volvo_440_turbo: Ze kunnen makkelijk die auto’s betalen, maar doen het niet. Totaal andere types dus die dit soort auto’s kopen. Iemand met een P1 gaat echt niet gierig doen om 50 euro…
@crackdavid: rijke mensen uit het zakenleven zijn vaak erg gierig (op een goede manier). Ik ken ze uit het wereldje van de superjachten. Alles moet er op, het nieuwste van het nieuwste. Toch dingen ze op alles af en moet alles zo goedkoop mogelijk. Heel tegenstrijdig want geld is geen optie, maar toch ook weer wel.
@crackdavid: ik ben bang dat @Volvo_440_turbo gelijk heeft.
Ik heb ooit twee werkgevers gehad die beide niet meer konden lachen van de kwartjes. Ik bedoel niet een kopphuis met een mooi 535d er voor, maar diverse huizen op diverse locaties. Autopark was ook altijd smullen: Bentley’s, Ferrari’s, Maybachs van alles en nog wat.
En toch: als bleek dat er bij een deal 1.4 procent méér omzet in had gezeten, waren ze oprecht pissig. Hun peperdure kleding lieten ze repareren als het kapot was. Ze waren bizar gevoelig voor verspilling. Dus als een van de auto’s een extra beurt moest krijgen, of reperatie, waren ze nooit amused.
Kortom, rijke mensen zijn niet zomaar rijk geworden ;-).
@gtwillem: inderdaad, als je geld hebt hoef je het nog niet te verspillen. Plus het is ook vervelend als je voor een lampje de hele Carbon achterkant moet demonteren. Tijd is geld
@gtwillem: ik ken een man die zijn S klasse bij het inruilen speciaal op de (wat goedkopere) wintervelgen liet zetten zodat hij zijn mooie velgen naar de nieuwe S meenam. Rijk zijn wordt, en blijf, je niet door geld uit te geven!
@Volvo_440_turbo: Behalve dan dat mensen die €50,- al een fortuin vinden geen onpraktische, nutteloze en bijzonder dure (zowel in aanschaf, onderhoud als brandstofkosten) McLaren P1 kopen.
@Volvo_440_turbo: Dat merk je wel vaker. Ze hebben geld als water maar zijn zo gierig als de pest.
Die uitlaat doe me denken aan de gemiddelde Volvo, relatief kleine pijp met enorme uiteinden in de bumpers.
Achterlichten zijn toch van LED? Wat moest er precies veranderd worden, geen LED lampje toch??
Stuk mooier dan met kleren.
“Zo meneer, de onderhoudsbeurt van Uw P1 is afgerond. Dat wordt dan €1700 alstublieft, we hebben alleen een lampje van €2 vervangen, de rest is arbeidsloon.”
@janjaspar28: en belasting Dan komt er nog 2000 euro bij in Nederland dan
Vet om het allemaal zo te zien!
Mooi spul!
NB: Autoblog, is het niet eens tijd dat de galeries bestaan uit echte hoge resolutie afbeeldingen, die je eventueel ook fullscreen kunt bekijken?! Zoals het nu is voelt het een beetje ‘2005’ aan.
@trustmeiamanengineer: True. Al houdt dat ‘2005’-gevoel het wel lekker in lijn met de rest van de site.
@trustmeiamanengineer: +100.
@admin: kijk eens naar de WordPress-pluging “Responsive Lightbox”. Oh en while you’re at it: de URL http://www.autoblog.nl/wp-login niet omleiden naar de website (als je toch al een aangepaste pagina gemaakt hebt) en het aantal inlog-pogingen niet limiteren is natuurlijk website security van het jaar 0… Brute force hackers eat your heart out!
@dick1980: en de WordPress versie die jullie gebruiken (die onder andere hier zichtbaar is: http://netwerk.autoblog.nl/wp-admin/user/index.php) is verouderd en ‘lek’: http://community.1and1.com/wordpress-4-1-2-security-update-released/
Kan iemand hier een grap maken over de kerel die seks had met de porsche en deze NSFW foto’s van de P1.
Vraagje: Die twee dunnere pijpen die op het einde in de uitlaat uitkomen, is dat om overtollige benzine af te voeren als je van je gas af gaat? En dus zorgt voor de vlammen?
@ahs1979: ik denk eerder een truucje om lucht toe te voegen aan de uitlaatgassen, iets met co waarde enzo.
Ik gok maar hoor, maar ik zag het laatst bij een toyota tundra.
Niet dat ik ze vergelijk natuurlijk, maar het principe kan hetzelfde zijn.
@ahs1979: Denk eerder iets in de richting van overdruk afkomstig van de turbo’s. Als je van je gas gaat wordt de benzinetoevoer gewoon stop gezet, dat gaan ze niet zo maar dumpen in de uitlaat voor wat leuke vlammen.
Kan wel zijn dat ze nog wat onverbrande benzine inspuiten dat ontbrand in de uitlaat, maar dat is om de turbo op gang te houden, en moet dus voor de turbo gebeuren. Geen idee of dat überhaupt wordt toegepast op de P1
Het blikje cola in de centerconsole maakt het wel af.
Zo lekker gewoon gebleven.
Vind een Pagani Zonda toch een stuk indrukwekkender onder de kap. Al die elektro meuk kan me sowieso niet boeien.
@crackdavid: Vorm volgt functie tegen functie volgt vorm. Het is maar welke prioriteit je stelt.
Vind het eigenlijk maar een zooitje onder die kap.
Heel tof!
In alle opzichten vind ik de 918 Spyder mooier.