I thought this was a free country? In Europa worden de duimschroeven steeds verder aangedraaid bij benzinehoofden. Maar onze broeders in Amerika mogen gelukkig nog even door.
In Europa zijn onze overlords al een tijdje bezig met het plannen van een massamoord op benzinehoofden auto’s met verbrandingsmotor (ICE). Dat is volgens hen namelijk noodzakelijk, om te voorkomen dat de ijskappen smelten. Als gevolg daarvan krijgen we namelijk niet alleen een buitengewoon aangenaam klimaat in Nederland, maar komen er ook efficiëntere vaarroutes vrij boven moedertje Rusland langs. Dergelijke zaken moeten natuurlijk coûte que coûte voorkomen worden.
ICE-vrij
De landen van het oude continent buitelen over elkaar heen teneinde het braafste jongetje (m/v) van de klas te zijn. Als de een 2040 biedt om geheel ICE-vrij te zijn, klapt de ander daar vol overheen met 2035 of 2030 als doelstelling. De fabrikanten hebben de bui inmiddels met zijn allen zien hangen. Zelfs Ferrari claimt nu zin te hebben in het maken van EV’s. Dat gelooft natuurlijk niemand die de magistrale V12 van het steigerende paard ooit gehoord heeft, maar soit.
Enfin, Europa kan natuurlijk het vermeende goede voorbeeld geven, maar koolstofdioxide heeft lak aan landsgrenzen. Zodoende is het ook interessant om te kijken naar wat men op andere werelddelen doet. Welnu, Amerika, het toonaangevende land van Noord-Amerika, heeft inmiddels ook haar plannen bekend gemaakt. Spoiler alert: het is geen geweldig nieuws voor rabiate milieuridders.
Biden
Hoewel de groene brigade meer verwacht had van Joe Biden, heeft de regering van Joe afgelopen week het streven bekend gemaakt dat de helft van de in Amerika verkochte auto’s in 2030 geëlektrificeerd moet zijn. Dat betekent dus dat in ieder geval de helft van de auto’s nog níet geëlektrificeerd zal zijn. Maar dat is nog niet alles, want sleepy Joe beschouwt hybrides ook als geëlektrificeerd. Een dikke vette Ferrari SF90 Stradale telt dus ook mee als ‘elektrisch’.
Uiteraard claimt de Amerikaanse groenmens dat Joe, zoon van een autohandelaar, is gezwicht voor de lobby van Detroit. Zij schilderen de plannen van Biden af als zwakker dan de plannen die Obama tien jaar geleden al had. Maar voor ons Europese benzinehoofden geeft dit weer een beetje extra CO2. Mochten we hier definitief verguisd worden, kunnen we nog uitwijken naar ‘Murica. Heb jij de wereld liefst ijsvrij, of liever ICE-vrij? Laat het weten, in de comments!
tinnemans zegt
Persoonlijk wil ik heel graag in benzine auto’s blijven rijden omdat ik erg geniet van het geluid, maar om daarvoor naar de VS te verhuizen gaat me echt te ver. Er zijn grenzen en in dit geval is dat maar goed ook.
kniesoor zegt
Eens. Al zijn er vele plekken in de VS, die werkelijk prachtig zijn.
flyerbunch zegt
Rommelig.. Verschillende staten zoals Californië zullen wederom hun eigen beleid voeren. Het had mss best wel wat strenger gemogen naar voorbeeld van Europa. De plannen van Biden zullen wrs nog wel een paar keer worden herzien door de volgende president(en) dus..
boomhauwer zegt
@flyerbunch: Europa als voorbeeld? Waar één Europa eigenlijk een gedrocht is waar ieder land zijn zin doet..
mpgc zegt
Voor mij is het belangrijkste dat in de komende jaren het mogelijk blijft een auto te rijden en deze ook daadwerkelijk zelf te kunnen blijven besturen (dus geen volledig zelfrijdende auto’s). Ik vind autorijden heerlijk en een auto geeft ook individuele vrijheid. Ik hoop niet dat overheden dit uiteindelijk gaan inperken. Als dat betekent dat wel allemaal elektrisch moeten gaan rijden, dan is dat wat mij betreft prima.
r3fl3x zegt
Helemaal mee eens, niet meer zelf rijden zou ik grote moeite mee hebben. Ik heb een BMW E30 erbij. Rijd er ongeveer 5-6000 km per jaar mee. Zou het wel jammer vinden als dat niet meer kan, maar zo niet… Ach.
Redrum zegt
Ik vrees dat het sneller zal gebeuren, uit economisch standpunt. (chinezen)
Nanning zegt
@Redrum: Kun je dat toelichten aub?
Redrum zegt
Jazeker, voor China zijn er meerdere voordelen. Door vol in te zetten op EVs proberen ze de vervuiling bij hen tegen te gaan (klinkt mooi maar is ook wel echt nodig bij hen) en aan de andere kant geeft hun dat ook de mogelijkheid om de beste te worden op dit gebied. (Dat zie je bv al met Ionic 5) Dat de Amerikanen (Ford, GM,…) nu (zogezegd) denken dat ze het rustiger aan kunnen doen, helpt hen (de Chinezen) enkel maar voorruit.
Komt er ook nog eens bij dat de Europese autofabrikanten, althans op papier, de investeringen in de verbrandingsmotor ook willen stoppen.
Als autofabrikant voelt m’n de druk en beseft men dat er moet worden geïnvesteerd, en veel, om niet vertrappeld te worden door China. Het is dan ook logisch dat m’n de verbrandingsmotor links laat liggen. Euro7 en zeker Euro8 gaat zo moeilijk te halen zijn dat het de moeite niet zal zijn. (Kosten/baten)
Bottom line is dat een bedrijf winst wil maken en overleven. Ze liggen heus niet wakker van diegene die het spijtig vinden van het geluid of 1u langer onderweg zullen zijn tijdens een langere vakantierit (voorlopig)
Ik heb persoonlijk niets tegen ICE maar het concept wordt er niet minder bizar op: veel mechanische elementen die moeten gesmeerd worden en stuk gaan en waarbij je een (niet oneindige) grondstof verbruikt en ons afhankelijk maakt van bedenkelijke regimes.
Ik heb geproefd van het elektrisch rijden en eerlijk gezegd, ik wil voor geen geld meer terug voor m’n daily.
En ja ik zou ook graag een Porsche 911 GT2 R voor de deur hebben staan maar zoals voor zovelen zit dat er voor het eerst nog niet in.
lennertg zegt
Alleen jammer dat die elektrische auto’s niet zo groen zijn, en we voor de grondstoffen weer bij andere bedenkelijke regimes uitkomen.
We moeten iets doen aan de algemene vervuiling, alleen zullen de huidige BEV’s daar weinig aan veranderen
Redrum zegt
Alle beetjes helpen, denk ik dan. Plus, vergeet ook niet dat men enorme sprongen maakt op gebied van batterijen. De grondstoffen waarover jij praat (cobalt oa), worden ook in de chemie gebruikt voor het raffineren van olie en in al onze telefoons+ deze worden minder en minder gebruikt in de nieuwe cellen. Kijk naar de batterijen van de ionic en de nieuwe cellen van Tesla.
Niets doen is in mijn ogen achteruit gaan en er zijn nog zoveel dingen die men kan verbeteren ogv batterijen.
melcon zegt
Een Ioniq komt uit Zuid-Korea, dat is geen China.
Maar dat de ice als nieuwkoop op zijn retour is moge duidelijk zijn. Gezien de astronomische toename in occasion verkopen (niet alleen in NL) is het duidelijk dat het volk nog geen afscheid wil nemen van de Ice. Voorlopig zijn de bev’s voorbehouden aan mensen met teveel geld en de leasers al dan niet private.
Een BEV heeft ook mechanische elementen die gesmeerd moeten worden (versnellingsbak met diff, uiteraard met 1 versnelling). Die moet net zo vaak ververst worden als een reguliere bak (in theorie levenslang).
De verbrandingsmotor zelf moet uiteraard wel vaker ververst worden.
Ook een BEV bestaat uit veel componenten die gemaakt worden van eindige grondstoffen van bedenkelijke regimes. En van nog wel bedenkelijkere regimes in het geval van de chemische grondstoffen voor de accu’s.
In principe is de gehele discussie omtrent bev vs ice een non-discussie gezien het aandeel van personen vervoer in de uitstoot zeer beperkt is. Voor NL zijn de getallen, 12 procent van alle uitstoot wordt veroorzaakt door de transport sector. 45 procent daarvan wordt uitgestoten door de luchtvaart, 30 procent door zeevaart/binnenvaart en 21 procent door vervoer over de weg (incl. goederen/beroepsvervoer!). Het aandeel wat de personenauto heeft is dus echt minimaal. De echte winst kunnen we halen in energie opwekking, industrie & landbouw. Dus eigenlijk nee een duurzame wereld begint niet bij jezelf. Je hebt mensen nodig die trammelant schoppen op de juiste plek en de overheid ertoe zetten beleid te maken welke de sectoren die het meeste uitstoten dwingt om (veel) duurzamer te worden. Als de energie sector vandaag volledig stopt met fossiele brandstof gebruiken om energie op te wekken heeft NL de internationale klimaatdoelen vandaag gehaald. Dat is uiteraard niet realistisch maar als we volledig zouden stoppen met het gebruik van al onze personen auto’s per vandaag, dan zouden we de klimaatdoelstellingen m.b.t. reductie nog steeds niet halen. Cijfers allemaal te vinden bij het CBS.
406_v6 zegt
@Redrum: voor die elektrische auto’s in China worden er de komende decennia honderden kolencentrales bij gebouwd… daar gaat je CO2 voordeel van de BEV…
Redrum zegt
Ja maar ook nieuwe kerncentrales op basis van Thorium die als brandstof de afval van de oudere centrales kunnen gebruiken en die uiterst veilig zijn. Dit vind ik dan weer interessant. Ik bedoel maar, er moeten zaken veranderen en daarvoor is innovatie nodig en (steeds minder en minder) tijd.
Ik besef ook wel dat mijn kijk iets te optimistisch waarschijnlijk maar op papier is hernieuwbare energie de enigste verstandelijk correcte keuze en je maakt geen omelet zonder de eieren te breken dus we zullen altijd wel iets vinden om niets te doen. Ik denk dat het voor volgende generaties veel simpeler zal zijn om te aanvaarden. Men noemt het ook niet voor niets disruptie.
frank2b zegt
Detroit bestaat nu al niet meer. So who cares? Geen mens gaat die wagens nog kopen. Laat ze in de VS maar ijzerenheinig de verkeerde beslissingen nemen. Ze doen maar.
Genieten van het geluid van een benzinewagen?
De meeste torretjes in benzinewagentjes zijn te droef voor woorden.
herve11f zegt
@frank2b: Misschien nemen we hier wel de verkeerde beslissingen.
frank2b zegt
@herve11f: jij gaat zeker ook nog altijd met het stoomtreintje naar je werk?
retetikker zegt
Beetje een rare reactie dit…
Stoomtreinen zijn verdwenen omdat er goedkopere alternatieven kwamen, niet omdat ze verboden werden…
Elektrische auto’s zijn nog steeds niet goedkoper en/of praktischer dan ICE auto’s, anders zouden ze een veel groter marktaandeel hebben.
En het lijkt mij een gevalletje “wishful thinking” om er van uit te gaan dat dat over 10 jaar wel zo is…
Redrum zegt
Uiteraard wel, is toch met alles zo? Meer concurrentie, meer keuze, optimalisatie, innovatie = prijs naar beneden.
We hebben een eerste op grote schaal geproduceerde (dure) EV sinds 2019 en er beginnen er meer en meer bij te komen.
Als er binnen 4-5 jaar geen betaalbare modellen zijn, dan heeft de EV inderdaad gefaald maar omdat nu al te zeggen, is wat voorbarig naar mijn bescheiden mening.
herve11f zegt
@frank2b: Nee hoor, te voet via de trap naar beneden. Maar wie weet, jij binnenkort misschien wel als er een stroomtekort is.
jippie zegt
Het gaat nog een mooi feestje worden in Nederland/Europa. Door de enorme toename van vraag naar stroom, voor elektrische auto’s, warmte pompen, elektrische alles, gaat de betrouwbaarheid van stroom voorziening nog wel een dingetje worden. Maar goed, dat boeit beleidsmakers voor geen meter.
r3fl3x zegt
Gelukkig zijn energieleveranciers er wel mee bezig. Van de visie van Den Haag moeten we het inderdaad niet hebben.
ghost zegt
@jippie: probleem zit hem eerder in de hoeveelheid chips die ervoor nodig zijn..
ericc zegt
Gaan ze dan Ferrari ‘s en Lamborghini ‘s bouwen in de USA???
r3fl3x zegt
Zou mooi zijn als de auto met benzinemotor als hobby bereikbaar blijft, maar niet meer dan dat. Droge voeten en een beetje fijne leefomgeving vind ik echt een stuk belangrijker.
Redrum zegt
Ja, of er zou een echte doorbraak in synthetische brandstoffen moeten komen maar wat Porsche voorstelt, lijkt me ook een beetje dromen. (In 🇨🇱 aanmaken, vervoeren naar hier en dan voor de happy few dus erg kostelijk)
V8Vantage zegt
@Redrum die is er al, zo rij ik al een twee jaar rond op gerecycled frituurvet in mijn diesel.(https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel) De focus ligt vooral op volledig electrisch, terwijl je naar mijn idee zou moeten focussen op fossiel vrij. Dat kan namelijk voor iedereen met een diesel per direct.
Redrum zegt
Ken ik niet, ik ben snel door de website gelopen en daar heb ik 2 opmerkingen bij. Blijkbaar zo goed als enkel in NL beschikbaar? Waarom springt men daar dan niet op en bijvoorbeeld meer op ethanol mix (ook vooral in Frankrijk) dat dan wel weer vervuilender is en land nodig heeft om verbouwd te worden.
En de hele kleine lettertje waarbij staat dat de uitstoot voldoet aan de europeese regelgeving van ……2009
Stefje zegt
@r3fl3x: heb je je eens echt goed in de materie verdiept? Ja, het klopt dat de aarde warmer wordt. Is dat voor het eerst in de geschiedenis? Nee. Maar prima, laten we er vanuit gaan dat het door Co2 komt. Dan moeten we Co2 terugbrengen. Laten we beginnen met alle auto’s elektrisch te maken. Want personenauto’s zijn goed voor minder dan 8% van de totale Co2 uitstoot. Prima. 92%+ komt dus van andere zaken als vliegtuigen en diverse. Maargoed, laten we met auto’s beginnen. Wat is het doel? De Co2 moet naar neutraal terug gebracht worden. In de praktijk is dat 0,02% van de totale atmosfeer. De Co2 is momenteel 0,03% van de totale atmosfeer. Laat dat even op je inwerken.
Het lijkt alsof we veel vervuilen, en sommige plekken op de wereld zijn ook echt vervuild, maar Co2 is het enige probleem niet en al helemaal niet de grootste. Maar wel de enige die je kan aanpakken en waar de kleine automobilist pijn mee gedaan wordt, maar die is niet gemobiliseerd in lobby’s en kunnen toch niks terug doen. En zo lijkt het alsof je echt iets voor het klimaat doet want iedereen voelt het. Weinig mensen zonder rijbewijs.
Terwijl de echte vervuilers er weinig tot geen last van hebben, want die gaan wel weer naar een plek die ze geen strobreed in de weg legt als er een regering ze toch meent aan te moeten pakken. Alles zodat jij denkt dat je droge voeten houdt.
Wassen neus.
Als je nou zegt; we moeten van olie af want we moeten landen als Saudi Arabie en Iran niet willen steunen financieel, dan sta ik volledig achter je. Maar nu is het echt een hetze om niks.
r3fl3x zegt
Begrijp me niet verkeerd: ik denk ook niet dat een verbod op ICE de meest effectieve maatregel is. Echter, we steken al ~40 jaar de kop in het zand en inmiddels kom je niet meer weg met of/of, maar moet je alles aanpakken wat je kunt aanpakken. Klimaatverandering is niet nieuw, maar de snelheid waarmee het gebeurt wel. Niet goed voor de biodiversiteit en het leidt tot meer extreem weer wat naast ellende een hoop kosten met zich mee brengt.
Klopt trouwens niet dat er enkel naar CO2 gekeken wordt en dat alleen de automobielindustrie moet reduceren. Ook andere sectoren zetten flinke stappen en non-CO2 emissies zijn een groot onderwerp momenteel. Daarbij, 8% is best een fors aandeel hoor. Ter referentie, de door jou genoemde vliegtuigen veroorzaken nu +- 3% van de CO2-emissies. Probleem daar is dat dat aandeel naar verwachting sterk zal groeien en dat je er in tegenstelling tot auto’s niet zo makkelijk accu’s in stopt.
Laatste punt wat je noemt ben ik het overigens volledig mee eens. Dat is OOK een goede reden voor een energietransitie.
herve11f zegt
@stefje: Eens
italned zegt
Ik vind Europa’s plannen maar niks, hou beide, ICE, BEV, en nog waterstof..maar om nou te ICE te verbieden. Nee.
HB zegt
Voor het milieu is het essentieel om niet alleen te kijken naar afschaffen van verbrandingsmotoren, maar tevens zal het gewicht en de circulariteit (levensduur van auto en componenten) verbeterd dienen te worden. Momenteel zitten we nog steeds in de uptrend waarin autos door batterijen zwaarder worden wat weer een impact heeft op safety structures en dat heeft weer een impact op het gewicht. Dit resulteert in auto’s die niet te veel energy verbruiken en veel te veel materiaal verbruiken. Wat mij betreft zou er een extra belasting geheven moeten worden op voertuig gewicht. We moeten af van autos met een gewicht boven de 2000kilo en terug richting 1000kilo.
HB zegt
@heinb: typo: die te veel energy verbruiken