• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Freie Fahrt bestaat 75 jaar!

Auteur: evo, gepost 15 augustus 2007 om 22:58 – 31 Reacties

German Autobahn

Met de BMW M3 lieten we al zien dat je er, al dan niet bellend, 270 kilometer per uur kunt rijden. Tevens kwam het in het Autoblog.world Deutschland artikel terug. Waar we het over hebben? De Duitse Autobahn natuurlijk! De Duitse Autobahn bestaat deze week 75 jaar. Joehoe!

Om dit te vieren én om jullie te vertellen wat de Autobahn zo bijzonder maakt, kunnen jullie HIER naar een fijne en ruim 45 minuten durende documentaire over de Duitse Autobahn kijken: Megastructures van National Geographic Channel. En omdat jullie al wat meer over Zweden weten, heb ik er speciaal voor jullie een Zweedse ondertiteling bij geplakt ;)

Ook interessant!

  • Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
    Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Nieuwe Autoblog presentator!
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer, Video

Vorig bericht: « Koenigsegg nu ook al in financiële moeilijkheden?
Volgend bericht: Mercedes SLC krijgt 300 SL-jasje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Racer X zegt

    15 augustus 2007 om 23:01

    Go Deutschland!

    Ik mag ook altijd graag effe gebruik maken van de Freie Fahrt als ik richting Ibbenbüren knal!

    Login om te reageren
  2. f430 zegt

    15 augustus 2007 om 23:02

    “De Duitse Autobahn bestaat deze week.” zoek de fout…

    -EDIT: thnx, ook al bestond hij ook deze week… ;) –

    Login om te reageren
  3. Rickm zegt

    15 augustus 2007 om 23:06

    Laatst nog 302 km/h gereden op de E31.
    Wij knallen ook wel eens richting Ibbenbüren, naar Musik Produktiv.

    Login om te reageren
  4. XP zegt

    15 augustus 2007 om 23:20

    Ah Duitsland… Eer aan wie eer toekomt ;) Laatste bastion om snel te kunnen gaan over de snelweg, toch in Europa allesinds.

    Login om te reageren
  5. Racer X zegt

    15 augustus 2007 om 23:24

    @ Rickm

    Ja, daarvoor ga ik er ook naartoe, hehehe!

    Login om te reageren
  6. PieterA zegt

    15 augustus 2007 om 23:25

    @XP: in Kroatie zijn er ook banen waar je gerust kunt knallen. ;)

    on topic: hopelijk verdwijnt de autobahn niet, een mens moet zich gewoon af en toe eens kunnen uitleven.

    Login om te reageren
  7. Joost zegt

    15 augustus 2007 om 23:27

    Frustrerend als je vanuit Duitsland Nederland weer in rijdt, dan lijkt 120 een slakkengangetje

    Login om te reageren
    • johnny23 zegt

      3 juli 2012 om 12:02

      @: Daarom bij laatste restaurantje voor de grens nog even voor 1/3 van de Nederlandse prijs lekker rustig happen.

      Login om te reageren
  8. Jan zegt

    15 augustus 2007 om 23:35

    @joost, nog erger is dat, ik als Belg in België goed doorgas, in NL dan zo braaf moet zijn en in Duitsland trg kan doorgassen
    dat is echt nagelbijten, dat stuk in NL

    Login om te reageren
  9. cl600 zegt

    16 augustus 2007 om 00:16

    ohh heerlijk joh, mijn moment toen, meer dan 340km/h en een bijna angstige om en nabij 8.000 toeren. god wat is die baan toch een pure verslaving

    Login om te reageren
  10. Racer X zegt

    16 augustus 2007 om 00:24

    @ Jan

    Hoe hard mag je in België rijden?

    Login om te reageren
  11. Tombnolz zegt

    16 augustus 2007 om 00:59

    @ Racer X: Nergens harder dan 120. Echt verschrikkelijk traag met die moderne auto’s van vandaag. Zeker als je bedenkt dat vrachtwagens van 30 ton er 90 mogen. Wie heeft ooit beslist dat 120 het maximum hoorde te zijn?

    Login om te reageren
  12. tweaker zegt

    16 augustus 2007 om 01:05

    @ Tombnolz

    een of andere socialist!

    het gaat trouwens niet zozeer om hoe snel je in belgie mag maar in nederland… wie beweert dat je in nederland 120 mag die heeft vast geen auto
    elke afrit mag je vertragen (en zo zijn er veel) en eens je iets te dicht bij een stad komt is’t 80 en geen km/h meer

    in belgie mag je 120, van’t moment dat je de snelweg oprijdt tot dat je’m afrijdt… en kom niet zeuren over antwerpen want dat is een ringweg… er zijn een paar uitzonderingen zoals het viaduct in gentbrugge maar daar hebben de socialisten blijkbaar ook es hun zegje gedaan

    én… belangrijk… wij hebben geen Koos Spee die om elke hoek een graaier heeft klaarstaan om je te ‘pakken’ als je 2 km/h te hard gaat… waarom hebben jullie nederlanders eigenlijk een voorruit? jullie zitten toch constant naar jullie kilometerteller te kijken, heel veilig…

    Login om te reageren
  13. Maes Joseph zegt

    16 augustus 2007 om 02:55

    Voor mij is er maar een land waar ze weeten wat een autobaan,een auto maken en hem te mogen gebruiken is endat is DUITSLAND,en al die andere niet !veertig jaar zonder accident en zonder bekeuring en dan voor zes kilometer de bon op BELACHGELIJKE BELGEN,zonder van die bij wegen te spreken eerst 90 dan 70 en nu vele plaatsen er 50 van gemaakt .

    Login om te reageren
  14. Murrrphy zegt

    16 augustus 2007 om 08:18

    Ah, de Autobahn.

    Lyrisch wordt ik van de Autobahn en de freie Fahrt.

    Mijn eerste kennismaking was in de vroege jaren 70. Mijn ouders reden een Peugeot (ik geloof een 304) waar een nieuwe motor in was gezet. In die tijd was inrijden nog heel belangrijk. Mijn vader en ik werden door een behulpzame oom naar de garage in Ulft gebracht (waarom in Ulft, weet ik niet. Wij woonden destijds in Utrecht…).

    Om de wagen goed in te rijden, besloot mijn vader een stuk van de Autobahn te pakken, hoewel het eigenlijk tegen zijn principes was om in Duitsland te komen (had niets met de oorlog te maken, maar alles met het WK voetbal van die zomer…)
    Wat een rit! BMW’s en Benzen die voorbij flitsten alsof je stil staat..

    M’n vader vond ’t wel wat hebben dat snelle rijden, maar hij was aan ’t inrijden (arme kerel).

    Halverwege de jaren tachtig was daar de militaire dienst en ik mocht naar Duitsland, jawohl! Ook al heb ik geen auto, :-( ik keek er toch naar uit. Regelmatig ritjes van meer dan 400 km in de auto’s van de ‘beroeps’: ik noem de Kadett GSI (een witte) en een GTV6. Wat is het toch heerlijk om lekker door te knallen over de Bahn.

    Nu een dikke twintig jaar verder en nog veel meer Autobahn kilometers achter de kiezen, wen ik er niet aan. Het is en blijft geweldig, ook al worden steeds meer beperkingen opgelegd. Onlangs nog door de Heimat heen gereden, ondanks de vele Baustellen een feest!

    Wat maakt de Autobahn zo bijzonder?

    De staat van onderhoud? Dat was wel zo, maar de wet van de remmende voorsprong doet hier flink opgeld, de kwaliteit staat nog altijd op hetzelfde, hoge niveau maar ze moeten wel opletten dat het niet achteruit gaat. Andere landen doen het zeker niet slechter (onlangs nog in Slovenië en Kroatië geweest, die mensen zijn goed bezig)

    De service langs de weg?
    Dat de service op hoog niveau staat, is buiten kijf, maar de rest doet het niet slechter. In de Raststättes is het als vanouds, ultraschoon sanitair. Wel moet ik zeggen dat een behoorlijk aantal toe is aan renovatie (weer die remmende voorsprong).

    Heren in ’t verkeer?
    Daar ben ik beslist niet van overtuigd. Onlangs weer daar geweest en het huftergedrag dat je zoveel in Nederland ziet, krijgt ook voet aan de grond in Duitsland. Vooral als ’t wat drukker wordt.

    Kunnen Duitsers goed rijden?
    Ik vind dat Duitsers goed kunnen rijden (op de Autobahn), maar hou wel in gedachten dat het secundaire wegennet bij hun beter is dan bij ons. Op de Autobahn zul dan minder snel sukkelaars aantreffen. Wat wel waar is, is dat Duitsers gewend zijn aan hoge snelheden, dat zie je terug in de maneuvres op de snelweg.

    Zijn hun auto’s beter?
    Dat is een punt. De TüV is een strenge club die als een tijger over het wagenpark waakt. Wrakken zul je op de Autobahn niet zo snel vinden (hooguit ‘verse’). Ik herinner me nog de beroepsmilitairen die een, fiscaal aantrekkelijk, bfg kenteken wilden hebben. Met angst en beven ging men naar de TüV, bang voor afkeuring.

    Wat is het dan wel? Freie Fahrt natuurlijk.

    En ik ben gek op autorijden, maar dat spreekt vanzelf.

    Login om te reageren
  15. W!d zegt

    16 augustus 2007 om 08:52

    @Murrrphy Ik woon in Ulft (mien dörpken) en als ik vanuit Arnhem naar huis rij neem ik altijd stukje autobahn mee.. even bij de A12 rechtdoor en bij ’s heerenbergh er weer af.. heerlijk en sneller dan via alle stoplichten bij doetinchem te moeten nemen!

    Login om te reageren
  16. Erik zegt

    16 augustus 2007 om 09:58

    Murrrphy, wat een prachtige ode aan de Autobahn! Je tovert een glimlach op mijn gezicht met dit stukje :)

    Login om te reageren
  17. 2SLOW4ME zegt

    16 augustus 2007 om 10:48

    in polen / oekraine heb je ook geen snelheids regelingen;) (geen/omkoopbare politie die rijd in voertuigen die niet boven de 80 uitkomen.) je wilt met die ***** wegen all1 niet harder dan 160 omdat anders je vullingen eruig trille…

    Login om te reageren
  18. de sjonnies zegt

    16 augustus 2007 om 10:57

    @Murrphy – knettergoed stuk !
    En in de jaren 70 toen je vader met z’n 304 op de autobahn reed, vond ik de sfeer veel vijandiger dan nu, Zwaar seindende Benzen, nerveuze BMW’s en gillende Golfjes.
    De verkeersregels of codes zijn sindsdien zwaar aangepast, als je met je sleurhut achter je wagen naar links sukkelt en Murrphy komt je met 280 in z’n GabriellaSabartini 3 liter twin-turbo achterop, is Murrrphy verplicht te remmen, en knal je in de sleurhut ben jij als snellere bestuurder in principe fout ! Dit hebben de Duitsers ingesteld om de snelheid wat te drukken en zodoende wat meer rust te creeren.
    Verder vind ik het geweldig dat je ’s nachts om twee uur aan de tankstelle een lekker kop ossestaart soep wordt ingeschonken en je dan ook nog een lekker wurst kunt eten ! Veel beter dan die KUT tenten (excuzez-le-mot) lanks de Franse peages, in Frankrijk kun je beter van de Autoroute afgaan om te kunnen eten

    Login om te reageren
  19. majinstar zegt

    16 augustus 2007 om 11:26

    Gefeliciteerd ??

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    16 augustus 2007 om 13:01

    “Ik mag ook altijd graag effe gebruik maken van de Freie Fahrt als ik richting Ibbenbüren knal!”
    Best sneu dat het grootste gedeelte daar naar toe vanaf de Nederlandse grens op 100 km/h begrensd is vanwege Fahrbahnschaden. En dat is ook gelijk het grootste probleem met de autobahn, de belabberde staat van onderhoud. De kwaliteit van het wegdek zit meestal tussen matig en slecht. Niet dat ze het niet proberen te verbeteren, baustellen genoeg (minstens 1 op elke 100 km), maar de prestaties en vooral het werktempo van de duitse wegwerkers is allen slecht te noemen.

    Maar goed, met 2 handen aan het stuur in 200km/h ook best te doen op slecht wegdek. Ook naar Ibbenbüren, want dat is ook Duitsland: zinloze snelheidsbeperkingen worden totaal genegeerd.

    Login om te reageren
  21. thomaz zegt

    16 augustus 2007 om 13:26

    @ PieterA

    Ik dacht na 13 jaar Kroatië ook wel dat ze daar niet zo moeilijk waren, maar nadat ik deze vakantie een boete van 300 kuna heb gehad voor niet stoppen bij een stopbord en 200 kuna omdat ik met twee wielen op het gras stond geparkeerd ben ik er toch anders over gaan denken… *zucht*

    Login om te reageren
  22. db zegt

    16 augustus 2007 om 13:41

    ik ben samen majinstar bijna de eerste die het zegt , maar gefeliciteerd autobahn, hopelijk mogen er nog vele jaartjes volgen :+ :P

    Login om te reageren
  23. Maes Joseph zegt

    16 augustus 2007 om 13:57

    Gefilisiteerd,moge U een voorbeeld zijn voor de andere die er anders overdenken maar toch verkeerd zijn !

    Login om te reageren
  24. Murrrphy zegt

    16 augustus 2007 om 14:36

    @ Majinstar, DB & Meas Joseph – Jullie hebben gelijk!!!

    Felicitaties aan de Autobahn, mogen er nog vele jaren volgen.

    Waar is ’t gebak???

    Login om te reageren
  25. Sjon zegt

    16 augustus 2007 om 14:46

    Toch iets goeds van Hitler

    Login om te reageren
  26. Murrrphy zegt

    16 augustus 2007 om 15:33

    @ Sjon

    De Autobahn was geen idee van Hitler. Hij zag ’t vooral als een manier om de bevolking aan werk te helpen en als een propaganda middel voor zijn, verwerpelijke, politieke ideeën.

    Klik hier
    voor meer info, het verhaal is behoorlijk accuraat.

    Login om te reageren
  27. tweaker zegt

    16 augustus 2007 om 20:27

    @ Murphy

    je spreekt jezelf tegen, jong

    Login om te reageren
  28. Maes Joseph zegt

    17 augustus 2007 om 03:47

    En dan spreken we nog niet over die mafia van verzekeringen hier !,in duitsland

    als je daar wat voor hebt word de wagen helemaal uitgekleed en stuk voor stuk
    nagekeken en krijg ge de wagen terug zo hij was,en wat gebeurd er hier ?als hij drie weken oud is beginnen ze al percent af te trekken en nog te denken dat wij bij een duitse verzekering niet kunnen gaan,want die telt niet in dat APENLAND,en dan nog niet gesproken van de verzekingspremie’s en bij sommige moet je nog gaan bij een carroserie die hun beliefd ( knoeier of niet ) geen andere naam dan MAFFIA en dan nog onder bescherming van nog een groter gansterbende;

    Login om te reageren
  29. Murrrphy zegt

    17 augustus 2007 om 07:30

    @ Tweaker

    Leg svp even uit, ik volg je niet. ‘T is nog vroeg…

    Login om te reageren
  30. John zegt

    5 november 2007 om 14:18

    Hmm, 17 autgustus was een vrijdag, en dan om 3:47 niet meer uit je woorden kunnen komen? Student!

    @XP: Dacht ’t toch niet. The Isle of Man kent buiten de bebouwde kom ook geen maximum snelheid! Dus ook op tweebaanswegen al niet meer :)

    Overigens is er een heel groot verschil tussen het hebben van een maximumsnelheid, het controleren op maximumsnelheid en het terroriseren van de automobilisten.

    Volgens mij moet er ook wel ergens een Nederlandstalige versie van deze docu te vinden zijn, hij is ook in het NL uitgezonden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North