Friese garagehouder draait tellers vooruit, FIOD not amused

Auteur: , 71 Reacties

Fryslân boppe jonguh!

Friesland

Een 51-jarige garagehouder in Friesland kreeg vandaag bezoek van de FIOD. De sterke arm van de belastingdienst verdenkt het heerschap ervan bij in totaal 142 geïmporteerde luxewagens (het lijkt wel truckersblog) de teller vooruit te hebben gedraaid. U leest het goed!

Waarom de man dat deed is vrij simpel. Importauto’s moeten worden geregistreerd in het Nederlands kentekenregister. Vervolgens houdt de fiscus de hand op en mag er nog een moppie BPM worden afgedragen. De hoogte van de BPM-som is onder andere afhankelijk van de waarde van de auto. Hoe hoger de kilometerstand, hoe lager de waarde, hoe lager het verschuldigde BPM-bedrag.

Vooralsnog gaat men ervan uit dat de man met 142 auto’s heeft gesjoemeld, waarmee de belastingdienst maar liefst 352.000 euro aan inkomsten is misgelopen. Om die reden is vandaag een doorzoeking gedaan bij de garagehouder, de FIOD nam administratie en zeven auto’s mee. Meer over tellerfraude lees je HIER.

Dank aan Martijn voor het tippen!



71 reacties

Mooizo! En nu nog de bedrijven die de opzettelijk (meer) schade aanrichten om zo minder bpm betalen
@730ld: Nou, de gemiddelde BPM-taxateur zoekt anders ook genoeg naar oneffenheden en zelfs krassen in het interieur om de bpm zo laag mogelijk te houden.
Genoeg mensen die daar eerlijk hun brood mee verdienen.

Het geeft alleen aan hoe wankel die bpm-regelgeving is, überhaupt de bpm an sich.

Overigens zullen veel bedrijven echter niet veel schade ‘toebrengen’ (lees: kapotte bumper erop), als jij een jong gebruikte auto koopt met een bizar laag bpm-bedrag op het kenteken, ondanks een dikke 3.0 TDI (ofzo), zullen veel kopers afschrikken vanwege het vermoeden van een schadeauto.
@730ld: hoe groter de onderhoudsintervallen, hoe beter voor de garagehouder. Ondanks NAP is het mogelijk om de juiste auto in te nemen als dealer met bv. 119.500 km. Bij een onderhoudsinterval van 30K kan de meterstand teruggedraaid worden naar de km stand van de laatste beurt + bv. 1.500 km, stel 90.000 km + 1.500 km = 91.500 km. De auto laat zich makkelijker verkopen dan als 2e hands omdat hij een ‘logische’ km stand heeft volgens de RDW/NAP en hij zit onder de 100.000 km. En hoe jonger de auto en veel kilometers (lease), hoe makkelijker.

Toch?
@erik2907: Gedachtengang klopt, echter een geïmporteerd voertuig kun je niet aanmelden voor een NAP. Doe je dit wel, dan wordt de tellerstand altijd als niet logisch aangemerkt.
@renegade: extra toelichting, ik heb het niet over een geïmporteerd voertuig maar over een voertuig dat ingeruild wordt net voor de volgende grote beurt en dat dan de kilometerstand wordt teruggedraaid naar een stand net na de laatste grote beurt. Scheelt toch bij een interval van 30.000 km ongeveer 28-29.000 km waardoor het 2e handsje door de dealer duurder verkocht kan worden.
@renegade: bij mijn auto staat er gewoon geen oordeel e36 die in 2006 is overgescheept
@erik2907: dit gaat niet helemaal op. Tegenwoordig moet ieder gerenomeerd garagebedrijf bij reparaties hoger dan € 150,- de km-stand melden bij de RDW. Dus twee nieuwe banden laten monteren is al vaak een teller registratie en niet alleen bij APK en onderhoudsbeurten! Dus je weet nooit zeker wat de laatst ingevoerde km-stand is.
Ben bang dat er dan wel meer zijn die dit doen. Of het een goed idee vinden.
Van de zotte. Hele branche is verrot gemaakt door dit soort eikels.

Hoeveel teruggedraaide tellers ik al niet ben tegengekomen, je wordt er ziek van.
@peke: Je kunt beter stellen.. van welk voertuig is de teller niet teruggedraaid..
Maar van de andere kant.. de mensen zijn het eigenlijk zelf schuld.. men heeft nog steeds de gedachten en zegt het ook nog dat een wagen boven een ton not done is..
Hierdoor zijn de handelaren geneigd om dit te doen of laten doen.. Trouwens mijn ervaring is dat je zelfs bij dealers die garantie niet meer hebt dat de tellerstand klopt..
Terwijl ik zelf liever een heb met veel km’s op korte tijd..Minder start/stops, veel autobaan, weinig drempels, vaak bij de dealer voor onderhoud en updates..
@fj272: toch praat je het zo verkeerd ‘goed.’

Wat de klant wil zegt niet dat je dan maar terug gaat draaien. Heb een autobedrijf en doe eerlijk zaken (je die autobedrijven bestaan ook), en je moet zo goed opletten niet genaaid te worden. Knettergek….
@fj272: boven een ton not done. Gaat om levensduur van het motorische gedeelte. Er zijn zat benzine auto’s waarbij het klaar is met 2ton/3ton. Dan is de auto economisch allang afgeschreven maar begint het technisch ook parte te spelen. Daarnaast moeten grotere onderhoudsbeurten zoals koppeling. Revisie automaat allemaal bij 1ton+ gebeuren. Dan ben je aan de beurt.
@peke: ik denk dat ook een bonafide met de beste wil van de wereld geen garantie kan geven of de kilometerstand klopt van een auto die niet door hem onderhouden is (en dat is natuurlijk bij een heleboel inruilers het geval). Daarom wil een merkdealer ook geen tweedehandsjes van 5 jaar of ouder in zijn voorraad hebben staan (tenzij door hemzelf onderhouden). Met een ‘vreemde’ inruiler weet je sowieso niet wat je in huis haalt, ongeacht de leeftijd en de km-stand.
@roppp: geen garantie kunnen geven dat het klopt zegt niks over de betrouwbaarheid van de garage dan wel dealer.

Zelfs de apparatuur van uitlezen haalt niet elke teruggedraaide teller eruit. Maar aangeven dat je naar eer en geweten onderzocht hebt, dat kan wel degelijk.

@peke: dat zei ik al.
Wa syn billen brânt, moat op de blierren sitte.

Ofzo…
@viezefreddyw: da’s Juinens, Freddy!
@viezefreddyw: en sa is it maar krekt
@soundgarden: en net oars!
@mars: want as it oars wie, wie het net sa!
@joost1990_2: wat niet ken is nooit beurt, oars kon it wol..
Su is t ek nog
@viezefreddyw: fierljeppen.
Hoe bewijs je zoiets vraag ik me dan af?
@baklava: als het een diesel is kan je zien wanneer de roetfilter voor het laatst heeft geregenereerd.Dan kan je terugdraaien wat je wilt inclusief sleutel maar dan zie je het toch.
@mpowerm3: vooruitdraaien helpt ook niet als je ziet dat de laatste regeneratie 30k terug was
@mpowerm3:
Beide geen probleem voor de kundige Tacho service diensten..
@mpowerm3: onzin, ik sluit mijn diagnose kast aan en kan met een druk op de knop de roetfilter laten regenereren…..en daarna als ik wil volledig wegprogrammeren…..zodat je nooit meer een melding krijgt…..dan lijkt hij helemaal nieuw
@baklava: Km standen worden gemeld bij invoer en bijv. apk en onderhoud. Als dat allemaal niet gelijk loopt kun je dat zo terugvinden. Hij heeft ze, vermoed ik, vooruit getikt voor de invoer en daarna weer teruggezet. Anders verdien je er nog geen donder aan. Zeker met moderne digitale tellers kun je het maar moeilijk verbloemen. Die slaan ook steeds meer info op.
@baklava: De kilometerstand wordt op heel veel plekken in de auto opgeslagen. Als je alleen de tellerstand in het kombi instrument aanpast (de enigste die je ziet) kan je door uitlezen van overige ECU’s de originele kilometerstand terugzien. Dat is de simpele manier, er zijn nog tig andere manieren. Zo wordt ook de tijd bijgehouden dat de motor gedraaid heeft. Kilometerstand/bedrijfsuren geeft de gemiddelde snelheid die de auto gereden moet hebben, is dit extreem laag of extreem hoog zit het niet goed.
Die praktijken giet niet meer oan…
Het wordt tijd dat deze oplichtersbende gestopt wordt…

Nu is het een louche autohandelaar die ze keihard aanpakken, maar deze bijna criminele organisatie deinst er evenmin voor terug hardwerkende goudeerlijke burgers van hun zuurverdiende centen te beroven onder het mom van belastingheffing.
@moveyourmind: heb je het nu over de regering?
Wat me opvalt iedereen zeurt over deze beste man, maar ik hoor niemand over Den Haag?
@bmwfreak038: dat is anders.?
@rufctr01: bpm is toch belasting? Dus hoezo is dat anders? Vindt het wel goed dat het eens vice versa gebeurt normaal worden wij altijd op “legale” wijze door Den Haag getild, een koekje van eigen deeg zou ik zeggen!
@bmwfreak038: dat vraag ik me ook af. Was de BPM geen illegale belasting volgens Europa? En zou de BPM niet langzaam verdwijnen?

Nu steelt de overheid van de automobilist door een illegale belasting te heven en nu dit.

Ik snap tuurlijk dat iedereen belasting moet betalen. Maar wanneer wordt Europa 1 en worden er eens regels gelijk getrokken?
@horza: wat me gelijk doet denken aan onze buren die nu tol heffen waar we zo fel op tegen zijn.
@bmwfreak038: precies! Maar zo’n politieke discussie is niets voor een autoblog, hahaha
@horza: nou ja, of je nu discussieert over klinkers of belasting? Het is allebei een beetje off topic denk ik. We hebben helaas met belasting te dealen zowel invoer als reguliere belasting.
@bmwfreak038: Ik betaal hier 50euro per jaar voor m’n license en de benzine is nog geen euro per liter. Eigenlijk mag ik niet klagen over wat er in Nederland gaande is.
@horza: als het ons uitkomt Willen we 1 Europa , en als het niet uitkomt zelf de baas zijn…….eeuwig durende dilemma
@horza: dat die BPM zou worden afgebouwd was een hoopvolle kop om kranten te verkopen. In de praktijk is de BPM tot een CO2 belasting omgebouwd en zelfs nog iets hoger geworden.
@bmwfreak038: zoals bijtelling over BTW en BPM oftewel belasting over belasting betalen.
@kobus1967: En toch klopt het. Je werkgever heeft je immers een goed (in dit geval een auto) gegeven met een bepaalde waarde in het economisch verkeer (de catalogusprijs incl btw en bpm van de betreffende auto). Het door jou genoten voordeel wordt vervolgens bijgeteld bij je reguliere loon. (De hoogte van de bijtelling is dan weer puur politiek instrumentalisme omwille van milieugeneuzel, maar dat terzijde).

Dat is volstrekt legitiem als je een beetje logisch nadenkt.
Vergelijk het maar eens met de situatie waarin de werkgever een zak met geld geeft en je vervolgens dezelfde auto koopt. De zak met geld is dan ook incl de door je af te dragen btw en bpm (anders kun je de auto niet kopen) en wordt ook bij je loon geteld.

Het zou pas van de zotte zijn om beide situaties op verschillende wijzen te belasten. Think again.
Ik denk dat het hier gaat om luxe auto’s die niet ouder dan 12 maanden zijn en waarvan de km-stand niet hoger is dan 3.500km. De fiscus merkt deze auto aan als zijnde nieuw en ongebruikt en daarom moet de bruto BPM afgerekend worden bij invoer. Als je zoals ze in Duitsland noemen een Tageszulassung auto koopt dan is het de moeite waard om de km-stand op 3.500km of meer te zetten. Scheelt gauw duizenden Euro’s. Kijk maar eens hoeveel ‘nieuwe’ duurdere auto’s geadverteerd staan met 3500 plus km. Goed dat ze dit eens aanpakken. Is zo oneerlijke concurrentie naar iemand die wel eerlijk BPM aangifte doet met echte km-stand.
@amg88: bij dit soort import auto’s is de bpm toch alleen nog maar gerelateerd aan de c02 uitstoot en niet meer afhankelijk van de waarde?
@kareljansen: dat klopt maar het gaat hierbij ook niet over de waarde van de auto of hoeveelheid CO2 maar de hoogte van de te betalen BPM. Bij invoer is het na 12 maanden of boven de 3.500km pas een gebruikte auto en mag je de BPM pas gaan afschrijven.
@amg88: nee, dat begrijp ik. Maar ik zie hierboven allemaal reacties dat men dit zou doen om de waarde te verlagen en daarmee de bpm ook lager te krijgen. Dat is toch niet meer zo? Of kan je nog net als vroeger ook kiezen voor verschillende bpm bepalingen?
Ik begrijp het niet helemaal. Dus de teller wordt vooruit gedraaid om bpm technisch gunstig uit te zijn, maar vervolgens zit je met auto’s die een veel lagere verkoopwaarde hebben gekregen. Na invoer weer terug draaien gaat niet, want stand is bij invoer geregistreerd.
@venividivici: Het lijkt mij daarom dat de desbetreffende persoon door de mand viel, daar ze na de registratie weer terug te draaien
@venividivici: zie mijn vorige comment. Als het is zoals ik aangaf is het maar ongeveer 3.500km vooruit zetten. Deze auto’s worden verkocht als zijnde nieuw maar dan duizenden euro’s goedkoper dan dezelfde auto bij een officiële dealer omdat ze aanzienlijk minder BPM afdragen bij invoer.
@amg88: Ja zag je comment pas nadat ik m’n bericht al had geplaatst haha. Maar inderdaad dat zou het enige begrijpelijke trucje kunnen zijn.
Verhaal doet me denken aan mijn oom die een paar jaar geleden een S5 cabrio uit Duitsland kocht, er een paar ingedeukte en bekraste bumpers op zette (werkt bij sloperij), betaalde er weinig BPM over, reed er een zomer in rond en verkocht hem met een klein beetje winst. Geen oplichterij, maar slim gebruik maken van omstandigheden ;-).
@87tb: dat soort trucjes heb ik wel vaker van gehoord inderdaad, slim anno nu moet je toch voor je knip opkomen, het is allemaal al duur genoeg.
@87tb: daarom zie je bij de RDW al die handelaren met auto’s staan waar de navi ontbreekt en dergelijke… om de bpm te drukken.
Ik blijf mij verbazing over de collectieve verontwaardiging bij dit soort berichten. Het is niets nieuws, het is niet uniek, het is niet bijzonder. De naïeve gedachte dat alles en iedereen correct doet is onjuist. Het gebeurt massaal en veelvuldig. Gewoon als consument je rechten goed kennen, je verdiepen in het product dat je gaat kopen en alles goed nauwkeurig volgen bij onderhoud en contractuele handelingen/verplichtingen.
Het enige wat we kunnen doen is als consument zoveel mogelijk sjoemelaars vermijden en door gebrek aan verkoop ervoor zorgen dat er een ethische verschuiving gaat plaats vinden. Zo’n onderzoekje van de FIOD gaat niet helpen. Dit soort lieden vinden namelijk wel weer een andere manier uiteindelijk.
Hoe weet je nu als consument dat de tellerstand klopt? Zijn hier trucs / tips voor?
Verdeeld over zoveel auto’s niet eens zo winstgevend.
@dutchdriftking: 2500 euro per auto minder aan bpm aftikken terwijl je twee keer 10 minuutjes bezig bent. Lijkt me best leuk geld hoor!
Dit keer niet niet in Brabant
Sluiten die hap, 15 jaar dijk ophogen met een schep als werkstraf.
Ja leuk, maar waar zijn die lui als wij consumenten genaait worden? Oh wacht, dat is opeens niet strafbaar!
Dit is natuurlijk uber kansloos. Maar alles in Europa moet gelijk, je kan in heel Europa geen fatsoenlijke sterke stofzuiger meer kopen. Maar elk land in Europa hanteert een ander belasting systeem voor het invoeren van auto’s en wegenbelasting. Als daar eens met z’n allen over nadenken, hebben we dit gezeur ook niet meer.
Ik hoor niemand klagen dat de klanten oneerlijk bevoordeeld worden.
’t Is toch niet eerlijk om 180K op de klok te kopen, terwijl ie maar 100K gelopen heeft? Dan heb je zo maar 5000 te weinig betaald!
En Jetcars bestaat nog steeds…
Oplossing is BPM afschaffen.en tellerstand verhogen snap ik niet dan gaat de waarde ook omlaag bij verkoop.
Ik dacht dat BPM enkel op leeftijd en voor voertuigen vanaf 2008 ook op uitstoot(gram/km). Wist wel dat er randvoorwaarden zijn, auto minder dan 6000km wordt als nieuw beschouwd, etc. Maar die kmstanden haf ik nog niet van gehoord.
Volgende maand bij domeinen een M5!
Veel reaguurders hebben niet door waar het hier om gaat. Deze garagehouder is een HELD, hij vermindert de asociale BPM/CO2 belasting van de nederlandse regering door nieuwe auto’s in te voeren met een paar extra km, zodat de te betalen belasting bij import sterk gekort wordt en de klant een mooie sterke auto kan aanschaffen voor een veel lagere prijs dan door de maffia uit Den Haag gedicteerd wordt. Dit verdient juist aanbeveling. Waarom mag de regering wel in dikke limousines met flinke motoren rijden en wij niet? Of wil je liever in een klein koekblikje met bromfietsmotor rondrijden?
Men snapt het niet! Deze garagehouder zorgt ervoor dat mensen in Nederland een leuke auto met flinke motor kunnen rijden met zo min mogelijk van die absurde BPM?Co2 belasting

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).