Nu G-POWER meer pur uit de motor heeft weten te peuteren, kan de BMW 1M Coupé eindelijk meekomen met grote broer M3.
De BMW 1M had al de voor- en achterassen van de M3, maar kon zijn grotere broer motorisch niet bijbenen. G-POWER, die wel vaker BMW’s aanpakt, maakte een hulppaket voor de jongste telg van de M-familie. Ze gebruikten hierbij hun kennis opgedaan met de ontwikkeling van de G-POWER supercharger systemen op de BMW 3.0-liter zescilinder motoren. De ASA supercharger van G-POWER is namelijk nauw verwant aan de turbocompressor van BMW, omdat beide varianten gebruik maken van een centrifugaalcompressor om de boost op te bouwen.
Het begint met voor de stroming geoptimaliseerde buizen die de uitlaatgastemperatuur verlagen en het koelsysteem meer ruimte geven, zodat onder alle omstandigheden de bedrijfstemperatuur van de motor optimaal blijft. Ook de software voor de motor is op maat gemaakt, zodat er nieuwe parameters voor de hoeveelheid brandstof en het ontstekingstijdstip bepaald worden en het boost niveau iets is verhoogd.
Hoop technisch gelul, maar wat het oplevert is een verhoging van 340pk / 500Nm tot 435pk / 590Nm. De G-POWER 1M overtreft de M3 dus met 15pk en een gigantische 195Nm koppel. 0 naar 100 gaat in 4,5 seconden met een topsnelheid van 300 km/u. Zorg maar dat je tanden goed vastzitten als je hiermee over de Autobahn dendert.
Oranje bestickering eraf halen en dan is deze auto perfect!
@rufctr01: Inderdaad, en de Michelen stickers ook.
@lutser: Ga je mond spoelen, lutser.
@faalhaas: Nee.
@faalhaas: ik vind dat Lutser gelijk heeft. Eraf met alle stickers, motorisch aanpakken en verder standaard. Zoals de ontwerper bedoeld heeft.
@faalhaas: Waarom zouden die stomme Michelinstickers er niet af moeten? Rij jij graag met zinloze reclame rond of zo?
@adyton:
kijk maar eens in je kleding kast ..
@lincoln: Lijkt missch vreemd voor jou maar daar let ik inderdaad ook zoveel mogelijk op :)
@faalhaas: eej faalhaas… krijg je eerst n lutser in je mond en word je daarna ook nog aangeswaffelt… gaat’ie n beetje…?!
@wobwobgaserop: Held !
@lutser en zn playstation vriendjes:
Excuses, ik laat “Michelins” op mn auto zetten, geen “Michelen”.
Maar dat kan je natuurlijk niet weten als je nog op een Batavus rijdt. :S
En dan wordt ie ook nog eens ge-wobwobt met een flinke dosis gas.
Zware nacht voor faalhaas :)
@bozewolf: haha, xD dat wordt het nieuwe woord van 2012! Ik d8 zelf aan: teruggeswaffelt als een baas, maar ik heb er vrede mee mijzelf volledig achter jouw staart te verschuilen.
http://www.youtube.com/watch?v=GJxwYwKFq6c
Teveel aanpassingen/geld om 0,4 sec eerder bij de 100 te zijn,ik denk dat als je hem laat chiptunen hij deze waardes ook wel bijna zal halen.
@bsxc2: dr staat in de tekst ”software op maat gemaakt”, is dat niet plusminus wat een chipje ook doet?
@bsxc2: maar het verschil zal hem in de tussen sprintjes zitten ;)
@bsxc2: nah..als het plaatsen van een compressor ‘slechts’ 95Pk extra oplevert…dan is het remappen van de OBD slechts goed voor max 20Pk.
Kijk, G-Power pakt zo’n auto tenminste goed aan! Doen ze trouwens bijna altijd. Wat dacht je van een M6 met 800 pk? Niet dat je de boel dan lang heel houdt, maar het is wel gaaf:
http://www.youtube.com/watch?v=D6-hkO9L0y0
@splitsecond: Bruut! Allemaal deze kopen ipv de 1M!
@splitsecond: de 1M is bij G-Power ook te koop met V10… :-D die kan je trouwens in iedere willekeurige BMW laten bouwen…
Meer pk meer koppel als de M3 en dan maar 0,1 sec sneller naar de 100?
@isobmw: iets met grip van 2 banden…
@mrB: Noble M600. +-1300kg, RWD & 650pk. In 3sec naar de 100km/h. (=1.5sec sneller)
Het ligt eerder aan de gewichtsverdeling van de BMW’s. Misschien ook wel aan de versnellingsbak die niet zo optimaal is voor sprintjes?
RWD kan ongelofelijk snel zijn, maar ze moeten wat gewicht dragen om zich vast te kunnen bijten in het asfalt.
Ik vind de 1 nog steeds een zielig mon… vinden, maar rap issie wel ! Laatst nog door een gechipte 135i ingehaald in duitsland met > 250 …
@carwax: Hoe zag je dat die 135i gechipt was?
@alcantara: Was een Lays company car……
@E34M5Touring: dan zou het gechipst moeten zijn.
@alcantara: lol true!
Ja.. Feit is in dit geval wat je niet kent mis je niet… Iets met jezelf gek maken…
Doe mij het motorisch pakket maar. De rest mogen ze houden.
Oja, moet ik eerst een 1M zien te betalen!
Lekkere upgrades! Zoals altijd bij G-Power zal dit vast weer topkwaliteit zijn.
In de tekst: 340 pk/500 Nm hoort toch 340 pk/450 Nm te zijn? En 195 Nm hoort toch 190 Nm te zijn? Misschien mierenneukerij, maar een M3 heeft volgens mij toch echt 400 Nm koppel en geen 395 Nm. Net zoals dat een 1M bij mijn weten een koppel heeft van 450 Nm en geen 500 Nm…
@ej20g: en dan mag de opmerking ‘onder ALLE omstandigheden ALTIJD’ ook worden aangepast, alsmede het woord ‘bepaalt’ naar ‘bepaald’. Dan is de tekst van @Maru goed ;)
@Megakix: Goed gezien! Heb het even verbeterd. Wat kan ik zeggen… het was al laat. :)
@Megakix: dat was mij dan weer niet opgevallen!
Alle stickers eraf, ander kleurtje en hij is goed.
Ik heb op die van mij chip + volledige Milltek uitlaatlijn en ik kom op 396 pk en 606 Nm. Volgend jaar nog grotere IC + downpipe, voor een betere koeling en een betere sound, niet zozeer om nog veel vermogen bij te winnen, hij is al snel genoeg :-)
Trouwens ik heb volledig stock nog 0 – 100 km/uur gedaan in 4,4 seconden. Gemeten met performance box.
@M3Power79: Maar met intercooler zal je nog wel iets winnen toch? Wel gaaf hoor! Mooie bom zo :)
@E34M5Touring: Thx! Staat trouwens op donkergrijze OEM 18″ E92 M3 wielen voor meer “gevoel”, de 19″ waren te icm de verlaagde ophanging.
IC + catless downpipes zal mij zeker nog wat vermogen opleveren, ik schat toch 10 à 20 pk en wat Nm’s. Op de OEM downpipe zitten tenslotte 2 kloefen van cats die heel wat restrictie opleveren.
Dus er is een direct verband tussen de hoeveelheid pk’s en de snelheid van een auto….ja , ja…
Bommetje! Stikkers er af en hij is klaar om M3’s te gaan pesten :D
Heerlijk hoe G-power altijd zo veel vermogen uit een blok sleurt en het toch betrouwbaar kan houden.
Wat doet zo een upgrade doorgaans met het verbruik en de uitstoot bij normaal rijden? Word de auto dan zuiniger en schoner omdat hij efficiënter is afgesteld, of zuipt hij dan helemaal omdat hij zoveel benzine injecteert voor het extra vermogen?
a fijn, is de kapper ook een keer op tijd..
@0800sjaakie: Wat maakt deze wagen een kappersauto?
@adyton: Het BMW-logo
mag ik ff in je bek schijten!
Kompressor