Gaaf! Een dikke truck in Abarth-kleuren

Auteur: , 39 Reacties

De vrachtwagentak van Fiat heeft een leuk actiemodelletje in de aanbieding.

Je bent uiteraard niet beland op HenkWijngaardBlog, maar voor speciaaltjes als deze maken we graag een uitzondering. De PR-bladiebla zullen we kort voor je samenvatten. Iveco wordt namelijk de officiële leverancier van het zwaardere spul om de raceactiviteiten van Abarth te ondersteunen.

Ter gelegenheid van dat feit bouwt de truckfabrikant 124 stuks van de speciale New Stralis XP TCO2 Champion die wordt aangekleed met de originele kleuren van Abarth, oftewel wit, rood en grijs. Deze “Emotional Truck” heeft verder een interieur dat doet denken aan dat van de Abarth 124 Spider (rijtest).

Verder hebben we onze uiterste best gedaan om een rijtje specs van de Stralis XP TCO2 tevoorschijn te toveren, maar dat ligt in vrachtwagenland allemaal een stukje ingewikkelder. Het maximale vermogen bedraagt in elk geval 570 pk, bij een koppel waar je bang van wordt.



39 reacties

2400nm gok ik?
@dutchdriftking: 2.500 NM bij 1.000 – 1.605 Rpm. Dat alles uit een 12,9 liter turbo diesel.
@robert110: Een automaat in zo’n vrachtwagen heeft t
@mauking: och minstens 12 verzetten?
@mauking: 12 vooruit en 4 achteruit.
@robert110: Valt mee. Een beetje Mitsubishi Eclipse heeft het dubbele aantal.
@willeme: ….minstens!
@robert110: dit blok graag in de Abarth 500!!
@kennone: de Abarth 500 past in dat blok. :))
@rhellema: doen we dat toch!👌
Daar wil ik wel mee gaan werken. Eens aan mijn baas vragen of ze er een hoogtewerker kunnen opzetten.
@cossiekiller: want je wil een hogere functie??
@jpoers: Haha, ja zoiets. :-)
Dit zie ik snel vermarginaliseren door Tamara met een trampstamp ervoor te laten poseren voor de jaarlijkse kalender van een buurtfeest in Den Haag.
“Emotional Truck”? Wtf…
Daarmee wil ik best door de Brennerpas!
Oprotten met die plastic bende. Voor het échte werkt moet je bij Scania wezen
(scania silver griffin limited edition)

* Alsof je een Kia picanto met een Volvo v90 vergelijkt.
@aaron500: Grapjas. International, die bouwen pas truck’s. In jouw vergelijking is dat een Ford Super Duty.
@robert110:
Mooi merk International met grote geschiedenis, maar jammer genoeg gaat International trucks over in VAG groep
@aaron500: ligt er natuurlijk aan wat je bedoelt met het “echte werk” ?!

De gemiddelde Scania V8 rijder rijdt alleen maar bloemen of containers!

Voor het echt zware werk kom je al snel terecht bij een Mercedes Arocs
@aaron500: De enige echte vrachtwagens worden gewoon in Brabant gemaakt hoor.
@aaron500: bloemen rijden in het Westland?
@spruitstuk @trustmeiamanengineer @ds3thp @robert110

Tegenwoordig zijn de verschillen minimaal, maar als we dan toch naar de punten kijken:

-Daf is prachtig, maar roest als een malle en is een storingsmeister
-Mercedes is ook geinig, maar ook niet al te gretig op hard/kwetsbaar kunststof en (zover ik heb gemerkt bij de 1e generatie nieuwe Actros) en een mooie hobbelpaard.
-Volvo erg mooi, maar heeft een probleempje met Adblue. (1,5 jaar vaker bij de dealer geweest dan bij moeders thuis)

Zo kan ik nog wel even doorgaan, zonde van de tijd lijkt me.
Ik reed in het verleden bloemen, zins 2 maanden in de containers.

* Kenworth lijk mij ook wel wat :D
@aaron500: Misschien zelf een vrachtwagen bouwen als je het zo goed weet?

Volvo’s bij ons doen het gewoon goed, zeker de automaat is de beste op de markt. Renault deelt Volvo techniek, en niet andersom. Daf mankeert ook weinig aan, maar helaas niet echt trendsettend. En Scanias, ja prima, maar eerst eens afwachten hoe de nieuwe het gaat doen. Voor het karakter hoef je geen v8 te kopen dat is er wel uit onderhand. Mercedes heeft zij auto pilot enz wél het beste voor elkaar. De onze kunnen gewoon zelfstandig en netjes file rijden.
@aaron500: we hebben het hier niet over speelgoed
@aaron500:
Daar heb je jammer genoeg nog steeds wel beetje gelijk in, nu is het bij dit laatste model wel erg op vooruitgegaan maar nog lang niet op niveau als Mercedes Daf Scania Volvo.
En dat is toch wel jammer want technisch zijn ze wel goed (afgezien van wat Italiaanse electronica problemen)
@Dickie: Vind een Stralis erg prettig rijden, maar van binnen is bijvoorbeeld een Volvo een stuk prettiger om tegenaan te kijken.. En elektronica is nog steeds wel een dingetje zegmaar..
’t is dan wel geen DAF, maar toch wel een aardige bak. Maar ik heb die kleuren liever op een Abarth Spider.
Iveco levert al jaren trucks aan Scuderia Ferrari. Had niks anders verwacht.
Altijd goed mee gereden, maar ja iedereen denkt dat het Italiaans is.
Iveco is een fusie van oeroude fabrikanten als Magirus Deutz en Unic, FIAT, OM, Pegaso en Ford trucks.
De rest is bluf, een fabrikant die ondermaatse producten bouwt bestaat morgen niet meer in deze wereld. De meeste Scania’s hier te lande komen uit Zwolle of Angers Frankrijk, Volvo’s komen uit Gent en Renaults en Volvo’s delen veel techniek.
De rest is de rekenmachine, leaseprijs en onderhoudskosten en brandstofverbruik.
Als je eerlijk bent heeft Renault in 1992 met de AE Serie -beter bekend als Magnum- de vrachtwagen opnieuw uitgevonden voor de chauffeur. De rest heeft dit concept gewoon overgenomen, van Zweden tot Duitsland aan toe.
@desjonnies: en dat is maar goed ook, anders dan zaten we nog vast aan die huizen op wielen waardoor de gemiddelde file nog 3x zo lang zou worden. Om het over de wegenbelasting nog maar niet te hebben die ook aardig zou stijgen als er elke dag honderden tot duizenden van die blokkendozen over denderden.
Maar toch… zo’n ouwe Scania Vabis… het verstand zegt nee maar het hart… reden ze nog maar rond….
@desjonnies: oprecht benieuwd naar een vrachtwagen voor de Magnum, heb je voorbeelden of een link? Ik kom uit ’87 dus weet niet echt beter dan de moderne vrachtwagens.
@autodrop:
Voorloper van de Magnum is de Berliet TR series, de DAF 2800, Saviem SM, FIAT NC, Magirus Deutz, Leyland Marathon.
@desjonnies: nou ik denk dat de globetrotter een grotere invloed had, daarna volgende de space cab en top line. Een vlakke vloer is lekker, maar niet ideaal. Verder is de instap zoals de magnum deze had ook niet meer terig gekomen.

Daarnaast is de definitieve kanteling van handbak door de As tronic en I shift gekomen, en lijkt mij dat ook een grote kanteling in de truckgeschiedenis
@rrk147:
Nee, de eerste grote game changer is de Volvo F88- F89 serie geweest, frontstuur, kantelcabine,
Voor die tijd een behoorlijke slaapcabine en bovenal sterkere motoren en langere onderhoudsintervallen.
Geen Scania V8. Dus een truck voor pussies.
@wijsneus: Die Scania V8’en, die zijn toch vooral voor chauffeurs die voor een knaak en een bounty heel de week van huis willen zijn en hun status ontlenen aan de hoeveelheid lampjes op hun auto?
toen Gerard de rooy in 2016 Dakar won heeft Iveco een truck uitgebracht met aan 1 kant zn kop erop en de andere kant zn truck.
Het blijft een iwrako, met opsmuk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).