• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaan Toyota en Daimler toch nauw samenwerken?

Auteur: Dennis, gepost 27 mei 2010 om 11:40 – 17 Reacties

Brandstofcel (waterstof) auto

Bijna een jaar geleden schreven dat autobouwers Toyota en Daimler mogelijk zouden gaan samenwerken, iets dat al vrij snel door Toyota werd ontkend. Toch steken de berichten over een Japans-Duitse samenwerking opnieuw de kop op. Toyota en Daimler zouden intensief gaan samenwerken bij de ontwikkeling van brandstofcel (waterstof) technologie.

Financial Times Deutschland schreef eerder deze week dat de voorgenomen intensieve samenwerking zou kunnen worden beklonken in een joint venture en baseert zich daarbij op anonieme bronnen.

Toyota verdiept zich al vanaf 1992 in de brandstofcel technologie en Daimler doet dit vanaf 1994. Los van elkaar hebben ze al honderden miljoenen dollars in research gestoken, Daimler zelfs al meer dan 1,2 miljard dollar. Beide giganten hebben in de afgelopen jaren een enorme hoeveelheid ervaring opgedaan en zijn voorlopers op dit gebied. Door de krachten te bundelen, kan fors worden bespaard op onderzoek- en ontwikkelkosten en bovendien een stevige impuls worden gegeven aan commerciële auto’s op waterstof.

Toyota zelf ontkent dit bericht nog altijd en Daimler was niet voor commentaar beschikbaar.

Ook interessant!

  • Ambtenaren in Groningen gaan aan de Toyota Mirai
  • Video - het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof
  • Toyota is bezig met een driecilinder op waterstof
  • Toyota Prius krijgt waterstofmotor
    'Toyota Prius krijgt waterstofmotor in 2025'

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, Mercedes, Techniek, Toyota, waterstof

Vorig bericht: « IBM wil controle over onze auto’s op kruisingen
Volgend bericht: Alfa Romeo MiTo voor Australische politie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bob zegt

    27 mei 2010 om 11:42

    “GM was niet voor commentaar beschikbaar” wat is hun rol hierin dan?

    -edit: oeps: dat is natuurlijk Daimler-

    Login om te reageren
  2. Laurens zegt

    27 mei 2010 om 11:46

    Waterstof is een heel charmante energiedrager, goedkoop te bufferen, snel te tanken en relatief low tech qua materiaalgebruik. Toch zou de bio route wel eens efficiënter kunnen zijn, evolutie enzo…

    Login om te reageren
  3. Fova zegt

    27 mei 2010 om 11:49

    Daimler ging toch ook al samenwerken met Renault-Nissan(Infiniti)?

    Login om te reageren
    • Potver7 zegt

      27 mei 2010 om 11:57

      @Fova: Dat is op het gebied van kleine autootjes en grote slagschepen.

      Er zijn tal van samenwerkingsverbanden tussen autofabrikanten – sommige zijn zichtbaar, andere niet. Zo werkt PSA samen met BMW/Mini voor kleine benzinemotoren, en met Mitsubishi voor SUV’s

      Login om te reageren
  4. Florianus zegt

    27 mei 2010 om 12:13

    voorlopers?
    als ik bij waterstof aan een voorloper denk dan is het Honda met de FCX Clarity

    Login om te reageren
  5. Jantje_555 zegt

    27 mei 2010 om 12:17

    Duits en Japans, best of both worlds in 1 auto!

    Login om te reageren
  6. John zegt

    27 mei 2010 om 12:26

    En Daimler werkt ook samen met BMW voor hun onderstellen. M.a.w. kennen die gasten wel IETS alleen?!

    Login om te reageren
    • Potver7 zegt

      27 mei 2010 om 14:46

      @John: Nee, maar dat geldt voor zo’n beetje alle autofabrikanten

      Login om te reageren
  7. RDS zegt

    27 mei 2010 om 12:30

    Mwa doe mij deze maar:

    Login om te reageren
  8. RDS zegt

    27 mei 2010 om 12:30

    BMW hydrogen 7 dus

    Login om te reageren
  9. janmartijn zegt

    27 mei 2010 om 12:33

    Waterstof lijkt leuk maar er zitten nog erg veel nadelen aan. Grootste nadeel is natuurlijk dat waterstof eerst gemaakt moet worden. Daar worden dan weer kolencentrales en kernenergie voor gebruikt. Ook is het opslaan van waterstof niet echt doorontwikkeld. Per dag loopt er zo 1.7 procent waterstof weg uit je tank (waterstof is zo klein dat t door veel materialen heen kan). En dan is er weer een dikke infrastructuur nodig om iedereen van waterstof te voorzien.

    Login om te reageren
  10. tom307 zegt

    27 mei 2010 om 15:26

    stel je voor amg en geen grammetje CO², of over een jaar of 15 een m3 op waterstof, hou je lekker die roffel.

    Ik zeg, doen jongens

    Login om te reageren
  11. Vincenzo zegt

    27 mei 2010 om 15:29

    misschien vallen er dan geen doden meer door Toysyoda.
    Want wat zijn ze betrouwbaar he?

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      29 mei 2010 om 09:52

      @Vincenzo: Niet om het een of ander, maar een betrouwbaardere auto dan een Toyota is bijna niet te vinden!!

      Login om te reageren
  12. PeterV zegt

    27 mei 2010 om 16:16

    @John

    Ja, de automobiel in zijn geheel uitvinden!

    Login om te reageren
  13. Benz.. zegt

    28 mei 2010 om 20:37

    Een verdomd slim besluit van Daimler. Als je bekijkt hoever Toyota met die technologieën is, zullen beide partijen er beter van worden.

    @John: Beetje kortzichtig, niet? Welke autofabrikanten werken tegenwoordig niet samen?

    @Vincenzo: Lambo’s en Ferrari’s welke regelmatig uitbranden zijn natuurlijk o zo betrouwbaar..

    Login om te reageren
  14. adish zegt

    1 november 2011 om 17:12

    Beste Jan Martijn, Je hebt niet gelijk. We hoeven geen kolencentrales gaan maken. Denk eens na wat is het grootste energieprobleem? Natuurlijk het niet kunnen opslaan van grote hoeveelheid groene energie, waterstof is the oplossing. Sla al het energie op in waterstof en je kan het later gebruiken. Wie het er niet mee eens is moet het me zeggen….

    mvg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North