
De Opel Manta is ontegenzeggelijk camp. Hij maakte ruim 40 jaar geleden de sportieve auto een stuk bereikbaarder voor de gewone man, en is in alle jaren daarna altijd een heerlijk fout icoon gebleven. Geruchten over een Manta-revival zijn dan ook niet van gisteren, maar voor het eerst heeft een Opel CEO zich er nu ook over uitgelaten.
Karl-Friedrich Stracke, Opels CEO geeft in een interview met de Duitse Tagesspiegel aan dat modellen als de Manta veel hebben bijgedragen aan trouwe fans en klandizie voor het merk. Concreet zegt hij: So ähnliche Autos wie den Manta, aber mit neuer Technik und neuem Design, kann ich mir gut vorstellen. Met andere woorden, een Manta in een nieuw jasje is niet onwaarschijnlijk, om er maar een litotes tegenaan te gooien. Zeker niet, als je je bedenkt dat de laatste jaren de recycledrang bij fabrikanten steeds groter wordt.
Aan de andere kant wil Opel ook steeds meer premium gaan worden. En volgens mij is premium een beetje moeilijk te verenigen met een kofferbak vol Schulten Brau, en voor de rest niet veel meer ambitie dan het neuken van hoeren, en nooit meer werken. Of de vossenstaart ook op de optielijst komt zal de tijd leren.
Aan de andere kant levert het wel een positieve draai aan een interview dat verder vrij somber is. Stracke (en anderen met hem) verwacht dat 2012 een zwaar jaar voor de auto-industrie zal worden, waarbij teruglopende verkopen goed mogelijk worden geacht.





Het idee is goed, al mogen ze de naam ‘Manta’ weggooien en een nieuwe verzinnen. De oude is een icoon, lekker houden dus.
@Stender: Er is al een nieuwe naam… Calibra ;)
@griffendahl: Ach laat ze lekker een nieuwe naam verzinnen :P
@Stender: QFT
@griffendahl: uche “uche, nieuw, uche uche”
ze hadden al een calibra in 1989
@hahahi20: Waar was dat een vervolg van? ;)
Van mij mag hij terug keren. Wel met RWD. Als het dan ook nog een moderne interpretatie wordt van de Manta II 400 dan is die nog mooi ook. Het zal zeker de jonge mensen aanspreken die een sportieve auto zoeken. Opel was immers jaren het icoon van de gewone man. Vele jaren op 1 gestaan boven Volkswagen.
idd lekker houden die naam.. “manta”.
Oja..
“..Aan de andere kant wil Opel ook steeds meer premium gaan worden. En volgens mij is premium een beetje moeilijk te verenigen met een kofferbak vol Schulten Brau, en voor de rest niet veel meer ambitie dan het neuken van hoeren, en nooit meer werken..”
Daar hadden we een tijdje geleden toch dat “prijsvraag” topic over? Wat als Opel een “premium” lijn op gaat zetten zoals Citroën? Hoe moet het dan heten?
Ik kan het niet meer vinden.. maar volgens mij was de winnaar “Commodore” ..toch? Dus tsja.. zo is het te verenigen.
@Freewarefreak: je had ook nog de Admiral
Als je een beetje Duits kunt, weet je dat Stracke zei:Auto’s zoals (so ähnlich) de Manta, maar dan met nieuwe techniek en neiuw design, kan ik me goed voorstellen.
Hij heeft het dus niet over een nieuwe Manta (naam), maar een soortgelijke wagen.
Calibra anyone ? Was dat niet ook een nieuwe Manta ??
Wel jammer dat de naam ”Manta” wel heel erg vervuild is geworden, New Kids, vroegere eigenaren van Manta’s enz. Misschien wordt het beter met een nieuwe naam….
@masterstig:
vervuild met New Kids?
jongen, Manta’s zijn altijd al vout geweest.
Zwaar vout.
Vooral in het wit.
Kan ik niet aanzien zonder onmiddelijk een bezoek aan mijn psychiater te moeten brengen.
De new Kids karakters zijn zeer representatief voor de Manta Scene.
Zelfs de 400 met vijf gaats wielen en een 2 liter zestien klepper is vout.
Ook in de rally sport.
@desjonnies: Dat zeg ik (lezen :D)! Vervuild door New Kids en het was vroeger ook al fout.
Dit is het zoveelste bommetje om te zien hoe de interesse is. Dit hoef je echt niet serieus te nemen.
Atnam…
Spuit em Oranje en noem em Fanta
@E34M5Touring: :lol:
@E34M5Touring: +1
De naam Manta is ooit vervangen door Calibra, want het had de verkeerde associaties. Met de jaren zijn die slechte associaties vervaagd en is er bij de meeste mensen een weemoedig, positief (wellicht een tikkeltje fout) gevoel overgebleven; een prima moment om de naam weer te introduceren.
Bovendien is een betaalbare coupe voor de meeste autobloggers het hoogst haalbare autogebied; we zouden een nieuwe Manta dus moeten aanmoedigen (mits weer achterwielaandrijving!)
@Brum: Die verkeerde associaties zijn gewoon overgenomen door de Calibra. Als in aan Manta denk, denk ik camp ! Als ik aan Calibra denk, denk ik tokkies …
New kids jonguhh!
Als ze een nieuwe manta uitbrengen zullen ze ook moeten lobbyen om de uitkeringen te verhogen.
Of ff serieus te zijn, die naam van de manta is zo vervuild, daar kunnen ze toch beter vanaf blijven tenzij ze echt op het manta volk mikken.
Ik beschouw mezelf niet als een snob maar zo’n nieuwe manta zou toch echt het gewicht van een lotus elise, het vermogen van een M5, het verbruik van een tesla roadster (en dat met een benzine motor!), het geluid van een SL65 AMG, het comfort van een S-klasse, het fun gehalte van een Peug 206, mooier dan een jag e-type en goedkoper dan een kia moeten zijn voordat ik zelfs nog maar zou overwegen om na te denken om eentje te kopen.
Doe maar in het felgroen jongeh!
Nieuw kadetje GSI graag!!!
Zou mooi zijn ik houd van Opel, ik houd van de Manta wat een Opel icoon is.
Lijkt me leuk! maar dan wel alleen de techniek veranderen he.. de looks mogen zo blijven :lol:
oh god oh god oh god, als ik toch eens autofabrikant was.. mooie tijden, mooooie tijden 8)
Hells Yeah! Misschien wel een mooie mogelijkheid voor Opel. Ze kunnen groot worden met een nieuwere Manta.
Manta vervuild als naam? Jammer , :idea:nemen we toch Monza ,is ook iets meer premium.
Oude manta met een vleugje modern, lijkt mij zeer mooi.
voor mij mag de oer manta terugkomen. met dank aan de new kids. lekker fout hilarisch leuk.
31 reacties op een Manta artikel en het woord elleboog is nog niet genoemd? Tijden veranderen dus toch… ;)
@mashell: elleboog ? ik weet niet eens wat je bedoeld :P vertel :D
@dennisr: een Manta is geen Manta als niet het raampje open staat en er een elleboog uit hangt. Dat is geen vooroordeel, dat is een feit, kille statistiek. Een Opel Manta met airco is daarom ook volkomen ondenkbaar.
@mashell: Jep. De beroemdste eigenschap van de Manta ever.
Hoe kun je zien dat een garagebox van een Manta bezitter is? Aan het bloedspoor op de muur..
@mashell: Nou nog één dan.. Wat was de meest bestelde optie op een Manta destijds? Roestvrijstalen deuren. Vanwege het zweet wat vanuit de oksel in de deur liep…
@mashell: Bij deze dan…
De nieuwe Manta wordt 1 meter breed….
@petermb: Wat blijft er over als een Opel Manta verbrandt? Een gouden ketting en een huilende kapster.
@Freewarefreak:
Heb je er nog zo?
@Hupke: Waarom hebben Manta-rijders altijd een baal stro in de achterbak? Als Anita er niet is hebben ze tenminste iets blonds om naast te zitten..
@Hupke: Zegt de ene Mantarijder tegen de andere “ik heb gisteren een encyclopedie gekocht. Zegt de andere “en.. heb je het al ingebouwd?”
En nou kap ik er mee. ;)
@petermb: Hoe kan dat nou? Dan past de Kenwood sticker niet meer op de achterruit..
zou leuk zijn als ze het design van de manta a zouden gebruiken :)
http://www.youtube.com/watch?v=3Bx3WmxGGok
De Manta B vind ik inderdaad wel een tokkiebak, maar de Manta in originele staat kan ik toch wel waarderen.
Hier speciaal ook een retro foto:
@jack_abarth: Jack.. beter kun je het niet zeggen. De Manta A is echt de allermooiste. Zelfs in een totaal verbouwde Mopar uitvoering vind ik hem nog mooi. Weet je nog, deze?
@Freewarefreak:
Ik heb jammer genoeg niet de leeftijd om deze wagens nieuw te kennen, maar mijn vader heeft er een gereden in zijn jeugd.
Dus er zijn zat verhalen en foto’s gepaseerd om “iets” met die wagens te hebben.
Yes waar kan ik intekenen eindelijk weer een echte Auto van opel
Als het mag van GM ?
die steken overal een stokje voor
Beste mensen,
De Manta is Forever, verkocht aan alle klasse mensen en zal als die eindelijk weer nieuw op de markt komt wederom de grootste hit van Opel zijn.
Daarbij is een Manta heel wat goedkoper dan een Ferrari en ook sneller!
Zie, http://video.google.com/videoplay?docid=6033877035701180439