Gaat het morgen keihard plenzen op Suzuka?

Auteur: , 39 Reacties

Fifty fifty.

Gaat het morgen keihard plenzen op Suzuka?

Het is voor Max vier jaar geleden dat hij op Suzuka debuteerde in de Formule 1. Het was niet zijn eerste Grand Prix, maar destijds wel zijn eerste vrije training. Op 17-jarige leeftijd kroop de Nederlander achter het stuur van een Toro Rosso, als vervanger van Jean-Éric Vergne.

De mooiste terugblik is een succesvolle terugblik. Het is aan Max om te vlammen dit weekend en als het weer een beetje meezit kan de 21-jarige mooie dingen laten zien. De eerste en tweede vrije trainingen verliepen bewolkt, maar droog. Dat kan morgen anders zijn. In en om Circuit Suzuka is er morgen kans op een fikse bui, er is sprake van een neerslagkans van 50 procent. Dit heeft te maken met tyfoon Kong-Rey die dit weekend aan land gaat komen in Japan. De verwachting is dat deze tyfoon zo’n 40 mm regen met zich mee gaat brengen. De buien kunnen met zo’n storm lokaal zeer heftig zijn. Het is echter afwachten of de fikse buien Suzuka gaan treffen. Het moet ook weer niet te heftig worden, voor je het weet legt de organisatie de kwalificatie stil. Bovendien is Suzuka redelijk centraal gelegen in Japan, terwijl het oog van Kong-Rey morgen ten het noorden in de Japanse Zee tekeer zal gaan.

Mede door de tyfoon zijn voorspellingen lastig te doen. Het is letterlijk 50/50. Óf het F1-circus ontspringt de dans en komt er met een paar druppeltjes vanaf, óf er komt een rivier van water uit de hemel. Wie het hele weekend de F1 wil volgen moet overigens vroeg uit de veren. De derde vrije training is morgen om 05:00. De kwalificatie begint om 08:00. De race start zondag om 07:10.



39 reacties

‘Regenkoning’ bla bla bla. Dit jaar erg door de mand gevallen in de regen. Desondanks hoop ik op een mooie eindplek voor ‘m, achter Lewis welteverstaan. :)
@sjorsvn: Schijnt volgens Verstappen en Red Bull toch echt aan de auto te liggen.
@edge: aan Renault ;)
@sjorsvn: de Rabobank
@Edge: hahaha no shit
@sjorsvn: in Brazilie was ook enkel geluk toch
@rovadepo: Dat heb ik helemaal niet gezegd, rustig maar hoor! In Brazilië heeft hij goed laten zien dat ie een potje kan sturen! Dit jaar, zoals eerder gezegd, is hij wel aardig door de mand gevallen.
@sjorsvn: Ja en Ric had toen toevallig ook een mega slechte dag. Of lag het toch aan de auto?
@sjorsvn: door de mand gevallen? Viel toch wel mee.
@sjorsvn: hij kan sturen maar valt door de mand. Knap. Jezelf in 2 zinnen zo tegenspreken.
@sjorsvn: als je het een beetje gevolgd hebt dan had je gelezen dat het gewicht die race verkeerd was verdeeld in de wagen en drm was het super slecht.
@sjorsvn: als je er geen verstand van hebt dan is zwijgen beter.
@sjorsvn: ahjoh door mand gevallen, het vlotte één keertje niet. Iedereen blijft daar maar over doorzeiken, typisch Nederlands.
@piquet1986: dat ben ik helemaal met je eens hoor. Maar het is ook typisch Nederlands als je een (fenomenale) regenrace rijdt, dat je officieel de regenkoning bent. Dat bedoel ik er meer mee te zeggen.
@sjorsvn: kan me toch herinneren dat niet alleen de Nederlanders enthousiast waren over z’n Brazilië prestatie… Maar dat zegt mss niets. Misschien is ’t ook wel typisch Nederlands dat er iets te zeuren moet zijn.
@sjorsvn: dezelfde redenering, maar dan andersom. Het is ook typisch Nederlands als je een keer geen goede regenrace rijdt, je meteen van de regenkoningtroon valt..
@sjorsvn: en die eerste ronde in China op dat natte circuit in 2017? Ook toeval?
@sjorsvn: het liefst van al zou ik ham, ver, vett op identieke wagens zien rijden zoals een kart, om op die manier te zien wie gaat winnen. Maar de kans dat dat ooit gebeurt is zeer klein. Pas dan kunnen we uitmaken welke van de drie de beste is.
@acizane80: maar dan zien we wie van die drie de beste kart coureur is, weet je nog altijd niet wie de beste F1 coureur is.
Suzuka is al een reden om vroeg op te staan op Zondag. Suzuka in de regen is nog beter. Ik denk dat ik zelfs een half uurtje eerder opsta om de voorbeschouwing te kunnen kijken.
@kilum: toch wel de engelse voorbeschouwing dan he?
@mrrallycross: waar is deze te bekijken in beetje normale kwaliteit? Enige reden dat ik naar ziggo kijk is de kwaliteit van het beeld
@jeaup: total sportek staat een lijst van streams, keuze zat. Van 320p tot 720p
Verdomme. Heb zaterdagavond een feestje. Dat wordt of met mijn brakke hoofd vroeg opstaan en mijn stinklijf naar de bank sleuren of doortrekken en hopen dat ik wakker blijf.
@berlinetta: of pas later wakker worden en terugkijken of de integrale herhaling kijken
@lekkerlinksrijden: Dat is het toch meestal net niet vind ik.
@berlinetta: maar je bent niet brak, toch wel een voordeel
@lekkerlinksrijden: Brak zal ik sowieso zijn ;)
@berlinetta: gewoon doorpilsen
@berlinetta: of je legt je laptop/telefoon vast klaar, blijft in bed liggen, pakt datzelfde apparaat en kijkt vanuit bed! (met koptelefoon, als je een partner hebt)
@ikschrijfookoverautos: Zou kunnen, maar als ik wakker ben dan sta ik ook liever op. Ik lust vast wel een lekker eitje en wat te drinken erbij ;)
@berlinetta: krijg een dejavu van Melbourne
@berlinetta: doortrekken. Welkom bij de club.
Verwacht bij hevige regen toch Hamilton op pole. Hij blijft misschien wel een van de beste regenrijders op de grid.
@niekie1999: ik verscht zonder regen Hamilton ook op pole. Lewis is 100% scherp en 110% in vorm.
@ko4n: Precies. Ferrari en Vettel hebben de titelstrijd al verloren in mijn ogen. Hamilton heeft die 5e titel al in zicht en die gaat ie pakken ook.
De lage downforce set-up waarmee Max onderweg was is erg instabiel dus dat moet hij in de regen maar niet proberen.

Overigens hebben ze een 40kg (gok inclusief downforce) verschil tussen links en rechts vastgesteld dus wellicht dat die voorkant nog veel kan verbeteren door de correcte set-up. P4 met zo’n flinke onbalans stemt hoopvol (vooropgesteld dat ze het opgelost krijgen).
@w0o0dy: Scheelt dat Suzuka geen laag downforce circuit is.
@bassx: toch was Max met (relatief) weinig downforce onderweg en dat werkte minder goed dan de set-up van Ricciardo (waarbij je mag aantekenen dat Max ondanks dat toch sneller was……!!!)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).