
Volgens de Zweedse krant Dagens Industri zal Saab morgen de productie voorzichtig weer hervatten. De krant citeert Gunnar Brunius, verantwoordelijk voor inkoop en productie. Brunius heeft aangegeven dat de productie vrijdag weer rustig wordt opgestart met 100 auto’s per dag in plaats van de gebruikelijke 230 tot 240 exemplaren. De productie heeft zo’n 6 weken stilgelegen omdat Saab zijn toeleveranciers niet meer kon betalen.
De leveranciers zullen ongetwijfeld uiterst kritisch zijn en boter bij de vis willen alvorens spullen uit te leveren. Saab is voor de financiering in gesprek met o.a. het Chinese Pang Da. Deze autobouwer is geïnteresseerd in een belang in Saab, maar de Chinese overheid ligt misschien nog dwars.
Naar verluid heeft Pang Da wel alvast een fatsoenlijke order bij Saab geplaatst (1.300 auto’s), om op die manier zonder toestemming van de Chinese overheid, alvast wat miljoentjes naar Saab te kunnen overboeken. Verder zou er geld zijn losgekomen bij de investeringsmaatschappij Gemini. Dit alles zou voor het moment in ieder geval genoeg moeten zijn om de productie morgen weer voorzichtig op te starten. (via: di.se)
Aangezien de ontwikkelingen rond Saab zich in rap tempo opvolgen en de realiteit van vandaag morgen ineens heel anders kan zijn, zeg ik: eerst zien, dan geloven.
UPDATE 27-05-2011: Saab heeft vanmorgen de productie inderdaad weer opgestart.
With production restarted, Saab Automobile will now focus on building and delivering the thousands of cars ordered by customers around the globe. As the assembly line was fired up again, the total number of outstanding orders from markets worldwide for the Trollhättan factory amounted to over 6,500 cars. The total order bank, including around 1,600 Saab 9-4X orders, amounts to over 8,100 cars. This number includes the almost 1,300 cars that were ordered by Pang Da Automobile and for which it paid EUR 30 million up front.





Ik vraag me nog steeds af of het ooit nog goed komt met saab. Ik hoop het, maar zie het niet zo snel gebeuren.
Volgens de berichten zijn de belangrijkste leveranciers inmiddels akkoord en zijn ze bij Saab inmiddels druk bezig om de productielijnen gereed te maken en de nieuwe leveringen klaar te zetten. Hopelijk kunnen ze snel opstomen tot 240 auto’s per dag en de backlog van circa 7.000 wegwerken.
Het zal voor Saab wel op eieren lopen worden, een keer een factuur te laat betalen en het kaartenhuis valt in een…
@timmy: Welke berichten? Ik heb nog maar van een leverancier gehoord die weer op 1 lijn zat met Spyker.
@requist: Als ik het goed had begrepen heeft Saab 800 leveranciers die kritisch zijn, en nog ruim 1000 die wat minder haast hebben. Van de grootste leveranciers heb ik in de afgelopen dagen berichten langs zien komen, maar voor alle kleintjes gaan ze dat vast niet melden. Overigens heeft Saab vorige week al laten weten dat de meeste leveranciers al akkoord waren en dat ze met een aantal grote nog in onderhandeling waren.
@timmy: doe dan eens wat bronnen, ik volg Saab op de voet en heb, behalve van IAC, die berichten die je noemt niet voorbij zien komen.
@requist: Mijn vriendin (een Zweedse) wees mij in de afgelopen week uit mijn hoofd op een 5 of 6 berichten op TTela, DI, SVD en GP.
@timmy: Die kranten volg ik ook, net als de mensen op SaabUnited en niemand heeft deze berichten gezien. Je hebt vast wel ergens een linkje gekregen van je vriendin?
@timmy: Klopt! Ziet er dus voorzichtigjes weer beter uit. De eerste pre-productie 9-5 Estates zijn ook gemaakt in het kader van training, dus gebeurt in ieder geval weer wat. Zit nog aardig wat in de orderportefeuille dus als dat maar uitgeleverd wordt ziet de situatie er al heel anders uit.
Goed punt trouwens: alles moet nu goed gaan. Zoals Müller zelf al zei: ‘we leven nu in een glazen huis’.. Als er ook maar íets misgaat, hebben we de poppen weer aan het dansen…
Aan de andere kant was dat vanaf het begin van de overname al wel zo toch?
@Svenska_Aeroplan_AB: Mogelijk kreeg Saab in het begin wat meer krediet, maar dat is het inmiddels wel kwijt ;-)
Als ik het goed begreep gaat de productie van de estate ook direct van start, dat heeft Saab wel nodig.
De Chinese vlag hangt in ieder geval al uit in Trollhättan, aangezien er vandaag een delegatie van Pang Da naar Saab afreist om de toko te bekijken.
@ricardo: Das vriendelijk van ze…
Het is te hopen dat het nu eindelijk de goede kant opgaat met SAAB.
De petrolheads Muller en Castriota hebben een uitgesproken smaak als het om vormgeving gaat dat gaat vast spannendere modellen opleveren. Ben erg benieuwd naar de volgende generatie 9-3.
Ik zeg goed nieuws! Jammer dat spruitjesblog.nl het weer met een zogenaamd kritische ondertoon moet melden. Is een beetje sneu hoor.
@josimar: Ik raad je SaabUnited aan, misschien wat minder realistisch maar je krijgt er wel een groot feel-good gevoel van.
@requist: Si señor. Die heb ik als opstartpagina, natuurlijk ;-)
@requist @timmy @Svenska_Aeroplan_AB: zo overtuigd van de start zijn ze volgens mij nog niet bij Saab:
http://www.fd.nl/artikel/22262772/saab-verwacht-productie-vrijdag-hervatten
Overigens twijfel ik er niet aan dat ze het morgen voor elkaar krijgen om op de een of andere manier 100 auto’s in elkaar te zetten. Desnoods hebben ze eerst 100 auto’s uit elkaar moeten halen.
Ze moeten kosten wat kost een “poppenkast” opvoeren om die Chinezen een goede indruk te geven. We noemen zoiets ook wel eens windowdressing.
@robbie: Ja, ik heb ook twijfels, in di.se wordt letterlijk gequoted hoe Saab het heeft verkondigd:
Saab aims to manage to produce 100 cars on Friday, instead of the usual rate of 230-240 cars.
“We have decided to kick off on Friday and will do everything to make it go the way”, says Gunnar Brunius, Purchasing and Production Manager at Saab Automobile Industry Today.
Klinkt niet geheel overtuigend..
@requist: het lijkt er idd heel erg op dat ze voor de buitenwereld de boel willen opstarten zonder dat ze overeenkomsten hebben met alle leveranciers. Doet mij een beetje denken aan blufpoker…
Ook hebben ze maar 60 miljoen binnen (Pang Da & Gemini). De EIB heeft nog steeds niet gestort en dat terwijl dat zou gaan om geld uit een bestaande regeling. Elk kwartaal doet Saab zo’n verzoek, maar nu wachten ze al extreem lang op dat geld.
@robbie: Uiteindelijk moet je toch naar een datum toewerken, in dit geval hebben ze voor vrijdag gekozen. Ambitieus maar als de belangrijkste leveranciers akkoord gaan dan kan je wel weer auto’s maken en dat haalt mogelijk andere leveranciers ook over de streep.
@robbie: Die Chinezen zijn echt niet onwetend, ze kunnen vast wel kranten lezen of krijgen berichten via lokale vertegenwoordigers (ambassade o.i.d.). Van windowdressing lijkt mij in dit geval niet direct sprake, wel dat Saab graag wil laten zien waar toe ze in staat zijn.
@timmy: Dat is natuurlijk zo, alhoewel Pang Da wel vorige week heeft gezegd dat Zweden al weer zou draaien?! Maar ik ga er ook vanuit dat ze de zaken bij Saab echt wel volgen.
@requist: Daar heb ik ook geen verklaring voor. Wel dat mij opvalt dat mijn Zweedse vriendin Zweedse teksten op een hele andere manier vertaalt dan Google Translate ;-)
Laten we het morgen, en de werkdagen daarna maar eens zien. Ik ben erg benieuwd aangezien ik nog steeds sterk mijn twijfels heb over de financiering…
@timmy: oh, spreekt ze ook Chinees? Dat is namelijk de taal waarin Pang Da hun verklaringen doet. ;-)
Maar klopt natuurlijk dat google translate slechts een indicatie geeft van waar een artikel over gaat, als het om de finesses gaat hecht ik meer waarde aan de vertalingen en zelfs interpretaties van bv SaabUnited, zelfs al vind ik hun niet altijd even realistisch.
@timmy: zouden die autoverkopers ooit een autofabriek van binnen gezien hebben ;)
@robbie: Vast niet. Die hebben sinds het zetten van de handtekening last van een overschot aan adrenaline ;-)
Dus vrijdag beginnen en dan zaterdag weer lekker weekend? Of laten ze de machines nu eens wat langer doorrollen. Ik vind het opmerkelijk dat er nog steeds geen protesten zijn van klanten die nu onnodig lang op hun Saab moeten wachten? Of zijn die klanten er helemaal niet?
@mashell:
Die nzijn er niet.
Overal staan overvolle terreinen met Saabs.
De chinezen kopen een partij auto’s die al gereed zijn.
En met het geld kunnen enkele leveranciers betaald worden zodat Saab weer onderdelen kan kopen om weer een batch te bouwen.
@Hubert: gel*l! 1.300 naar Pang Da en een orderportefeuille van 7.000… Dus ze kunnen aan de slag!
@Hubert: Was dat maar waar, het klopt dat de voorraad auto’s in de US en UK enorm is en ze vandaar makkelijk de Chinese order zouden kunnen bedienen, maar op de AVA heeft VM uitdrukkelijk gezegd dat China de auto’s nog moeten kiezen.
Mochten de auto’s niet uit voorraad kunnen worden geleverd dan is de financiering voor de achterstallige rekeningen van de leveranciers weer een stukje lastiger. Van de 30mil die ze betalen moet voor minimaal 20mil dan onderdelen nog worden gekocht. Qua vermindering van schuld naar de leveranciers wordt het dan 30mil van Gemini plus misschien 5mil van winst uit de transactie. 35mil om 90mil achterstallig te betalen is een beetje karig…
@Hubert: Zouden ze die overbodige modellen niet beter verkopen aan productie-prijs? Dan zijn ze er van af, komt er geld binnen om de facturen te betalen, en kunnen ze met een schone lei beginnen…
@Hubert: wat klets je nou.
hmm lekker, boter bij de vis.
Er staan er alleen al in de VS en Zweden een kleine 1500 op diverse oslagterreinen.
Laten we hopen dat morgen idd bevestiging komt dat er auto’s van de band zijn gerold. Al zijn het er maar 20, het is beter dan niets…
Orderportefeuille is inmiddels 8100 auto’s inclusief de 9-4x Als die auto’s al waren geproduceerd, waren ze al uitgeleverd