Hamilton en Mercedes pesten Verstappen, volgens Ecclestone. En Bernie kan het weten. Hij heeft de Formule 1 gemaakt tot wat het is.
Het hele internet staat vol quotes op het moment en er komen er een hoop bij. Iedereen heeft namelijk een mening over de Grand Prix van Saudi-Arabië 2021. Het gevecht tussen Hamilton en Verstappen was zeer hard. Te hard, naar F1-maatstaven. In Nederland vonden ‘we’ het allemaal meevallen, in Engeland vindt men dat Verstappen al lang de zwarte vlag had moeten ontvangen.
Overwegend lijkt de consensus te zijn dat Verstappen op zijn tandvlees moest rijden om voor Hamilton te blijven, terwijl de Brit zelfs met een zwaar gehavende auto met gemak bij iedereen wegrijdt en de snelste rondes achter elkaar rijdt. Nu is het overigens niet zo dat alle Britten zich achter Hamilton scharen.
Hamilton en Mercedes pesten Verstappen
De Brit met misschien wel het meeste verstand van de Formule 1, Bernie Ecclestone, ziet namelijk dat Verstappen zich juist kranig weert, zo laat hij optekenen door AFP:
Max is een kind in vergelijking met Lewis en het ergste is nog dat er een enorm publiekscampagne-team in de weer is voor Hamilton. Ze zitten Verstappen de hele tijd op de nek en dan moeten de racedirectors er naar kijken omdat Toto weer naar de stewards gaat. Max heeft nu nog een race om Mercedes te confronteren, terwijl zij hem juist pesten en het oneerlijk spelen.
Bernie Ecclestone, 91
Zo, shots fired. Hamilton en Mercedes pesten Verstappen, dus. Volgens Ecclestone gebruiken Mercedes en Hamilton alle tactieken naast de baan om Verstappen te kleineren.
Het is een psychologisch spel. Max heeft een paar jaar ervaring, maar niet zoveel als Lewis Hamilton. De enorme dominantie met Mercedes heeft Hamilton gevormd en gezorgd dat hij een sterker karakter heeft. Voor Verstappen is het nieuw, voor het eerst zit hij in een auto waarmee hij een race kan winnen op regelmatige basis. Voorheen was zijn auto totaal niet competitief.
Bernie Ecclestone, 92
Hamilton heeft veel hulp gehad
De voormalig eigenaar van de Formule 1 hoopt dat de komende race in elk geval een stuk beter zal worden dan de ‘Club Race’ van afgelopen weekend. Hij denkt dat de gene met het meeste geluk zal gaan winnen.
Het is goed voor de sport. Ik denk dat de mensen allemaal wel wisten wie ging winnen. Maar dit jaar is echt geweldig. Het is goed dat het anders was dit jaar. Er is verder niets mis met Lewis. Hij doet zijn uiterste best, maar hij heeft wel heel erg veel hulp gehad.
Bernie Ecclestone, 93
Via: France 24.
Alfarobert zegt
Als Lewis weer wint a.s. zondag zal hij vast de Fia bedanken dat ze hem weer kampioen hebben gemaakt. Die Toto Wollf is ook een minkukel.Als we niet eerlijk kunnen winnen dan maar op een vuile manier.
mashell zegt
Ik heb het vaker gezegd, ook Max Verstappen mag de FIA wel bedanken met een lekkere zelfgemaakte appeltaart want de straf voor die onzinnige remactie midden op de baan afgelopen zondag was niet meer dan symbolisch en wel erg licht voor zoiets onsportiefs.
quincy zegt
Jij zit duidelijk in dezelfde drama modus als Lewis. Zoiets onsportiefs was volgens mij niets meer dan een samenloop van dingen en het remmen als extra actie om Lewis er voorbij te laten voor de DRS streep. Met het grootste verschil dat Lewis zijn actie nergens op gebaseerd was en Max opdracht had van de FIA en het team om Lewis er voorbij te laten. Met dat laatste in gedachte vind ik dat beiden schuld hebben hetgeen gebeurd en is de straf prima zo lijkt mij.
Als je de rem actie dan als onsportief bestempeld, dan is dat ook van toepassing op de belachelijke afstand die Lewis liet vallen bij de eerste herstart. En het onnodig ophouden door Valteri bij de eerste safety car. Of het van de baan af duwen van Lewis waar hij weer alleen een waarschuwing voor krijgt. Max dus 4 straffen wegens zijn acties en Lewis alleen een tik op de vingers. Als er iemand van geluk mag spreken dat zij overal met minimale straffen weg komen zijn het Lewis (voor Silverstone 10 seconden) en Valteri (voor Hongarije 5 plaatsen straf terwijl hij 3 coureurs hun race heeft verziekt).
mashell zegt
En jij hebt de oranje bril nog op. Max moest Lewis er voorbij laten, gaat midden op de baan de rijden en gaat op de rem staan. Aan de kant rijden en gas los is wat hij had moeten doen, het beste na het DRS meetpunt, als hij dat gedaan dan had Lewis geen voordeel gehad van de komende DRS. Het was Max zijn bedoeling Lewis ervoor te laten schieten en dan zelf de DRS te pakken en dan Lewis weer in te halen maar dat doe je dus niet zo.
quincy zegt
Wanneer Lewis er nou direct op was gereden, had ik volledig met je redenering mee kunnen gaan. Maar Lewis remde mee met Max, dus is hij toch de pannenkoek die uiteindelijk bij Max er op rijdt. Hij had tijd en ruimte zat om uit te wijken, maar blijft er idioot achter hangen.
Ik vind de straf van Max terecht, want hij had eigenlijk links op de baan (buiten de race lijn) gas moeten terug nemen. Maar de truc voor DRS had elke coureur zo gedaan. Ongeacht dat Lewis niet wist van het er voorbij laten gaan, had hij dan alsnog er niet achterop hoeven rijden. Hij remde mee en had makkelijk links achter van Max kunnen gaan rijden, in plaats van er zo stompzinnig achter te blijven hangen.
Overigens heb ik niet noodzakelijk een oranje bril op, want ik kan ook genieten van de indrukwekkende prestaties van Hamilton. Maar zie bij zowel Max als Lewis onsportieve dingen gebeuren. Ze alleen bij Max benoemen vind ik dan alleen niet kloppen.
Ook de eerdere straffen van Max vond ik overigens terecht. Het werd alleen krom toen hij tijdstraf kreeg en Lewis er tot drie keer toe voorbij wilde/moest laten (waarvan 2x succesvol en 1x dus niet). Maar Lewis die bij de laatste keer dat Max die plek geeft hem direct buiten de baan duwt en daar alleen een waarschuwing voor krijgt is natuurlijk walgelijk beleid van de FIA. Straf je de één, moet je dat ook bij de ander doen.
Niels zegt
@mashell: Moet jij je niet volledig focussen op Formule-E?
janstehouwer1954 zegt
@Alfarobert: helemaal met je eens. Ze betalen de FIA dit jaar zeker meer dan Ferrari 😏
bietje zegt
Hij heeft zeker heel veel hulp gehad… in één keer 25 punten voorsprong op VER op Silverstone geforceerd door zijn actie… maar hij probeert altijd fair and safe te rijden… yeah…
mashell zegt
Nou, nou. Lewis heeft Max licht aangetikt. Het was Max die de wagen na dat kleine tikkie niet op de baan wist te houden en met 51G z’n versnellingsbak gesloopt heeft.
dalmore zegt
Het is inderdaad lekker tegenstrijdig. Lewis rijdt max van de baan op een extreem gevaarlijk punt, krijgt hier ook straf voor (en is dus schuldig). Zelfs bezoekje ziekenhuis voor Max. Toch is max degene die zo gevaarlijk rijdt… bijzonder
Design_Driven zegt
@bietje: Dat, op zich boeit het me geen reet wie er wint als er maar om gevochten wordt en dat is zeker het geval hier. Ik kijk al zo’n 25 jaar F1 als neutrale kijker en ík woon ook niet in NL dus wellicht tempert dat mijn oranje bril wat.
Maar Hamilton is enorm hypocriet, zegt het één doet het andere, vaak ook sneaky en tactisch. Hou ik niet zo van de, Schumi deed dat ook.
gregorius zegt
Als andere niet-meer-NL-er kan ik daar wel in mee komen.
Echter, iets wat wel iets is waar veel (oud)-Nederlanders slecht tegen kunnen is hypocritie. In veel geloven en culturen is hypocritie is heel normaals, van alle dag en doet iedereen het. Maar het is de ‘eerlijke en directe’ Nederlander die er erg slecht tegen kan.
bietje zegt
Ik ben wel een gewoon in NL wonende NL-er, maar ik zal eerlijk zijn:
Sinds Max mee rijdt in de F1 heb ik niet meer zo genoten als de tijd rond 1988 met Senna, pure passie en vechtlust, zonder mega-dominante auto’s òf met een zeer competitieve teammaat (Prost). Toen kwam het Schumacher-tijdperk. Knap hoe hij zelf met een toen kansloos Ferrari de dominantie naar zich toegetrokken heeft. Heel anders dan Hamilton die in een nagenoeg gespreid bedje mocht stappen.
Echter., de houding van Schumi, brr… ik trok die man voor geen meter, hoe goed hij ook was.
Max gaat tot het gaatje… en soms zelfs wat verder, maar hij heeft me voor het eerst sinds 1994 weer ècht kunnen laten genieten van rácen in de Formule-1 : )
…en ik zal nog wat zeggen: al was hij een Zwitser, Rus of Portugees, het is extra leuk dat hij nederlandse roots heeft, maar in-the-end had het mij, door het ongelooflijke plezier en spektakel wat hij heeft terug gebracht in de F1, niets uit gemaakt : )
janstehouwer1954 zegt
@bietje: daar had Sir Lewis de zwarte vlag voor moeten krijgen van de FIA. Deze actie had net zo goed het einde kunnen beteken voor Max. Niet alleen voor het kampioenschap, maar ook voor zijn leven!
bernoulli zegt
Grappig hoe het thema voor elke GP weer totaal wijzigt. Na Brazilië ging elk bericht over een raketmotor. Na Qatar over gele vlaggen en nu weer over mindgames en penaltys.
M240i zegt
Eenzijdige berichtgeving weer Autoblog. Martin Brundle uitte juist zware kritiek op Verstappen: https://racingnews365.nl/brundle-zeer-kritisch-over-verstappen-hij-moet-nadenken-over-zijn-rijstijl
Daarnaast ook veel buitenlandse media zeer kritisch op Verstappen. Maar daar mogen we natuurlijk niets over zeggen, want past niet on ons straatje en/of omgekocht door Mercedes/FIA.
dijan zegt
c63s ; Helemaal mee eens .Max is de afgod van Autoblog en ze schrijven alleen negatief wat ze maar kunnen opvangen over Mercedes en Lewis . Wat denk je wat er weer herhaald commentaar komt als Lewis WEER wk wordt?
M240i zegt
Zeker waar. Kijk, het zijn beide coureurs die tot het uiterste willen gaan om te winnen en wat natuurlijk volledig begrijpelijk is. Dat kenmerkt de besten en daar hoort Max absoluut bij.
Echter, het valt mij dit seizoen wel op dat in onderlinge duels Max vaak onbesuisd te werk gaat en Lewis veelvuldig al een crash heeft ontweken (op Silverstone na), ook vorige week toen Verstappen hem afsneed buiten de baan stuurde Lewis weg. Conclusie: als dit seizoen 2 Verstappens tegen elkaar hadden geraced hadden wij al meer dan tien keer een DNF gehad voor beide heren en dat is natuurlijk niet ”racen”.
willeme zegt
@dijan & @C63s: lees de intro nog even. Juist daar staat dat men in Nederland het wegwuift en dat men in Engeland het een zwarte vlag waard vond ;-)
dijan zegt
willeme ,Kom op ,niet de kop in het zand steken . Je word door autoblog bijna een verrader genoemd als je geen fan van Max bent . Het kan toch niet zo zijn dat je verplicht voor Max bent en je ogen sluit om wat hij fout doet .Jullie verslaggeving is altijd voor Max .
willeme zegt
@dijan:
Lees de intro eens duidelijk. Lees überhaupt de artikelen. Je hoeft geen fan van Max te zijn. Wij noemen je geen verrader hoor ;-). Sowieso is 15% van de Nederlanders voor Lewis Hamilton, dat zijn nog best veel mensen.
Onze ogen zijn zeker niet gesloten voor wat Verstappen doet. Integendeel: we proberen zoveel mogelijk te verslaan. Dit bericht, komt met name door de gene DIE het zegt, Bernie. Als hij zwaar tegen was geweest, hadden we dat meegenomen. Het is de mening (en uitleg) van Bernie die spraakmakend is, niet zozeer wat zin voorkeur is.
Verstappen rijdt op het randje. Soms eronder, vaak erop en soms erover. Nu levert dat altijd spektakel op en ja, van dat spektakel kun je content op AB verwachten.
Dat in de comment-secties voor- en tegenstanders elkaar opzoeken om elkaar verwijten te maken (ORANJE BRIL!!!! LANDVERRADER!!!), is niet nieuw en geen verrassing.
chrisvis zegt
@c63s: https://racingnews365.nl/fia-mag-wk-punten-afpakken-bij-onsportief-handelen-verstappen-en-hamilton-in-abu-dhabi hier is er nog 1 die hetzelfde vond, ook Jenson Button zat op dezelfde lijn…allemaal mensen met verstand van zaken denk ik dan
chrisvis zegt
@chrisvis: Ola…dit is de juiste linkhttps://racingnews365.nl/hakkinen-staat-achter-straf-voor-gevaarlijke-verstappen-boodschap-is-nu-duidelijk
Dutchdriftking zegt
Geen idee of dit echt gebeurd, maar mochten ze echt valse dingen doen achter de schermen dan kan ik mij voorstellen dat je hierdoor op de baan eerder geneigd bent om gekke dingen te doen.
flyerbunch zegt
Toto is er in elk geval klaar voor en verwacht de overwinning. Het is alles of niets zegt hij voor de finale, maar laat dan wel subtiel weten dat hij er alle vertrouwen in heeft en niet hoopt dat Max Lewis van de baan gaat rammen. Dan heeft hij wrs niet goed gekeken in de laatste race wat Lewis deed!?
https://www.formula1.com/en/latest/article.its-all-or-nothing-in-abu-dhabi-says-wolff-as-he-trusts-hamilton-verstappen.5fxWMxLcMBHe2Fn5sGy3Tu.html
chrisvis zegt
@flyerbunch: oei wat deed em??? Achterin iemand rijden die opzettelijk hard remt???
Loek zegt
Het is natuurlijk wel zo dat alles extreem uitvergroot wordt vanwege een kant kiezen. Als je kamp Verstappen bent dan is die remactie volledig te begrijpen en moet Lewis eens naar Hans Anders. Als je kamp Hamilton bent was Verstappen gevaarlijk bezig door te remmen wanneer dat van hem gevraagd wordt.
Ik vind eigenlijk dat wat Damon Hill zei wel hout snijden. Gewoon als FIA aangeven wat er wel en niet door de beugel kan op zondag en gewoon rijden. Jongens (eventuele meisjes ook), we hebben gewoon een tiebreaker in de finale: als je je gekleurde bril afzet kan het niet spannender dan dit. Degene die wint in Abu Dhabi moet degene zijn die het best heeft gereden.
Wie dat is kan mij trouwens echt geen moer schelen. Van tweezijdige info is geen sprake, zoals ik al zei vindt elke Max fan Mercedes een kudtpartij en elke Hamilton fan wil elke Red Bull en Verstappen fan een kopje kleiner maken. Dat hele gezeik over ‘ja maar Lewis dit op Silverstone’ en ‘Verstappen dat in Monza’ heeft er wel toe geleid dat we nu gewoon een gelijkspel hebben: moge de beste winnen!
gregorius zegt
het punt is een beetje dat, objectief gezien, MV waarschijnlijk de beste was dit jaar; als je over het hele jaar kijkt. Maar als je naar de auto+coureur nu kijkt, het een makkie lijkt te gaan worden worden voor LH.
En ja, dan moet je er voorbeelden bij gaan halen: Imola waar LH te veel tijd kreeg. Silverstone waar zn straf eigenlijk geen straf was. Baku waar LH door eigen doen punten verloor terwijl MV een klapband kreeg. Hongarije waar Bottas als teammaat toch ook wel aardig wat schuld had.
Omgekeerd was LH niet heel veel sneller of misschien wel gelijk aan MV in Monza. Brazilie was 1 actie en later goedgekomen voor LH en Saudi was LH zelf ook een paar keer aardig in het grijze gebied.
DAAROM is het zuur dat als, waarschijnlijk MV nu geen kampioen wordt, dat het seizoen misschien wel ‘historisch’ is, maar dat de beste over het hele jaar niet de meeste punten heeft.
en Damon Hill heeft wel een punt. Hij zat aan de ontvangende kant in 1994. (MS tikte DH van de baan af waar DH duidelijk de snellere was die laatste race). Echter was MS dat jaar zeker de beste en werd gediskwalificeerd voor 3 races wat alleen was om dat FIA wilde laten zien wie baas was. MS was dat jaar de beste (ik was toen WIlliams fan en nog anti-Duits, want dat moest in mijn familie na de oorlog).
ouwedibbes83 zegt
@gregorius: eens met je eerste alinea, ik denk dat Max dit seizoen ook een grotere prestatie neer heeft gezet.
Maar volgens mij kan je stuk over DH vs MS nog iets genuanceerder; kreeg MS niet die straf omdat hij reed in een Benetton waarbij het donkerbruine vermoeden bestond dat hij gebruik maakte van Launch Control (via de geheime optie in het menu) en Traction Control? Ook had Jos in ‘94 nog een incident tijdens het bijtanken, omdat ze bij Benetton een (veiligheids)filter ertussenuit hadden gelaten en zo wat rapper de brandstof erin konden knallen. Zo bont maakte ze het niet bij het Williams van Hill.
cthijs zegt
Als degene met de meeste geluk gaat winnen dan zal hij Hamilton wel bedoelen