
Een stel studenten uit Chang’an in China heeft bovenstaande patentfoto ingediend, interessant of nutteloos?
De Chinezen zijn duidelijk bezig met een kruising tussen een motorfiets en een tankonderstel. De voorvork blijft behouden, maar is voorzien van een soort subframe met twee wielen die de monotrack band moeten geleiden. Nu hoor ik jullie denken “sneeuwscooter!” maar dat lijkt niet het geval. Het lijkt er namelijk op dat er in dit ontwerp ruimte is voor slechts één rupsband. Hoe het sturen dan moet plaatsvinden zonder dat de rupsband van de wielen loopt is ons vooralsnog een raadsel.

De reden voor een voertuig als dit ontgaat ons ook een beetje. Een sneeuwscooter of quad zou ongeveer hetzelfde moeten kunnen, met als enig verschil dat dit ontwerp wellicht een stuk smaller vormgegeven kan worden en wat makkelijker op de openbare weg te hanteren zou kunnen zijn. Oude artikelen over deze techniek melden wel dat enorm steile klimmen gemaakt zouden kunnen worden met de rupsband. Er zijn in het verleden ook pogingen gedaan om vergelijkbare voertuigen te maken, maar meestal faalden die ontwerpen vanwege het stuurprobleem.
Wellicht moeten de Chinezen eens in contact treden met de ontwerpers van de BAAL, een monotrack motorfiets van de ontwerpers Tilmann Schlootz en Oliver Keller dat tijdens de Michelin Deisgn Challenge 2006 een hoop aandacht kreeg.






Nope, wordt niks..
Sta er eigenlijk van te kijken dat dit nog niet bestaat.
De Duitsers in WOII hebben ook al zoiets gemaakt.
Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sd.Kfz._2
@Original_Arnoud: mijn neef heeft er zo een, blijft een fantastische motor.
Ehmm, waarom geen sneeuwscooter?
Haha, schijfremmen op een rupsvoertuig.
@rotarypowah: JA! Machinegeweren heeftie nog nodig! En een vlammenwerper!
Ik wil er een
Die Chinezen treden echt niet in kontakt met iemand want ze stelen alle ontwerpen
Hoe loopt die rupsband dan door het frame? En hoe stuur je?
Er bestaan al jaren rubsbandensets voor crossmotoren. Die vervangen de achterband door een rupsband en de voorkant door een ski. Zijn bedoelt voor in de bergen in de sneeuw.
Ik vraag me af of dit wat rechtop blijft staan tijdens rijden. Stel dat ze het sturen hebben kunnen fixen, dan mis je nog steeds veel van de mechanismen die een motor overeind houden, zoals bijvoorbeeld centrifugaalkracht van de wielen en het voorwiel wat onder een hoek is geplaatst.
Lijkt me meer een fotoshop