Gave versie van deze sportwagon slaat ons over

Auteur: , 20 Reacties

En dat is de schuld van mensen die de standaard versie niet blieven.

Levorg V-Sport

Subaru, een merk wat nog lekker eigenwijs durft te zijn. Maar wij Nederlanders houden daar kennelijk niet zo van. Er worden steeds minder Subaru’s verkocht, terwijl ze wel opereren in populaire segmenten. Grote en kleine SUV’s (Forester en XV), hatchbacks (Impreza) en een dikke stationwagon met crossover-ambities (Outback). Die laatste is een variatie op een auto die niet meer wordt geleverd, de Legacy. In plaats daarvan is er een estate in een lager segment, de Legacy Revolution Touring, beter bekend als Levorg. Een dubieuze naam en door zijn boxermotor ook een ietwat vreemde eend in de bijt. In Nederland scoort hij niet zo goed (meer).

Levorg V-Sport

Dat is jammer. Want ook al zijn ze niet zo verstandig, er zijn nog wat versies van de Levorg elders ter wereld die gewoon erg leuk zijn. Een nieuwe toevoeging aan het assortiment in thuisland Japan is de Levorg 2.0GTS EyeSight V-Sport. EyeSight moet je even vergeten, dat staat voor Subaru’s veilige hulpsystemen. Vooral ‘GTS’ en ‘V-Sport’ vinden we belangrijk vandaag: de auto ziet er ook ietsje sportiever uit. Het thema is zwart. Ja, de carrosserie is blauw, maar de velgen, spiegels en badges zijn zwart.

Het is geen uiterlijk vertoon. Onderhuids gaat een sportieve motor schuil: een 2.0 liter boxer-4 met 300 pk. Een hele dikke motor voor een dergelijke auto. Verder komt het interieur niet met een hele berg luxe, namelijk met stoffen bekleding in plaats van leer. En de pook die we zien, lijkt op Subaru’s welbekende CVT-bak. Een handbak was leuker geweest.

Levorg V-Sport

In Japan gaat de auto omgerekend 26.167 euro kosten. Oké, hier zou dat ver over de 30, misschien wel 40 ruggen schieten, wat de auto compleet kansloos maakt. Maar hoe leuk is deze knallende sportwagon? Wij zeggen: heel leuk. Maar hij komt hier dus niet.



20 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Hij ziet er inderdaad goed uit, maar met CVT bak hoef ik ‘m sowieso niet.
@clubbtraxx: helemaal mee eens. Bij cvt denk ik Prius beleving en dan haak ik af
@clubbtraxx: kan iemand mij uitleggen wat er dan is met die cvt bak? Ik dacht dat dat de oosterse dsg variant was?
@soundgarden: Is meer de Daf duwband transmissie. Staat niet als sportief bekend. Ik heb nog ergens in de hoek een Punto staan met CVT. Ik moet zeggen dat ik er toch met veel, veel plezier in rij. Erg comfortabel en met rustig rijden ook erg stil. Ken geen automaat in kleine auto die het zo goed doet en toch al 20 jaar oud…
40 ruggen voor een Subaru met 300pk? Was het maar zo’n feest! Denk met de 2020 BPM eerder aan 80k€. Heb een geweldige MY18 gehad als 1.6 GT-S en die kostte al 46k€ in 2018… Dat was de meest geweldige C/D segmenter waar ik ooit mee gestuurd heb.
@jpsienen: Klopt helaas helemaal
@jpsienen: pak dr laatste WRX STI die in Nederland te koop was, €105k…
Als Subaru nou eens van het jaren ‘90 design afstapt en auto’s gaat maken die wel lekker op het netvlies liggen dan wordt het misschien nog wat in Nederland. Maar ik ben bang dat het merk net als Daihatsu langzaam van het podium verdwijnt.
@potjak: Europa is de wereld niet. In 2018 verkochten ze in de EU 36.000 auto’s, maar in de USA was dat 680.000 stuks. In Japan verzetten ze in 2017 177.000 voertuigen. Zo klein zijn ze dus niet.
@BaRa: waarschijnlijk bedoelt hij, net als bij Daihatsu, van het Nederlandse podium.

Denk ik ook overigens. Ik snap de underdog liefde op dit blog maar bij de dealers zie ik alleen tumbleweeds door de zaak rollen.
@BaRa: ik bedoel niet dat ze klein zijn, ik bedoel dat Europa geen interessante markt is aangezien er weinig mensen een Subaru willen (op een aantal liefhebbers en een boswachter na).
@potjak: vooral ’t interieur mag wel flink geüpgrade worden, dat ziet er echt droevig uit.
@potjak: de vraag naar Subaru’s in Nederland ligt al jaren hoger dan het aanbod vanuit Japan. Dit geldt trouwens wereldwijd. Eigenlijk hoeven ze alleen maar meer te bouwen, maar blijkbaar hebben ze redenen om per jaar maar licht te groeien.
@creaminator: bijzonder
Hier in Tirol verkoopt die gewoon goed. En voor een goed prijs .
Voor 40k zou hij gewoon relevant zijn. De gemiddelde auto met 300pk zit qua prijs dichter bij de 60k…. Maar ik vermoed dat hij net als de Impreza eerder richting de 100k gaat…. Met een normale automaat of handbak was hij helemaal geniaal.
Dan importeer je toch gewoon uit Duitsland?
@sulobb: is niet heel makkelijk als de auto nooit in NL geleverd is…
Een geweldige auto, ziet er ook lekker onderscheidend uit van de rest. Erg betrouwbaar en het goede AWD systeem. Helaas weegt hij bijna 1700kg en is dus zwaar de lul in de wegenbelasting, plus onze andere belastingen. Voor €40.000 zou ik hem zeker overwegen, helaas is dit een auto waar je lol mee kan hebben en wordt het dus ongeveer een ton. Net als bij de STI zal de prijs rond de €35.000 zijn over de grens, en als je hem wil importeren is je importheffing hoger dan de nieuwwaarde aan die kant van de grens….NEDERLAND IS GESTOORD
@rike: 1700 kilo!? Heeft dat ding loden draagarmen ofzo?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).