Goed nieuws voor milieuvriendelijke 3 Serie rijders zonder haast

Auteur: , 86 Reacties

Benieuwd wat TNO hiervoor kan jokkebrokken en sjoemelen.

BMW 330e M-Sprt (G20) '19

Gisteren publiceerden wij van Autoblog dit overzicht van doodgewone auto’s met vierwielaandrijving. De strekking van het verhaal was: in veel gevallen zit je vast aan een (sub)topmodel als je aandrijving op vier wielen wenst.

Maar dat beeld zien we ook met elektrische auto’s en PHEV’s. Veelal zijn dat ook modellen die hoger in het gamma staan. Denk aan de Volvo XC90 T8 en Mitsubishi Outlander PHEV, bijvoorbeeld. Nu hebben we het niet alleen over het niveau qua luxe, maar ook qua prestaties. Dat is op zich ook wel logisch, want het is ‘dure’ techniek die beter terugverdiend kan worden op een model dat hoger op de ladder staat.

BMW 330e M-Sprt (G20) '19

Bij de BMW 3 Serie staat de plug-in hybride, de 330e, in het midden van het gamma. Qua prestaties moet de auto zich min of meer kunnen meten met de BMW 330i en de BMW 330d. Natuurlijk weet iedereen dat dat niet helemaal het geval is, maar het is wel lekker positioneren en het klinkt goed aan de borreltafel.

BMW 330e M-Sprt (G20) '19

Maar mocht je de PHEV rijden enkel en alleen vanwege de mogelijkheid om elektrisch te kunnen rijden en geen aanspraak gaat maken op het surplus aan vermogen en koppel van de 330e, is er goed nieuws. Volgens BMWblog.com komt er binnenkort een aanvulling op de 330e. Het zou gaan om de BMW ‘320e’. Hierbij hebben ze niet even het motormanagement naar beneden geschroefd. De hardware is daadwerkelijk anders.

BMW 330e M-Sprt (G20) '19

Zo krijgt de 320e een 1.5 liter grote driecilinder motor (de 330e heeft een 2.0 viercilinder). Er is nog niets bekend over de elektromotor en het accupakket, maar het systeemvermogen zou zo’n 200 pk bedragen. Dat is dus een relatief grote sterke elektromotor, daar de benzinemotor op dit moment in de 318i zo’n 140 pk levert. Mocht je een dergelijke auto wensen, heeft het nog geen zin om nu al naar de BMW dealer te togen. Naar verluidt staat de BMW 320e gepland om onthuld te worden op de Salon van Parijs, in oktober 2020 dus.

BMW 330e M-Sprt (G20) '19

Een uitvoering als de BMW 320e zou perfect zijn voor Nederland. Onze staatssecretaris (Menno Snel, echt een topkerel) kan basale optelsommen niet in zijn brein verwerken en schiet daardoor in de ontkenning dat auto’s in Nederland duurder worden. Vergeeft u ons de tirade, maar zelfs bij Volkswagen zouden ze dergelijk gesjoemel niet salonfähig achten. Bij een uitvoering als de 320e is het aannemelijk dat de CO2-uitstoot in de WLTP erg laag is, waardoor het BPM-bedrag relatief gezien meevalt. De enige manier om te kunnen genieten van een ‘normale’ auto, is dus met een enorme elektromotor ernaast.



86 reacties

Ben benieuwd of dit nog vooruit komt als de accu leeg is. In de 330e merkte ik toch aanzienlijk verschil met een volle accu. Als je dan een week of twee geen laadmogelijkheid valt het vies tegen.
@flutterby: Ja, nu is ‘ie helemaal mooi! Altijd zitten Teslarijders te pochen dat ze altijd en overal kunnen laden, maar nu ineens is het een probleem :-D.

Zelfs zonder ‘onderzoek’ kan ik je verzekeren dat de 320e met een lege accu véél sneller is dan een Tesla met een lege accu :-D
@willeme: Scherpte op de vroege ochtend, lekker bezig Willem!

OT: Toch een beetje pijnlijk om te lezen dat het om een 320E gaat met een 1.5 driepitter…
@viezefreddyw: De nieuwe 3 is dusdanig goed geïsoleerd dat ik met de 320d naar de 4000 toeren door moest halen om vast te kunnen stellen dat het toch echt geen benzine is. Dus dat met die 3-pitter zal wel los lopen.
@karhengst: Niet alleen dat. In een auto als een 3-serie wil je ook iets hebben als een prettige en comfortabele loop van de motor lijkt mij. Het zal vast goed gaan in combinatie met een elektro motor maar toch…
@viezefreddyw: Wat je zegt, dat zou het elektrogedeelte af moeten vangen.

Qua smeuïgheid willen we allemaal graag een zescilinder maar ik denk dat hier het rijden van een BMW en toch een bijdrage kunnen leveren aan een betere lucht in de straat wat bereikbaarder wordt.
@viezefreddyw: ik heb een paar jaar in een Mini Cooper gereden met dat blok, en ik vond het prima en soepel zat.. ook de 200 km/h aantikken was geen probleem.

Heb ook een keer een proefrit gemaakt in een 318 station en ook dat ging nog oke.. uiteraard niet te vergelijken met een 335 maar ik vind het niet afzien.. in combinatie met een flinke elektromotor verwacht ik dat het best goed zal zijn.. maar de testen zullen het leren..
@punicaoase: Ja, het is zeker niet slecht. Ik ben denk ik te verwend… Had laatst een 118i met 3-pitter onder de bips wat erg goed reed maar ik mistte toch wat meer souplesse en vermogen. Nu zal dat in een 330/320e het probleem niet zijn, maar het idee van een 3-pitter in een grote sedan als de 3-serie vind ik jammer.
@willeme: verschil is alleen dat Tesla rijders moeten opladen en daarom ook zorgen voor laadfaciliteiten, waarbij de PHEV rijders vaak gewoon niet opladen. Al was dat voornamelijk in de tijd dat een PHEV nog belasting voordeel gaf en dat is er nu natuurlijk weer af. Er reden heel erg veel Volvo T8 PHEVs, Mitsubishi Outlander PHEVs rond die gewoon nooit een laadpaal zagen en daardoor lekker gemiddeld meer dan 6 liter per 100km verstookten ipv het opgegeven 2.5l per 100km.
@hiostu: 6 liter zou een wonderbaarlijk laag verbruik zijn, reken eerder op 8 a 10 liter
@slickrick: een Outlander rijdt geen 8l op 100km.. een Outlander rijdt 8km op 1 liter.
@hiostu: Ik betwijfel ten zeerste of dat écht helemaal het geval is. Er zijn heel veel bedrijven die er juist op inzetten dat de auto’s in hun vloot in elk geval op de werklocatie kunnen laden. Ik weet dat het ‘in de comments leeft’, maar helemaal waar is het niet meer.

Een PHEV is net als een pas van de sportschool. Het is net hoe je ermee omgaat om te zien of het effectief is ;-)
@willeme: Cijfers van de leasemaatschappijen lieten dit gewoon heel duidelijk zien. Het verbruik van de PHEVs lag dermate veel hoger dat de enige reden kon zijn dat ze weinig tot zelden werden opgeladen. Gemiddeld verbruik lag gewoon 4 tot 5x hoger dan opgegeven verbruik.
@hiostu: Heb je die cijfers voor mij?
@willeme: Even kort wat onderzoek gedaan. Het wordt zo te zien iets beter [1], maar nog echt niet waar het moet zijn. Met name in 2013/2014 was het erbarmelijk [2]

[1]: https://nederlandelektrisch.nl/u/files/2017-03-tno-phevlaadgedrag.pdf
[2]: https://ev-database.nl/informatie/brandstof-verbruik-plug-in-hybride (kopje oorzaak)
@hiostu: liever twee keer per week thuis laden dan één keer per week tanken.
@hiostu: heb zelf zo’n tweedehandse PHEV gekocht. Een Ampera. Zijn levensduur verbruik was 0.4 liter op de 100. Die is dus wel aardig aan de stekker geweest. Maar dat is dan ook de beste PHEV die je kunt krijgen.
@willeme: Sinds wanneer kunnen BMW 330e-rijders gebruik maken van Tesla’s Supercharger netwerk?
@mcshine: Ik kan mij niet voorstellen dat BMW-rijders met die apostelen in de rij willen staan. In Nederland zijn er voldoende plaatsen waar je kunt laden en er komen er telkens meer bij. Bij veel gemeentes krijg je ook nog eens een subsidie voor als je een paal wilt bij je huis (of in de buurt van). Dus als je wilt, kun je best wel wat laden. Zo’n grote accu is het niet. Maar met 50 km range kun je wel mooie de eerste 50 km uitstootvrij rijden en je hebt geen range anxiety zoals bij een Tesla. Als je voor de 5e keer in een week drie kwartier moet lunchen vanwege het laden niet ziet zitten, kun je bij deze een beetje benzine erin doen. Het is een compromis, maar juist in Nederland wel een bruikbaar compromis.
@willeme: ik had met de 330e meer stress over laden en tanken dan ooit met de Tesla hoor.

Trap je 300 km even goed door en ik mocht weer naar de pomp, terwijl een Tesla ‘s elke ochtend (potentieel) 400 km bereik heeft.
@flutterby: dat is natuurlijk kolder :-). Weten dat je een half uur moet laden of dat je binnen 5 minuten klaar bent, maakt gewoon een groot verschil.

Begrijp me niet verkeerd: de techniek wordt telkens beter en het is indrukwekkend als je ziet hoe het allemaal werkt. Maar het is nog niet voor iedereen weggelegd en ideaal ;-)
@willeme: kom is uit je grot! Je hoeft niet te wachten tot je auto klaar is met laden. Zelfs naar Parijs waren de kinderen de bottleneck en niet de auto.
@flutterby: Ik heb geen kinderen en hou ervan om tijdig op bestemming te zijn ;-). ‘Kom is uit je grot’ is natuurlijk. Geen goed argument voor het feit dat je MOET laden. Het MOET. En het gaat SOWIESO een half uur duren. Dan dan is ‘ie nog niet vol. Natuurlijk zullen er mensen zijn die het op de koop toenemen, want ze vinden het mooie techniek, fijn rijden, of eh, oh ja: spotgoedkoop in de bijtelling. Maar het feit dat je MOET laden en dat het altijd een tijd duurt, vind ik wel een groot nadeel. Elektrisch rijden voor lange afstanden heeft ook niet echt toekomst denk ik. Den snelheden liggen lager (rendement gaat hard achteruit op hoge snelheid bij een EV). Dus andere aandrijflijnen zijn dan superieur. In stedelijke gebieden is het een briljante oplossing. Dat dan weer wel ;-)
@willeme: het duurt misschien een half uur of langer, maar na 9 maanden en 15.000 km heb ik nog geen seconde gewacht op het laden. Ik heb dit jaar langer in de rij bij het tankstation staan wacht voor het rijden in andere auto’s.
@flutterby: ik ben dan een arme sloeber die geen Tesla kan betalen. Dus maar een tweede hands Amperatje gekocht. Kan ik 100% elektrisch naar me werk en terug. Stekker erin. Sochtends niet meer krabben… en het scheelt mij gewoon tijd dat ik niet meer naar een tankstation hoef te rijden. Heerlijk. Majha ooit hoop ik een volle EV te kunnen kopen met 500km bereik o.i.d. ben maar een simpele engineer qua beroep. Die worden in Nederland niet beloond met goed salaris. Hier moet je manager zijn… kut land dat innovatie niet beloond.
@nissanfairladyz: in Nederland loont het alleen loondienst alleen als je verantwoordelijkheid draagt en andermans rommel op ruimt (Managers). Als je als techneut geld wilt verdienen is ZZP de enige manier om rijk te worden.
@willeme: het verschil is dat ik mijn Tesla maar twee keer per week hoef te laden en met een PHEV is twee keer per dag nog niet voldoende.

Boodschappen gedaan -> laden, zwemles -> laden.
@flutterby: Always Be Charging. Ik leg mijn EV (Ioniq) thuis altijd aan de lader.
@koeberg: jij liever dan ik. Als die onder de 30% komt hang ik hem aan de lader. Het is niet goed voor de batterij om hem continue boven de ~70% te houden.
@flutterby: Een driepitter turbo met een nog zwaarder accupakket dan de 330. Nee, dat wordt zwoegen in z’n Zes.
@phaeton: in julli platte kikkerlandje waar met de juiste windrichting zelfs een 2pk snel bergop kan?
Kom kom, 140pk is niet behelpen hoor. 15 jaar geleden was dat voor de hogere klasse weggelegd…
@tjorque: snel bergop in een plat kikkerlandje (in juli nog wel)? 🧐
@autowilly: In de zomermaanden lukt het allemaal nog wel met de Cuore. Maar zodra de windkracht boven de 5 gaat heeft de machtige driecilinder een aanloop van ongeveer 5 kilometer nodig om 130 (echte) kilometers aan te tikken.
@phaeton: Don’t feed the troll….
@flutterby: volgens mij kom je met een lege benzine- of dieseltank ook niet echt ver bij een auto met enkel verbrandingsmotor, beetje een non-argument. Als je iets niet gebruikt zoals het verondersteld wordt dat je het gebruikt valt er altijd wel commentaar te leveren.
@flutterby: 2 weken niet kunnen laden? Serieus, hoe dan? Ik rijd met mijn Model S 50.000km per jaar en kan altijd laden!
@widodh: op vakantie ga ik geen laadpaal op zoeken met een PHEV. Met mijn Tesla had ik waarschijnlijk maar één keer hoeven laden voor de hele vakantie (minus heen en terugreis).
Met lege lpg tank kan ik altijd nog prima vooruit komen. Dan beschik ik tenslotte nog over een back-up lading van 80 liter benzine 😜
@sizedoesmatter: wat is LPG rijden toch heerlijk waar tanken meer een financiële kwestie is en geen noodzaak.
Enorme elektromotor? De GTE en A3 e-tron zijn al vijf jaar op de markt met een systeemvermogen van 204pk. De e-up heeft een elekrtomotor van 83pk. De aandrijflijn lijkt mij niet zo spannend voor de 320e. Met een accupakket van rond de 14kW prrfect voor de Nederlandse leaserijder met een laadpaal voor de deur.
@rutgerk: beetje jammer dat de gemiddelde Nederlander niet begrijpt dat er in acculand veel verschil zit. Voorbeeldje. Het accupakket van de Ampera is overgeengineerd. Accu pakketen van VAG zoals die jij opnoemt zijn net als die van de leaf. Binnen no time kapot en degraderen als de malle.

TIP 1 VOOR ALLE MENSEN: Koop nooit een tweede handse EV of PHEV waarbij de batterij geen klimaatbeheersing ingebouwd heeft op basis van koel/warmte vloeistof.

Majha kan natuurlijk niet verwachten dat mensen hier kennis hebben van EV’s…. ach ja
@nissanfairladyz: dit is ook een argument van Tesla; als je de temp vd accu niet kan beheersen, kan je m moeilijk in goede conditie houden
@ouwedibbes83: Tesla heeft een watergekoelde batterij. Zelfs na 500.000 km (taxi’s die veel superchargeren) is de degradatie minimaal.
@flutterby: precies, zij houden de batterij temperatuur gunstig om de negatieve invloed van snel opladen (warm worden) te beperken en verlengen daarmee de levensduur aanzienlijk.
En met de nieuwe maximum snelheid heb je nog een grotere actieradius!!!
Drie series rijders die milieuvriendelijk willen, kunnen ook naar Tesla overstappen tegenwoordig.
@baidu: Model 3 is een gaaf ding, maar geen partij voor de BMW 3 Serie. Dat is de absolute vedette in zijn klasse.
@willeme: Sorry, maar waar is dit op gebaseerd? Kun je even toelichten waarom?
Ik heb toch wel vergelijkingsfilmpjes gezien, op het circuit, waar een Model 3 tegen een M3 werd gezet en men toch verdomd positief was over die Model 3. Dat ding rijdt gewoon goed. En dat was op het circuit.
In dragrace filmpjes, ook met andere Duitse rivalen erbij, is de BMW de langzaamste.

Gaat het over interieurafwerking of over de hele dag lang raggen op het circuit heb je misschien een punt, maar verder zie ik je punt niet echt.
@fanboy: mensen kopen een M3 met emotie. De emotie die voortkomt uit de behoefte aan een dagelijkse auto die nog de echte “ultimate driving machine” uitstraalt. Voor veel mensen blijft RWD, een 6 of 8 cilinder en de uitstraling de keuze om een M3 of M5 te nemen. Dat een Tesla sneller optrekt dat interesseert hun geen hout. Het zijn vaak de mensen die simpelweg een M willen omdat het een M is.

Tesla’s stralen alles behalve de “ultimate driving machine”. Daarom zijn mensen ook zo enthiousiast over die nieuwe Porsche. Ook die heeft een uitstraling. Dit is wat Tesla tot nu toe mist.
@speedgeek: het artikel gaat over een BMW met 1.5 driecilinder. Over beleving gesproken.
@baidu: die is met een verrekijker nog niet te vinden nee maar Fanboy maakte de vergelijking met een Tesla en M3 dus vandaar.
@speedgeek: Ik hoop dat BMW snel met een fantastisch antwoord op de model 3 komt.
@speedgeek: Het gaat veel over premium blablabla, maar de Model 3 stuurt gewoon fijn en ligt enorm goed op de weg. Dus ja, daar heeft een BMW wel het nakijken. Als je woorden als ‘vedette’ gaat gebruiken dan interpreteer ik dat als sportief.
Gaat het over premium auto en merkbeleving dan is het een ander verhaal. Maar merkbeleving is bij Tesla ook erg groot, ook al werkt het anders.

Maar het is bullshit om te zeggen dat ze niet aan elkaar gewaagd zijn. Er zijn ook veel BMW rijders die overstappen naar Tesla.
Buurman van me is een van die mensen. BMW 3 serie exit, Model 3 Performance voor de deur. Toch weer gemiste kans.
@fanboy: Vedette is een ‘running joke’, waarop goed gehapt wordt. De hype rondom de Model 3 vanwege de auto, begrijp ik niet zo. Het is knap wat ze doen, maar om het nu met een 3 Serie te vergelijken gaat wel een beetje ver. Het idee van een Model 3 is leuk, maar de uitwerking van een 3 Serie is nog altijd beter. Gewoon, als totaalpakket.
@willeme: het zijn beide sportsedans. De BMW is traditioneel de kampioen, de Tesla de uitdager.
@willeme: Je bent wederom weinig concreet. Zeg dan dat ze hun interieur beter voor elkaar hebben o.i.d.
Of dat de gemiddelde BMW klant niet zo’n lege plank als dashboard wil.

Qua wegligging is de Model 3 heel erg fijn, en doet volgens velen dus niet onder voor een BMW.
Daarbovenop kost het BMW ook verkopen wat ik hier eerder al zei.
Vergelijking tussen Model S en Porsche Taycan vind ik ook onzinnig. Maar in deze is de vergelijking niet gek, en al dan niet geholpen door belastingvoordelen, kost het BMW wel klanten.
@fanboy: ik heb persoonlijk liever premium hardware dan een bling interieur. Bmw krijgt het nog steeds niet voor elkaar om een goede distributieketting te monteren, laat staan een oliedichte kleppendeksel pakking.
@fanboy: Ik geloof gerust dat merk beleving bij Tesla groot en spannend is. Begrijp me niet verkeerd wat, Musk voor elkaar krijgt is bijzonder en dwingt respect af.
Maar zoals je zegt, de beleving is anders. Een Tesla is een verstandige keus, een leuke BMW is een leuke keus.
Ik zeg overigens nergens dat het bullshit is dat ze niet aan elkaar gewaagd zijn, want op papier zal een Tesla op veel punten sterker zijn dan een 3-serie.
En ja het zal gerust zo zijn dat er mensen een overstap maken naar een Tesla maar dat zal andersom ook zo zijn nu de Taycan er is.
Vergeet niet dat de visie van Tesla en BMW heel verschillend zijn.

Overigens, erg grappig dat je de vergelijking tussen Porsche en Tesla onzinnig noemt terwijl laatstgenoemde er alles, maar dan ook echt alles, aan doet om Porsche te verslaan. Over wanhopig gesproken.
@speedgeek: Er zijn anders genoeg mensen die hebberig worden van een Tesla. Woe heeft de Performance versie nou nodig? Toch wordt die ook gewoon verkocht. En mensen willen graag elektrisch rijden, niet op de manier van Nissan, maar op de Tesla manier, dus soepel en snel.
Uiteraard zijn er mensen die bij BMW willen blijven of daarvoor zouden willen gaan. Daarom is het jammer dat er geen elektrische 3 serie is, en dat ze nu met een soort Prius equivalent komen.

Wat betreft Porsche, ik zou niet weten waarom het wanhopig is en of ze er daadwerkelijk alles aan doen. Tesla is heer en meester in dot soort spelletjes, want ze geven nog geen stuiver uit aan marketing. Dit soort wedstrijdjes zijn gewoon goed voor de PR. Ze hadden al zo’n aandrijflijn liggen vanwege de ontwikkeling van de nieuwe Roadster, kun je mooi wat PR mee maken ket vrij weinig investeringen. Het is veel interessanter als doe Roadster komt. Die zal veel meer in het domein van de Taycan zitten (ok geen 4 deurs) en zal waarschijnlijk gehakt maken van de Taycan. Want die is dan ook bedoelt als sportwagen, niet als een lompe grote limo, wat de Model S is.
@fanboy: Tuurlijk, komt ie

1. Besturing te kunstmatig. Geen gevoel
2. Gaspedaal idem
3. Wegligging in eerste instantie goed, op de grens best lastig. (het blijft een veel te zware auto, ondanks zwaartepunt).
4. Bizar slechte afwerking koetswerk
5. Slechte afwerking interieur
6. Kale ambiance
7. Weinig mogelijkheden om ‘m samen te stellen
8. De achterklep is een aanfluiting, gezien de lengte van de klep moet het een vijfde deur zijn.
8. Geen stationwagon/liftback (Model Y is nog lelijker)
9. Centrale scherm is irritant (Model S heeft tenminste nog meters voor je neus en een paar fysieke knoppen)
10. ALLES op het scherm bedienen is niet ideaal (maar wel goedkoper)
11. Verbruik op hoge snelheid is desastreus


Het is een gaaf concept, de Model 3. Gaaf hoe Tesla die markt verstoort. Als ik het geld had, zou ik een Model S Ludicrous zeker aan de verzameling toevoegen. De Model 3 is op veel punten een 95% auto. Die laatste procenten zijn het moeilijkst en het duurst. Juist daar is BMW, Audi, Lexus of Mercedes heel sterk.

Dus een 3 Serie concurrent? Mwah, ik krijg er meer Subaru gevoelens bij. Op sommige vlakken briljant, op sommige vlakken zwaar ondermaats. In beide gevallen om kosten te drukken. Want de meeste nadelen die de Model 3 heeft, komen door kostenbesparingen. Nogmaals, gaaf concept en het gaat zeer wat worden. Qua elektroaandrijving zijn ze briljant. Maar de auto an sich is ‘meh’
@willeme: nou Willem, het is duidelijk dat jij meer voor de charmes van de dreier valt. Maar dat maakt het nog geen algemene waarheid. In Amerika is de dreier hard geraakt door de Model 3. Zie het Bloomberg artikel. Kennelijk denken veel voormalig BMW rijders er anders over. Je vergelijking met een Insignia of Talisman slaat dan ook kant noch wal.
@baidu: Nee, verkopen en prestaties zeggen NIETS over een klasse waarin een auto opereert. Dat de Model 3 populair is, is briljant. Dan kunnen ze die verder uit ontwikkelen, wat hard nodig is. Op sommige vlakken heeft de Model 3 briljante features. Maar het is gewoon een matig in elkaar gezette auto. De kwaliteit is laag. Wat dat betreft is de vergelijking met de Insignia niet correct. De Talisman en Insignia zitten veel beter in elkaar geschroefd.

Het is een budget auto met een peperdure aandrijflijn. Beetje Subaru-esque ;-). En nee, ben niet direct gecharmeerd van de 3 Serie. Ik zou kiezen voor de Alfa Giulia of Lexus IS300. Die spreken mij meer aan, maar de 3 Serie is de beste in zijn klasse. Zo simpel is het. De Model 3 spreken jou @fanboy, @flutterby en andere Tesla fans aan. Dat maakt het nog niet de beste auto in zijn klasse. Ook al is ‘ie het snelst en verkoopt ‘ie het best. In absolute termen is het een auto die nog uitontwikkeld moet worden. Ik heb niets tegen de Model 3, integendeel! Het is alleen niet het beste van het beste. That’s it ;-)
@willeme: je ontwijkt de discussie. Of de Tesla wel tot hetzelfde niveau uitontwikkeld is als de dreier ja of nee. Nou, dat is een open deur.
@baidu: jij ontwijkt lezen.

“De Model 3 is op veel punten een 95% auto. Die laatste procenten zijn het moeilijkst en het duurst. Juist daar is BMW, Audi, Lexus of Mercedes heel sterk.”

Ik vind dat daar een kern van waarheid in zit, en dat is het antwoord wat volgens jou ontweken wordt.

Ik ben Tesla-hater noch Tesla-fanboy maar ik snap niet dat menig Tesla-verdediger zich zo graag wil meten met auto’s als de 3 Serie. Slechtere afwerking is gewoon een feit. Maar je betaalt er dan ook minder voor. Zo werkt de industrie. Toch?
Een Hyundai is van binnen ook nog steeds plastic en de panelgaps zijn verschrikkelijk. Op het gebied van infotainment zijn daar echter stappen gemaakt en ook de rij-eigenschappen zijn sterk. Dat een Hyundai op een paar cruciale punten vergelijkbaar is met een BMW, maakt van mijn Kona nog geen X1. Qua infotainment en rij-eigenschappen lopen ze weinig meer uiteen. Maar materiaalgebruik, afwerking, etc, dat is waar dat extra geld voor een X2 in zit. Ik ben me er dan ook bewust van dat dit ook de reden is dat een Kona de helft kost van een X1.

Dat is de positie waarin Tesla zit. Ja, het scoort. Ja, het heeft een paar hele goede eigenschappen. Maar nee, het is op een paar hele belangrijke punten nog geen BMW. En de meeste Tesla-verdedigers met hun heersende gedachtes willen dat het een BMW is. Waarom wil je dat zo graag? Accepteer gewoon dat Tesla in het bang-for-your-buck aspect een steengoede auto is. BMW is dat niet, maar zit daardoor wel beter in elkaar.

Zodra je dat begrijpt, gaat er een wereld voor je open.
@720s: ik zeg dat het een alternatief is voor de drie serie!
@willeme @baidu knap is dat Tesla zo akelig dichtbij komt qua prestaties. Als het gaat om elektrische auto’s, dan is Tesla de benchmark. De auto’s zijn zo goed dat ze ook een serieus alternatief voor conventionele auto’s vormen.

Tesla is net op de markt, BMW bestaat al een eeuwigheid. Dit is al een hele prestatie. Wie weet wat Tesla nog te bieden heeft in de nabije toekomst!!
@laarhovenn: prestaties is slechts 1 ding. Anders was de Impreza GT Turbo in de jaren ’90 beter dan de BMW 328i. Ook goedkoper en sneller. Toch is dat niet het geval ;-)
@willeme: het gaat er niet om wat beter is. Het gaat er om dat een model 3 WEL serieus concurreert met de drie serie.
@speedgeek: in Amerika zijn bepaalde Duitse modellen de verkoop compleet ingezakt. Voornamelijkste oorzaak was de Tesla Model 3.
@willeme: een Model 3 rijdt een dreier er uit. Geloof maar dat dat pijn doet in München. Uiterlijk is een kwestie van smaak.
@baidu: Model 3 is meer een Insignia/Talisman concurrent. Meer een budget auto dan premium. Een GT-R is ook sneller dan een M6, maar daardoor nog niet een concurrent.
@willeme: insignia en talisman zijn veel grotere auto’s met voorwielaandrijving. Totaal andere opzet dan de Model 3. De Model 3 biedt rijplezier en topprestaties. En BMW voelt het succes van Tesla terdege in zijn verkoopcijfers.
@baidu: Heb je weleens in een Model 3 gezeten? Heeft niets met een premium auto te maken. Inderdaad een niveautje of twee lager. Heb je de lak weleens van dichtbij gezien? Het is meer een elektrische budget auto. Die toevallig heel snel is. Ook de kwaliteitsissues met de Model 3 stemmen weinig hoopvol. Geweldig wat ze voor elkaar krijgen, maar het is geen premium auto. Het is een budget auto met elektromotor. Een hele indrukwekkende, vernieuwende en snelle, maar het is geen luxe premium auto.
@willeme: of het premium is of niet, daar waag ik me niet aan. Wel vind ik dat het een uiterst competente sportsedan is die in het vaarwater zit van de dreier. En dat baseer ik niet enkel op marktcijfers, maar ook op eigen rij ervaringen.
@willeme: premium is een zelf bedacht label dat zelfs Opel zich toe-eigend. Als je het mij vraagt is de Model 3 in alle opzichte een beter auto als de 3 serie sedan (station, heeft één voordeel). Sneller, soepeler, sportiever, connectiever(?), luxer, comfortabeler en relaxter.

Maar dat ga je niet ervaren in een uur of een dag, daarvoor moet je er een maand in rijden. De tevredenheidsonderzoeken spreken boekdelen.
@willeme: op basis van verkoopaantallen is de tesla 3 de marktleider en niet de uitdager.

Vanzelfsprekend heeft dit met de bijtelling te maken! Maar 61K met 22procent bijtellen is andere koek als 4procent over 50K.

En met een leder pakket van Alba kan je het tesla interieur aardig pimpen!
Is dat jouw mening of een feit?
200 pk traag lol
Komt ie in Touring en met sleepvermogen?
En over een half jaar ook graag een M340e, BMW! Met mooi limited slip diff en gustigere BPM prijs vanwege de elektropower. Een soort van Panamera Turbo S e-hybrid dus maar dan in 3-serie formaat. Kun je de lokale ritjes mooi elektrisch doen en knallen wanneer je wil.
Lijkt me een prima auto, alleen is zo’n 1.5L 3 pitter een beetje jammer in een dergelijke auto. Imo. 4 cilinders en 2 liter zou voor mij toch wel het minimale zijn wanneer je voor een auto van dit kaliber kiest.
@2wheeler: wel eens in een recente auto met drie cilinder gereden..? (En dan bedoel ik gaan Aygo of C1 ofzo)
Voor dagelijks gebruik is een 3 cilinder tegenwoordig helemaal prima, kan met een beetje electro ondersteuning alleen maar leuker worden.
Ik zie deze 3-er wel zitten!
Die driepitter van BMW is letterlijk de viercilinder minus 1 cylinder. Wordt altijd zo spastisch gedaan over een driecilinder, maar het rijdt verder gewoon prima. Ik denk dat de driecilinder plus electromotor waarschijnlijk ook in de 1 serie en de 2 GS komt. Dat verklaart het gat dat er momenteel tussen de 118 en de m135 zit.
Plugins duur? Een (f)outlander is een behoorlijke suv voor 35k euro. Dat is ronduit goedkoop.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).