In Spanje kwam storm des doods Dana voorbij, maar deze onverwoestbare Mercedes-Benz W123 geeft geen f*ck.
Weet je nog? Toen er nog échte auto’s werden gebouwd? Die tegen weer en wind konden? Nou dit is er eentje hoor. Deze Mercedes-Benz W123 laat maar weer eens zien dat pré EU regelgeving er gewoon prima duurzame auto’s werden gebouwd, ze gaan namelijk niet stuk als je ze een beetje liefde geeft!
Onverwoestbare Mercedes-Benz W123
Allereerst even in het kort de Mercedes-Benz W123. We weten het allemaal wel natuurlijk, maar voor de volledigheid. Hij werd gebouwd van 1975 tot en met 1986. Het was de voorloper van de E-Klasse en het zo ongeveer de meest gebouwde Mercedes-Benz ooit. Hij was er voor het eerst als stationwagen en de eerste personenwagen van het merk met een turbodieselmotor.
Er zijn er 2,7 miljoen stuks van gebouwd en stond toentertijd al bekend als betrouwbaar en onverwoestbaar. Op een gegeven moment moest je zelfs twee jaar wachten voor je een nieuwe Mercedes-Benz W123 geleverd kon krijgen. Hij was zelfs zo populair dat hij nog bijna twee jaar is doorgebouwd toen de opvolger de Mercedes E-klasse (W124) al op de markt was.
Storm des doods Dana
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat het in Spanje wat veel geregend heeft recent. Buiten dat er aardig wat doden gevallen zijn, heeft ook menig auto de ellende niet overleefd. Nou is bekend dat moderne elektrische auto’s geen fan zijn van water, maar ook de gemiddelde plofmotor houdt niet van zwemmen.
Behalve deze onverwoestbare Mercedes-Benz W123 dus. Hij stond onder water in de parkeergarage, maar na het leegpompen daarvan was het kennelijk starten en lopen. Of de auto echt verder geen ernstige schade aan dit avontuur overhoudt is ons overigens onbekend. Een ritje door de wasstraat lijkt ons wel aanbevolen…
Met dank aan Hans voor de tip!
ouwedibbes83 zegt
Veel werkt bij de W123 pneumatisch ipv elektrisch. Bijvoorbeeld de deurvergrendeling.
Dutchdriftking zegt
Onverwoestbaar. Maar als al dat water over een poosje voor roest op rare plekken gaat zorgen dan krijg je echt wel kortsluiting en alsnog problemen. Ik had de W123 bijna als eerste auto, mijn opa mocht niet meer rijden er stond werkelijk een schitterende W123 in de garage met de onverwoestbare 5 pitter diesel. Uiteraard altijd op rode diesel de kilometers gemaakt. Helaas gingen er diverse familie leden voor liggen en moest de auto maar verkocht worden. Want wat moet je als 18 jarige met zo’n slee….
potver7 zegt
Van je familie moet je het hebben hè….
Mike zegt
Daar heb je dan wel je liefde voor mooie auto’s aan overgehouden, want wat je verboden wordt wil je graag hebben.
larssb zegt
Daar had je waarschijnlijk nu nóg in gereden. Ik wel😁
kniesoor zegt
Hebben er thuis ook een gehad, een (hele vroege) 200 benzine. Nog de versie met 93 pk i.p.v. 109 stuks. Niet vooruit te branden. En roesten kon-ie ook, als een malle, na 8 jaar (vanaf nieuw) zat er zo ongeveer overal roest. M.n. aan de wielkasten achter en het schuifdak. Wellicht geholpen door een flinke schade aan de achterkant vroeg in z’n leven (vloog een Giulia in), die misschien matig hersteld was door meneer Van Dijk (toen nog zonder Dochters). En dan hebben we het nog niet over de plankharde stoelen gehad. Summa summarum : ik kan niet erg enthousiast worden over een W123 . . .
tenaci zegt
Ooit aan aan een Marokkaanse taxichauffeur in Marrakech gevraagd waarom er nog altijd zoveel w123’s rijden en waarom er zo weinig w124’s en verdere opvolgers rijden. Volgens hem waren die er wel geweest, maar zijn die inmiddels opgereden waar de w123 maar blijft gaan. Het beste wat Mercedes ooit gebouwd heeft.
MarcoM zegt
Volgens mij waren dat de beste Mercedessen ooit.