Geely koopt meerderheidsbelang in Lotus

Auteur: , 20 Reacties

De soap rondt het Britse merk Lotus krijgt een nieuwe dimensie nu het Chinese Geely een meerderheidsbelang in het sportwagenmerk heeft gekocht.

Het is inmiddels geen geheim meer dat het met Lotus niet heel best gesteld is. De kleine autobouwer van over de plas heeft het al jaren zwaar. Een hoop concepts die nooit tot leven kwamen, een hoop geschuif met CEO’s, rechtszaken met een oud-CEO die boos was, het waren allemaal zaken waarmee Lotus het nieuws wist te halen. Ondertussen kwamen er wat nieuwe uitvoeringen van de Evora en de Elise op de markt, maar dat was het eigenlijk wel.

Daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen, want er is een deal bereikt tussen het noodlijdende Proton (de eigenaar van Lotus) en Geely (de eigenaar van onder andere Volvo). Het laatste bedrijf gaat 49% van de aandelen van het Maleisische Proton overnemen. Onderdeel van de deal is een meerderheidsbelang van 51% in Lotus.

Het is een opmerkelijke stap: Lotus schrijft al jaren rode cijfers. Er zijn inmiddels wat kleine lichtpuntjes, maar rooskleurig kunnen we de situatie nog allerminst noemen. Afgelopen jaar verkocht het 1584 auto’s, 242 minder dan het jaar ervoor. Maar aangezien Geely specifiek dit meerderheidsbelang heeft onderhandeld, zal het plannen hebben met de Britse sportwagenbouwer. Wat die plannen precies zijn zal de komende tijd duidelijk moeten worden, er wordt nog weinig inhoudelijk over de deal gemeld.

Los van Lotus, is ook Proton belangrijk voor Geely. Het is ondanks de tegenvallende verkopen van de afgelopen jaren een belangrijk merk in Aziatische markten. Geely wil met het merk Proton martkaandeel kopen in die markten. Ze weten bij Geely in ieder geval hoe ze merken die het lastig hebben op het juiste spoor moeten krijgen. Vraag dat maar eens aan de mensen van Volvo.



20 reacties

Dat biedt in ieder geval perspectief! En nu zsm die modellen gaan produceren die ze een aantal jaar geleden als prototypes hebben geintroduceerd maar een stille dood gestorven zijn.
Als ze met Lotus doen wat ze met Volvo doen, dan komt het wel goed!

Misschien wel mijn favoriete merk. Hoop er ooit eentje te rijden!
@reactief: Hoe gaaf ik de XC90 ook vind, ik hoop niet dat er Lotus SUVs komen!
@peidur: een suv van amper 900kg met 300+ pk? Kan nog leuk worden! Als we even teruggaan naar merkwaarden die belangrijk zijn, dan is het wel lichtgewicht bij Lotus.
@reactief: gewoon doen, hoeft niet duur te zijn.
Geely is goed bezig. Alsook Tata met de JLR. Heb respect voor hun inzichten, terwijl wij in het westen nog vaak neerkijken op AziĆ«, indien niet op hun producten, dan op hun managing…
@onehp: Kan niet meer akkoord met je gaan. Dat in tegenstelling tot de Amerikaanse manier van werken. Aziatische merken weten heel goed dat er een zekere identiteit zit in de Europese autobouwers, maar dat het hier en daar wat schort qua management, net dat waar zij dan heel goed in zijn. Een beetje van ‘doe maar waar jullie het beste in zijn, maar wij volgen het op de voet op’.
Geely is een ambitieus bedrijf, zoveel is duidelijk. Ik denk dat dit goed nieuws is voor alle partijen.
Dat kan leuk worden. Er zaten al Volvo onderdelen in Fords en Aston Martins. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat Lotus ook bij dat rijtje gaat horen.
Toen Geely Volvo overnam had ik ernstige twijfels en vreesde ik dat Volvo volledig verpest zou worden. Gelukkig heeft Geely het tegendeel bewezen en is Volvo nog steeds het sympathieke Zweedse merk dat het altijd was. Als men Lotus eenzelfde behandeling geeft, gaat het helemaal goed komen met de Britten.
Dan ben ik benieuwd of deze combinatie iets leuks zal gaan opleveren. In mijn ogen het spannendste en meest gewaagde model van Volvo heeft samenwerking genoten met Lotus. Het onderstel aan de voorwielen van de 480 komt van Lotus! Dus wie weet…
Ondanks minder verkopen haalde Lotus afgelopen jaar voor het eerst in vele jaren WINST! Dus goed moment om in te stappen. Valt Lotus Engineering wel of niet binnen deze deal?
Terugkeer van Lotus in de F1? :)
Hola, leuk. Kan alleen maar beter gaan…
Lotussen horen ook in ’t oosten thuis.
Bijzonder hoopvol en positief. Ik ben benieuwd naar de strategie om Lotus weer goed op de rails te krijgen, en of er een samenwerking met de Volvo afdeling zal komen. Ik kan me voorstellen dat Volvo Polestar motoren best bruikbaar zijn voor Lotus, maar ook dat sportievere Volvo’s baat kunnen hebben bij de onderstelexpertise van Lotus.
Beste @casperh en andere bloggers. Zou het niet leuk zijn als jullie het project op je nemen om een nieuwe ‘Who owns who’ in de autobranche te maken?

Jalopnik heeft hem ooit gemaakt maar die is zwaar verouderd… https://www.google.nl/search?q=jalopnik+carbrands&client=ms-android-blackberry&prmd=nimv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjMnsqvr4jUAhVIJsAKHReEBXcQ_AUICigC&biw=412&bih=604#tbm=isch&q=jalopnik+carbrands+who+owns+who&imgrc=uThXWhy5szVA7M:

Het is a. Interessant, b. Leuk om te maken en c. Commercieel goed. Die van Jalopnik circuleert al tig jaar online…

Dus ehhhm succes!
Een lichte sportwagen, met de 2.0T van Volvo. De design-lijn van Volvo kan ook sportief gebruikt worden en het gebruik van dat minimalistische Zweeds aandoende interieur past ook goed bij het lichtgewicht ding van Lotus.
Past prima dus!
Dit is goed nieuws voor Lotus. Geely heeft met Volvo laten zien merkwaarden te respecteren en daarop voort te borduren. De nieuwe CEO van Lotus doet het goed, maar je merkt aan alles dat geld een probleem is.
….and then, at lightness. (to your wallet)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).