Hoe Lotus voor het eerst in 20 jaar weer winst gaat maken [updated]

Auteur: , 36 Reacties

Als in april 2017 de boeken over dit fiscale jaar gesloten worden, dan kan de champagne open. Lotus stevent namelijk af op haar eerste winst in 20 jaar!

Lotus-gamma

Naar goed Brits gebruik heeft Lotus vaker aan de rand van de afgrond gestaan dan Peter-Jan Rens en dientengevolge worden dan ook al twee decennia louter rode cijfers geschreven. Ze kunnen echter op zoek naar een zwarte pen, want ze zijn goed op weg een kleine winst te mogen noteren.

Je zou het de verdienste van Lotus’ nieuwe CEO Jean-Marc Gales kunnen noemen. Hij nam het stokje over van interim-CEO Aslam Farikullah, die op zijn beurt weer de excentrieke Dany Bahar moest opvolgen. Bahar had grootste plannen met Lotus en toonde in 2010 in Parijs een ongekende stortvloed aan conceptcars.

Jean Marc Gales

Geen van die concepts ging in productie en Bahar moest het veld ruimen wegens wanbeleid. Met een solide driejarenplan en wat opgefriste oude modellen kun je echter ook winst maken, zo bewijst Gales nu. Het positieve resultaat is overigens nog niet officieel, want het financiële jaar is pas in april 2017 afgelopen. Toch hebben de Britten al zo veel vertrouwen, dat ze tegenover ANE alvast het goede nieuws willen aankondigen.

Er is aan alle kanten bespaard op kosten, maar minstens net zo belangrijk is dat Lotus met de Evora weer terug is op de Amerikaanse markt. Lotus verkoopt haar topmodel sinds mei in de VS en hoopte er dit jaar 400 te kunnen verkopen. Momenteel staat de teller al op 250 exemplaren, dus dat alvast lekker.

Lotus-gamma

Natuurlijk moet er ook naar de toekomst worden gekeken, maar volgens Gales is de rek er bij de Elise/Exige en de Evora nog niet uit. De basis van de Elise moet nog zeker vier jaar mee, terwijl de Evora nog wat langer in de showroom zal blijven staan. Tegen die tijd is de basis van de Elise écht stokoud, maar dat is volgens Gales geen probleem.

The basic architecture is 20 years old, yes, but the Porsche 911 architecture is 50 years old and that’s still going strong. We’ve continuously updated it. Look at all the competitors who try to copy our cars. Either they get too heavy or too slow or both.

Overigens zullen zowel de Evora als de Elise voor die tijd nog een update krijgen, zoals we dat bij de Elise ook al enkele keren eerder zagen. Hun vervangers zullen waarschijnlijk weer gebruik gaan maken van een verlijmd aluminium chassis, zoals beide auto’s dit nu ook hebben. Lotus beheerst die kunst als geen ander en daarnaast biedt het meer mogelijkheden dan een carbon chassis, aldus Gales, daarmee doelend op het eenvoudig bouwen van open en gesloten versies op hetzelfde chassis.

Goed nieuws dus, we zijn de laatste jaren immers al genoeg sympathieke autofabrikanten verloren. Laten we hopen dat Lotus onder Gales weer volledig tot bloei komt en blijft doen wat ze het beste kunnen: vederlichte en compromisloze sportwagentjes bouwen.

UPDATE: En jawel, het is ze gelukt! Lotus beëindigde het fiscale jaar 2016-2017 met een EBITDA van 2 miljoen Pond. Ter vergelijking: het vorige jaar boekten ze nog een EBITDA van -16,3 miljoen Pond. De winst is mede te danken aan diverse specials editions, waardoor de verkoop bleef doorgaan.



36 reacties

Prachtig Tijdsloos Brits design zorgt er voor dat een goede auto gewoon 20 jaar meegaat.

Britse auto’s in zijn algemeenheid esthetisch goed bestendigd tegen de tand des tijds, maar dat Lotus 20 jaar meegaat zegt veel.

Ook fijn dat het bedrijfje weer winst gaat maken, en een nieuwe productiefaciliteit in gebruik heeft genomen. Dat was wel een beetje nodig om het bedrijf ook duurzaam levensvatbaar te houden.
@martinus: geen dikgedrukte woorden dit keer?
via Android app
Rare vergelijking met de Porsche. Onderhuids is die auto totaal anders dan jaren geleden. De Elise is best leuk om te rijden maar niet meer indrukwekkend genoeg. Plus de koets wordt er ook maar niet mooier op. Evora is wel okay, maar voor dat geld koop ik toch liever een Porsche. Vroeger altijd een zwak gehad voor Lotus en de laatste Exige S was lots of fun maar de rek is er voor mij wel uit. Die 2010 concept cars waren stuk voor stuk schitterend, jammer dat we die nooit zijn gaan zien.
@stfu: Elise niet indrukwekkend genoeg? Ik denk dat je eens een rondje mee moet rijden op de ring. Er zijn maar weinig auto’s met zo weinig vermogen die sneller zijn. Die basis is nog zo bij de tijd dat zelfs het meest innovatieve merk ter wereld ervoor koos om haar eerste model erop te baseren.
@mcshine: meest innovatieve merk ter wereld… ferrari? ford?
@gwnbmw: Tesla Roadster gok ik.
@gwnbmw: Probeer Tesla
@SimonMc: als tesla innovatief genoemd wordt… waar gaat t heen met de wereld?
@gwnbmw: Benieuwd welk merk jij dan heel innovatief vindt. Dat je geen fan bent van Tesla kan ik me voorstellen. Het is ook niet mijn merk, maar het is niet te ontkennen dat ze enorm veel vernieuwende dingen doen.
@lemster: noem mij is iets vernieuweds aan tesla, behalve die elektrische meuk, die je niet op een mercedes s klasse kan vinden?
@gwnbmw: tesla
@gwnbmw: Honda, Toyota en Mercedes.
@mcshine: Ze kozen voor de Lotus omdat het een sportieve, lichtgewicht en achterwiel aangedreven auto was van een fabrikant die bereid was met ze samen te werken. Ze kozen niet voor Lotus omdat ze een innovatief merk waren.
Uiteindelijk hebben ze het chassis compleet verbouwd. Minder dan 7% van de onderdelen is uitwisselbaar. Volgens Tesla is in het geval van Lamborghini wel meer dan 10% van de onderdelen uitwisselbaar met Audi.
https://www.tesla.com/blog/mythbusters-part-2-tesla-roadster-not-converted-lotus-elise
@stfu: Lotus is dan ook begonnen met een goed platform in tegenstelling tot Porsche die dit inderdaad onderhuids heeft moeten evalueren.
Toch zie ik Lotus altijd meer als leuk speelgoed dan als een serieuze sportwagen.
@stfu: @stfu: waarom is dat een rare vergelijking? Tot en met de 964 en in iets mindere mate de 993 was de basis architectuur van de 911 dusdanig gelijk dat een groot deel van de onderdelen tussen 1970 en 1995 gewoon uitwisselbaar zijn. Waarom denk je dat Singer de 964 gebruikt als basis voor z’n moderne klassiekers? Met de 996 heeft de 911 natuurlijk een grote modernisering ondergaan, maar het concept is weinig verandert.
Eigenlijk is een Lotus altijd modern.
Dit omdat het DNA van Lotus gestoeld is op vooruitgang en Lotus nooit heeft geschroomd om de meest moderne technieken te ontwikkelen en toe te passen.
De rest volgt waar Lotus al is!
Knap eigenlijk dat de geest van Colin Chapman daar nog steeds rondwaart!
Elon Musk is jaloers op Lotus. 20 jaar geen winst, dat wilt hij ook wel. Nou, hij is al aardig op dreef
@87sandyd: Ik ben bang dat Musk Opel(17jr) en Lotus(20jr) niet voorbij zal streven.
Een van de weinige merken die mij weinig tot niets zeggen, maar toch hoop ik voor ze dat ze gezond winst draaien natuurlijk, eigenwijze fabrikanten heb je nooit genoeg.
Gelukkig maar, hoop dat Lotus nog land zal voortbestaan.
@pinut187: *lang
Profit is an opinion.

Maar leuk dat het goed/beter gaat met Lotus. Altijd een zwak voor gehad en dat zal niet snel over gaan. Wel jammer dat ze geen model hebben die meer lol biedt dan een MX-5 bij lage(re) snelheden. Het tempo waarop een Elise uitdagend wordt ligt al zo hoog dat het op de openbare weg eigenlijk onverantwoord is. En dat is wat ik zoek.
@w0o0dy:

Tja niet overal onverantwoord, maar ik heb je punt.
MX5 is gewoon te goed, is simpel plaatstaal aaneengezet met een robot, qua prijs kan je tegen het chassis al niet op. En qua motor moet mazda ook maar iets uit de rekken nemen.
Kan je als een lotus niet tegenop. (zeker niet als er toen ook een mr2 bestond wat een plaatstaal equivalent voor de elise was)

Ik zie niet hoe lotus iets goedkoop kan maken dat tegen de mx5 opkan.
Tenzij door iets dat al op de markt is op te leuken (Lotus carlton bvb…) maar hoeveel goedkope achterwiel aandrijvers heb je op de markt?
@Hupke: ben sinds de video van Matt Farrah op YouTube (de one take serie) behoorlijk onder de indruk van de Exocet kit met de mx5 als basis… Veel lichter maar voor de rest echt mx5 eigenschappen in een soort atom.
@w0o0dy:

Ik snap waarom maar zo’n ding heeft geen side impact protectie etc.
Je geeft eigenlijk veel op tov een mx5.
Voor iets waarmee ik onozel ga doen mag het een beetje veilig zijn.
De dealer waar we de AM vandaan hebben deed ook een Lotus dealerschap. Hij gaf aan dat er meer en meer interesse was vanuit de US. Trackday’s worden daar ook steeds populairder en dat zien ze terug in de sales volgens hem. Blijft nog steeds een niche product maar het schijnt wel op te pakken. De Evora en de Exige deden het goed zei hij, had er ook wat lopen voor onderhoud toen ik er was.
Stiekem hoop ik nog op een Esprit, die mis ik nu wel in de range. Zo’n Icoon moet eigenlijk wel weer in de line up. Gewoon weer met een 4pitter (met of zonder turbo). Historisch verantwoord en tegenwoordig weer relevant ivm milieu eisen. En er is genoeg aanbod van andere partijen om niet zelf zoiets te moeten ontwikkelen.
@E34M5Touring: zodra ze een Esprit gaan ontwikkelen gaan ze failliet. Woodys wens lijkt mij logischer, realistischer en ook leuker.

@eklasse:
Bij zo’n type auto gaat de prijs een doorslaggevende factor worden. Maak “em te duur en niemand koopt er eentje. Ik vraag me af of Lotus bij machte is om een echte budget sportwagen als de MX-5 (die wordt soms al duur genoemd!) te maken. Technisch vast en zeker, maar tegen de juiste prijs, oei…. (tevens bestaat Catherham ook nog!) Onderschat niet hoe ontzettend moeilijk het is om een goedkope auto te bouwen.

Daarom vind ik een duurder niche product niet eens zo gek gedacht. Gaat de verkoopprijs een minder belangrijke rol spelen, dus kun je meer geld vragen en dat betekent hogere winstmarges.
@Rob: de naam Lotus is in de loop der jaren geen synoniem gebleven voor een exotische sportwagen waarbij prijs niet heel belangrijk meer is.

Esprit concurrenten evenaren of verbeteren lijkt mij technisch ook onhaalbaar met beperkt budget. Dan krijg je alsnog te duur betaalde rommel. En zelfs als geld geen rol speelt bij de koper wilt hij wel iets goed lijkt me (geen Mondeo knopjes etc). Als je ziet hoeveel energie het Jaguar heeft gekost met de F-type. Dat gaat Lotus gewoon weg niet fiksen.

Een Elise in verkleinde vorm lijkt mij realistischer. Kwestie van afschaven waar nodig. Ander koetsje boetseren en klaar. Maandag kan ie klaar zijn ;)
@eklasse: Zoals jij het stelt zie ik eigenlijk alleen maar een duurdere auto ontstaan. Want ze moeten een nieuwe koets ontwerpen en ontwikkelen. Ze moeten een oud bestaand chassis (de ontwikkelingskosten zullen daar langzamerhand wel een keer terugverdiend zijn…) aanpassen. En ze moeten een nieuwe motor ergens vandaan plukken. Ik zie niet zo gauw hoe dat gaat lijden tot een goedkopere sportwagen…. Ik bedoel, op welke punten gaat de kostprijs voor Lotus omlaag ten opzichte van de Elise?

Het is gewoon heel moeilijk opboksen tegen massaproducent Mazda en de 50 jaar oude Catherham. Tel daarbij op de vele snelle hatchbackjes die te koop zijn tegenwoordig, die niet voor niks ooit het roadster segment om zeep hebben geholpen….
@eklasse: De markt voor kleine roadsters is ook niet bepaald booming op het moment. Zeg ook niet dat ie er volgende week moet staan. Maar als er straks wat meer vet op de botten zit zou het wel een mooie toevoeging zijn. Toch een iconic Lotus model.
@E34M5Touring: de AM? Wat bedoel je daarmee?

OT: fijn dat Lotus weer potjes breekt bij het cliënteel. Altijd indrukwekkende auto’s gevonden, nooit een aangedurfd eerlijk gezegd, volg nu een rebuild op YouTube van een Evora en dat is me toch een prachtig stukje techniek hoor. Succes Lotus!
@galgootje: We hebben onlangs een AM DB7 cabrio gekocht. Bij een kerel die oa een Lotus dealerschap heeft.
@E34M5Touring: Ah, een Aston DB7! Ik snap ‘m nu.

Fijne bak trouwens, erg “on-Lotus” wel maar das niet persé een slecht ding.

Vanochtend na 3 maanden werk aan m’n E39 M5 het beest afgehaald bij de garagist die ‘m vertroeteld heeft.

Nu luxeprobleem: kiezen of het ritje vandaag open gaat zijn in de S2000 of dicht in de M5.

#happydays!
Dat gelijmde alu chassis is leuk, maar is het niet eens tijd dat ze richting composiet gaan kijken voor hun volgend chassis, kunnen ze het ook een beetje veilig maken.
Waar gaat het heen met Lotus, ik maak me zorgen. Met de jaren worden de modellen zwaarder en zwaarder, en nu gaan ze ook nog winst maken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).