• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geely mag Volvo kopen van Chinese regering

Auteur: RubenBaeten, gepost 31 juli 2009 om 10:17 – 31 Reacties

Geely/Volvo?

Oh, wat spannend! De Chinese regering heeft officieel haar goedkeuring uitgesproken over het bod dat de Geely Holding Group op Volvo wil doen. Bij alle Chinese aankopen van $100 miljoen of meer moet de NDRC (National Development and Reform Committee) officieel groen licht geven, vandaar.

Het wordt verwacht dat Geely Ford nu snel een bod zal voorleggen van rond de $2 miljard. Ford betaalde jaren geleden nog $6 miljard voor Volvo. Als Geely het Zweedse merk inderdaad opslokt hoeven we, naar het schijnt, niet te vrezen voor onveilige troep; Volvo zou op zichzelf blijven staan en voor de Chinezen vooral dienen om hun eigen technologie te verbeteren. Ook wil Geely meer Volvo’s verkopen in China. (via chinacartimes)

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • 'Volvo-baas wil Tesla's leven zuur maken met premium EV's'
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

China, geely, Volvo

Vorig bericht: « Goedemorgen: Vandenbrink Fra Mauro
Volgend bericht: Hybride is vrij cool: lage Honda Insight door Exclusive Zeus »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kuukske zegt

    31 juli 2009 om 10:20

    Ik hoop niet dat Volvo ook merken gaat clonen…
    Laat Volvo maar lekker Europees blijven..

    Login om te reageren
  2. jan1666 zegt

    31 juli 2009 om 10:35

    Welke auto moet het leger nu als tank gebruiken? Plaats een kanon op het dak van de volvo en je hebt een tank..

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    31 juli 2009 om 10:38

    ik vind volvo’s steeds mooier worden, ik heb zelfs eeen C30 overwogen. hoop dat volvo dr indentiteit blijft behouden.

    Login om te reageren
  4. jan1666 zegt

    31 juli 2009 om 10:47

    De C30 is ook mooi, maar alles behalve praktisch heb ik gelezen.

    Login om te reageren
  5. R77 zegt

    31 juli 2009 om 10:50

    Qua veiligheid zijn het wel twee lekkere tegenpolen..

    Ik hoop dat Volvo uiteindelijk ook echt zichzelf mag blijven, het zou zonde zijn als die Chinezen er een bende van maken. En dan maar duimen dat het merk over 5 jaar weer door een degelijk westers bedrijf wordt overgenomen.

    Bizar eigenlijk dat Geely met zulke rommel toch zo groot is gegroeid in China.

    Login om te reageren
  6. Laue zegt

    31 juli 2009 om 11:01

    @ Jan16666

    ruimte achterin in beroerd, kofferbak is niet groter als die van een c1 :? de verkoper kon mij vertellen dat de C30 op het platform van een S40 staat :o dat is niet te merken qua ruimte. wel qua wegliging maar alle volvo’s zijn behoorlijk comfortabel afgesteld. Vandaar mijn keus voor de Caliber.

    Login om te reageren
  7. CowboyHenk zegt

    31 juli 2009 om 11:02

    @ r77

    Daar is weinig bizars aan als je de bijbehorende prijs in acht neemt.

    Login om te reageren
  8. jan1666 zegt

    31 juli 2009 om 11:07

    De caliber…. jij maakt de benzinepomp eigenaar wel HEEEEL blij!

    Login om te reageren
  9. Jag-R zegt

    31 juli 2009 om 11:18

    Dit is echt fout, volvo moet niet in chinese handen vallen

    Login om te reageren
  10. Rsh zegt

    31 juli 2009 om 11:20

    Zonde,Volvo is nog echt een Europees merk met duidelijke design tradities vanuit Scandinavisch oogpunt.

    Net zoals Jaguar vind ik persoonlijk de bijsmaak van een Aziatische eigenaar afbreuk doen op het merk.

    Login om te reageren
  11. jan1666 zegt

    31 juli 2009 om 11:22

    @Rsh

    Mee eens. de vierkante kat is weg

    Login om te reageren
  12. ivanadrive zegt

    31 juli 2009 om 11:24

    Ik zie hier weinig goeds voor de toekomst van Volvo. Volvo heeft nood aan platformen en kleinere motoren en die zal dat niet van Geely kunnen krijgen. En welke andere fabrikant zal nog willen samenwerken als Geely nu al zonder scrupules kopieert. En ook voor de Europese fabrieken voorspelt het weinig goeds, er worden nu al Volvo’s in China gemaakt. Over 5 jaar is Volvo een soort Roewe.

    Login om te reageren
  13. Laue zegt

    31 juli 2009 om 11:29

    @jan1666

    het is een diesel ;) maar zelfs dan zuipt hij 1:16

    Login om te reageren
  14. Laue zegt

    31 juli 2009 om 11:31

    @ Ivanadive

    een nood aan kleinere motoren? de driveE modellen heb een 1.6 diesel die 1 : 23 doet. de downsized benzine motoren moeten idd nog even wachten (ford is er mee bezig)

    Login om te reageren
  15. jan1666 zegt

    31 juli 2009 om 11:35

    1:16 volgens t boekje of volgens jou?..boekje scheelt noh wel is, maar als je goed rijdt, krijg je het beter dan het boekje

    boekje:1:14
    praktijk:1:16

    benzine…

    Login om te reageren
  16. C30 T5 zegt

    31 juli 2009 om 11:41

    @laue

    een C30 is achterin echt wel heel erg veel ruimer dan een C1, voor de C1 hebben de bierproducenten een sixpack uitgevonden. Bij de C30 kun een aardige schaftkeet van de bouwvakkers mee bevoorraden.

    Zitruimte achterin is meer dan oke te noemen. Neem het voortouw en ga eens bij de dealer kijken en vergelijken.

    Login om te reageren
  17. Laue zegt

    31 juli 2009 om 11:47

    @ c30 T5

    qua kofferbak ruimte is het idd meer als een C1 het was ff een matter of speaking. Voor mij echter te klein. de ruimte achterin vond ik tegenvallen met mijn 1.89m en dat op het onderstel van een S40!

    het touw heb ik al in handen gehad ;) heb een lange proefrit in een 1.6 DriveE gehad. Een T5 is teveel van het goede voor mij ;) de 2.0 TDI die in de caliber zit vind ik een fijne tussenmaat.

    Login om te reageren
  18. C30 T5 zegt

    31 juli 2009 om 12:09

    @laue

    Nog één keer zeiken dan. T5 bedoel je waarschijnlijk D5 en 2.0TDI bedoel je waarschijnlijk de 2.0D ;)

    Login om te reageren
  19. bjabarth zegt

    31 juli 2009 om 12:13

    @Kuukske is ford dan ook europees?? :mrgreen

    Login om te reageren
  20. Laue zegt

    31 juli 2009 om 12:41

    @ C30 T5

    moet ik het dan nog één keer uitleggen ;) met T5 doelde ik op jouw c30 dat een T5 teveel van het goede is (en ik rij liever diesel, ik rijd het niet voor de km) en met 2.0 TDI bedoel ik écht TDI. De caliber heeft de 2.0 TDI van VW in het vooronder…. ok oke oke ze noemen het “CRD” bij chrylser/dodge

    Login om te reageren
  21. YK zegt

    31 juli 2009 om 12:47

    Jah hoor, ik zie het al aankomen. Straks krijg je naast de standaard (veiligheids)opties nog een waslijst aan mogelijkheden om je auto te “verchinezen”. Stokjeshouders i.p.v. kopjeshouders; kamikazeknop i.p.v. start-stop knop; modelnaam Deng Xiaoping i.p.v. S80; stenen muurtje i.p.v. dwarsbalken; opgeblazen galblaas van een buffel i.p.v. een airbag… en ga zo maar door. *zucht* De knäckerbröt is opgegeten door de eend…

    Login om te reageren
  22. robbie zegt

    31 juli 2009 om 12:55

    Ford heeft overigens niet zo’n haast om Volvo te verkopen. Volgens bronnen zouden ze eerst nog even willen afwachten hoe de strijd om Opel uitpakt. Wellicht dat een van de partijen die daar misgrijpt uiteindelijk Volvo wel wil kopen. Lekker de prijs een beetje opdrijven :D
    http://www.autonews.com/article/20090731/ANE02/307319974/1257
    http://online.wsj.com/article/SB124894067573193041.html

    Overigens heeft Volvo in het tweede kwartaal van 2009 een verlies geleden van maar liefst $231 miljoen.

    Login om te reageren
  23. Laue zegt

    31 juli 2009 om 12:58

    @ YK

    je heb zojouist het meest ingewikkelde doch niets zeggende wiskune B comment geplaatst in tijden.

    OT: $ 231 miljoen verlies, pff ik ben laatste tijd volvo steeds meer te waarderen en dan gaat het slecht met ze.

    Login om te reageren
  24. ivanadrive zegt

    31 juli 2009 om 12:58

    @Laue

    De 1.6 en 2.0 komen bij mijn weten uit de samenwerking tussen Ford en PSA, voor de huidige modellen zullen ze die nog mogen gebruiken, maar na de overname?

    Diesel is trouwens niet de toekomst, de partikelfilters zijn een gekend zwak punt bij diesels, vooral als je weinig km’s doet. En de uitstootnormen halen wordt ook alsmaar moeilijker. In landen waar diesel niet fiscaal bevoordeeld wordt is het alsnog geen algemeen succes (VS) ook al verkopen de enkel Duitse modellen met een zelfontbrander er vlotjes.

    En is de 2.0 CRDi uit de Caliber niet de vreselijke oude VW diesel met pompinjectoren? Ik heb al veel km’s gedaan met een paar van de laatste 1.9 TDI’s en wat mij telkens opviel was het lawaai en de trillingen, echt niet de aangenaamste diesel.

    Login om te reageren
  25. hippopotamus zegt

    31 juli 2009 om 12:59

    Een gekke Zuid-Afrikaan probeerde mij ook nog zo’n Geely aan te smeren,
    ‘ja het heeft een Toyota motor!’. Nooit voor mij, en wellicht Volvo dus binnenkort ook niet meer. :(

    Login om te reageren
  26. YK zegt

    31 juli 2009 om 13:03

    @Laue,

    YESSS!! Wat heb ik gewonnen? :P

    Login om te reageren
  27. Laue zegt

    31 juli 2009 om 13:10

    @ Ivanadrive

    Ja, klopt de diesel die er in ligt is niet de meest stille, maar met de radio aan (normaal volume) hoor je niets bijzonders.. misschien komt het omdat mijn vorige auto een nissan matrol 2.8 TD was.. je kon elkaar niet verstaan als je 100 reed :P

    ik las tijd geleden in de autoweek (wees gerust ben er niet lid van) dat de nieuwe 2.0TDI 170pk van VW kwalitatief veel minder is (gescheurde kop, kapotte sensoren, enz, enz) vind zelf de tdi een lekkere motor, veel koppel en de dodge is iets hipper dan de a4 die ik eerst in gedachte had :D als 22 snotneus is dat ook niet onbelangrijk :P

    Login om te reageren
  28. Harold zegt

    31 juli 2009 om 14:13

    Vind vreemd dat Fort van Volvo af wilt. Sluit perfect aan op hun merk. Jammer.
    Fort heeft geld nodig blijkbaar.

    Login om te reageren
  29. YK zegt

    31 juli 2009 om 16:14

    EPICFAIL @ Harold!!! OMFG?!?! ForD!

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    31 juli 2009 om 17:46

    “laat Volvo lekker europees blijven” .. hebben we dat niet eerder gehoort ??

    ha ha ha .. nominatie voor opmerking van het jaar ..

    (btw .. chinese overheid heeft 2.000 miljard dollar in het laatje voor buitenlandsche overnamens ) geen grapje ..

    Login om te reageren
  31. Apache zegt

    1 augustus 2009 om 15:44

    @ Lincoln

    Dat ze mij maar overnemen voor 2 triljard dollar. Ik kan ze wel pruimen, die centen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North