• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goedemorgen: Vandenbrink Fra Mauro

Auteur: RubenBaeten, gepost 31 juli 2009 om 09:12 – 66 Reacties

Vandenbrink Fra Mauro


De langverwachte GTO staat al een tijdje op een (zeer) laag pitje, maar ons aller Michiel van den Brink heeft niet stilgezeten. Een speciaal project genaamd ‘Fra Mauro’ verscheen enkele weken geleden op zijn website. Het wordt omringd door veel geheimzinnigheid, want waarom ineens deze auto? Wat is het precies? En bovenal: wanneer komt ie?

Allemaal vragen waarop we het antwoord niet weten. Vandenbrink Design zegt over de auto:

Project ‘Fra Mauro’ is a hardcore sports car with a jet fighter inspired body, made out of carbon fiber. The new coachwork is designed over an aluminium ‘tub’ chassis originating from a highly exclusive brand. It is fitted with a very reliable 4.2 Liter V8, located behind the seats.

Er worden geen namen genoemd, maar dat klinkt ons verdacht veel in de oren alsof deze auto onderhuids wel eens een Spyker zou kunnen zijn. De tekeningen, hoewel nog niet definitief, doen hier ook sterk aan denken. Ook Lotus wordt echter genoemd als een mogelijke basis.

Of het project zich binnen afzienbare tijd materialiseert moeten we nog maar zien. In ieder geval kunnen we nu vast van de plaatjes genieten en met z’n allen onze vingers gekruist houden. (via klassiekerrally)

Vandenbrink Fra Mauro
Vandenbrink Fra Mauro
Vandenbrink Fra Mauro
Vandenbrink Fra Mauro

P.S. Na wat speurwerk op de vernieuwde site van Vandenbrink kwamen we nog wat leuke schetsen/hersenspinsels tegen. Mogen jullie even raden wat dit voor auto’s zijn. En wie heeft er nog een flinke sok met geld liggen en plaatst even een bestelling zodat Michiel ze kan maken?

Nieuwe Vandenbrink?
Nieuwe Vandenbrink?
Nieuwe Vandenbrink?

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Deze goedkope G-Klasse Brabus op Marktplaats lijkt echt, maar toch ook engggg
  • Max Verstappen rijdt volgend jaar stiekem toch met nummer 1 rond
  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
FacebookTweetPinLinkedIn

coachbuilding, Schetsen, Spyker, Supercars, vandenbrink

Vorig bericht: « Video: Rapping Clarkson in the mix!
Volgend bericht: Geely mag Volvo kopen van Chinese regering »

Lees Interacties

Reacties

  1. hiscox zegt

    31 juli 2009 om 09:14

    Heeft inderdaad veel weg van een Spyker.

    Is wel erg sexy als je het mij vraagt

    Login om te reageren
  2. Oliver zegt

    31 juli 2009 om 09:15

    Wauwie! Maken! :D

    Login om te reageren
  3. Forza zegt

    31 juli 2009 om 09:19

    Ik gok op een Phantom en een California…

    Login om te reageren
  4. vixo zegt

    31 juli 2009 om 09:20

    Als ik deze avond euro-millions win, mag Michiel voor mij een GTO maken…. :)

    Login om te reageren
  5. AutoInformatief zegt

    31 juli 2009 om 09:22

    Die eerste doet mij meteen denken aan de C12 Zagato. Verder zijn een Phantom en California inderdaad nog niet zo’n gekke gok ;)

    Login om te reageren
  6. markieanta zegt

    31 juli 2009 om 09:24

    Michiel leeft nog, hoorde de laatste tijd zo weinig, ik denk, dat is een stille dood gestorven, maar tot mijn en hopelijk ieders verbazing komt hij weer met een prachtontwerp aanzetten.
    Nu die rommel nog eens op straat zetten Michiel.
    Blijft leuk die coachbuilds, maar is er ooit al eens iets van Michiel op straat gesignaleerd?

    Login om te reageren
  7. Richard Brunsveld zegt

    31 juli 2009 om 09:25

    Wauw, Top die Cabrio ziet er echt zeer gelikt uit en die dichte versie is ook echt prachtig. Maken dus!

    Login om te reageren
  8. Kuukske zegt

    31 juli 2009 om 09:31

    Idd het zijn een Rolls Royce Phantom en een Ferrari California.

    Login om te reageren
  9. babbaloerie zegt

    31 juli 2009 om 09:33

    Zeker weten een Spyker, die rode zou weleens een Corvette kunnen zijn, of anders een California.

    Login om te reageren
  10. Vincenzo zegt

    31 juli 2009 om 09:38

    AUB laat het bij tekeningen blijven!

    Login om te reageren
  11. Fre zegt

    31 juli 2009 om 09:38

    sorry, maar dit is gewoon een kopie van de lotus evora

    Login om te reageren
  12. Joep zegt

    31 juli 2009 om 09:44

    Die California is een goeie gok maar niet juist, het is namelijk op basis van een 599.

    Login om te reageren
  13. Laue zegt

    31 juli 2009 om 09:49

    Spyker meets veyron? laat maar komen :)

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    31 juli 2009 om 09:59

    Ik vind ‘m prachtig. Ook fijn om weer wat van Michiel’s werk te zien.

    @ Joep: de hier getoonde cabrio is wel degelijk op California basis…

    Login om te reageren
  15. Eric zegt

    31 juli 2009 om 10:06

    Bij de 2e foto dacht ik gelijk, he een nieuwe lotus. Maar hij heeft zeker ook wat weg van spyker idd.

    Login om te reageren
  16. maferick zegt

    31 juli 2009 om 10:19

    10 augustus 2009, Eric winnaar van 27.000.000, Eric neemt contact op met Vanderbrink om droomauto realiteit te laten worden. Klop klop kom maar binnen met uw order. Doe mij die Ferrari 599 cabrio maar.

    Login om te reageren
  17. maferick zegt

    31 juli 2009 om 10:20

    hmm owja die 599 zag er anders uit, sorry

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    31 juli 2009 om 10:34

    Ziet er wel goed uit
    maar idd tikje mysterieus met Spyker wielen en een lotus engine cover (elise als basis? of toch de c8 zagato die in een aantal grote lijnen ook wel te herkennen is

    Login om te reageren
  19. racerx zegt

    31 juli 2009 om 10:38

    Laat ‘m eerst de GTO maar eens op de weg zetten, dat vind ik nog steeds een van de mooiere ontwerpen.

    Login om te reageren
  20. Larrs zegt

    31 juli 2009 om 10:49

    Die eerste foto’s lijken wel iets op de Spyker C12 Zagato, maar dan beter.

    Login om te reageren
  21. Michiel zegt

    31 juli 2009 om 10:50

    van de website (vandenbrink):

    “The base car of this project has won several prestigious awards by the press and industry …”

    Ik zeg dus Lotus Evora is de basis… google maar eens op Lotus Evora en award….

    Login om te reageren
  22. frans zegt

    31 juli 2009 om 10:52

    Is het niet teveel gevraagd van een Lotus-chassis om daar een 4.2 V8 in te hangen?

    Login om te reageren
  23. slappehap zegt

    31 juli 2009 om 10:53

    100% match met Aileron wat betreft verhoudingen en afmetingen.

    Login om te reageren
  24. Robin zegt

    31 juli 2009 om 10:57

    ‘It is fitted with a very reliable 4.2 Liter V8…’

    De Audi 4.2 V8 die we kennen uit de vorige generatie Audi RS4 misschien?

    Login om te reageren
  25. Mijn naam zegt

    31 juli 2009 om 10:58

    Ziet er leuk uit allemaal, maar vooralsnog heeft ie alleen nog maar renderingen geproduceerd. Kom maar eens op met een auto in de echte wereld die ook daadwerkelijk rijdt, dan praten we verder.

    Login om te reageren
  26. Michiel zegt

    31 juli 2009 om 10:59

    Deze er eens overheen leggen?

    Login om te reageren
  27. Rocket Dog zegt

    31 juli 2009 om 11:00

    Zo had die Evora moeten zijn:

    En niet dat gedrocht dat het nu is,

    Login om te reageren
  28. Klassiekerrally zegt

    31 juli 2009 om 11:00

    Een rood kruisje matched niet zo met Michiels ontwerp ;)

    Login om te reageren
  29. corvettez06 zegt

    31 juli 2009 om 11:00

    snap niet dat jullie de ene imitatie na de andere nog leuk vinden , echt wat een slap aftreksel, spyker ook , wat een aan fluiting , maar das weer smaak hey .

    Login om te reageren
  30. Michiel zegt

    31 juli 2009 om 11:02

    Hmm dat linken werkte niet. Nu hopelijk wel

    )

    Login om te reageren
  31. Buurman zegt

    31 juli 2009 om 11:02

    Lekker Michiel, mooie naam ook :-)

    Login om te reageren
  32. Klassiekerrally zegt

    31 juli 2009 om 11:05

    @ Buurman: Inderdaad! Ik wil overigens ook wel eens meedoen aan zo’n ‘brainstormsessie’ ;)

    Login om te reageren
  33. JPM zegt

    31 juli 2009 om 11:11

    Ik snap iets niet. Heeft Vandenbrink ooit al eens een auto gemaakt in werkelijkheid, dus niet alleen in de virtuele wereld? Ik bedoel allemaal leuk en aardig wat schetsjes maken met de computer maar dat heb ik al eens vaker gezien en zo heel lastig is dat niet. Wat lastig is, is die schetsjes omzetten naar een werkelijke auto en dat hebben we volgens mij nog niet gezien.

    Login om te reageren
  34. Klassiekerrally zegt

    31 juli 2009 om 11:14

    @ JPM: Ik denk dat je geduld nodig hebt. Een wereldwijde recessie helpt ook niet echt…

    Login om te reageren
  35. Michiel zegt

    31 juli 2009 om 11:24

    en hier het laatste stukje van mijn pleidooi…. Evora it is!

    Lotus Evora Architecture
    The Evora’s chassis is an evolution of the Lotus vehicle architecture from the Lotus aluminium crossover concept vehicle previously showcased at the Geneva Motorshow, and allows for the development of a range of vehicles up to a gross vehicle weight of 1,900 kg. This architecture has been designed to be more applicable to mid-volume applications by utilising low capital investment manufacturing processes. The Evora structure progresses the Lotus ‘bonded and riveted’ technology used in the Elise family of vehicles with unique extrusions and folded panels, whilst providing contemporary ease of ingress/egress, build modularity and improved, lower cost repairs.

    The low volume versatile architecture has been designed so that it can be extended in width, length and height. The strength and stiffness of the low volume chassis can be modified cost effectively by varying the wall thickness of the extrusions, without altering the exterior dimensions. The ability to lengthen or shorten extrusions with the option to tailor the chassis stiffness vastly increases the number of vehicles that can be developed from this vehicle architecture. Front and mid engine installations have been considered, as well as hybrid and Electric Vehicle (EV) applications.

    The Lotus Evora employs a composite roof as a stressed structural member to give an exceptional vehicle stiffness of 26,000 Nm per degree, thanks in part to the seatbelt anchorage frame’s secondary function as a roll over structure, and partly because the high-tech composite body panels are stressed items. However, despite this high stiffness, the complete chassis and modules weigh just 200 kg (prototype weight), helping to keep the weight of the whole car to just 1350 kg (prototype weight). To deliver this high performance structure, bonded and riveted high grade aluminium extrusions and simple, elegant folded sheet elements are used in the lower structure, which complements the stressed composite roof upper structure.

    Attached to the high strength central tub are sacrificial energy absorbing subframes of extruded aluminium at the front and lightweight welded steel at the rear. These subframe modules also offer advantages in terms of convenience and low cost of repair, and during manufacturing can be brought to the production line fully assembled, ready to be attached to the fully assembled tub.

    Login om te reageren
  36. Kaassoufflé zegt

    31 juli 2009 om 11:26

    De basis is overduidelijk de Spyker Aileron, die heeft dezelfde motor (op dezelfde plaats), dezelfde lijn in de basis en -niet onbelangrijk – hetzelfde interieur. Kijk goed naar de foto’s en je ziet hetzelfde luchtrooster direct achter de voorruit en zelfs de typerende versnellingspookophangingsbalk. Mooi woord. Maar ik hoop dat het ding gebouwd wordt! Ziet er mooi en energiek uit, zonder het kinderachtige wat Spyker van zichzelf heeft!

    Login om te reageren
  37. robbie zegt

    31 juli 2009 om 11:28

    @Michiel, het is GEEN Evora, kijk maar eens naar het interieur van de Fra Mauro, dat komt exact over een met een Spyker C8 Spyder/Laviolette. Check onder andere het zichtbare schakelmechanisme.

    Waarom geen Aileron? Die is pas net op de markt en dus veel moeilijk om als donorauto in handen te krijgen.

    Login om te reageren
  38. Floris zegt

    31 juli 2009 om 11:33

    Leuk, tekeningen. Maar wanneer wordt er nou eindelijk eens een vdBrink gebouwd?

    Login om te reageren
  39. SHFT zegt

    31 juli 2009 om 11:37

    Ik had hem al een tijdje geleden gezien hoor, desalniettemin een beest van een wagen !

    Login om te reageren
  40. mastertjen zegt

    31 juli 2009 om 11:41

    Wat een juweeltje!

    Login om te reageren
  41. Vinnie B zegt

    31 juli 2009 om 11:51

    Spyker deed toch sowieso aan Audi-blokjes lenen? 4.2 V8 means 2001-2008 Audi (R)S4 toch?

    Login om te reageren
  42. Benjamin-v-L zegt

    31 juli 2009 om 11:52

    Wanner heeft Michiel het dan weer bijgelegd met Victor Muller?

    Login om te reageren
  43. Buurman zegt

    31 juli 2009 om 12:06

    Op het lotus forum speculeert men gezellig over een deal tussen Spyker en Lotus (stond ook al op autoblog.com).

    Roep daar eens wat van dan?

    Login om te reageren
  44. KamerOlifant zegt

    31 juli 2009 om 12:31

    Dat hele VandenBrink is toch z’n geloofwaardigheid kwijt? Misschien klinkt dit lullig, maar dit is gewoon de zoveelste ontwerper die iedere keer tekeningen maakt, maar er vervolgens niks mee doet.

    Login om te reageren
  45. Klassiekerrally zegt

    31 juli 2009 om 12:32

    @ Buurman: Bedoel je dit?

    Login om te reageren
  46. Klassiekerrally zegt

    31 juli 2009 om 12:33

    @ KamerOlifant: Zoals zo vaak het geval is, liggen de zaken wat gecompliceerder. Michiel is niet iemand die ‘zomaar’ wat ’tekeningetjes’ maakt.

    Login om te reageren
  47. KamerOlifant zegt

    31 juli 2009 om 12:35

    @Klassiekerrally: Dat begrijp ik wel, en hij maakt mooie designs en heeft prachtplannen, maar ik heb nog nooit een product van hem gezien, afgezien van de Spykers waar hij aan heeft gewerkt.

    Ik wil Michiel als ontwerper ook niet aanvallen, maar puur uit zakelijk oogpunt zie ik geen geloofwaardigheid in dit project.

    Login om te reageren
  48. RDS zegt

    31 juli 2009 om 12:44

    Wat er ook onder zit, dit moet!! gewoon gemaakt worden!

    Wat een gruwelijk mooie auto

    Login om te reageren
  49. Klassiekerrally zegt

    31 juli 2009 om 12:45

    @ KamerOlifant: Voor buitenstaanders lijkt het misschien alsof er in het wilde weg wat tekeningen gemaakt worden, en verliest de ontwerper door de presentatie van tekeningen van een zoveelste ontwerp misschien aan geloofwaardigheid. In werkelijkheid wordt er door serieuze vormgevers niet getekend wanneer er niet voor betaald wordt. Snap je? :)

    Login om te reageren
  50. robbie zegt

    31 juli 2009 om 12:47

    @Benjamin-v-L, je hoeft geen vrienden te zijn met Victor Muller om aan een (gebruikte) Spyker te komen. Er staan (letterlijk) tientallen Spyker’s te koop. Vaak nog nieuw, of met heel erg weinig kilometers op de teller.

    Login om te reageren
  51. Rick S. zegt

    31 juli 2009 om 12:56

    Misschien vind je het vervelend dat ik dit zeg, maar ik ben van mening dat bij zowel de GTO als bij dit ontwerp het erop lijkt als of er een aantal elementen van reeds bestaande modellen/merken samengevoegd worden en dit verwerkt wordt tot een ontwerp.

    Uitlaten fra mauro: Spyker
    Achterlichten fra mauro: Ferrari 599
    Velgen GTO: Porsche Turbo
    Nieuwe vandenbrink: copy RR

    Dit zijn de wat mij betreft de meest opvallende, echter heb ik ook een paar vermoedens, maar laten we het hier maar bij houden.

    Login om te reageren
  52. Kevski-Style zegt

    31 juli 2009 om 12:59

    Ik ben nog steeds benieuwd wat er met de projecten gaat gebeuren. Of het een enkeltje ronde archief wordt of niet. Wel denk ik dat het niet slim is om zo stil te zijn rondom het project. Op die manier sterft het een stille dood en zullen steeds meer mensen denken bij een niew ontwerp: Wat is er met de oude gebeurt? En dan krijg je op zijn beurt weer de situatie dat hij zijn geloofwaardigheid kwijt raakt.
    Al met alheb ik wel respect voor de tekeningen. Dat doe ik hem echt niet na. En mocht Michiel v/d/ Brink meelezen: Als je nog hulp nodig hebt dan hoor ik he wel. Ohja, en mail me eens even. Mijn mailadres heb je wel ergens als het goed is, want ik heb misschien een leuk voorstel voor je….

    Login om te reageren
  53. Rick S. zegt

    31 juli 2009 om 13:04

    Gepost op Friday, 31 July 2009 om 13:05 door Rick S. in China, Copycat, Same old

    Login om te reageren
  54. vla zegt

    31 juli 2009 om 15:31

    Wow. Ik wil die Phantom…

    Login om te reageren
  55. Sven zegt

    31 juli 2009 om 16:40

    Kruising tussen Lotus, Pagani en Spyker. Knappe vormgeving en mooi evenwicht. Ben benieuw of er iemand geld over heeft om hem te laten bouwen.

    Login om te reageren
  56. Sven zegt

    31 juli 2009 om 16:41

    en Koenigsegg zie ik er ook zelfs nog als inspiratiebron in.

    Login om te reageren
  57. Entwicklung88 zegt

    31 juli 2009 om 17:06

    Potverdikkie! Dit ziet er echt allemaal zeer puik uit..! Ben wel benieuwd naar het interieur van beide wagens bijvoorbeeld, hoop dat het niet zó schreeuwerig wordt als Spyker.
    Als ik het geld had wist ik het wel! Alleen wellicht een andere motor als donor..

    Login om te reageren
  58. lincoln zegt

    31 juli 2009 om 17:41

    o.k. .. dan heb je een plaatje .. en dan ..

    zet er dan bij dat ie 1050 peekaa heeft ..
    hebben we een plaatje van een Veyron-killer ..

    Login om te reageren
  59. YK zegt

    31 juli 2009 om 18:52

    lol @ lincoln :lol:

    Login om te reageren
  60. Thijs zegt

    31 juli 2009 om 19:32

    Gezien de weinige posts en berichten die Michiel nog plaatst vermoed ik dat hij keihard aan het werk is en er genoeg onzichtbare werkzaamheden uitgevoerd worden om een van zijn ontwerpen op de weg te krijgen.

    Bij een custom coachbuild moet je je ook voorstellen dat de de toekomstige eigenaar van de auto het niet altijd leuk vind als er foto’s van zijn of haar auto op internet verspreid worden, zeker niet voordat de auto daadwerkelijk geleverd wordt.

    Dus succes Michiel!

    Login om te reageren
  61. doewap zegt

    31 juli 2009 om 20:03

    Nee, sorry Michiel, ik vind het niet zo mooi deze keer. Ik vond je GTO mooi, hoewel vrij klassiek. Hier zie ik toch teveel door elkaar heen. Die Roller is al helemaal niet mooi meer. Teveel John Dodd.

    Login om te reageren
  62. primramessar zegt

    31 juli 2009 om 20:22

    De ontwerptekeningen lijken inderdaad gebaseerd te zijn op de evora.
    Van de tekening van de bovenkant weet ik vrijwel zeker dat de evora als basis is genomen. Zelfde lichtval.

    Maar als er wordt gesproken over een highly exclusive brand moet ik inderdaad denken aan de spyker. Een lotus is in mijn ogen niet zo exclusief. Maar als basis kan ook een noble gebruikt zijn. Een noble m600 is meer een hardcore sportscar dan een spyker. Maar dat is maar speculatie.

    In ieder geval, michiel, erg veel succes. Het ontwerp is persoonlijk niet mijn smaak, maar het lijkt mij een hele toffe auto te worden. Succes.

    Login om te reageren
  63. jorden zegt

    31 juli 2009 om 20:25

    Ik vind het maar een raar verhaal… de manier hoe het bedrijf wordt gepresenteerd op de website, terwijl er geen 1 van rondrijdt!
    Je kan mij niet wijs maken dat er niemand op deze planeet is die zo’n 612 Shooting Break wil laten bouwen!!! (extreem mooi en een realistich concept)
    misschien helpt een demo modelletje!?

    Login om te reageren
  64. robin 97 zegt

    31 juli 2009 om 20:35

    bovenste lijkt op een koenisegg
    en ferrari california
    en phantom

    Login om te reageren
  65. BananaFlip zegt

    1 augustus 2009 om 13:34

    Dat ziet er erg lekker uit!
    Bij de headerfoto dacht ik ook meteen aan Spyker.

    Login om te reageren
  66. w0o0dy zegt

    1 augustus 2009 om 18:45

    @MichielvandenBrink: Lekker bezig zo te zien, maar gaat dat GTO project nog naar wens, het is wel erg stil….. Zou leuk zijn om weer wat te lezen (laat staan zien, maar ik denk dat ik het antwoord op dat verzoek al wel ken).

    Groeten
    W0o0dy

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North