
De langverwachte GTO staat al een tijdje op een (zeer) laag pitje, maar ons aller Michiel van den Brink heeft niet stilgezeten. Een speciaal project genaamd ‘Fra Mauro’ verscheen enkele weken geleden op zijn website. Het wordt omringd door veel geheimzinnigheid, want waarom ineens deze auto? Wat is het precies? En bovenal: wanneer komt ie?
Allemaal vragen waarop we het antwoord niet weten. Vandenbrink Design zegt over de auto:
Project ‘Fra Mauro’ is a hardcore sports car with a jet fighter inspired body, made out of carbon fiber. The new coachwork is designed over an aluminium ‘tub’ chassis originating from a highly exclusive brand. It is fitted with a very reliable 4.2 Liter V8, located behind the seats.
Er worden geen namen genoemd, maar dat klinkt ons verdacht veel in de oren alsof deze auto onderhuids wel eens een Spyker zou kunnen zijn. De tekeningen, hoewel nog niet definitief, doen hier ook sterk aan denken. Ook Lotus wordt echter genoemd als een mogelijke basis.
Of het project zich binnen afzienbare tijd materialiseert moeten we nog maar zien. In ieder geval kunnen we nu vast van de plaatjes genieten en met z’n allen onze vingers gekruist houden. (via klassiekerrally)
P.S. Na wat speurwerk op de vernieuwde site van Vandenbrink kwamen we nog wat leuke schetsen/hersenspinsels tegen. Mogen jullie even raden wat dit voor auto’s zijn. En wie heeft er nog een flinke sok met geld liggen en plaatst even een bestelling zodat Michiel ze kan maken?
Heeft inderdaad veel weg van een Spyker.
Is wel erg sexy als je het mij vraagt
Wauwie! Maken! :D
Ik gok op een Phantom en een California…
Als ik deze avond euro-millions win, mag Michiel voor mij een GTO maken…. :)
Die eerste doet mij meteen denken aan de C12 Zagato. Verder zijn een Phantom en California inderdaad nog niet zo’n gekke gok ;)
Michiel leeft nog, hoorde de laatste tijd zo weinig, ik denk, dat is een stille dood gestorven, maar tot mijn en hopelijk ieders verbazing komt hij weer met een prachtontwerp aanzetten.
Nu die rommel nog eens op straat zetten Michiel.
Blijft leuk die coachbuilds, maar is er ooit al eens iets van Michiel op straat gesignaleerd?
Wauw, Top die Cabrio ziet er echt zeer gelikt uit en die dichte versie is ook echt prachtig. Maken dus!
Idd het zijn een Rolls Royce Phantom en een Ferrari California.
Zeker weten een Spyker, die rode zou weleens een Corvette kunnen zijn, of anders een California.
AUB laat het bij tekeningen blijven!
sorry, maar dit is gewoon een kopie van de lotus evora
Die California is een goeie gok maar niet juist, het is namelijk op basis van een 599.
Spyker meets veyron? laat maar komen :)
Ik vind ‘m prachtig. Ook fijn om weer wat van Michiel’s werk te zien.
@ Joep: de hier getoonde cabrio is wel degelijk op California basis…
Bij de 2e foto dacht ik gelijk, he een nieuwe lotus. Maar hij heeft zeker ook wat weg van spyker idd.
10 augustus 2009, Eric winnaar van 27.000.000, Eric neemt contact op met Vanderbrink om droomauto realiteit te laten worden. Klop klop kom maar binnen met uw order. Doe mij die Ferrari 599 cabrio maar.
hmm owja die 599 zag er anders uit, sorry
Ziet er wel goed uit
maar idd tikje mysterieus met Spyker wielen en een lotus engine cover (elise als basis? of toch de c8 zagato die in een aantal grote lijnen ook wel te herkennen is
Laat ‘m eerst de GTO maar eens op de weg zetten, dat vind ik nog steeds een van de mooiere ontwerpen.
Die eerste foto’s lijken wel iets op de Spyker C12 Zagato, maar dan beter.
van de website (vandenbrink):
“The base car of this project has won several prestigious awards by the press and industry …”
Ik zeg dus Lotus Evora is de basis… google maar eens op Lotus Evora en award….
Is het niet teveel gevraagd van een Lotus-chassis om daar een 4.2 V8 in te hangen?
100% match met Aileron wat betreft verhoudingen en afmetingen.
‘It is fitted with a very reliable 4.2 Liter V8…’
De Audi 4.2 V8 die we kennen uit de vorige generatie Audi RS4 misschien?
Ziet er leuk uit allemaal, maar vooralsnog heeft ie alleen nog maar renderingen geproduceerd. Kom maar eens op met een auto in de echte wereld die ook daadwerkelijk rijdt, dan praten we verder.
Deze er eens overheen leggen?
Zo had die Evora moeten zijn:
En niet dat gedrocht dat het nu is,
Een rood kruisje matched niet zo met Michiels ontwerp ;)
snap niet dat jullie de ene imitatie na de andere nog leuk vinden , echt wat een slap aftreksel, spyker ook , wat een aan fluiting , maar das weer smaak hey .
Hmm dat linken werkte niet. Nu hopelijk wel
Lekker Michiel, mooie naam ook :-)
@ Buurman: Inderdaad! Ik wil overigens ook wel eens meedoen aan zo’n ‘brainstormsessie’ ;)
Ik snap iets niet. Heeft Vandenbrink ooit al eens een auto gemaakt in werkelijkheid, dus niet alleen in de virtuele wereld? Ik bedoel allemaal leuk en aardig wat schetsjes maken met de computer maar dat heb ik al eens vaker gezien en zo heel lastig is dat niet. Wat lastig is, is die schetsjes omzetten naar een werkelijke auto en dat hebben we volgens mij nog niet gezien.
@ JPM: Ik denk dat je geduld nodig hebt. Een wereldwijde recessie helpt ook niet echt…
en hier het laatste stukje van mijn pleidooi…. Evora it is!
Lotus Evora Architecture
The Evora’s chassis is an evolution of the Lotus vehicle architecture from the Lotus aluminium crossover concept vehicle previously showcased at the Geneva Motorshow, and allows for the development of a range of vehicles up to a gross vehicle weight of 1,900 kg. This architecture has been designed to be more applicable to mid-volume applications by utilising low capital investment manufacturing processes. The Evora structure progresses the Lotus ‘bonded and riveted’ technology used in the Elise family of vehicles with unique extrusions and folded panels, whilst providing contemporary ease of ingress/egress, build modularity and improved, lower cost repairs.
The low volume versatile architecture has been designed so that it can be extended in width, length and height. The strength and stiffness of the low volume chassis can be modified cost effectively by varying the wall thickness of the extrusions, without altering the exterior dimensions. The ability to lengthen or shorten extrusions with the option to tailor the chassis stiffness vastly increases the number of vehicles that can be developed from this vehicle architecture. Front and mid engine installations have been considered, as well as hybrid and Electric Vehicle (EV) applications.
The Lotus Evora employs a composite roof as a stressed structural member to give an exceptional vehicle stiffness of 26,000 Nm per degree, thanks in part to the seatbelt anchorage frame’s secondary function as a roll over structure, and partly because the high-tech composite body panels are stressed items. However, despite this high stiffness, the complete chassis and modules weigh just 200 kg (prototype weight), helping to keep the weight of the whole car to just 1350 kg (prototype weight). To deliver this high performance structure, bonded and riveted high grade aluminium extrusions and simple, elegant folded sheet elements are used in the lower structure, which complements the stressed composite roof upper structure.
Attached to the high strength central tub are sacrificial energy absorbing subframes of extruded aluminium at the front and lightweight welded steel at the rear. These subframe modules also offer advantages in terms of convenience and low cost of repair, and during manufacturing can be brought to the production line fully assembled, ready to be attached to the fully assembled tub.
De basis is overduidelijk de Spyker Aileron, die heeft dezelfde motor (op dezelfde plaats), dezelfde lijn in de basis en -niet onbelangrijk – hetzelfde interieur. Kijk goed naar de foto’s en je ziet hetzelfde luchtrooster direct achter de voorruit en zelfs de typerende versnellingspookophangingsbalk. Mooi woord. Maar ik hoop dat het ding gebouwd wordt! Ziet er mooi en energiek uit, zonder het kinderachtige wat Spyker van zichzelf heeft!
@Michiel, het is GEEN Evora, kijk maar eens naar het interieur van de Fra Mauro, dat komt exact over een met een Spyker C8 Spyder/Laviolette. Check onder andere het zichtbare schakelmechanisme.
Waarom geen Aileron? Die is pas net op de markt en dus veel moeilijk om als donorauto in handen te krijgen.
Leuk, tekeningen. Maar wanneer wordt er nou eindelijk eens een vdBrink gebouwd?
Ik had hem al een tijdje geleden gezien hoor, desalniettemin een beest van een wagen !
Wat een juweeltje!
Spyker deed toch sowieso aan Audi-blokjes lenen? 4.2 V8 means 2001-2008 Audi (R)S4 toch?
Wanner heeft Michiel het dan weer bijgelegd met Victor Muller?
Op het lotus forum speculeert men gezellig over een deal tussen Spyker en Lotus (stond ook al op autoblog.com).
Roep daar eens wat van dan?
Dat hele VandenBrink is toch z’n geloofwaardigheid kwijt? Misschien klinkt dit lullig, maar dit is gewoon de zoveelste ontwerper die iedere keer tekeningen maakt, maar er vervolgens niks mee doet.
@ Buurman: Bedoel je dit?
@ KamerOlifant: Zoals zo vaak het geval is, liggen de zaken wat gecompliceerder. Michiel is niet iemand die ‘zomaar’ wat ’tekeningetjes’ maakt.
@Klassiekerrally: Dat begrijp ik wel, en hij maakt mooie designs en heeft prachtplannen, maar ik heb nog nooit een product van hem gezien, afgezien van de Spykers waar hij aan heeft gewerkt.
Ik wil Michiel als ontwerper ook niet aanvallen, maar puur uit zakelijk oogpunt zie ik geen geloofwaardigheid in dit project.
Wat er ook onder zit, dit moet!! gewoon gemaakt worden!
Wat een gruwelijk mooie auto
@ KamerOlifant: Voor buitenstaanders lijkt het misschien alsof er in het wilde weg wat tekeningen gemaakt worden, en verliest de ontwerper door de presentatie van tekeningen van een zoveelste ontwerp misschien aan geloofwaardigheid. In werkelijkheid wordt er door serieuze vormgevers niet getekend wanneer er niet voor betaald wordt. Snap je? :)
@Benjamin-v-L, je hoeft geen vrienden te zijn met Victor Muller om aan een (gebruikte) Spyker te komen. Er staan (letterlijk) tientallen Spyker’s te koop. Vaak nog nieuw, of met heel erg weinig kilometers op de teller.
Misschien vind je het vervelend dat ik dit zeg, maar ik ben van mening dat bij zowel de GTO als bij dit ontwerp het erop lijkt als of er een aantal elementen van reeds bestaande modellen/merken samengevoegd worden en dit verwerkt wordt tot een ontwerp.
Uitlaten fra mauro: Spyker
Achterlichten fra mauro: Ferrari 599
Velgen GTO: Porsche Turbo
Nieuwe vandenbrink: copy RR
Dit zijn de wat mij betreft de meest opvallende, echter heb ik ook een paar vermoedens, maar laten we het hier maar bij houden.
Ik ben nog steeds benieuwd wat er met de projecten gaat gebeuren. Of het een enkeltje ronde archief wordt of niet. Wel denk ik dat het niet slim is om zo stil te zijn rondom het project. Op die manier sterft het een stille dood en zullen steeds meer mensen denken bij een niew ontwerp: Wat is er met de oude gebeurt? En dan krijg je op zijn beurt weer de situatie dat hij zijn geloofwaardigheid kwijt raakt.
Al met alheb ik wel respect voor de tekeningen. Dat doe ik hem echt niet na. En mocht Michiel v/d/ Brink meelezen: Als je nog hulp nodig hebt dan hoor ik he wel. Ohja, en mail me eens even. Mijn mailadres heb je wel ergens als het goed is, want ik heb misschien een leuk voorstel voor je….
Gepost op Friday, 31 July 2009 om 13:05 door Rick S. in China, Copycat, Same old
Wow. Ik wil die Phantom…
Kruising tussen Lotus, Pagani en Spyker. Knappe vormgeving en mooi evenwicht. Ben benieuw of er iemand geld over heeft om hem te laten bouwen.
en Koenigsegg zie ik er ook zelfs nog als inspiratiebron in.
Potverdikkie! Dit ziet er echt allemaal zeer puik uit..! Ben wel benieuwd naar het interieur van beide wagens bijvoorbeeld, hoop dat het niet zó schreeuwerig wordt als Spyker.
Als ik het geld had wist ik het wel! Alleen wellicht een andere motor als donor..
o.k. .. dan heb je een plaatje .. en dan ..
zet er dan bij dat ie 1050 peekaa heeft ..
hebben we een plaatje van een Veyron-killer ..
lol @ lincoln :lol:
Gezien de weinige posts en berichten die Michiel nog plaatst vermoed ik dat hij keihard aan het werk is en er genoeg onzichtbare werkzaamheden uitgevoerd worden om een van zijn ontwerpen op de weg te krijgen.
Bij een custom coachbuild moet je je ook voorstellen dat de de toekomstige eigenaar van de auto het niet altijd leuk vind als er foto’s van zijn of haar auto op internet verspreid worden, zeker niet voordat de auto daadwerkelijk geleverd wordt.
Dus succes Michiel!
Nee, sorry Michiel, ik vind het niet zo mooi deze keer. Ik vond je GTO mooi, hoewel vrij klassiek. Hier zie ik toch teveel door elkaar heen. Die Roller is al helemaal niet mooi meer. Teveel John Dodd.
De ontwerptekeningen lijken inderdaad gebaseerd te zijn op de evora.
Van de tekening van de bovenkant weet ik vrijwel zeker dat de evora als basis is genomen. Zelfde lichtval.
Maar als er wordt gesproken over een highly exclusive brand moet ik inderdaad denken aan de spyker. Een lotus is in mijn ogen niet zo exclusief. Maar als basis kan ook een noble gebruikt zijn. Een noble m600 is meer een hardcore sportscar dan een spyker. Maar dat is maar speculatie.
In ieder geval, michiel, erg veel succes. Het ontwerp is persoonlijk niet mijn smaak, maar het lijkt mij een hele toffe auto te worden. Succes.
Ik vind het maar een raar verhaal… de manier hoe het bedrijf wordt gepresenteerd op de website, terwijl er geen 1 van rondrijdt!
Je kan mij niet wijs maken dat er niemand op deze planeet is die zo’n 612 Shooting Break wil laten bouwen!!! (extreem mooi en een realistich concept)
misschien helpt een demo modelletje!?
bovenste lijkt op een koenisegg
en ferrari california
en phantom
Dat ziet er erg lekker uit!
Bij de headerfoto dacht ik ook meteen aan Spyker.
@MichielvandenBrink: Lekker bezig zo te zien, maar gaat dat GTO project nog naar wens, het is wel erg stil….. Zou leuk zijn om weer wat te lezen (laat staan zien, maar ik denk dat ik het antwoord op dat verzoek al wel ken).
Groeten
W0o0dy