• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen paniekvoetbal bij VROM om retrofit-roetfilters

Auteur: Dennis, gepost 19 april 2007 om 14:31 – 10 Reacties

Roetfilter

De roetfilters zullen ons verlossen! Dat is dan ook de reden dat het Ministerie van VROM de roetfilters subsidieert. Ze zorgen voor minder schadelijke uitstoot en wie wil dat niet. Toch is niet iedereen even enthousiast over de roetfilters. Met name de retrofit-roetfilters (achteraf ingebouwde roetfilters) zouden nieuwe giftige deeltjes uitstoten.

Het ministerie van VROM heeft bij monde van minister Cramer aan de Tweede Kamer laten weten geen reden te zien om de subsidie op retrofit-roetfilters aan banden te leggen of af te schaffen. De claims dat de filters slecht voor de volksgezondheid zouden zijn, zijn volgens TNO dat in opdracht van VROM hier onderzoek naar heeft gedaan, “gebaseerd op vermoedens, verschijnselen die in theorie kunnen plaatsvinden en niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek”. TNO wordt hierin bijgestaan door het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Volgens het RIVM zijn roetfilters naar verwachting per saldo positief voor de gezondheid.

Minister Cramer ziet dus geen reden tot draconische maatregelen. Wel zullen TNO en het RIVM aanvullend onderzoek doen, waarbij er gemeten zal worden welke deeltjes er precies uit het filter komen en wat de invloed hiervan is op de volksgezondheid. Dit onderzoek zal 1 september zijn afgerond. Mocht de uitslag aanleiding geven het beleid van VROM aan te passen, dan zal dit uiteraard gebeuren, maar vooralsnog dus niet op basis van vermoedens. (bron: automotive-online.nl)

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland
  • Gespot- Een kneiterdikke diesel met vers kenteken

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, roetfilter

Vorig bericht: « McLaren F1 rijdt weg na crashtest
Volgend bericht: Audi Cross Coupé quattro »

Lees Interacties

Reacties

  1. Thijs zegt

    19 april 2007 om 14:37

    Dit vind ik weer net zo’n geval als: je krijgt van meloenen een verhoogde kans op kanker.
    Alles is tegenwoordig slecht.

    Login om te reageren
  2. JLJ zegt

    19 april 2007 om 15:02

    Worden die meloenen ook gesubsidieerd? Dacht het niet!
    Het is eerder te vergelijken met het subsidieren van filtersigaretten.

    Login om te reageren
  3. Greg zegt

    19 april 2007 om 15:27

    @JLJ
    mooie vergelijking!

    Login om te reageren
  4. lincoln mark8 zegt

    19 april 2007 om 17:03

    @JLJ.. ligt er aan waar de meloenen vandaan komen….. en tabaksboeren in zuid amerika worden WEL zwaar gesubsidieerd door nederlands overheids geld. slechte vergelijking…

    Login om te reageren
  5. Thijs zegt

    19 april 2007 om 18:28

    Je mist het punt. Met alles is wel iets mis. Van roetfilters is bewezen dat ze een grote positieve bijdrage leveren aan het millieu. Ongetwijfeld zijn er mensen te vinden die kunnen aantonen dat er ook een donkere kant aan de roetfilters zit, maar dat wil toch nog niet zeggen dat ze over het algemeen verkeerd zijn.
    Van filtersigaretten is bewezen dat dat filter niets uitmaakt, terwijl van deze roetfilters is bewezen dat ze daadwerkelijk het roet filteren. Helaas komen er ook kankerverwekkende stoffen uit, maar niemand heeft geclaimd dat na het installeren van het roetfilter je auto meteen volledig veilig is om in je slaapkamer te hebben staan draaien.

    Dus jouw vergelijking klinkt prachtig, maar slaat de plank mis.

    Login om te reageren
  6. freek zegt

    19 april 2007 om 19:08

    De vraag is of deze giftige deeltjes dan weer schadelijker zijn, in vergelijk zonder roetfilter…
    ik ga er vanuit dat het altijd positiever is wel een filter te nemen

    Login om te reageren
  7. Jan-Jaap-Karel-Kees zegt

    20 april 2007 om 00:19

    Nee dat is het niet :)
    Het is namelijk zo dat een auto met roetfilter meer hele kleine roetdeeltjes uitstoot, die het gevaarlijkst zijn. Zonder filter plakken deze deeltjes aan de grotere deeltjes, die minder gevaarlijk zijn.
    Een auto met roetfilter stoot wel minder roet uit, maar wel gevaarlijkere deeltjes, dus voor de volksgezondheid is het niet goed.

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    20 april 2007 om 17:17

    @ Thijs; Ja, en van komkommers krijg je ook een verhoogde kans op kanker…

    …Als je er 80 per dag eet! Nuttig onderzoek daarzo…

    Login om te reageren
  9. Thijs zegt

    20 april 2007 om 23:00

    Voila, dat wil dus maar zeggen dat alles tegenwoordig wel een bepaalde risico factor heeft. Hetzelfde geldt dus voor roetfilters. Ze zijn niet totaal slecht, maar er zit ook een slechte kant aan.

    Login om te reageren
  10. DieselPower zegt

    24 april 2007 om 15:36

    Dat roetfilters meer kleinere deeltjes uitstoten klopt niet. Die filters die af fabriek ingebouwd hebben een efficientie van 99,9%. Dat betekent dat er op vier cijfers achter de komma nog steeds nul staat. Veel precieser kan men niet meten!

    De filters die achteraf ingebouwd worden hebben een lagere efficientie, maar nog steeds spugen ze geen kleinere deeltjes uit. Het is een filter, geen deeltjes-verklein-apparaat. Die kleine deeltjes komen er zonder filter in ieder geval uit. Ook blijven de kleine deeltjes niet aan de gote plakken. Het is dus in ieder geval beter als geen filter

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North