
Omdat het VK niet meer in de Europese Unie zit, krijg je als je geflitst wordt door een Britse camera geen bekeuring meer op je mat.
Na jaren van discussies, gemiste deadlines en (Britse) verkiezingen is het eindelijk zo ver; het Verenigd Koninkrijk doet sinds 1 januari niet meer mee aan EU-regels. Dat betekent dat de Nederlandse douane je boterhammetjes met kaas invordert, dat ze in het VK een stuk minder auto’s bouwen en dat je minder risico loopt op een flitsbekeuring.
Sinds enkele jaren hebben Europese landen namelijk een soort uitleveringsverdrag met elkaar als het gaat om verkeersboetes. Daardoor kan je als je in een Europees land geflitst wordt, in Nederland alsnog een bekeuring op je mat krijgen. Overigens kunnen EU-landen ook andere verkeersboetes naar elkaar uitwisselen dan alleen flitsbekeuringen.
Geen boete na geflitst in het VK
Het Britse Auto Express merkt echter op dat het Verenigd Koninkrijk met de Brexit uit dit verdrag is getreden en dat er op dit moment geen vervanging voor is bedacht. Met andere woorden, het Verenigd Koninkrijk heeft nu geen toegang meer tot het RDW en kan dus geen boetes meer naar Nederlandse kentekenhouders sturen. De Britse politie kan nog wel iemand op heterdaad betrappen en dan een boete opleggen. Deze boete moet je dan mogelijk ter plekke betalen. Je bent dus niet helemaal onaantastbaar in het Verenigd Koninkrijk.
Nederlandse automobilisten krijgen als ze geflitst worden in het VK dus geen boete meer, maar andersom werkt het ook. De Nederlandse politie kan Britse automobilisten dus geen flitsboetes meer thuissturen. Volgens het Britse blad is dit vooral nadelig voor de Franse politie. Jaarlijks worden daar meer dan een half miljoen Britten op de bon geslingerd door flitscamera’s. Die blijven echter nu op de Franse plank liggen, wat per jaar tot wel zestig miljoen euro zou schelen voor de Franse overheid.
Betekent dit dat je voor altijd beschermd zal zijn voor de Britse flitscamera? Mogelijk niet. Volgens het blad wil Frankrijk namelijk een overeenkomst aangaan met het Verenigd Koninkrijk, waardoor ze weer flitsbekeuringen kunnen uitwisselen. Het maken van zo’n overeenkomst zou echter jaren kunnen duren, het is ook niet bekend of de Nederlandse overheid hetzelfde overweegt. Maar vooralsnog ben je dus dankzij de Brexit iets veiliger voor Britse flitscamera’s.
Foto: McLaren Senna van @GwnFinn via Autojunk.nl.
Nou kunnen die Britten hier ongestraft links gaan rijden!
Nou dan hebben ze zo weer oorlog met de Duitsers over grondgebied.
Komt mooi uit, want als je toevallig daar bent wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk terug de boot op.
Voor de Brexit werden er al geen boetes vanuit de UK verstuurd aan Nederlandse kentekenhouders.
Dit maakte mn tripje UK/Schotland vorig jaar dan ook extra leuk geheheheh
Andersom wel. Vanuit NL en Frankrijk zeker al een jaar of twee :(
Hopelijk is dat nu over, dat zou dan het enige lichtpuntje tot nu toe zijn van Brexshit….
Kreeg je toch al niet.
@scrmeagle: dit dus. Is niks nieuws toch?
Je weet dat het een super exclusieve McLaren Senna is die veel te veel geld heeft gekost en toch denk je wat een ongelooflijk mislukte nep Ferrari kitcar is dat.
We think like equals…
Ik betaal mijn boetes net over de grens in Duitsland, toch altijd goedkoper.
@faalhaas: Klopt maar als je te ver gaat, mag je Duitsland niet meer in.
Hier in Frankrijk wonen genoeg Britten die met Engels kenteken rijden, maar ga er maar vanuit dat als iemand 3 boetes open heeft staan en ze zien ze hier vaker rijden dat ze echt wel worden aangesproken en betaald moeten worden, dus is alleen handig voor korte reizen
Wat moet je daar
Wonen, werken, kinderen opvoeden. Afgezien van het pislauwe bier en sinds kort de meer openlijke anti buitenlander stemming is het hier best leuk. Zeker als je benzine in je bloed hebt, dan vindt je hier veel meer leuke dingen dan in NL…
Ik heb een van de tofste ervaring ooit m.b.t. Engelse politie op de snelweg richting Dover gehad; reed 280 toen ik in de verte een politiewagen zag, ging van het gas af maar afstand was te klein om echt snelheid te minderen dus ik raas langs de politie met denk ik 240. Hield me hart vast, zeg maar dag tegen je amg en rijbewijs. Komen ze langs zij en gaan voor me rijden, bordje komt omhoog met de tekst; speedlimit 70 mph en ze reden weg! Nog nooit zo opgelucht geweest. En voor de moraalridders; het was 3 uur ’s nachts en geen kip op de weg. Soortgelijke situatie in NL maar veel lagere snelheid (180) en politie in burger auto. Ze zetten mij aan de kant, kijken naar de auto (cl65) en hij zegt “Ja ik snap dat je je beestje af en toe moet uitlaten”. En jawel hoor rijbewijs en auto inleveren terwijl ze mij niet eens hadden gemeten, €1200 boete (15 jaar terug) ,wel binnen een week terug omdat het mijn eerste vergrijp was. Zo slecht is dat hele VK niet.
@cl65 Op basis van een pieksnelheid mogen ze je rijbewijs niet afpakken, vooral niet als dat net boven de 50 te hard zit.
Zo heb ik ook een verhaal over de Nederlandse politie. Een maat van me reed 200 a 210 voorbij politie in burger, die had het in de gaten dat een auto snel vaart begon te maken om ‘m bij te kunnen houden. Vervolgens gaat me maat van het gas af. Politie in burger haalt in en bordje ‘politie’ ‘volgen’ komt omhoog. Uiteindelijk kreeg ie te horen dat ze geen meting hebben kunnen doen, of te wel het blijft bij een waarschuwing. Zo slecht is het ook niet hier in Nederland. :)
In Engeland mag je trouwens wel wat harder rijden als je daar over de rechterbaan rijd, doen ze niet al te moeilijk over, tenminste dat maken mijn maten uit de UK mij wijs.
Die 280 kun je hier in de UK beter niet te vaak doen. Ik ga, zeker omdat ik inmiddels UK rijbewijs heb, niet meer harder dan 100mph (geen rijbewijs, geen baan…). Toen ik hier nog op NL rijbewijs reed af en toe harder, maar niet zo vaak. Spatial awareness / verkeerskundig inzicht is de gemiddelde Engelse bestuurder vreemd. Niet zo lang geleden was het nog verboden voor iedereen om voor het behalen van je rijbewijs (ook tijdens lessen / examens) op de snelweg te rijden…
Snelweg politie is hier inderdaad redelijker dan de Nederlands politie. Dat heb ik zelf ook al paar keer meegemaakt :) Ook geen verborgen camera’s etc, alles wat snelheid meet is mooi reflecterend geel!
Stoer hoor…
En op voorhand elke afkeurende reactie denken te pareren, door diegene tot “moraalridder” te bestempelen.
In dat geval: My name is Knight, Moral Knight.
Met 160 km/h boven de limiet rijden is gewoonweg “onverantwoord” (lees: asociaal), ook om 3 uur ’s nachts. Gevaar ligt op elk tijdstip op de loer.
Het feit dat je bij die snelheid ome agent niet op tijd kon waarnemen én niet voldoende snelheid van je CL65 kon afschudden, zegt genoeg.
Dat jij een andere mening toegedaan bent, prima, maar verwacht niet van iedereen applaus. There, I said it.
Ik heb nog nooit een boete uit het VK binnen gekregen. Zowel parkeerboetes als flitsers. Ruim 2 jaar dagelijks rond gereden daar.