• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche helpt de brandweer bij accubrand

Auteur: Onno, gepost 20 februari 2023 om 10:55 – 12 Reacties

Porsche komt met display voor hulpverleners bij batterijen fik

Elektrische auto’s willen wel eens in de fik vliegen. Porsche komt met een handig display voor hulpverleners als de batterijen kunnen gaan branden.

Als een elektrische auto in de brand vliegt dan is dat al balen. Maar ook voor hulpverleners, en dan met name voor de brandweer, is het ook een heel gedoe. De batterijen zijn namelijk niet zomaar te blussen en brandweermannen moeten echt goed weten wat ze doen. Dat is altijd wel het geval, maar het blussen van batterijen is echt iets nieuws.

Porsche display voor hulpverleners bij batterijen fik

Het Duitse merk weet dat en komt met nieuwe reddingsprotocollen. Dit omdat elektrische voertuigen heel anders zijn ontworpen dan traditionele auto’s, daarom heeft Porsche veel aandacht besteed aan het makkelijker en veiliger maken voor hulpverleners om om te gaan met EV-noodgevallen.

Porsche komt met met een extern scherm dat bijvoorbeeld brandweermannen (en vrouwen) kan waarschuwen voor het gevaar van een batterijgerelateerde brand. Vermoedelijk komt het systeem al bij de aankomende Macan EV. Andere elektrische modellen volgen dan daarna.

Patent

Hier is CarBuzz achter gekomen door verschillende patenten door te spitten. Zij kwamen een patent tegen waarin staat hoe Porsche hulpverleners gaat informeren over de staat van het voertuig. En laat zelfs zien waar bijvoorbeeld van die grote reddingsscharen het beste gebruikt kunnen worden zonder in gevaarlijke kabels te knippen of in de buurt te komen van de vlambare batterijen.

Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone op zak. Middels een QR-code wordt informatie getoond. Een dergelijke code is natuurlijk makkelijk te plaatsen op bijvoorbeeld een autoruit. Maar deze kan natuurlijk ook barsten, daarom zullen er tevens displays komen. Dit zal geen groot scherm worden, denk aan compacte LCD’s of plasmaschermpjes.

Informatie

Een meertraps weergavesysteem zal geïntroduceerd worden, waarbij het primaire display eenvoudig aangeeft of de elektromotor werkt of niet. Dan weet je als hulpverlener of de elektrische auto niet opeens weg kan rijden of dat het circuit onder spanning staat. Verdere aanvullende informatie staat in de QR-code. Denk aan veiligheidsinformatie van het specifieke voertuig, informatie over de optimale punten om reddingsscharen toe te passen of de soorten glas die in het voertuig worden gebruikt.

Doel is om de reddingsoperaties veiliger te maken. Voor de slachtoffers, maar ook voor de eerstehulpverleners. De techniek is momenteel gericht op EV’s, maar wat zal Porsche weerhouden om dit ook toe te passen op alle andere auto’s binnen hun line up?

Een paar weken geleden schreven we nog over een andere oplossing, een blusdeken voor elektrische auto’s.

Ook interessant!

  • De Porsche Cayenne gaat helemaal elektrisch worden
    Zo snel gaat de Porsche Cayenne volledig elektrisch worden
  • Breek! Porsche 718 officieel elektrisch
    Breek! Porsche 718 officieel elektrisch
  • elektrische Porsche 911
    Elektrische Porsche 911 krijgt solid state accu
  • Porsche Macan EV jaar uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

batterij, Elektrisch, Porsche

Vorig bericht: « Geflitst in VK? Boete valt toch op de mat na Brexit!
Volgend bericht: Mercedes GLE facelift: prijzen zijn bekend! »

Lees Interacties

Reacties

  1. willemveenstra zegt

    20 februari 2023 om 12:27

    Als je van Russisch roulette houd dan parkeer en laad je hem in je inpandige garage.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 februari 2023 om 14:24

      @willemveenstra: Wel vreemd dat honderdduizenden mensen dat al wereldwijd dagelijks doen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 februari 2023 om 18:49

        Centrumgarage Deventer. Inmiddels 27 laadpunten. Goed bezig, die gemeente Deventer!

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 februari 2023 om 18:48

      Nog altijd minder gevaarlijk dan explosieve brandstof in een kunststof tank en dat risico durven heel veel mensen te nemen.

      Login om te reageren
    • steephh zegt

      20 februari 2023 om 22:17

      @willemveenstra

      Hou je dan nóg meer van russisch roulette als je je brandstofauto in een inpandige garage parkeert?

      https://www.trouw.nl/binnenland/elektrische-auto-s-blijken-relatief-veel-minder-in-brand-te-vliegen~bbdc94c5/

      Login om te reageren
  2. V8Vantage zegt

    20 februari 2023 om 12:47

    Motor AN
    Und
    Motor AUS

    Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    20 februari 2023 om 14:03

    Scan de QR code en de auto wordt in 3D op je telefoon geladen, met een highlight van waar de kritieke plekken zitten onder het bodywork.

    Als ze de configurator op internet snel en mooi kunnen laten draaien moet zoiets ook wel te doen zijn. Schermpje wordt natuurlijk een e-Ink schermpje.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 februari 2023 om 19:06

      E-ink is een mooie techniek, maar ook relatief kwetsbaar.

      Login om te reageren
  4. CYBRTRK zegt

    20 februari 2023 om 14:48

    Zoiets bestaat al (ook voor Porsche) gemaakt door de EuroNCAP in de vorm van ‘Rescue sheet’ http://www.rescuesheet.info/index.html

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 februari 2023 om 18:51

      Lijkt me ook dat zoiets een standaard moet zijn. Voor alle auto’s en alle brandweerkorpsen op dezelfde manier met dezelfde data. Aanleveren van die data zou een vereiste voor Europese typegoedkeuring moeten zijn.

      Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    20 februari 2023 om 19:04

    Lekker overzichtelijk ook, als iedere fabrikant z’n eigen systeem ontwikkelt om informatie te delen met hulpdiensten.

    Als die fabrikanten nou eens de koppen bij elkaar zouden steken en een eenduidig systeem ontwikkelen?

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      20 februari 2023 om 22:40

      @potver7

      Daar bestaan al prima systemen voor die al jaren ook door brandweerkorpsen worden gebruikt:

      https://www.moditech.com/nl/nieuws/crs-gebruikers-aan-het-woord-brandweer-zeeland/

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North