• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gekkenwerk? Ariel Atom opgevoerd tot 700 pk!

Auteur: robbie, gepost 2 augustus 2012 om 22:02 – 35 Reacties

DDMWorks Ariel Atom 700
Zou jij erin durven rijden? Een Ariel Atom die slechts iets meer dan 650 kilo weegt en een bizarre 700+ pk loslaat op de achterwielen. De term pocket rocket schiet een beetje te kort in dit geval vrees ik zo.

Bij het Amerikaanse DDMWorks weten ze wel hoe ze een Ariel Atom moeten tunen, daar zijn ze immers al jaren mee bezig. Maar dit 700+ pk sterke exemplaar is werkelijk de overtreffende trap. De standaard 2 liter EcoTec motor die normaal achterin hangt is fors aangepakt en voor deze gelegenheid voorzien van een supercharger én een turbo. More is immers altijd better.

Het binnenwerk van de motor werd onder andere met de volgende onderdelen aangepast en versterkt:

Darton Mid sleeves, custom ceramic coated Wiseco pistons, H-beam Carrillo connecting rods, and ARP hardware

Nadat ze daarmee klaar waren werd de standaard M62 supercharger weer gemonteerd en kwam er ook nog een Garrett GTX 3076 turbo om de hoek kijken. Uiteraard kwam er ook nog een intercooler en werd er het nodige materiaal gemonteerd om er voor te zorgen dat er genoeg lucht en benzine in de cilinders gepompt kon worden. Een nieuw uitlaatsysteem maakt het geheel af.

Omdat ze bij DDMWorks ook wel begrijpen dat je niet altijd 700 pk op je achterwielen wil hebben is er een knopje gemonteerd waarmee je het vermogen omlaag kan brengen tot 575 pk of 450 pk.

De power to weight ratio van deze 658 kilo lichte auto komt uit op 0,97 kilo per pk of 1,06 pk per kilo. De achterwielen zijn trouwens 17 inch groot en 275 millimeter breed. De Toyo R888 banden op de vooras zijn 225 millimeter breed en 16 inch groot.

Tuner Wimmer wist ooit al eens 340 pk uit een Ariel Atom te peuteren en Ariel kwam zelf natuurlijk al met de 500 pk sterke Atom V8, maar zoveel vermogen als DDMWorks eruit peutert hadden we nog niet gezien.

Ook interessant!

  • Gespot - Dik 700 pk aan musclecar-geweld op Nederlands kenteken
  • 700+ pk Ram 1500 TRX heeft geen zwemdiploma
    700+ pk Ram 1500 TRX heeft geen zwemdiploma
  • Zevenzitter met 700 pk
    Gezinsauto met 700 pk is de ideale auto voor pap en mam
  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel, ariel-atom, Lichtgewicht, tuning, zwart

Vorig bericht: « Overheid veilt Mercedes SLR McLaren via Domeinen
Volgend bericht: Zou jij stoppen voor een opblaaspop? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Volvo_440_turbo zegt

    2 augustus 2012 om 22:04

    Voor de gewone sterveling de snelste manier om naar je graf te gaan!

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      2 augustus 2012 om 23:06

      @Volvo_440_turbo: Ik denk niet dat dit voor iedere sterveling haalbaar is.

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        3 augustus 2012 om 09:36

        @bsxc2: Bij wijze van spreken e… ik weet ook wel dat niet iedereen dat ding kan kopen. Maar iedereen die geld heeft wel. Die auto is naar mijn mening enkel voor geoefende coureurs, personen met suïcidale neigingen of onwetenden…

        Login om te reageren
        • wheelzzz zegt

          3 augustus 2012 om 15:23

          @Volvo_440_turbo: skip die coureurs ook maar, dit ding is waarschijnlijk sowieso niet echt goed te beheersen…

          Login om te reageren
  2. norge zegt

    2 augustus 2012 om 22:05

    Per rit een setje achterbanden?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      2 augustus 2012 om 22:54

      @norge:
      R888 rij je zowiezo snel op, dat zij de semislicks van Toyo. Zelf gebruik ik de T1r die gaan ff langer mee.
      Maar in de UK is het een veel gebruikte trackday band in Lotus kringen.

      Login om te reageren
      • dragspert zegt

        2 augustus 2012 om 23:21

        @jrk68: t1R gaat ook al vrij rap naar de klote op straat hoor:p Heb 3 setjes versleten, en toen maar overgestapt naar een iets hardere band. Maar niks tipt aan die Toyo’s. Superbanden!

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          2 augustus 2012 om 23:31

          @dragspert:
          Als het maar plakt dan maakt dat mij weinig uit.
          R888 heeft een te ondiep profiel om dagelijks te gebruiken.
          Onder een auto van amper 700kg ben je met het kleinste buitje een boot.

          Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        3 augustus 2012 om 09:20

        @jrk68: niet alleen lotus kringen hoor. ik heb ze zelf ook onder mijn E36 zitten! perfecte band!

        Login om te reageren
      • MLTB zegt

        3 augustus 2012 om 10:57

        @jrk68:

        Login om te reageren
  3. moondustfocus zegt

    2 augustus 2012 om 22:09

    Volgens mij heeft dat ding zo’n snelle accelleratie dat een black out volgt.

    Login om te reageren
  4. primer zegt

    2 augustus 2012 om 22:11

    Ecotec briel hangt men niet in een atom standaard yoh.
    Informeer je maar eens beter

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      2 augustus 2012 om 22:28

      @primer: check aub zelf je feiten even. In de VS hangt er wel degelijk een 2 liter EcoTech blok in.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Ariel_Atom#United_States_licensing

      In the US the Atom 2 was available with the supercharged GM Family II Ecotec engine, which was introduced in 2004 on the Saturn ION Red Line and is also used in the Chevrolet Cobalt SS.

      Login om te reageren
    • pet2r zegt

      2 augustus 2012 om 22:49

      @primer: auw!

      Login om te reageren
  5. j00rs zegt

    2 augustus 2012 om 22:11

    Haha hiermee scheurt je hele gezicht eraf (ala Jeremy Clarkson)

    Login om te reageren
  6. ej20g zegt

    2 augustus 2012 om 22:14

    Zat er al een hele tijd op de te wachten dat iemand het lef had om de Atom door de 1000 pk per ton barrière te knallen. Hoop alleen wel dat ze ook de versnellingsbak hebben versterkt en de assen vervangen hebben. Anders gaat die versnellingsbak het niet lang uithouden.

    Login om te reageren
  7. papa zegt

    2 augustus 2012 om 22:14

    Ik hou wel van gek…

    Login om te reageren
  8. magico zegt

    2 augustus 2012 om 22:16

    Moet 2 liter v-tec zijn….geen ecotec….

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      2 augustus 2012 om 22:29

      @magico: niet in de VS, daar hangt er een EcoTech in. Komt uiteraard door strenge emissieeisen etc.

      In the US the Atom 2 was available with the supercharged GM Family II Ecotec engine, which was introduced in 2004 on the Saturn ION Red Line and is also used in the Chevrolet Cobalt SS.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Ariel_Atom#United_States_licensing

      Login om te reageren
  9. stanlee zegt

    2 augustus 2012 om 22:22

    Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een fatsoenlijke auto, geen opgefokte kart.

    Login om te reageren
  10. civicfk3 zegt

    2 augustus 2012 om 22:25

    Trekt dat ding geen gruwelijke wheelie?

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      3 augustus 2012 om 11:37

      @civicfk3: niet met zo’n enorm laag zwaartepunt

      Login om te reageren
  11. jrk68 zegt

    2 augustus 2012 om 22:48

    Dit is zelfs als je een superlitentie bezit een deathtrap.
    Een gewone is echt wel heftig genoeg.
    Als je 200 rijdt met een Atom heb je al het idee dat je door de geluidsbarriere gaat.

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      3 augustus 2012 om 11:38

      @jrk68: je spreekt uit ervaring??? 200 met een atom lijkt me veiliger voelen als 200 op een motor en zat mensen die met een motor veel harder gaan

      Login om te reageren
      • civicfk3 zegt

        3 augustus 2012 om 13:08

        @darkpluisje:

        Met een atom zit je 5cm met je gat boven het asfalt, veel lager dus hoger snelheidsgevoel en een motorrijder heeft een leren pak aan + een helm wat een (vals) gevoel van veiligheid geeft. Ik heb ooit in een schakelkart gereden, even de straat op en neer en dat was een 125cc 2takt en dat voelde een stuk enger aan dan 200 op mijn GSXR :P

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        3 augustus 2012 om 15:34

        @darkpluisje:
        Dan raad ik je aan het ook eens te proberen.

        Login om te reageren
  12. laulau zegt

    2 augustus 2012 om 22:58

    Per rit een schone onderbroek en ik zou ook eerst je testament opmaken voordat je hier instapt. Dit is gekkenwerk. Ik ben benieuwd naar de specs

    Login om te reageren
  13. patrickae86 zegt

    2 augustus 2012 om 23:06

    Waarschijnlijk totaal niet rijdbaar, maar wat een gaaf apparaat!!

    Login om te reageren
  14. joostm91 zegt

    2 augustus 2012 om 23:10

    Dit is ziek !!

    Login om te reageren
  15. voytekbe zegt

    3 augustus 2012 om 00:07

    Lijkt me totaal nutteloos maar wel een leuk prestige project. Wel gekkenwerk, 700pk uit 2 liter. Hoeveel toeren maakt dat ding eigenlijk?

    Zal wel niet mee te rijden zijn. Heb je ook wel een serieus stel ballen voor nodig om in te kruipen lijkt me, damn. Dit zijn toch wel bijna formule 1 cijfers niet?

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      3 augustus 2012 om 11:21

      @voytekbe: inderdaad F1 waardes, alleen die hebben dan nog mega veel downforce, en dit ding niet denk ik.

      Login om te reageren
  16. eqaulo zegt

    3 augustus 2012 om 00:14

    Graag een schietstoel als optie :)

    Login om te reageren
  17. tborre zegt

    3 augustus 2012 om 08:33

    en welke remaanpassingen hebben ze op dit meeste gemonteerd? .. of maken ze als een junior tuners de fout enkel het vermogen op te krikken en te vergeten dat je dat ook stil moet krijgen…

    Beetje zoals een 19 jarige kever tuner die achteraan een porsche motor hangt maar wel rustig de trommeltjes laat zitten…

    Login om te reageren
  18. E34M5Touring zegt

    3 augustus 2012 om 09:28

    Van 0-Blind door insektenstrike kan nu nog sneller!!!

    Login om te reageren
  19. Larrs zegt

    3 augustus 2012 om 16:52

    Hang er nog een paar nuttige spoilers aan, op of onder en je kunt meedoen met de Formule 1 races.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North