
Audi heeft een verrassing in petto voor later dit jaar.
De zaken gaan niet helemaal voor de wind bij Audi. De netto winst kelderde vorig jaar met 33%. In maart maakte Audi bekend dat ze de komende jaren 7.500 banen gaan schrappen. De voorsprong door techniek is dus ver te zoeken.
Audi is echter bezig om de boel flink op de schop te gooien intern. Tegelijk zijn ze druk bezig hun verouderde gamma te vernieuwen. Ook de deelname aan F1 moet Audi een nieuwe impuls geven, al lijkt zo’n geldverslindend project op dit moment niet zo slim. Maar goed, wie zijn wij op de beslissingen van de hoge heren in twijfel te trekken?
Als klap op de vuurpijl heeft Audi voor later dit jaar iets bijzonders in petto. In een interview met Bild kondigt Audi-baas Gernot Döllner een baanbrekend model aan. Dit wordt een concept car die een nieuwe designtaal, een nieuw interieur en nieuwe techniek lanceert. En dit is niet zomaar vage toekomstvisie, er komt volgens de Audi-baas een productiemodel.
Wordt het soms een nieuwe R8 of een nieuwe TT, waar telkens keer weer geruchten over opduiken? Nee, zegt Döllner, “het wordt een hele emotionele sportauto – geen TT, geen R8, maar iets ertussenin.” En oh ja, hij wordt natuurlijk elektrisch.

Het wordt dus geen nieuwe TT, maar Döllner spreekt wel van een “TT Moment 2.0”. Wat bedoelt hij daar in vredesnaam mee? Nou, de eerste generatie TT was destijds een revolutionair model voor Audi. Deze auto werd een groot succes én een designicoon. Döllner heeft een gevoel dat de aanstaande onthulling weer zo’n moment wordt voor Audi.
We willen niet al te cynisch doen, maar met zulke uitspraken kan de auto alleen maar tegenvallen. Desondanks zijn we benieuwd wat Audi precies in petto heeft. Dat gaan we als het goed is in september met eigen ogen zien op de IAA in München.
Foto: de Audi Skysphere Concept uit 2021
Bron: Bild





Dat ziet er veelbelovend uit. Hier word je als verwende Westerling weer hebberig van. Ik zeg doen. En snel want de Chinezen kopiëren direct.
“Ziet er veelbelovend uit”?
Er is niks te zien. Die plaat bij het artikel is van een concept car uit 2021…
Als het EV is, heb ik geen interesse!
Baanbrekend betekent dus bij Audi een hoop ontslagen. Interessant synoniem
Hoe zijn ze zo snel vanaf de skysphere concept uit 2021 weer afgedwaald naar de huidige line up?
Er is meen ik ook een nieuwe ontwerpchef? Ben benieuwd of deze concept dan ook diens introductie naar buiten is, zo gezegd. En Audi kan -met name qua EV’s- wel wat inspiratie gebruiken.
Massimo Frascella is de nieuwe Head of Design van Audi. (komt bij Land Rover vandaan)
Het word waarschijnlijk de nieuwe Audi Sport quattro, en voor het design zou je naar de “Audi S1 Hoonitron” kunnen kijken.
Het geheel komt op het zelfde onderstel te staan als de nieuwe Porsche 718 EV, daarom test Audi met 2 Porsche 718 EV testmules.
hopen dat die auto dezelfde route als KB volgt :)
Ze hebben gewoon een degelijke imagebuilder nodig, zoals inderdaad met de TT en R8 heel goed ging. Ik denk dat er best wat A3’tjes en A4’tjes verkocht zijn door mensen die verschijningen als de TT en R8 op de weg zagen.
Maar hoe kun je de plank verder mis slaan dan het elektrificeren. Overal ter wereld bewijst de markt dat er GEEN vraag is naar EV’s die niet gewoon voor praktisch A-naar-B vervoer zijn. Pick-ups, sportauto’s, het duurdere segment, mensen kopen het niet of nauwelijks. Zelfs de elektrische fiat 500 verkoopt niet. Men wil alleen gewoon een standaard kia, id.3 of model Y kopen en niet iets wat ook gebouwd is om visueel of op rij-ervaring enig plezier te bieden. Al komt het maar doordat het accupakket het vrijwel onmogelijk maakt om een scherp en sportief model te ontwerpen, het blijft in basis altijd een obese blob ongeacht welke koets eromheen komt.
Als je je kop boven het maaiveld wil uitsteken, doe het goed of doe het niet. Ben bang dat dit het weer niet wordt.
Precies dat, alhoewel het met de verkoop van de Renault 5 Turbo Electric wel goed gaat.
Het probleem van de FIAT/Abarth 500e is de batterij en de Prijs.
De 42 kW/u batterij is van mindere kwaliteit met beperkte energie dichtheid, en daardoor een slechte range die niet in de buurt komt van wat de fabriek opgeeft.
Voor de FIAT 500e zou dat 320 moeten zijn, maar het houd op bij 260 Km, bij de Abarth 500e zou het al klaar zijn bij 220 Km.
En dat voor prijzen van € 35K tot € 45K, dat koopt niemand.
Fiat/Abarth zou werken aan een betere accu met andere samenstelling voor een hogere energie dichtheid.
En voor die tijd met de Audi quattro, want dat was echt een “image builder” voor Audi.
Zonder de Audi quattro was Audi nooit geworden wat het nu is.
Ze zouden niet in de Rally sport terecht gekomen zijn en alle volgende race klassen waar ze deel genomen hebben.
Ferdinand Piëch was een groot tegenstander van F1, dus die draait zich om in zijn graf.
Verder is Audi heel ver verwijderd van de Bauhaus filosofie.
Kenmerkend voor zijn de eenvoud, functionaliteit, strakke lijnen, geometrische vormen.
Hoop dat Massimo Frascella er weer wat van gaat maken binnen Audi, die universele Design Richting is wel klaar.
Audi moet weer terug naar kenmerkend Audi design, inplaats van Allegaar design van nu.