Gelekt: de specs van de Porsche 911 GT3 RS

Auteur: , 49 Reacties

Jazeker, dit gaat een feestnummertje worden!

Porsche bracht de geruchtenmachine flink op gang door een foto van een mini 991 GT3 RS te laten lekken. Het kleinood was immers uitgerust met koelgaten in de heupjes, wat in Porschetaal betekent dat de boxermotor achterin assistentie krijgt van een turbo. De GT3 (RS) is traditiegetrouw voorzien van een atmosferisch blok, dus wat was hier aan de hand?

Niet zo heel veel eigenlijk. De nieuwe RS krijgt gewoon een NA-blok, dat voor de gelegenheid is opgeboord naar 4 liter. Inderdaad, net zoals bij de 997 GT3 RS 4.0 die Mezger-blok achterin de bips had liggen.

Afijn, terug naar de nieuwe. De 4.0 achterin de RS heeft een max vermogen van 500 pk en is goed voor 460 Nm. Verder houdt de pret op bij 8.800 toeren per minuut en is het blok gekoppeld aan een PDK-bak met zeven versnellingen. Het is al een tijdje bekend, maar liefhebbers die ouderwets met een schakelpook in de weer willen zullen hun heil elders moeten zoeken. Aan de andere kant wordt de PDK-bak in de gewone GT3 door de internationale pers geprezen om z’n feilloze werking, dus heel erg behelpen is het ook weer niet.

Om de fortuinlijke bestuurder een handje te helpen wordt de GT3 RS voorzien van Porsche Torque Vectoring Plus, dat in combinatie met een elektronisch sperdifferentieel gaat zorgen voor een snaarstrakke wegligging. Ter gewichtsbesparing worden verschillende carrosseriedelen uitgevoerd in CFRP en magnesium.

Diezelfde koets wordt trouwens 50 (voor) en 30 (achter) mm breder dan die van de gewone GT3. De rest van de specs check je op de sheets in onderstaande gallery.

Sheets via: Axis of Oversteer



49 reacties

Die nieuwste Porsche modellen vind ik zo mooi hè! Doe maar één met pdk zo moeilijk ben ik niet;)
@lorddisick: PDK wil je inderdaad wel. Het verschil merk je enorm. Ik dan voor 1 ritje…
@888natan: Dus jij voelt die paar tienden verschil? Je hebt een gave geloof ik.
@berlinetta: het gevoel van schakelen voel je inderdaad, loopt veel soepeler. En als ik die gave heb, hebben vele die gave ook ;). Waarom zou ik het anders zeggen om graag een reactie te krijgen van jou? Nee denk ut nie nee.
@lorddisick: hoezo de nieuwste ? Van 20 jaar terug en nu zie ik het verschil niet hoor
@hoonigan247: Brilletje kopen dan. Altijd hetzelfde gezeur over de 911. Het is gewoon een topconcept dat met elke generatie verder verfijnd wordt, en de 991 vind ik echt beeldschoon.
@hoonigan247: dus je ziet het verschil niet tussen een 993 van 1995 en een 991 van 2015? Tja..
@hoonigan247: het is niet eens grappig meer als Clarkson het zegt. Maar ondanks dat het een 911 is en blijft, zijn er wel degelijk dingen anders. Zet een 993 naast een 991, en je ziet dat de 991 flink langer is, met een grotere wielbasis. Alhoewel het zeker meer evolutie is dan revolutie (geprobeerd met de 944 en 928), is het interieur er zeker stappen op vooruit gegaan.
Kijk Porsche lief aan, betaal “iets” extra en er wordt een handgeschakelde versnellingsbak achter gehangen. Zo werkt dat nou eenmaal, ze hebben ‘m toch liggen.
@ej20g: Waarom zou je dat willen met 500 paarden onder je kont?
@meepinz: ik roer graag zelf. Bij een auto met minder dan 150 pk zal het me een zorg zijn, daarboven roer ik liever zelf. Dat is met 200 pk zo, met 300 pk ook en met 400 of 500 pk ook. Dat draagt bij aan de beleving, de veel snellere PDK mist dat toch voor een (groot) deel. Daarnaast is er maar weinig leuker dan volgas optrekken en zo snel mogelijk zelf elke versnelling inleggen. Een (semi-)automaat is het net niet voor mij.
85pk per cilinder uit een ongeblazen blok? Ongekend!

Met dat torque vectoring wordt ook de GT3 RS langzamerhand een hightech machine.
@Original_Arnoud: ik denk niet dat je het helemaal snapt..
@lambo4all:
Leg jij mij eens uit wat ik niet snap?
@Original_Arnoud: sorry die moest niet voor jou zijn, nieteens bij dit artikel!
@lambo4all:
Allright dude. No offence taken!
-edit: thanks! Aangepast-
Zal wel gruwelijk hard over een circuit gaan. Ben erg benieuwd hoe hij het nu in de vergelijkingstesten gaat doen
Dikke bak! Maar in zo iets moet je toch gewoon kunnen roeren. Vaarwel handbak.
Ik vind het ook jammer dat er geen handbak in zit, maar de markt vraagt erom. En de rest van de specs zijn zeer veelbelovend. Dus laten we al lang blij zijn dat Porsche de RS nog steeds bouwt.

Daarbij gaat deze GT3 dusdanig hard, dat (goed werkende!) flippers ervoor zorgen dat je je meer kan concentreren op de bochten en rempunten. En serieus cool: als je zowel up shift en down shift tegelijk naar je toe trekt, gaat ie in z’n vrij. Leuke gimmick.

Toch, persoonlijk, zou ik gaan voor een 911 Carrera GTS gaan met handbak, kuipstoelen en Club Sport pakket.
Wat een apparaat. Ben benieuwd wat de prijs gaat worden.
Helaas is een clubsport pakket niet leverbaar op de GTS.
@evogt3: wel via Tequipment achteraf. Wel even de achterbank deleten!
500 pk maar? Hoef hem gelijk niet meer haha
@sten911: maar? 125 pk per liter uit een NA-blok…
@agarde: Voor Porsche inderdaad een record, maar geen algemeen record. Weet het niet vanbuiten wie het meeste pk per cilinderinhoud produceert, maar een 458 Speciale zit aan 134 pk per liter.
@SimonMc: officieel is het de Speciale. Ik weet dat er in Japan Spoon S2000’s rijden met over de 300pk, zonder turbo, maar wel 9.700rpm halen. Maar als het gaat om fabrieksspecificaties, is het idd de 458 met mayonaise, curry en uitjes.
@gtwillem: en satésaus!
@gtwillem: Is het echt enkel Speciale, zonder de 458? De site van Ferrari spreekt over 458 Speciale.
@SimonMc: klopt. Ik bedoel “officieel is het de (458) Speciale die het record van meeste pk’s per liter heeft, onofficieel zijn er Honda’s S2000 die daar over gingen”.
@gtwillem: Oh en zwijg me momenteel van Honda S2000 *snif snif*…
Als je handbak wil -> GT4 ;)
@laurentvt:
Daar heb je sowieso meer aan op de openbare weg, misschien niet zo snel op het circuit maar voor iedereen hier prima speelgoed..
Vreselijk geile bak. Maar dat Is de gt3 altijd. Ehm lekker cliché: in het wit graag ;)
‘Gelekt’. Net zoals die Cayman GT4 in dat filmpje?
@gtwillem er is voor de 991 voor zover ik weet nog geen clubsportkooi leverbaar via Porsche. Als ie er wel is hoor ik graag van je waar deze te bestellen is.
@evogt3: volgens mij kun je het sowieso achteraf te bestellen, als accessoire. Samen met de verplichte brandblusser en nog wat kleine aanpassingen.

Tot de 997 kon je het op elke uitvoering gewoon als optie bestellen, bij de 991 zal ik het eens voor je nakijken, maar het lijkt me wel dat je een CS pakket er op kunt bestellen.
Dit is dik! Hoeveel gaat ie kosten?
Wat zou de optie “sprinkler systeem” gaan kosten?
De zogenaamde ‘puristen’ moeten stoppen met zeuren over de PDK. Ik heb met de nieuwe GT3 gereden en het is geweldig! De PDK schakelt zo ongelooflijk snel, dat kun je met een handbak gewoon niet, en daar gaar het toch om, om sneller te gaan.
De nieuwe RS zal weer een geweldige auto worden, met of zonder handbak. Ik kijk er in ieder geval heel erg naar uit!
@tdu2zonda: Toch zou de keuze er moeten zijn vind ik. Als je de skills hebt is het toch veel leuker om heel-and-toe’end over een circuit te knallen.
@tdu2zonda: Alsof sneller gelijk is aan beter. Vraag maar aan een vrouw of ze het liefst snel, of een goeie belevenis verkiezen ;) .
@SimonMc: deze vergelijking. Echt, iets met een spijker op z’n kop slaan.
@tdu2zonda: jij vind snelheid belangrijker dan plezier? Volgens mij gaat het uiteindelijk om hoeveel lol en plezier je van een auto hebt en daarvoor is snelheidsbeleving nog altijd belangrijker dan de daadwerkelijke snelheid.
Hier zat ik op te wachten! Echt een dikke wagen waarschijnlijk
Dit is voor mij toch wel de favoriete 911 (samen met de GTS). De rest doet me niet zoveel. Maar deze of een Cayman GT4 en nog wat centjes overhouden voor een normale auto erbij? Moeilijke keus.
Geen handbak, geen écht Sperdiff, Torque vectoring. Toch niet echt dingen die ik zou zoeken in zo’n auto. Ik kan hem ook niet betalen en heb misschien geen recht van spreken maar ik zou zo’n trackday auto het liefst zo analoog mogelijk hebben.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:

Dit dinh heeft dus wel een echt sperdiff, alleen eentje wat aangestuurd wordt door een computer.

Dat is dus heel wat andere dan zo’n systeempje dat het binnenste wiel remt..
@SimonMC das een goeie……

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).