
De vernieuwde BMW 3 Serie laat alvast zijn gezicht zien.
BMW maakt de laatste tijd nogal ‘gedurfde’ designkeuzes, om het maar even zo te noemen. Van het gamma zijn de 3 Serie en de 5 Serie nog de meest traditionele modellen qua design. De vraag is of dat zo blijft, want de ‘Life Cycle Impulse’ van de 3 Serie zit er aan te komen. Oftewel: de facelift.
We hoeven niet de officiële onthulling af te wachten, want er zijn al foto’s gelekt. Het zal ook eens niet. De vernieuwde 3 Serie zit trouwens al een tijdje in de pijplijn, want de eerste foto van de 3 Serie LCI lekte al in juni 2021.
We zijn inmiddels bijna een jaar verder en nu krijgen we de nieuwe Dreier van alle kanten te zien. Een meevaller: de grille is niet noemenswaardig groter geworden. De varkensneuzen bewaart BMW toch voor de topmodellen. Het design van de grille is wel iets aangepast. Naast de traditionele verticale spijlen, zien we ook een patroon dat meer horizontaal georiënteerd is.


Verder zijn de koplampen strakker gemaakt. De inkeping heeft BMW nu achterwege gelaten. De voorbumper is compleet nieuw en doet denken aan die van de X4 M. Daarmee ziet de vernieuwde 3 Serie er behoorlijk agressief uit van voren.
Aan de achterkant zien we een compleet nieuwe achterbumper, met zeshoekige nepuitlaten en een heuse diffuser. Ook hier is de vernieuwde 3 Serie er niet subtieler op geworden.


Het was je misschien al opgevallen dat er wat tekentjes op de kont staan die verdacht veel op Chinees lijken. Dat kan kloppen, want deze foto’s zijn afkomstig van een Chinese overheidswebsite. We kunnen dus niet garanderen dat de Europese versie er exact hetzelfde uit zal zien.
De Europese versie is sowieso korter, want het gaat hier om de ‘L’-uitvoering. Zoals jullie weten zijn de Chinezen verzot op verlengde versies van auto’s. Maar dat maakt verder niet uit, bij een facelift gaat het om de voor- en achterkant.
Ughh… Nu is alleen de 5-serie nog goed te pruimen. Wat een downgrade zeg
@power369: en de X5. Al de rest is idd helemaal naar de klote geholpen door onze NL vriend Adrian! Als je de huidige modellen ziet kun je je bijna niet voorstellen dat hij bijna 20 jaar heeft samengewerkt met Bangle. Pfffffff ik wordt oud
@power369: ja precies dat. Eigenlijk vond ik m altijd al flink lelijker dan de f30. Maar met een beetje leuke opties was het nog wel wat, maar wat een kermis design is dit. In China loopt ie vast lekker. 😝
@etronabt: na de e46 ging het al bergafwaards
owh nee, vind de E92 echt wel een elegante coupe nog.
Toch wel bijzonder dat dit overgestylede welhaast Chinese ontwerp eigenlijk best te pruimen is. Waarschijnlijk omdat ze net zo makkelijk er een varkensneus of gespleten koplampen op hadden kunnen zetten zoals bij andere modellen nu, ‘dus dit valt reuze mee’. Ik vind hem nog steeds wel mooi, doet een beetje denken aan de X3 LCI. Daar had ik ook mijn twijfels bij maar ik zag toevallig gister een lekker uitgevoerde iX3 LCI en dat vond ik echt een knappe bak.
Nu maar hopen dat er tuners zijn die een fatsoenlijke achterbumper aanbieden. Een diffuser kan best, maar dit is zwaar over de top.
Lekker met porpoising naar je werk forenzen.
Dit is geen diffusor, dit is een zwart vlak op de bumper.
@dutchdriftking: de nummerplaat daar hangen en de kofferklep vlak, win win
@dutchdriftking: dit is nieteens een diffuser. Moet altijd denken aan Carwow waarbij Matt dan zegt: It doesn’t diffuse anything.
Tupperware doet goede zaken bij BMW
Eindelijk zijn die ijskrabbers in de bumpers weg.
@camber24: dit is het m pakket volgens mij. Die heeft sowieso geen ijskrabbers
@fcbarcelona: touché
Niet slecht, ik ga ervanuit dat dit de M bumpers zijn, dus de gewone zal wel wat ingetogener zijn. Mooie kar!
Het is duidelijk, dat de Europese consument qua design van steeds minder belang is voor de autofabrikanten, inclusief de premijum merken als BMW, Mercedes-Benz en Audi. Oto’s worden meer en meer gestileerd met de Chinese en Amerikaanse koper in het achterhoofd. Beetje jammer 🤨
Toch raar, BMW kan enorm differentiëren in haar modellen, ze hebben een geweldig logistiek apparaat. Ze weten hier zelfs een ///M versie voor de Chinese markt te maken met chromen raamlijsten (terwijl de conventie zegt matzwarte raamlijsten = goedkoop, glimmend zwarte raamlijsten = sportief (shadow line), chromen raamlijsten = luxe) maar ze weten niet een setje voorbumpers en neusgaten te leveren die in Europa wel in de smaak vallen. Als ze zouden willen zouden ze kunnen.
@mashell: ja maar BMW verkoopt meer BMW’S dan ook dus de pijn die wij zien, voelen zij niet in de verkopen.. dus hun strategie klopt
Die voorkant met strakkere lichtunits en verticale spijlen met hoek vind ik wel gaaf, maakt het wat volwassener en 5-ish.
Die fopdiffuser hadden ze daarentegen achterwege kunnen laten.
Het neemt naar mijn mening vooral het gezicht van de 3-serie weg. En als je goed kijkt onder de neusgaten, lijkt het alsof ze de auto op een Hyundai platform hebben gebouwd. Achterkant is inderdaad niks. Heeft een hoop weg van de M2 en heeft niks te zoeken op een 318d.
Doet me wel denken aan de f30. Best oke
nog net niet die lelijke longen maar doe mij maar de 5serie
Vind ‘m prima, best wel conservatief. Sinds ik de i4 in het echt heb gezien in de juiste uitvoering ben ik daar nog meer fan van (ja inclusief de grote nieren).
Lekker jaren 90 instapmodel zo, met die niet meegespoten bumper. Armoedig!
1 en 2 serie hebben ook een soort varkensneus dus die is niet voorbehouden aan de topmodellen. Ik vind zo’n diffuser zo onnodig. Het is niet functioneel en ook niet perse mooi. En die voorbumper lijkt net of die nu een sjoelschijf in de mond geschoten heeft gekregen. Beter de pré Lci. Wel verwacht ik dat bij de LCI ook het volledige digitale met dubbele schermen dashboard komt dat bij OS 8 hoort
Dat gapende gat onder de grille… dat heeft Peugeot ook een tijdje gedaan. Vond ik toen ook al niks.
Wel fijn dat gelekte foto’s tegenwoordig ook netjes geposeers in een fotostudio worden gemaakt.
De 3 stond bij mij op de lijst voordat we vol EV gingen, maar vond het voor de facelift al een mèh model. Hij is er niet beter op geworden. Die achterbumper lijkt niet eens af met dit ontwerp.
Toch overduidelijk hoe BMW zijn prioriteiten in China heeft liggen.
Design, premières, alles is vandaag gericht op die markt.
Gelukkig zit er in de 3 nog altijd een bepaalde klassieke ingetogenheid.
Lekker in China laten, schadehersteller moet rondom de boel nog in orde maken.
Nu geen varkens neus maar een soort vissen lip, wat een gedrocht weer. De laatste 3 serie was al een mislukte druip kaars. De achterkant ook vreselijk met die Halfords spoiler. BMW nog steeds volledig de weg kwijt.
@mokummaser: ze zijn de weg niet kwijt en verkopen heel goed.. tis gewoon niet jouw smaak.. De mijne trouwens ook niet bij de meeste van hun modellen ;-) Persoonlijk vind ik alleen de 5-serie en X3 en X5 geslaagd.. dat is niet veel meer :-(
Die uitlaten zijn toch niet nep, het pijpje komt daar gewoon in uit. Nep vind als ze de vorm van een uitlaat achterop een bumper plakken.