GELEKT: dit is de BMW M2!

Auteur: , 99 Reacties

Hee Audi RS3-rijder, check je binnenspiegel even. Er komt een M2 aanstormen.

BMW M2

Hoedtik voor de Britmedia die hun embargo’s niet onder de pet kunnen houden. De eerste beelden van de BMW M2 Coupé zijn zojuist naar buiten gekomen via Kinja, samen met een berg specificaties. En ja, zoals verwacht heeft dit M-product alles in zich om de fijnste BMW van het jaar te worden. And then some.

370 pk

Onder de bolle kap van de BMW M2 Coupé huist het zescilinder turboblok uit de M235i, die 370 pk en 465 Newtonmeter koppel levert richting de achterwielen. Daarmee knal je in 4,5 seconden naar de honderd, mits je zelf roert in de handbak met zes versnellingen. Met de M DCT-bak, voorzien van een dubbele koppeling en akelig korte schakeltijden, doe je het in 4,3 tellen.

GELEKT: dit is de BMW M2!

Hardware van de M3/M4

Eigenlijk is dit de M3/M4 in een compacter jasje. Zowel de vooras, achteras, versnellingsbak, remmen en zuigers zijn van zijn grotere broers geleend, verpakt in een auto die niet meer dan 1.495 kg weegt. Een beschaafde doch niet overdonderende 35 kg minder dan de M235i.

UPDATE: het is officieel, alle info+foto’s HIER!



99 reacties

lekker hoor, niet te dik maar wel dik genoeg. doe die m4 maar weg, ik wil deze.
@meneer: WHAHAHAHAHAHAHA doe normaal man. Dit is net Wesley Scheider met de spierballen van Arnold Schwarzenegger…….
@roppp: doet u zelf eens normaal meneer wilders!

los daarvan: sorry voor mijn voorkeur.
Wie gaat hem dit keer zeggen?
@991gt3rs: dikke bmw, dikke bmw jongus!
@skylinefan: waaaahhhhhh
@skylinefan: hier kan ik over een maand nog om lachen denk ik
@joostvis: Dan hebt gij wel een goed gevoel voor humor
@991gt3rs: allee dat dacht ik ook ja
@skylinefan: Sie hebt mie dr veur hen trokk’n, noe heb ik mien arm brokk’n.
@paulloper: Ich sah heurens jung, dat is joah inge vettige deh 2er, lek mich am aasj
@skylinefan: Ik moest ff denken waar je het over had maar ik heb hem door. Hahaha. +1
@skylinefan: dik is ie zeker! Als in: net zo moddervet als Hilda.
@991gt3rs: hem!
Die achterkant vind ik wel echt lekker, maar die voorkant ziet niet uit. Die ‘flappen’ aan de voorkant nemen teveel ruimte in beslag.

Specs zijn prima, maar het gewicht is wel erg hoog. Is dit niet even zwaar als een M4? Hoe dan ook: ik zou deze wel verkiezen boven de M4. Het is wel een lekker bommetje zo.
@berlinetta: Ja die weegt 1540KG, wat een zwaar hok die M2.
@991gt3rs: Volgens mij zit een M4 net onder de 1500 dacht ik? Zal wel leeggewicht zijn.
@berlinetta: Leeggewicht van de M4 is 1512KG.
@991gt3rs: @berlinetta: kan BMW voor een belachelijke meerprijs weer een CSL GTS Clubsport ofzo leveren die dan wel lekker licht is…
@berlinetta: die flappen aan de voorkant zien er anders een stuk beter uit dan bij de M4. Het gaat om BMW, die maken altijd progressie in kleine stapjes.
Waarom nou weer die achterbumper van de X6M.. Zo zonde.
@thomcarspotter: Die is denk ik wel een maatje groter.
@thomcarspotter:
Was ook het eerste waar ik aan dacht… Aan de X5/6M.
Toch niet meteen de wagen waar je wilt aan denken bij een wagen zoals deze…
@thomcarspotter: dit lijkt me om een render te gaan. eerdere bronnen binnen bmw zeiden dat de reflectoren op die plaats luchtgaten zouden zijn.

tevens heeft deze ‘m2’ geen echte m zijspiegels.
Een mooie zes in lijn in plaats van een downsize viercilinder blokje.

Keep up the goodwork BMW.
@martinus: inderdaad alleen jammer dat alleen de topversies nog maar die zes in lijn hebben.
@martinus: maar het geluid van een 5-cilinder…….
Met 1495 nog steeds best zwaar zeg
Dus net zo zwaar als de BMW 1M en 30pk extra. Wat een prestatie!!!
@991gt3rs: en toch heb ik veel liever de 1M
@gt500eleanor: Ja dat is en blijft een dik bommetje
Dikke BMW jonges;)
@petrolheadnordschleife: word nou een beetje oud
Wel een vet ding en fraaie looks.

Maar wel een beetje lafjes vergeleken met de Giulia, de marketing voorsprong van Duitsland begint een beetje uit de pas te lopen de laatste tijd. 1495 is niet heel licht, de Giulia is een stuk groter. En sneller naar de 100. En ook nog eens 50km/h hogere topsnelheid, tenzij je flappen neerlegt bij BMW om die er weer af te hale.n
@eelco74: Maar je gaat toch niet de Giulia met de M2 vergelijken? Dat zijn appels met peren… Twee totaal verschillende auto’s.
@viezefreddyw: Maar dat is een dingetje hier. De BMW 1M is een van de best sturende auto’s van de laatste jaren (Zeg even onder de b.v. 150.000), als deze M2 daar maar een beetje bij in de buurt komt (en hij lijkt alles mee te hebben) wordt het een waar feest. Daar kan geen opgevoerde Italiaanse middenklasser tegen op.
@Donstil: wat is de tijd ook al weer die Alfa claimt voor de Giulia QV op de Nurburgring? nauwelijks langzamer dan de M4 GTS als ik me niet vergis…
@w0o0dy: hij klinkt het beste, hij is het snelst, hij is het mooist en hij gaat enorm verkopen..

dergelijke hoor ik al jaren van mr Marchionne.. Ik zie de 1e reviews van autojourno’s tegemoet.. En ik hoop dan ook dat Alfa weer de Italiaanse BMW gaat worden..
@w0o0dy: Nurburgring tijden zijn natuurlijk fantastisch op papier maar het gros van deze auto’s komt daar waarschijnlijk nooit.

Ik heb uiteraard geen centimeter gereden in beide auto’s maar doe mij de BMW maar, speciale Alfa’s is iets van vroeger. Die tijd gaat niet meer komen.
@Donstil: De 1M is zeker een van de betere. Ik zou zo 1, 2, 3 even niet weten wat er in de buurt komt van een 1M qua rijplezier voor hetzelfde geld. 340PK, coupe, handbak en achterwielaandrijving. Kan in mijn ogen een gemiddelde Porsche niet tegenop voor hetzelfde geld.

Ik heb eens met een 1M mogen rijden. Wat een schitterend ding zeg, en wat een lol! Hij staat momenteel te koop bij De Beier Heerenveen. 70k…
@viezefreddyw: vond het van buiten een prachtbak. Echter het interieur is magertjes imo en het geluid is wel mooi maar ook niet wauw. Als je erin zit vind ik het geluid karig…

Maar altijd nog beter dan die stofzuiger van de m3/4
Wat is er gebeurd met de bumper aan de voorkant? Wat lelijk!
Het rijtje M1-6 is compleet! Vermoed dat ik ivm ’t prijsverschil toch de M235i zou kopen, maar ben benieuwd naar een vergelijkende test tussen die 2.
@volvoturbo: ps: M1 moet dan dus wel 1M zijn ;)
Wat zou dit ongeveer gaan kosten? Rond de 80k?
@emilio89: Klopt. Hebben we het afgelopen week al over gehad.
Ja, deze wil ik! Opzij met je M4, C63 AMG, RS4. Deze wil ik!
Specs zijn meer dan prima, gewicht misschien ietsje te hoog maar wat boeit het ook.
370 pk, achterwielaandrijving en een handbak, wat wil je nog meer behalve een andere voorbumper? Vind deze niet zo mooi eerlijk gezegd, maar dat zou ik voor lief nemen..

Helaas zal ie wel erg prijzig zijn in dit land.
@viezefreddyw: Minstens 100 kilo eraf, liever nog 200kg, dan wordt het pas echt een leuk gooi & smijtbakje. PKs zijn niet alles, gewicht is echt een dooddoener voor sportauto’s. Maar goed, dit is stiekem ook een MiniGT natuurlijk …
1500kg is maar 70kg lichter dan een M4. Ik vind dat echt heel weinig. Jammer dat ze er niet meer gewicht uit hebben kunnen krijgen. Ziet er goed uit en het zal vast goed sturen. Maar ik vind het maar een hoop gewicht voor een kleine auto.
@E34M5Touring: het is niet zo moeilijk natuurlijk… Adaptive damping eruit, lichtgewicht draagarmen, titanium uitlaat en turbo buizen van lichtgewicht materiaal, kleinere wielen en remmen en hoppa 1400kg.
@E34M5Touring: Vergeleken met de nieuwe M4 kan deze M2 ook niet veel lichter zijn. Zelfde onderstel, motor etc. alleen kleinere carrosserie en daarbij heeft de M4 nog een paar extra`s zoals cfrp dak, cardanas en alu plaatwerk. Denk/gok dat BMW de M2 een stuk goedkoper wil houden en daardoor deze duurdere en lichtgewicht onderdelen niet gebruikt. Maar zonder de officiële specs is dat een beetje koffiedik kijken.

Sowieso met je eens dat je voor een dergelijk scheurijzer een lager gewicht verwacht, maar in deze tijden kan dat op enkele uitzonderingen eigenlijk niet meer met alle elektronica en veiligheidssystemen.
@KUYL: De 2 serie an sich is gewoon te zwaar. Als je een X-drive neemt zit je bijna aan 1600kg. Dat is gewoon zot veel voor z’n formaat. Zelfde gewicht als een 520i F11. Ik vind wel een dik bommetje hoor, daar niet van. Maar voor een baby M3/4 had ik hem nog wel 100kg lichter verwacht.
@E34M5Touring: tis maar wat je klein noemt. Zet die naast een E46 M3 (1550 echte din kg) dan ziet de 1M, en vast deze M2 ook, er groter uit. Dit is gewoon een korte M3/4.
MX-5, dat is klein…
@Onehp: Dat is inderdaad iets waar veel mensen zich in vergissen. Alle klassen zijn in een paar generaties echt enorm gegroeid. Het is allang geen klein autotje meer.
Hij is gaaf, heel gaaf, maar toch liever de 1M. Hij is wel zwaar hoor. Zeker TOV de RS3 met 4WD.
Als je een witte bestelt moet je oppasen voor een kapitein ahab
Het is haast niet te bevatten hoeveel keer mooier en leuker de 1Mis. Ga binnenkort kijken voor een zwarte in Oldenzaal, als de prijs die ik kan bedingen goed is, kan dit hem worden.

Maar los daarvan is imo deze M2 momenteel wel de M die je wil en moet hebben. Lekker compact.
@cpp1: poehee, staat te koop voor 55k!
@krizus: ja dat klopt, ga ook nog bij een oranje kijken in Duitsland. Scheelt na bpm een paar duizend euro en heeft 20k minder gelopen. Wil sowieso geen exemplaar met meer dan 2 eigenaren.
@cpp1: oranje is wel lekker hoor. Ik zal in ieder geval mijn nek breken als je langs scheurt n
het houd niet op, niet vanzelf
wat een drama, nog meer M meuk terwijl de charme er al een jaar of 20 af is, maar goed voor iedere doelgroep een M dus waarom niet voor tokkies
@thierryvth: rustig maar opa .
In het gulden tijdperk was alles beter toch
De achterkant is proportioneel niet ok. Het gehele plaatje lijkt mi teveel op een gekrompen m4.
Dit is dus eigenlijk gewoon een M3/M4 killer als je het blokje tuned.
@s2khonda: Aan z’n specs te zien ‘killed’ ‘ie sowieso de vorige M3 al.. Geht schnell!
@s2khonda: Gold ook al voor de E90 335i tov de E90 M3, maar verschil is dat de M’s nu ook turbo’s hebben en dus beter tunebaar.
Wat een heerlijke monsterbak is dit zeg! Hier kan geen concurrentie tegenop! Vergeet de AMG met de nep kunstmatig geluid en geniet van de heerlijke oldskool 6inlijn! Nogmaals M divisie is gewoon baas boven baas! Respect voor grootmacht BMW!
Lijkt me een leuke wagen! Ziet er ook goed uit!
@henkhupelschoten: Nooit gedacht dat jij dat over een BMW zou zeggen ;)
Want niemand had verwacht hoe ie er uit ging zien
Zou die gaan kosten beetje aangekleed?
Mja ik weet niet. Ben niet overtuigd van deze foto’s. Denk dat ik meer foto’s moet zien vanuit verschillende hoeken. Zo van de zijkant met de welvingen boven de wielkasten lijkt het op een…kom ff niet op het woord….

Het lijkt op een hele dikke BMW jonges…

*wordt getackeld door AB reageerders. Krijgt klappen en krijgt te horen “en nu is het afgelopen met dat gezeik!”
Vind het knap dat jullie het verschil kunnen zien.
@ricardo: weet je zeker dat het hier gaat om een opgewaardeerd blok uit de m235i? ik las onlangs dat het hetzelfde blok zou zijn als dat van de x4 m40i en dat zijn bij mijn weten niet dezelfde twee blokken?
Even kijken wat unibet vanavond doet. Mocht het goed uit pakken even slim beleggen, kan ik m over drie jaar misschien wel bestellen dat leuk bakkie.
lijkt me om een render te gaan: geen m zijspiegels op een m model is hoogst ongewoon.
35kg lichter? Ik hoop echt dat dit niet waar is. De 2 rijdt zo subliem, een stuk beter ivm met bijv de RS3. Had alleen beter verwacht. Even afwachten morgen. Als de 370pk maar gerealiseerd wordt met mechanische aanpassingen i.p.v. software.
@Rhyo: das de intressante vraag. Software matig gekietelde N55, softwarematig gedowntunede S55 motor of echt iets tussin? Biturbo ipv twin scroll? Watergekoelde IC of niet?
@Onehp: ja daarom. Dat is voor mij ook de bepalende factor. Ik ben benieuwd of je hem daarna met kleine aanpassingen eenvoudig op ~450pk kunt brengen.
@Rhyo: Is dus niet geheel onverwacht een N55, misschien met lichte hardware aanpassingen. Kan nog steeds getuned worden maar de vraag is als ie daar echt veel beter van wordt.
Deze M2 is zo ongelofelijk geil
Hele gave auto, al verbaasd het gewicht me nog wel, net geen 1500kg en 370 pk. Een golf R weegt 100-150kg minder en heeft 300 pk, halve seconde verschil ga je ws amper merken op 0-100.
Ben ik een ontzettende zeur als ik 1.500 voor zo’n compacte auto best veel vind?

Verder wel heel gaaf dat BMW gewoon nog steeds fatsoenlijk handbakken blijft leveren op dit soort auto’s!
Mijn 7 persoons Renault praktisch net zoveel.
OK , hij heeft niet hetzelfde vermogen.
Ik vind dit veel te zwaar voor een sportieve auto.
Kont loze bmw…. bah doe mij maar alles boven de 2
Front: hm, tja…
Gewicht: 1495kg? WTF?! Voor een compact coupeetje?! Dat is gelijk aan mijn oldschool E39 (op kenteken ook 1495)!! En die is toch echt wat breder en langer! En dan hebben we het over een non-performance exemplaar.

Tip van Emile: ga voor de E39 M5, weliswaar 200 kg meer, maar ook meer vermogen (koppel ben ik even niet zeker van), minder elektronische meuk dat kapot kan, en last but not least: GOEDKOPER!
@e1000bmw523i: correctie: een power sedan is natuurlijk niet vergelijkbaar met een sportief coupeetje.

Ga voor een E46 M3 of een 1M coupe en ga shoppen bij de tuners…
@e1000bmw523i: wat denk je dat de 1M Coupe weegt dan? Die is gewogen met chauffeur 1600kg+. Hoe het gewicht van de M2 gedefinieerd is nog wat onduidelijk, maar misschien is ie lichter. Een klein beetje. Heel klein beetje.
Heb persoonlijk liever minder PKs en stuk lichter…
@Onehp: E46 M3 of E36 M3 dus… ;-)
@e1000bmw523i: niet echt, die zijn ook resp. 1600+ en 1550+ werkelijke gewogen kilos met chauffeur (75kg), meer met opties…
Ach, een M2. Bij voorbaat boeit ie me eigenlijk niet. Ik denk zelfs met aangrenzende zekerheid te kunnen stellen dat ik meer lol heb in een Subaru BRZ of MX5.

Wat ik wél zou willen: deze 2-serie:
http://www.autofans.be/fotos/rijtesten/29296-bmw-220i-2014-rijtest
Vind ik echt een snoepje. Helemaal mooi zo, niks meer aan doen. En die dan ‘ver-SubaruBRZ-i-ceren’. Dus dumpen van alle overbodig troep, 220i motor is prima (ruim 180pk, moet genoeg zijn), stevig onderstelletje eronder en op een dieet.

Dan heb je de perfecte 2-serie voor mij. Niet de komende M2, dat weet ik haast wel zeker.
@Rob: eens, rij je enigszinds binnen de rekbaarheid van de wet en binnen de grenzen van redelijkheid, dan heb je vast even veel lol in de genoemde wagens.
@Onehp:
Ik twijfel er geen seconde aan: ik ben een waardeloze coureur. Geef mij daarom ook geen gereedschap waar alleen een ervaren coureur het maximale uit kan halen.

Doe mij maar iets wat niet te snel te veel snelheid opbouwt. Doe mij maar iets waaraan je merkt dat je het maximale begint te benaderen. Doe mij maar iets waarin 100km/u ook daadwerkelijk als 100km/u voelt. Doe mij maar iets wat enigszins vergevingsgezind is.

Mocht ik mijzelf dan toch een keertje overschatten, dan zijn de gevolgen nog te overzien. Mijn ego vangt de klappen wel en niks anders.
@Rob: Hadden maar meer dat inzicht.
Zelfs geen M-spiegels? Klopt dit wel?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).