• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gelekt: Seat IBL Concept, eindelijk een eigen sedan?

Auteur: Alwood, gepost 11 september 2011 om 10:50 – 39 Reacties

Seat IBL Concept sedan


Seat fanboys (ze bestaan) roepen al dat er een nieuwe Toledo aan komt. In ieder geval neemt Seat deze hippe sedan-concept mee naar Frankfurt, 4,67 meter lang. Spannend?

Seat heeft het goed weten te verhullen maar eigenlijk gaat er een Volkswagen Jetta schuil in dit model. De Seat is 3 centimeter langer en waarschijnlijk ook iets breder (net 1m80?). Dat zijn nagenoeg dezelfde buitenmaten als de Seat A4 Exeo. De enige sedan van het merk in lange tijd en vooralsnog weinig succesvol.

Met dit nieuwe model lijkt het er in ieder geval wel op dat Volkswagen nog even door wil met Seat. Een beetje variatie zal daarbij vast goed zijn voor het merk. Tot de Exeo leek Seat alleen nog maar grote en kleine MPV’s te maken en met een oud model Audi maak je ook niet de meest spectaculaire comeback.

Komende week is er meer te zien vanaf de IAA in Frankfurt. Toekomstplannen, productiedata en andere wilde verhalen. Nu hebben we dankzij een slordige krant vast één plaatje. (bron: seatfansclub.com)

Ook interessant!

  • Kleine Seat
    Eindelijk weer een kleine Seat op komst
  • Seat Ibiza Reference
    Seat Ibiza Reference nu eindelijk onder de 20 mille
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • gefacelifte Seat Arona
    Gefacelifte Seat Arona doet een Yeti na

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, iaa-2011, Seat

Vorig bericht: « Begin de dag met een mat-roze Ferrari 599 GTB
Volgend bericht: Adam Carolla, car guy, zijn aparte autoverzameling »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    11 september 2011 om 10:55

    geen rare auto op dat plaatje, ik hoop wel dat ze gewoon door gaan met Seat, ondanks dat het niks vernieuwend is..

    Login om te reageren
  2. Johan-SV zegt

    11 september 2011 om 10:56

    raamlijsten lijken nog steeds op die van de A4….

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    11 september 2011 om 11:01

    Een 159 van Seat ?

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      11 september 2011 om 12:00

      @norge: Ik moest gelijk aan de 156 denken…

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        11 september 2011 om 14:07

        @dondeboer: de 166! Kijk naar die zijkant…

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 september 2011 om 18:51

          @Carreza: Ik vind het toch nog een groot verschil hoor…

          Login om te reageren
  4. degraafm zegt

    11 september 2011 om 11:06

    Lijkt anders verdacht veel op de A3 sedan concept van een tijdje terug…

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      11 september 2011 om 11:21

      @degraafm: dat is nou een nuttige vergelijking! op wat details met ruitjes en lampjes na lijken die inderdaad wel heel erg op elkaar. (omvang/stance/buitenste lijnen)

      Audi A3 Sedan Concept

      Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      11 september 2011 om 11:26

      @degraafm: Pfff… ja, helemaal!!

      Login om te reageren
  5. apos zegt

    11 september 2011 om 11:07

    Ik zeg doen!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  6. Megakix zegt

    11 september 2011 om 11:22

    De Exeo was feitelijk nog steeds te duur…zeker omdat iedere autorijder er een voormalig-A4 in zag. Beetje stom, als je bedenkt dat de R&D-kosten allang terugverdiend was op het platform en de carrosserie…ze hadden een fenomenaal goede keus gemaakt als ze de prijs lieten starten onder de 20K. Foutje VAG.

    Nu geloof ik niet dat Seat zich verder te buiten moet gaan aan een grotere sedan, nieuw ontwikkeld. Het wordt èn weer te duur, en de doelgroep waarin ze opereert is die van de ‘net-af-studenten-met-de-eerste-auto-van-de-zaak’, of de ‘ik-ben-de-pappa-en-mamma-fase-nog-niet-ontgroeid-dus-woon-nog-thuis-typjes’. Geen slecht verhaal dus, wel als je die types in een gezinswagen wilt krijgen. NOT.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 september 2011 om 20:00

      @Megakix: onder de 20k Nederlandse prijzen is te weinig voor een C/D segment auto. Die zou dan met de Golf concurreren terwijl hij tegenover de Passat moet staan. 10 jaar geleden had Seat nog de prachtige Toledo dus zo’n auto past best bij Seat.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        13 september 2011 om 19:00

        @mashell: Zelfs in Belgique is ie te duur. Toledo (de huidige, MPV-achtig ding dus) begint bij 17.7k. De Exeo bij 23.6k. Das zesduizend meer voor minder auto. De basisversie van de Exeo heeft natuurlijk wel een straffere motor, dus als je een gelijkwaardige in de Toledo legt, is het verschil minder groot, maar dan nog…

        Login om te reageren
  7. mercedesfan zegt

    11 september 2011 om 11:25

    Lijkt hard op een Alfa 159. Zou SEAT daarmee wel succes hebben? Ik betwijfel dat.

    Login om te reageren
  8. willemseles zegt

    11 september 2011 om 11:44

    Kopie van een aloude Alfa 156.
    De ontwerper (Walter da Silva, uit m’n hoofd)hiervan is immers al lange tijd terug van Alfa naar Seat verkast.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      11 september 2011 om 12:35

      @willemseles: Walter zit niet meer bij Seat. Hij zit bij Audi en is hoofd design van het VAG concern.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 september 2011 om 20:03

        @robbie: dus Walter zit ook bij Seat, hij is ook daar de über design baas. En dit lijkt inderdaad wel heel erg op wat Walter eerder gedaan heeft dus hij zal het wel goedgekeurd hebben.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          11 september 2011 om 21:26

          @mashell: hij heeft het misschien goedgekeurd, maar zal ongetwijfeld geen lijn getekend hebben van deze omgebouwde A3 Sedan. Tegenwoordig ontwerpt Walter alleen Volkswagens en houdt hij bij de rest een oogje in het zeil, maar dat hoeft niet te betekenen dat iedereen moet tekenen zoals hij dat zou doen.
          http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_de'Silva

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            13 september 2011 om 19:02

            @robbie: Het moet niet, maar als je een schouderklopje van je baas wil, moet je hem nadoen…

            Login om te reageren
  9. autobart zegt

    11 september 2011 om 11:45

    Seat moet in het segment van de Superb en Passat een luxe sedan maken, daar maken ze kans… Zeker als ze de bijtelling en de prijs laag weten te houden.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      11 september 2011 om 12:26

      @autobart: ehm, is dat niet precies wat ze geprobeerd hebben met de Exeo? :?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        13 september 2011 om 19:03

        @Alwood: De Exeo is toch maar vrij klein in vergelijking met de Passat en zeker de Superb…

        Login om te reageren
  10. meneersander zegt

    11 september 2011 om 12:08

    HIj zal wel eens tijd wroden dat er een nieuwe Toledo komt. Het model uit de jaren 90 reed goed, veel ruimte, lekker soepele 1.8 en niet al te duur!

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    11 september 2011 om 12:34

    Yippie, de zoveelste “spannende” concept van Seat die niet in productie gaat.

    Wanneer trekken we de stekker uit dat merk?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      11 september 2011 om 16:57

      @robbie: Ik wilde net zeggen, lijkt Saab wel net al die concepts… Met 1 verschil, die waren een stuk beter geslaagd!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 september 2011 om 20:06

        @Svenska_Aeroplan_AB: daar heb je een punt. Saab was de onbetwiste kampioen van de mooie concepts.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 september 2011 om 19:04

          @mashell: “was”?

          Het koetswerk niet verkopen vóór de CEO geschoten is…

          Login om te reageren
  12. ukbob zegt

    11 september 2011 om 12:39

    Inderdaad, dit wordt Seat’s versie van de Audi A3 waarschijnlijk.

    Wat ik de laatste tijd zo irritant vind is dat merken een ‘concept’ op een beurs neerzetten die volledig is gemaakt op basis van het productie model dat al volledig klaar is en getest wordt!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 september 2011 om 19:05

      @ukbob: Dat is al jaren zo. Alleen MB doet dat in mindere mate, en gelukkig maar, want hun concepts zijn meestal lelijk…

      Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    11 september 2011 om 12:41

    Back in the ’80’s!

    Login om te reageren
  14. vincenzo zegt

    11 september 2011 om 12:44

    Tsja je ziet er weer veel Alfa in. Is ook niet raar, seat is altijd al de wannebee Alfa en FIAT geweest. En Walter daar helpt ook niet mee dan.

    Login om te reageren
  15. kevinc3 zegt

    11 september 2011 om 13:09

    tis net een 166 door die vouw in de zijkant .. verder wel mooi, maar niet erg seat

    Login om te reageren
  16. kevinc3 zegt

    11 september 2011 om 13:09

    tis net een 166 door die vouw in de zijkant .. verder wel mooi, maar niet erg seat

    Login om te reageren
  17. Modus zegt

    11 september 2011 om 13:17

    Die vouw laat hem meer op de A3 concept sedan lijken anders…

    Login om te reageren
  18. KaCh1ng zegt

    11 september 2011 om 13:50

    een vw jetta die mee gaat spele in de klasse van een passat/a4 etc? johnny, la gente esta muy loca , wtf!

    Login om te reageren
  19. mcdonald zegt

    11 september 2011 om 14:34

    Meer een kruising tussen de Jetta en de A3 concept. Op zich niks mee. Van zo’n concept-tekening valt weinig te zeggen.

    Login om te reageren
  20. jome zegt

    11 september 2011 om 18:29

    In grote lijnen een Alfa 166 met een smoel van een Accord.

    Login om te reageren
  21. Flatfour zegt

    11 september 2011 om 18:38

    Had een concept van een vroegere Alfa kunnen zijn. Met andere worden ziet er nogal gedateerd uit.

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    13 september 2011 om 18:49

    Maar wat gaat er dan gebeuren met de Exeo? Die is er toch nog niet zo lang, en ik vind het eigenlijk wel een prachtige auto. Niets mis mee. Beetje jammer dat iedereen hem als een mislukking aanziet…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North