Met dank aan Chinese modelautobouwers, lijkt de Volvo S90 vroegtijdig zijn wulpse lijnen vrij te geven. Verrassing: het is geen sedan, maar een vierdeurs coupé!
We moeten natuurlijk enige slag om de arm houden voor wat betreft de lijnen van deze Volvo S90. Het is echter niet de eerste keer zijn dat een nieuw model vroegtijdig uitlekt doordat niet een écht, maar een schaalmodel vroegtijdig op het net belandt. Dat de Volvo S90 komt, daar maken de Zweden zelf ook allerminst een geheim van, maar het lijnenspel mag gerust een verrassing heten.
Aan het model is niet heel duidelijk te zien of het nu gaat om een vijfdeurs, of dat we toch met een sedan te maken hebben. Maar vijfde deur of niet, net als de Audi A7 Sportback, mag ook deze S90 het predikaat vierdeurs coupé zeker dragen. De lijnen aan de voorzijde zijn geen verrassing, zo gaven onder andere de schitterende Volvo Concept Coupe en Concept Estate al een goede hint in de juiste richting. Aan de achterkant zien we vaag wat overeenkomsten met de Volvo Concept Universe uit 2011, al werd destijds al snel aangekondigd dat die voor China ontworpen auto niet in productie zou gaan.
Over China gesproken: Volvo is eigendom van Geely en deze S90 gaat dan ook belangrijk zijn voor Volvo op de tweede thuismarkt. In China zijn ze dol op grote auto’s. Ook al kan maar een zeer klein deel van de Chinese bevolking zichzelf zulke dikke wielen veroorloven, een klein deel van een enorme populatie is nog altijd een aanzienlijke afzetmarkt. Overigens komt de S90 en de daarvan afgeleide V90 stationwagen ook gewoon deze kant op.
Met dank aan dick1980 voor de tip!
Geen fan van de achterlichten. Voor de rest is ie mooi
@alexlaba: Helemaal met je eens. Ik verwacht echter niet dat het echte model er precies zo uit gaat zien. In het schaalmodel lijkt de hele achterlichtunit één groot geheel te zijn, wat voor een hele rare kofferbakopening zou zorgen. Het lijkt mij logisch dat het horizontale, platte gedeelte als het ware met de klep mee omhoog klapt, net zoals nu bij de S60 het geval is. Aangezien dit detail niet in het schaalmodel te zien is, hoop ik dat er zo meer details zijn die ze hebben weggelaten (denk aan verschillende kleuren glas in de achterlichten, zodat die grote rode vlek een beetje doorbroken wordt).
Wauw..
Inderdaad een waardige concurrent voor de A7, CLS en 6 GC!
@exotic: Volvo is met de grote modellen nog nooit concurrentie geweest voor de top Duitsers en zal het voorlopig ook niet worden.
@kroon: De richting die Volvo de afgelopen periode aan het maken is duid daar wel anders naar.
De XC90 is voor mij (en vele anderen) > X5, ML, Q7.
@kroon: Volvo was zeker altijd een concurrent voor de Duitsers. (760bv)
Volvo besloot echter op een gegeven moment beetje tussen de segmenten te gaan zitten waardoor ze het vaak ‘net niet waren’ of ‘iets te’.
Ondanks alle niches houdt de auto consument van hokjes denken.
@kroon:
In de jaren 80 reed iedere kakker met kids anders in een 740 station, parkeerplaatsen van zeil of hockeyclubs stonden helemaal vol met die dingen.
@kroon: niet voor de s-klasse, A8 of 7 serie maar kijk voor de grap wat er bij menig villa op de oprit staat… S80 scoorde goed bij mensen met (te) veel geld die niet zo’n opzichtig slagschip wilden. Daarnaast veel advocaten, accountants, architecten, Artsen en tandartsen etc… Alleen bij ondernemers waren ze minder populair.
@kroon: moet zeggen dat ik de nieuwe xc90 een stuk mooier vind dan de nieuwe Q7
Prachtig!!!
Gaaf ding
Een heel klein deel van 1,3 miljard mensen is nog steeds best veel, dus er ligt best een markt.
OT: als ie zo komt is het wat mij betreft één van de mooiste in zijn segment. Mooier dan de CLS en A7.
Komt hier ook weer zo’n achterlijk viercilindertje in te liggen..?
@careltje: vast wel. Met >300pk.
@dick1980: Uit een heel zenuwachtig en hoogtoerig blokje. Nee, doe mij maar een rustig lopende 6 of 8 cilinder in zo’n grote auto
@careltje: valt wel mee hoor. Ik ga absoluut niet beweren dat de T6 net zo mooi loopt als een zes-in-lijn, maar onderin heeft ie behoorlijk veel koppel (dankzij de roots kompressor) en met de turbo heb je bovenin zat power. Het is een prima motor die uitstekende prestaties levert.
Ik weet dat Volvo het meest veilige merk probeert te zijn maar als je op je rem trapt in dit ding dan weet heel Nederland het gelijk.
@nameless: Probeert? Hahaha laat me niet lachen!
Concurrent van alleen de instap modellen van de cls/A7. Komen alleen maar 4 pitters in..
Erg fraai! Goed dat Volvo weer terug gaat naar hun roots met een duidelijk herkenbaar, onderkoeld en tijdloos scandinavisch design.
De huidige V40 bv is teveel een anoniem modegrill ontwerp waar net zo goed Kia of Ford op had kunnen staan.
Mooie auto zo op het eerste gezicht. De achterlichten zijn te groot, dat is niet mooi. Ben benieuwd hoe ie is in het eggie.
Heel mooi, echt een begeerlijke wagen dit. Nu moeten ze zich nog even realiseren dat een dergelijke auto minimaal 6 cylinders nodig heeft en ik ben helemaal fan
Ziet er veelbelovend uit. Ik moet nog een wennen aan de achterkant (ik moest aan de tweede generatie Superb denken), maar in het echt zal het er vast beter uit zien.
Wat ik wel kan waarderen is dat Volvo de nogal anonieme S80 vervangt voor een spraakmakender model. Als ze met de prijzen nét onder het De Duitse Drie kunnen komen, zou het nog wel eens een succes kunnen worden.
Kan aan mij liggen hoor maar ik zie gewoon een schaalmodel van een dikke sedan.
@eklasse: precies; een vierdeurs koetswerk heeft niets met een coupé van doen.
Je mag een sedan met verlaagde daklijn gewoon een ‘sports saloon’ noemen (klinkt ook leuk).
als ie maar niet vd weg wordt gebeukt door een audi (dtm) chauffeur
@arashrsf: ik probeer een link te leggen, naar dat lukt niet echt.
@awesome: ik dacht dat audi tegenwoordig als killer bekend staat
@arashrsf: de laatste keer dat bij mijn weten een Audi in de dtm bij een dodelijk ongeluk betrokken was, was Biela in ’95. Mislukte grap dus als je refereert naar een paar weken geleden…
@mrs250: ik refereer inderdaad naar de dtm naar een paar weken geleden maar dan op een andere manier. maar niet zoals jij dat interpreteert.
@arashrsf: och, je bedoelt dat tikje in de DTM.
Ja, die was smerig but: did you die?
Wellicht een klep als in een Skoda Supurb, erg handig.
Ik neem dan nog de a7
Hebben best wat leuke modelletjes: https://mogomodel.world.taobao.com, heb de volvo nog niet kunnen vinden…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@appelvis: wordt – nee je was niet de enige, of was het nou enigste.. :P
-edit: dank u, is inmiddels gefixt en kopje koffie is gedronken-
@bsxc2: haha, lol
Zie overigens duidelijk 1800 referenties in dit model zonder overdreven retro te worden knap gedaan.
En dan toch liever een duitser
De achterlichten vind ik veel te groot, hopelijk valt het mee bij de echte onthulling van deze auto. Verder een mooie auto alleen zo jammer dat er alleen van die kot vierpitters in komen te liggen. Volvo asjeblieft, leg er eens een lekkere vijfpitter in zo veel meer karakter dan die viercilindertjes.
Ben het er mee eens dat de achterlichten wat meer XC90 mogen zijn, niet zo dik. Maar voor de rest vind ik hem heel geslaagd. Ben echt benieuwd hij ongeveer zo in productie komt. Klaar voor Frankfurt of moeten we nog even wachten?
“Coupe”… Zodra er vier deuren inztiiten is het gewoon een sedan. Zit er wel gelikt uit, alleen de achterkant is nog even spannend.
@trustmeiamanengineer: die marketing nichten van tegenwoordig he. Het slaat helemaal nergens op, maar alle automotive journo’s nemen het klakkeloos over waar ze eigenlijk zouden moeten boycotten.
@awesome @trustmeiamanengineer: Da’s niks van tegenwoordig hoor. Rover kwam in 1963 met de Mk II van de P5 en daarvan kwam toen ook een ‘coupé’. Het enige verschil was dat de wagen een lager dak had.
https://spct2000.files.wordpress.com/2015/06/roverp5bcoupe.jpg
Verder heeft deze auto niet echt het standaard three box design van een klassieke sedan. Je mag het afdoen als marketingtaal, maar iedereen weet wel gelijk waar het over gaat en da’s dan ook wel weer makkelijk.
@trustmeiamanengineer: dit lijkt ook meer op een A6 dan op een A7.
Beetje overdreven napraten inderdaad.
Lijkt mij een hele mooie verschijning.
Achterkant is niet heel mooi. De voorkant is wel erg goed gelukt.
Ze hadden heel de kofferbak ook wel van achterlicht materiaal kunnen maken. Verder netjes hoor, slim om de A7 als voorbeeld te nemen en niet een grote sedan die meestal zo saai zijn.
Prachtige wagen, al had ik liever gezien dat ze de subtiele achterlichtjes van de Concept Coupé hadden overgenomen.
Als ze hier weer alleen maar viercilinder motoren in leggen, word ik er niet vrolijk van.
Nice! Alles om minder audi’s op de weg te zien! Mooie auto die Volvo, zal wel weer prijzig worden…
Ik pleit voor een veroordeling tot standrechtelijke executie voor al wie de term 4 deurs coupe gebruikt.
@shiva: het is wel een beetje een marketing hype aan het worden. Maar bij de eerste CLS kon ik de term wel enigzins begrijpen gezien de zeer lage en aflopende daklijn. Was zeker toen best een knap ontwerp. De A7 is gewoon een Liftback en de 6 GC gewoon een sedan, zoals de CLS dat ook gewoon is.
@shiva: precies, een coupé heeft 4 deuren aan de buitenkant, een paar schuifdeuren aan de binnenkant en minstens 6 zitplaatsen… Als je het de Nederlandse spoorwegen vraagt.
Ben benieuwd hoe hij er straks in het echt uit ziet!
Doen ze goed bij volvo…zakelijk,strak en een spannend design…ik zeg bring it on!
Goeie zet denk ik weer. Als nog als ik zelf de knaken zou hebben kwam er een A7
Mooi ding zeg, goed gedaan van Volvo, ook de achterlichten vind ik knap. Dit wordt een aparte verschijning op de weg.
Waarom zouden de achterlichten afwijken van de daadwerkelijke productieversie. Dit wordt m gewoon hoor
Die achterlichten doen mij aan de Renault Safrane denken, is even wennen. Ben benieuwd of dit een sedan of hatchback wordt
Ik ben ook nog geen fan van die led streep midden in de koplamp. Bij de xc90 kan het me ook nog steeds niet helemaal bekoren.
Erg mooi! Benieuwd naar het eindresultaat
Eindelijk weer eens een Volvo die mijn smaakpapillen weet te raken!
Laat ik hopen, dat dit schaalmodel overeenkomt met de werkelijkheid. Ik vind dat de huidige S80 nodig aan vervanging toe is. Bovendien vind ik hem -als Volvo-liefhebber- niet zo mooi als het vorige model. Al zal de nieuwe achterkant even wennen zijn. Toch heeft hij daarmee een “eigen gezicht” dat hem onderscheidt van de rest in dit segment. Ik vind dat ze bij Volvo goed bezig zijn. Alleen hoop ik dat ze ook in staat zullen zijn om er goede en aantrekkelijke motoren in te leggen. Een zuinige 6-cylinder in lijn zou hem volgens mij nog aantrekkelijker maken. En dan de V90. Daarin hoop ik een moderne versie van zijn voorganger te kunnen herkennen. Al hoeft het voor mij niet zo vierkant te zijn.