![Volvo stationwagen](https://www.autoblog.nl/files/2022/01/volvo-v90-s60-00001-816x612.jpg)
Van een eentonige line-up is geen sprake wat Volvo betreft, ondanks de grote vraag naar crossovers en SUV’s.
Waar 15 jaar geleden papa, mama en de kids nog in een stationwagen zaten is die trend grotendeels opgeschoven naar crossovers. Die hoge instap vinden echt niet alleen bejaarden fijn. Ook veel papa’s en mama’s zijn erover te spreken. Maar ondanks de trendverschuiving is bijvoorbeeld de stationwagen niet ten dode opgeschreven, vinden ze bij Volvo.
Volvo en de stationwagen
![Volvo stationwagen](https://www.autoblog.nl/files/2022/01/volvo-v90-s60-00003-816x612.jpg)
Håkan Samuelsson, CEO bij Volvo, zegt tegenover Autocar dat zowel de stationwagen als de sedan gewoon onderdeel blijft van de toekomstige line-up bij Volvo. Daarmee blijft Volvo rekening houden met een kleinere klantengroep. Want inmiddels zijn 75 procent van de verkopen bij Volvo een crossover of SUV met de XC60 voorop.
Op dit moment kun je bij Volvo shoppen voor een S60, V60, S90 of V90 als je een sedan of stationwagen overweegt. Samuelsson geeft aan in het interview dat deze modellen een opvolger krijgen en dat de huidige carrosserievorm behouden blijft. Maar, zegt hij, ze moeten nog aantrekkelijker worden voor de klanten met onder meer een minder vierkant design. Wat dat precies betekent is niet duidelijk, maar blijkbaar zijn ze bij Volvo niet bang om het mes te zetten in het design van de opvolgers van de S- en V-reeks.
![Volvo stationwagen](https://www.autoblog.nl/files/2022/01/volvo-v90-s60-00002-918x612.jpg)
Tegelijkertijd zal het aanbod met SUV’s en crossovers binnen Volvo verder toenemen. Je hebt de XC40, XC60 en de XC90. Daar is nu ook de C40 bijgekomen. En daar blijft het niet bij. Dan is het toch fijn om te weten dat Volvo de sedan- en station man/vrouw niet vergeten is.
Gelukkig maar, vind zo’n sedan en/of station een veel fraaier uitzien..
@c597ls1: er*
@c597ls1: ik ook! En ze mogen voor mij best “vierkant” blijven ook!!
Heb net een paar een V90CC in het bezit en vind hem elke dag sjieker (en vond hem al sjiek toen ik hem kocht 😆). Heerlijke wagen 👍🏻
@mp014: Helemaal gelijk heb je, geniet er van!
Als Volvo dan op de proppen komt met een elektrische versie van pak hem beet de laatste V50 dan doe ik mee voor m’n volgende daily!
Volvo is een vreemd merk: V50 groot succes dus schrappen we die zonder echte opvolger. V40 groot succes, dus schrappen we die zonder echte opvolger. S90 en V90 wil bijna niemand meer hebben, die houden we er dus in.
WTF. 75 % kiest voor een suv of crossover…. The world has gone mad.
Ben zelf ook naar een stationwagon aan het kijken waar 2 baby stoelen (tegen de rij inrichting) in kunnen. Maar de keuze is redelijk beperkt. Vooral als je eentje wil die een beetje leuk stuurt.
SUV heb ik gehad, maar die wil ik niet meer.
@martingtv: Ford Mondeo, Volvo v70, Hyundai i40 of de Honda Accord. Een outsider: Lancia Delta….
@crosscabouter: V70 met kinderstoelen achterin? Heel veel succes ! Heb t geprobeerd maar als de baby een peuter wordt is het niet te doen , zo weinig ruimte op de achterbank. Heb nu een Sportage ( weet het, ouwe lullen kar maar practisch gezien een topauto en daarbij erg veel waar voor je geld!
@tmenges: dat is nieuw voor mij. Ken een aantal ouders met zo’n V70 en ik vond ze ruim genoeg…. Bij mij in de Accord pastte het ook prima; een maxi cosi (achterstevoren) en een kinderzitje in de rijrichting. Nu op dit moment passen er 2 kinderzitjes prima.
@martingtv: in een Passat, V60 of V90 moet dat wel lukken toch?
Volvo V60 staat op mijn lijst van mogelijkheden. Naast de mazda 6 en BMW 3 serie. De mazda 6 heeft de lichte voorkeur aangezien die nog met handbak te krijgen is. De BMW ook nog, maar die is moeilijk te vinden als een jong gebruikte. Zit maximaal aan 45k te denken.
Passat, superb en arteon shooting brake vind qua rijbeleving niet interessant. Al vind ik arteon shooting brake een mooie auto.
Mercedes C klasse zou nog kunnen.
@martingtv: de BMW 3 serie gaat niet passen vrees ik..
Door het hele corona gebeuren ben ik er nog niet aan toe gekomen om langs een BMW garage te gaan. Maar ik zie bij tests dat G21 meer binnen ruimte heeft dan de vorige versie.
E-klasse
@martingtv: waarom specifiek tegen de rij richting in?
het is pas geboren tweeling en het is het beste dat die in een stoeltje zitten die tegen de rijrichting in is geplaatst. Die stoeltjes nemen heel veel plaats in.
Er is dus nog hoop voor ons straatbeeld.
XC90 snap ik nog, zevenzitter en echt veel praktische ruimte. Luchtvering waardoor je de luchtweerstand en het kantelpunt op de snelweg nog wat kunt verlagen. Maar al die kleine crossovertjes a la XC40 zijn gewoon onzinnig, alleen meer lucht boven je hoofd maar niet meer praktische ruimte en een te korte wielbasis voor de hoogte waardoor het rijdt als een hobbelpaard. En het ziet er zo wannabee uit..
Liever wannabee dan uitvaartondernemer want dat is wat zo’n V90 wel heel erg uitstraalt.
@mashell: bespaart je wel een hoop geld bij een (je?) uitvaart :-)
@mashell: V90 blijf ik een prachtige auto vinden, helaas rijdt het veel te lomp en kon ik hem snel weer inleveren.
Best apart dat ze de sedans en stations minder ‘ vierkant’ moeten maken om ze aantrekkelijker te maken, terwijl 75% een (in mijn ogen) veel vierkanterige x-over/SUV koopt. Juist de sedan/station hebben nu nog mooie lijnen.
@DeWitteCondor: ik vind dat juist het meest nieuwswaardige in dit bericht, want dit zou ook willen zeggen dat Volvo zijn kenmerkende look verliest! Nu is het ergens wel te begrijpen als je ziet dat aerodynamica zo belangrijk wordt voor elektrische wagens. Een blokkendoos kan niet echt en een SUV ook niet. En hopelijk verdwijnt daardoor dan ook vanzelf de SUV langzaam als carroserievorm. Dus vandaar dat Volvo mss ook vast blijft houden aan sedans en stations.
Dat is ook mijn hoop, dat deze trend van cross overs verdwijnt. Ik vind ze onooglijk, niet praktischer dan de gemiddelde station, ze rijden niet beter, zijn niet zuiniger, zijn zwaarder. Maar goed, ik heb al vaker mijn mening over die carrosserievariant gegeven.
De volvo’s van nu zijn al veel minder boxy dan vroeger. Ik vind ze juist goed gelijnd zonder dat het te veel ten koste gaat van ruimte binnenin. Had gehoopt dat ze dat zo zouden houden. Je ziet eenzelfde trend bij de E-klasse. Dat was eerst ook een pakezel maar naarmate die gelijnder wordt verliest hij ook bagage- en binnenruimte. De achterruit van de combi wordt steeds schuiner.
Ik vind de huidige hoekige S60 juist mooier dan zijn voorganger.
Minder vierkant? Nooooo.. #turbobrick for life
Kom maar door met die Station Polar 2. Zonder verhoging uiteraard.
V60 in bestelling staan , ik hou nog even vast aan een station !
@houthakker: Nice, blijf het mooie auto’s vinden om te zien!
Een station blijft toch verreweg het mooist.
Natuurlijk niet, coupe’s zijn het mooist. Dat is geen mening, dat is een natuurkundige wet (de coupefactor c = de wortel uit het resultaat van energie gedeeld door massa; veel energie en een lage massa geeft een hoge coupe factor).
15 jr geleden het gezin in een station?
Dat is hier nog aan de orde v d dag hoor!