• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GEM Peapod: elektrische smart-achtige van Chrysler

Auteur: Dennis, gepost 23 september 2008 om 21:59 – 23 Reacties

GEM Peapod
Chrysler heeft van het succes van de smart niets meegekregen. Toen Chrysler nog gelukkig getrouwd was met Daimler, was de smart misschien wel hun grootste zorgenkindje. Tijden veranderen en het is Chrysler niet onopgemerkt gebleven dat het met de smart helemaal goedgekomen is. Chrysler introduceert nu de GEM Peapod, een volledig elektrisch smart-achtig autootje.

GEM staat voor GreenEcoMobility en is de naam van klein dochterbedrijf van Chrysler, gespecialiseerd in elektrische voertuigen. Het is de bedoeling dat de GEM Peapod ergens volgend jaar in productie gaat. Chrysler is sowieso op de elektrische toer.

Het bedrijf GreenEcoMobility werd in 1998 opgericht en heeft sinds die tijd de wereld verblijd met zo’n 38.000 elektrische voertuigen. Deze worden vooral gebruikt op militaire basissen en school campussen, in parken en stadscentra.

In het ontwerp van het dashboard is een plekje gereserveerd voor de iPod en er wordt naadloos geïntegreerd met de iPhone voor handsfree bellen. De Peapod wordt gefabriceerd van milieuvriendelijke en recyclebare materialen. Volgens Chrysler moet het design van de auto de milieuvriendelijke aspecten benadrukken.

De Peapod komt er in zes uitvoeringen: als twee-, vier- en zespersoons auto en drie zogenaamde utility vehicles. Van lekker scheuren is met max 40 km/u geen sprake, maar wellicht dat er ook snellere modellen zullen volgen. Op een volle acculading rijdt de Peapod hooguit een kleine 50 km. Dan moet ‘ie weer zo’n 6 tot 8 uur aan een 110 volt infuus. Ik zie het nog geen smart concurrent worden.

GEM Introduces Peapod Neighborhood Electric Vehicle – the Next Generation of Clean and Green Transportation – No Gas. No Emissions. Pure Electric.

* Chrysler LLC’s neighborhood electric vehicle gets a new name – ‘GreenEcoMobility’ – and new styling that will define and set a new standard for environmentally responsible vehicles
* Sleek, streamlined styling and breakthrough innovations converge in the next-generation eco-friendly car
* More to come as Peapod leads expansion of GEM’s ‘no-gas, no-emissions’ clean vehicle lineup

Auburn Hills, Mich., Sep 23, 2008 – Clean and green transportation gets a new look and feel as GEM, a Chrysler LLC company, introduces the next generation of clean, gas-free and emission-free, battery electric vehicles.

The vehicle’s innovative, groundbreaking design, with its striking pod-like shape and sleek lines, reflects the environmentally friendly nature that has been the hallmark of GEM since its founding 10 years ago.

The user-friendly mood of the vehicle, named the GEM Peapod, is enhanced with the newly designed center console that will offer iPod integration, as well as hands-free operation of the customer’s iPhone. Other innovations include ergonomic, supportive, mesh seating, which enables air circulation for comfort and uses eco-friendly recycled and recyclable materials.

“We have evolved the GEM design language to better reflect its eco-friendly performance and its upbeat, positive image,” said Peter Arnell, Chrysler LLC’s Chief Innovation Officer who led the design process. “These vehicles use no gasoline and emit no pollutants. So whether it’s a trip around the neighborhood or the drive to school or work, the GEM Peapod is the ideal way to contribute to a greener planet, and a healthy lifestyle.”

GEM will also get a new name – GreenEcoMobility, Arnell said, signifying the company’s goal to redefine environmentally friendly vehicles.

Chrysler will show the styling model for the production 2009 GEM at the company’s headquarters Sept. 23. The re-designed GEM is scheduled for production in 2009.

The Peapod represents the first in a series of product launches that will redefine the future of electric vehicles, said the company’s CEO Bruce Coventry.

“With this next generation GEM, we will broaden the market for this clean, emission-free technology,” Coventry said.

In addition to the 2009 GEM Peapod neighborhood electric vehicle, Coventry said, GEM has plans to market a new light-duty, battery electric commercial truck and a larger city electric vehicle, with more range and performance. These vehicles are scheduled for production within the next year, he said.

Today’s GEM is the nation’s No. 1 zero-emission electric vehicle, with 38,000 produced and in use. GEM vehicles are used in settings such as city centers, planned communities, military bases, college campuses, corporate and commercial centers, and city, state and national parks.

“Over the past decade, GEM has established itself as the nation’s leading battery-powered, pure electric vehicle,” said GEM President and COO Rick Kasper. “We have done that by responding to the needs of our customers for safety, utility, versatility and performance in environmentally friendly vehicles.”

GEM cars are available in six models: two-, four- and six-passenger cars and three utility vehicles. GEM neighborhood electric vehicles have a top speed of 25 miles per hour, a range of up to 30 miles per charge (battery charge is extended through use of regenerative braking) and are street legal in more than 40 states. The vehicles can be recharged anytime, anywhere with a standard 110-volt outlet. Recharge time is approximately six to eight hours.

By replacing conventional vehicles, GEM vehicles can reduce overall emissions of pollutants, particularly during short trips when conventional vehicles create the most tailpipe emissions. GEM vehicles have been driven a combined 200 million miles and averted more than 150 tons of pollutants from reaching the air, while saving 10 million gallons of gasoline.

About Global Electric Motorcars
Global Electric Motorcars LLC assembles and markets neighborhood electric vehicles. The 10-year-old company is based in Fargo, N.D. For more information about the company and GEM vehicles, to build your own GEM or to locate a dealer, visit www.greenecomobility.com.

Ook interessant!

  • Smart ForFour
    In memoriam: Smart ForFour
  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • SMart
    Video: Smart legt lekker driftje neer
  • De eerste elektrische Chrysler: ook leuk voor Europa?

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, concept, Elektrisch, Smart

Vorig bericht: « Toyota A-BAT Concept stapje dichterbij productie
Volgend bericht: Rolls Royce Phantom Mirage »

Lees Interacties

Reacties

  1. AriM6 zegt

    23 september 2008 om 22:00

    Leuke auto voor in de stad.
    Lekker klein.
    Maar ik zou er niet voor mijn lol in willen rijden

    Login om te reageren
  2. G. de Groot zegt

    23 september 2008 om 22:01

    Hoe krijg je daar dan weer zes personen in?

    Stapelen?

    Login om te reageren
  3. Citrofiel zegt

    23 september 2008 om 22:04

    Foutje: “hooguit een kleine 50 km/u.”

    Maar dan niet in een uur… Ik neem aan dat er 50 km als actieradius wordt bedoeld, aangezien de top op 40 km/h schijnt te liggen.

    -edit: helemaal juist. dat moet km zijn en niet km/u-

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    23 september 2008 om 22:06

    Het basisontwerp (hoog en smal) kan natuurlijk moeilijk aantrekklijk worden gemaakt. Toch denk ik dat ze een heel eind gekomen zijn. Op zo’n moeilijke basis hebben ze toch een aardig ogend karretje kunnen plaatsen.

    Login om te reageren
  5. AriM6 zegt

    23 september 2008 om 22:09

    @ citrofiel

    ik denk dat ze bedoelen dat je er 50 km mee kan rijden en dat ie dan weer aan de stroom moet.

    @ G. de Groot
    Daar zat ik ook al naar te kijken.
    Geen flauw idee hoe ze dat gaan doen.
    Dat je daarin met zijn 4re kan zitten vind k al knap

    Login om te reageren
  6. AriM6 zegt

    23 september 2008 om 22:10

    ooh , ik moet wat vaker f5en denk k.

    Login om te reageren
  7. MATSS zegt

    23 september 2008 om 22:11

    wie koopt dat dan denk ik bij mezelf
    alleja tga verzekers nie goedkoop zijn,et ga traag,nie ver,moe 6 a 8u opladen
    en nie te vergeten hij is LELIJK!

    Login om te reageren
  8. Tommy zegt

    23 september 2008 om 22:26

    @Citrofiel: je hebt helemaal gelijk, net als de Smart en de Toyota IQ is deze auto smal, hoog en kort. Wat mij beterft is het niks meer dan een rijdende twee-zits bank met overkapping. Het is gepruts tussen een auto en een skelter in, nog even en het modellengamma van autoproducenten gaat vloeiend over van een drie-wieler met trappers naar een limo van ruim 5 meter met V12 onder de kap.

    Login om te reageren
  9. Roderik zegt

    23 september 2008 om 22:30

    Foutje: “De Peapod komt er in zes uitvoeringen: als twee-, vier- en zespersoons auto.”
    Ik tel er drie.

    -edit: Niet zo snel, mijn zin was nog niet af.-

    OT: Het lijkt me nou niet echt een auto waar veel markt voor is. Op 50km wegen houd je de boel al op. Met een iets hogere snelheid is het misschien wel een leuk alternatief voor de fiets voor de luiere mensen onder ons:P.

    Login om te reageren
  10. Lexus zegt

    23 september 2008 om 22:36

    Het is een Golfkar met een vast dak. Punt.

    (maar wel leuk, wordt zo toch niet geproduceerd, en al helemaal nietgekocht. denk ik .)

    Login om te reageren
  11. Mairsil zegt

    23 september 2008 om 22:45

    Toen ik de afkorting GEM zag, dacht ik eerst dat het General Electric Motors zou betekenen.

    Zou me ook niets verbazen als de afkorting daar vandaan komt, en ze later een wat marketbaardere uitleg er bij verzonnen hebben.

    Verder vrij kansloos voertuig, wie zit er op een dure 6-zits electrische brommobiel te wachten? En al helemaal in de VS, waar heen en weer naar de supermarkt al gauw 50km is.

    Login om te reageren
  12. Een betere ontwerper zegt

    23 september 2008 om 23:25

    Peepot? Piespot? Ja idd.

    Dit ding heeft nodig een facelift nodig, als dat bij mensen het glimlachen wegneemt hopelijk dan ook bij dit soort misdingen.

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    24 september 2008 om 00:37

    HAHAHA PeePot! zo’n ongelukkige naam. Hebben die mannen echt niet nagedacht? Niemand wil toch rijden in een pispot?

    Login om te reageren
  14. DAT zegt

    24 september 2008 om 00:49

    Wat een jaren 90 vprmgeving. Alsof de Twingo net op de markt is.

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    24 september 2008 om 00:51

    “GEM staat voor GreenEcoMobility”

    Volgens de website van deze Chrysler-dochter staat GEM nochtans voor Global Electric Motors.

    Verder hebben ze tot nu toe alleen nog maar handige kleine golfkarachtige dingetjes gemaakt, en dit ziet er al wat meer uit als een echte auto – hoe lelijk hij ook is. Maar ze moeten toch nodig iets doen aan die snelheid en actieradius.

    Login om te reageren
  16. Jerro zegt

    24 september 2008 om 01:53

    Ik denk eerlijk gezegd dat het ding uit elkaar valt als je ‘eland-test’ roept……..

    Login om te reageren
  17. BaRa zegt

    24 september 2008 om 08:10

    @ Jerro: Het ding kan niet aan een eland-test worden onderworpen, daar kan het niet snel genoeg voor rijden. Een eland-test wordt uitgevoerd aan een snelheid van ongeveer 65 km/u, de topsnelheid van dit voertuig ligt rond de 40 km/u. Dat is meer dan de helft te traag.

    Login om te reageren
  18. Gotty zegt

    24 september 2008 om 12:02

    Nissan Pivo Anyone?

    Login om te reageren
  19. Willem vd Velde zegt

    24 september 2008 om 12:53

    Peapod…. maak van de d een t en je hebt een pispot… En ben blij dat de ramen getint zijn, daar wil je niet in gezien worden toch??? :S

    Login om te reageren
  20. Erwin zegt

    24 september 2008 om 12:57

    @ Willem,

    je was me net voor, een pleepot op wielen, hahaha

    Login om te reageren
  21. timberleek zegt

    24 september 2008 om 15:33

    ik wil er nog niet dood in gevonden worden.

    eigenlijk een beetje een fiat multipla idee

    veel te raar/hoog

    Login om te reageren
  22. DonSei zegt

    24 september 2008 om 16:30

    lol… ik wist niet dat chrysler al in Aziatische handen was :P

    Login om te reageren
  23. damian zegt

    18 november 2008 om 18:13

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North