Gemeenten strooien met dikke slooppremies oude barrels

Auteur: , 29 Reacties

Vanaf vandaag kunnen inwoners van Rotterdam hun aanvraag voor een slooppremie indienen. Maar niet alleen in de Maasstad valt er wat te halen, ook Den Haag en Utrecht hebben soortgelijke initiatieven.

Slooprijpe Mini

Je zou denken dat een slooppremie een inititief hoort te zijn van de landelijke overheid (dat was het ook ooit), maar ook lagere overheden hebben inkomsten en last van lucht die viesbah is. Daarom gooit Rotterdam een kleine 8 miljoen euro op diesels ouder dan 2005 en benzineauto’s ouder dan juli 1992. Wissel deze slim in voor iets superelektrisch en je voordeel loopt op tot negen ruggen. Jazeker: 9.000 euro. Daar moet je anders toch al snel een paar dagen voor werken.

Hier geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Zodra het geld op is, heb je pech. Aanvragen door de 23.000 kanshebbers worden vanaf vandaag geaccepteerd.

De andere grote steden, Den Haag en Utrecht, doen ook mee, hier is volgens het AD 3.500 en 2.000 euro te halen.

Amsterdam gooide er in 2009, ten tijde van de landelijke sloopregeling, al een paar extra centje centjes overheen, en zit nu op zijn handen. Logisch ook, ze hadden onlangs wat onvoorziene kosten, toen bij de uitbetaling van de sociale voorzieningen wat komma’s verkeerd werden geplaatst.

Update: de provincie Utrecht reserveert per 2015 5 miljoen euro voor een sloopregeling.

Foto: autojunk.nl



29 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Eens kijken wat ik krijg als ik mn oude 530d E60 uit 2004 inlever.
@gearhead: Een t-shirt met ”I’m with stupid” en het pijltje naar boven gericht.
@gearhead: dat ga jij niet doen. Jij gaat de complete uitlaatlijn demonteren en vervangen voor een straightpipe van rvs.
@e1000bmw523i:
Dan klinkt die diesel wel zoals de huidige F1 bolides klinken.
Mijn god wat klinken die dingen kut zeg.
Hier in 010 is het een verkiezingsstunt van de Partij voor de Allochtonen.
Die 190d kunnen ze inmiddels niet meer betalen, dan is het voor hen toch wel fijn dat hun nieuwe wielen gesubsidieerd worden door hun vrienden op de Coolsingel.

Wat mij betreft dus onzin, straks gaat mijn OZB weer omhoog om Ali Hassan en Achmed van nieuwe wielen te voorzien. Misschien dat ik toch maar Leefbaar ga stemmen.
@tupperware: dan geef je ze toch een ov-chipkaart? Zag laatst dat de RET met mercedes bussen rijd, dan zijn hassan en ali blij 300pk, rearwheeldrive en 12 meter lang zodat de hele kinderbijslagtrekkende familie ook mee kan! En ga niet roepen dat ik een racist ben want 90% van de voororrdelen kloppen gewoon…
@tupperware: de RET rijd toch met Mercedes bussen? Geef ze een ov-chipkaart in ruil voor hun 190D! Rijden ze nog steeds diesel met een ster op de voorkant, probleem opgelost en hassan en achmed blij want 12 meter is genoeg voor de kinderbijslagcrew!
@tupperware: ach kijk, Adolf-kloontjes van Mongool-Geert
@roppp:
Gelukkig hebben we voor dit soort goed gefundeerde on-topic reacties een report knop.
@tupperware: niet op de foon
Ik vind dat deze regeling landelijk moet gaan, zo zorg je ook voor een beter effect met betrekking tot schonere luchtkwaliteit.
@EdGaR:
Waarom?
Zodat hard werkende mensen zoals ik kunnen opdraaien voor jouw nieuwe auto?
Als je zo graag een andere wilt ga je daar maar voor werken.
Wat mij betreft mogen ze hier ook een vignetsysteem invoeren, is je auto te smerig, dan ga je maar met de trein naar de stad.
@tupperware: “Hardwerkende mensen zoals ik” Geloof mij, je bent niet de enigste hier die hard werkt voor zijn geld, ikzelf ook. Die regeling is nu ingebruik door die steden, en daarom vind ik het zelf raar waarom het niet landelijk gaat. Er komt al genoeg belasting geld binnen door mensen met een auto, dus in plaats van het aan uitkeringen of iets dergelijks uit te geven, leek mij het een goed idee om de autoverkoop een stimulans te geven.
@EdGaR:
Buiten dat het in algemeen beschaafd Nederlands nog steeds “enige” is zou “mensen”, mv dus een hint moeten zijn dat ik me bewust ben van het feit dat ik niet de enige ben die hier werkt. Daar de meeste hier nog scholieren zijn, behoor ik wel tot de minderheid.
@EdGaR: Behalve dan dat er bij de productie van een nieuwe auto tonnen Co2 vrij komen…

Het milieuvriendelijkste is nog altijd om je oude auto helemaal op te rijden voordat je een nieuwe aanschaft. Die 20 gram Co2 per kilometer minder van zo’n nieuw mueslimobiel gaat het verschil niet maken.
@EdGaR:
Luchtkwaliteit mij aars.
Dat is een reden om het te doen in de politiek, nou ik heb jaren in Azië gewoond en daar heb je pas vuile lucht! Europa is heel schoon, laten ze dat geld uitgeven aan dit soort hobby’s in die landen, daar heb je wat aan.
Moge de ‘rooien’ die er al jarenTE lang de dienst uitmaken met de volgende verkiezingen gedecimeerd worden en allen verplicht te werk gesteld worden als straat veger – of komediant-

Waar blijft de vrijheid van keuze, je mag straks niet meer de stad in met een auto ouder dan zo-en-zo, terwijl er rondom je heen de 2-takt bromfietsen, motorscooters en snorfietsen knetteren.
In alle vrijheid.
@desjonnies: ik wist niet dat jij in sprookjes geloofde…
Even snelle cijferanalyse gedaan:

Bijna 6.000 niet-diesel personenauto’s (benzine, lpg, etc.) komen in aanmerking voor deze regeling. Iets meer dan 11.000 diesel personenauto’s en 7.100 diesel bedrijfswagens.

Dat is iets meer dan 23.000 [i]autobezitters[/i], maar 1 bezitter kan meerdere “smerige” auto’s op naam hebben natuurlijk.
@jasperverweij:
Kan ongetwijfeld kloppen! Maar ik meen me te herinneren dat eigenaren die in het bezit zijn van een ”sloopregeling-auto” die auto wel minimaal 1 jaar in bezit moeten hebben voor dat ze in aanmerking komen. Dus wellicht dat je dan wel op 23.000 komt.
@motoragent Daar heb je 100% gelijk in.. Voordeel van deze regeling moet denk ik ook meer in de hoek van de autodealers gezien worden, beetje verkoopstimulans kan geen kwaad :)
Ik ben een groot voorstander van groene ontwikkelingen, maar dit blijf ik toch vreemde kapitaal- en vooral grondstoffen vernietiging vinden. Auto’s die technisch en economisch nog lang niet afgeschreven zijn slopen omwille van een paar gram Co2 besparing per kilometer per auto.
Productie van een nieuwe en het slopen/recyclen van de oude auto kost ook behoorlijk wat energie en dus Co2 uitstoot. Iets zegt mij dat dit geld veel effectiever aan milieuwinst besteed kan worden.
Als liefhebber voor oudere auto’s en de oudere techniek doet dit me pijn.

Maarja al die auto’s slopen en iedere 4 jaar een nieuwe maken en natuurlijk veel beter voor het milieu dan die extra Co2’s…..

Achja ik heb gewoon niks met die nieuwe auto’s….
Flinke bedragen en alleen mensen die al geld hebben zullen er gebruik van maken want die kunnen het opbrengen om bij te betalen voor een nieuwere auto.

Of autodealers er wat mee opschieten, een beetje, want de marge op zuinige grut wat ervoor in de plaats komt is niet zo hoog.
De autosector als geheel gaat er niet op vooruit want die ouwe barrels brengen meer op in werkplaatsuren en onderdelen dan zo’n nieuwe mueslikar!
Mensen zijn gek geworden. Gemeenschapsgeld uitgeven aan privé bezit zodat er iets MINDER wordt vervuild. Dat kun je toch geen investering noemen? Dit is toch gewoon geld over de balk kieperen met nauwelijks het gewenste resultaat?
Steden worden hier niet schoner van. Je vervuilt de stad met een modernere auto wellicht iets minder snel. Het is alsof je iemand een beloning geeft omdat die zijn afval niet lukraak op straat gooit maar in de richting van een vuilnisbak. Idioten.
even mijn w211 e270 cdi inleveren voor 7000
Wat een verspilling van geld en energie.
Beter een wat oudere auto op rijden, dan een oude maar nog goede auto slopen en een nieuwe produceren. Dat kost zoveel extra energie dat het niets oplevert!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).