Rotterdam trekt 8 miljoen euro uit voor sloopregeling

Auteur: , 24 Reacties

Rotterdam heeft een flinke berg geld gereserveerd om mensen zo ver te krijgen dat ze hun oude vervuilende auto naar de sloop brengen, en een nieuwe schone auto kopen.

Sloopregeling Rotterdam

Op dit moment komen zo’n 17.000 personenauto’s en ruim 6.000 bestelauto’s in aanmerking voor deze regeling en er wordt naar gestreefd om ongeveer een derde daarvan van de weg te halen. Naast de sloopregeling voor oude auto’s heeft de gemeente ook besloten dat diesels ouder dan 2005 en benzineauto’s ouder dan juli 1992 géén parkeervergunning meer kunnen krijgen.

Reeds verstrekte vergunningen blijven wel geldig, maar als je een nieuwe vergunning wil aanvragen voor een ‘vervuilende’ auto dan heb je pech gehad en krijg je die niet meer. Deze regel is niet van toepassing op gebieden waar betaald parkeren in 2014 voor het eerst wordt ingevoerd. Vervuilende auto’s die nu al een parkeervergunning hebben zullen die niet kwijtraken, maar als je gata verhuizen dan zou je wel eens een probleem kunnen krijgen. De regels met betrekking tot parkeervergunningen zullen halverwege 2014 van kracht worden.

Mensen die slim denken te zijn door een oud wrak te kopen voor een paar tientjes en dat vervolgens te laten slopen, om de slooppremie op te strijken, hebben pech gehad. Alleen auto’s die voor 28 november 2013 al op je naam stonden komen in aanmerking voor de regeling die in maart 2014 van start zal gaan.

De sloopregeling maakt onderdeel uit van heel pakket aan maatregelen waar volgend jaar in totaal €12,5 miljoen voor beschikbaar is. Oh, en als je nieuwe auto elektrisch is, of op bijvoorbeeld groen gas rijdt, dan kom je ook in aanmerking voor wat extra geld.



24 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Wat een raar land wonen we toch.. iedere boere… kan toch zien dat de lucht in NL het meeste uit het west komt en dit dus betekent dat de lucht boven Rotterdam voor een groot deel uit Pernis/Maasvlakte afkomstig is met zijn Raffinaderijen, Elektriciteitscentrales enz., enz… De grootste co2 uitstoters van het land… En anderen zeiden het ook al; iemand met een TDI uit 2001-2005 krijgt geen vergunning met een gemiddeld uitstoot van ca 135g/km krijgt geen vergunning meer en iedere nieuwe V6 of V8 diesel met allemaal veel hogere uitstoot krijg dat wel???? Wtf ?? Als ik een Golf oid had uit die bouwperiode zou ik dan toch mooi gaan procederen… Ik denk dat je wel een kansje maakt… En dan gaat het Rdam ff wat meer kosten…
@tvr1974: Heeft te maken met roetfilters en Euro 4/6 normen. ;-)
Heeft Rotterdam zoveel geld dan`?
Zie de gemiddelde Bloemenwijk “mens” zo snel nog niet in een Leaf stappen.
@rob68: ze krijgen het geld uit een potje van de overheid.
Daar gaan we weer…
Vergeet de vaarwegen en havens in Rotterdam niet. Auto,s en industrie doen al heel veel maar welk schip haalt de Euro5 norm? En hoeveel zijn er met een roetfilter. Ga eens een middagje langs het water kijken en zie wat er beter kan…..
Massaal auto’s kopen voor een paar honderd euro en voor bouwjaar 1992, maak je nog een mooie winst ook.
@michal: f00k, lees weer eens te snel
” Politici zijn tegenwoordig alleen en uitermate geschikt om zichzelf reeds oplossende problemen aan de kaak te stellen en op te lossen ”
Niet dus.
Dit is puur populisme

Idd, buiten de schepen in de haven van Rotterdam, maak ik me veel meer zorgen over de ‘poepies’ die de gehele chemische industrie in de Rijnmond regio af en toe maakt.

En dat Odfjell, geloof me, dat is het topje van de ijsberg!
@desjonnies: Klopt, Shell is net zo errug.
8 miljoen uitgetrokken voor dit plan?? Denken ze nu echt dat een kleine 8.000 mensen gebruik gaan maken van de regeling. De meeste mensen die in een oude auto rijden doen dat niet omdat ze een nieuwe kunnen betalen. Toch levert dit plan wel wat op…. Voor het onderzoeksbureau dat het heeft mogen bedenken….
1000 euro! Dat zal een Rotterdam met zijn Astra/Golf/205 van 20 jaar oud wel over de streep trekken?!

Ik vind het te achterlijk voor woorden, dat men alsmaar wordt gemaand om een nieuwe auto te kopen! Alsof de mensen dat NIET zouden doen als ze het geld wel hadden?!

Maar ja, politici en nadenken zijn twee waarden die diametraal tegenovergesteld aan elkaar werken…
@FrankypankyV8: Toch heeft het een aantal jaar geleden goed gewerkt. Het nationale slooppremie potje was toen sneller leeg dan gedacht.

Toen bracht het echter ook een hoop administratieve romslomp voor de autobedrijven en de autosloperijen op. Daarnaast was het niet waterdicht omdat de autosloperijen de ‘oude’ motoren verwijderden en weer verkochten.

Ook is het raar dat ‘oude’ auto’s gesloopt moeten worden terwijl de RDW druk is met Mercedes 190D’s keuren en importeren. Kortom niet de oplossing naar mijn idee.
010 :)
mooi initiatief ..

van die 8 miljoen zal er hooguit 1 miljoen aan daadwerkelijke “sloop”premie worden uitgekeerd ..
die ander 7 raken wel op natuurlijk ..
tevens zal er GEEN enkele auto gesloopt worden ..
want die gaan nml naar Afrika ..
en uiteraard weer via Antwerpen ..

nee hoor .. met zulke infantiel kinderlijke politici komen we er wel ..
Laat ze die 15 jaar en ouder korting op de bijtelling maar toepassen op de nieuwe auto’s. Dan zal ik er nog eens over nadenken.
Enorm domme en kortzichtige regeling. Voorbeeld : mijn VW Lupo 1.2TDI is de zuinigste verkrijgbare brandstof auto ooit gemaakt. 81 gram co2 en ondanks bouwjaar 2000 al euroklasse 4. Maar toch zou ik geweerd worden en in aanmerking komen voor de sloopregeling. Ik zou dan gestimuleerd worden om een viezere onzuinigere auto er voor terug te kopen. Kortom: bouwjaar alleen zegt niks!
@dnadave: Jij rijdt in zo’n oud dieselbarrel?? Smerige vervuiler. Denk aan je medemens! Naar de sloop dat ding.

En waag het niet om je auto op te rijden, want dat is veel vervuilender dan een nieuwe produceren. Euh. Oh wacht..
Ik vraag me af wat er in juli 1992 gebeurd is, dat auto’s toen ineens minder vervuilend zijn geworden. Ik bezit een auto uit 1990 en ik kan geen enkel verschil ontdekken met een exemplaar uit, laten we zeggen, december 1992. Bovendien rijdt ik er niet erg veel mee. Met mijn moderne daily rijdt ik veel meer, dus die zal uiteindelijk veel meer uitstoten. Een auto die stil staat, stoot nu eenmaal niets uit.
@topless:

is de opinie van Rotterdamse politici meer waard dan bijv. van de Josti-band louter om het feit dat de Josti-band niet corrupt is ??
@topless: vanaf januari 1993 zijn ze begonnen alle automerken verplicht te voorzien van katalisator
@cthijs:
Dan zou er geen parkeervergunning moeten worden afgegeven voor auto’s zonder katalysator. Mijn ’90-er heeft gewoon een geregelde 3-weg kat. Ik heb pas een auto uit ’89 verkocht die deze ook had. Bovendien zijn veel katalysatorloze youngtimers alsnog van een kat te voorzien. Overigens is de grens juli ’92, niet januari ’93.
Ff slim doen en de diesel uit december 2004 inruilen voor dezelfde uit januari 2005. Dan mag er tenminste nog geparkeerd worden. ..
Ik zit momenteel in Dakar.
En ja hoor er staan weer auto’s hagel aude auto’s uitgeladen.
Die in Antwerpen op de Boot zijn gezet.
Iemand vertelde dat ze in antwerpen op de boot zijn geset en dit klopt maar
tot voor kort gingen de aude blikjes eerst in Amsterdam aan boord.


Als iet oud is wil niet altijd zeggen dat het slecht is voor het milieu.
Maar dat wil de overheid ons graag doen gloven. Golfje 2 diesel is nog
altijd zuiniger als een prius.
Gooi de wegen belasting overboord en verhoog de brandstof prijzen met 10cent.
en zet bij iedere overgang met de grens een werkloze, Tank niet voor 75% gevuld
500 euro boete. Werkt perfect in Singapore.
De gebruiker betaald. Is je auto groot betaal je veel, maar niet als hij alleen gebuikt word.

En de APK kan je ook afschaffen, hebben ze ook niet in landen waar
de economie goed is. Lost gelijk het bumperkleven op je weet maar nooid wat er van afvald. Als het regend rij je toch wat langzamer op je slikt, en ander ga je dood.
Het aantal verkeers dode en ongelukken is in india is verveelvoudigt nadat er auto’s kwamen met remmen.

Maar dat is te simpel dus dat zal er nooid komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).