• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gerucht: BMW M5 krijgt veel carbon en KERS

Auteur: ricardo, gepost 19 december 2009 om 12:30 – 40 Reacties

BMW F10 M5 rendering

De geruchtenstroom omtrent de M5 (F10) komt al lekker op gang. Samengevat: donders veel vermogen en een royale gewichtsbesparing.

Eerder werd al gespeculeerd dat de BMW M5 wellicht een carbon dak meekrijgt. Dit wordt waarschijnlijk optioneel. De echte gewichtsbesparing zit ‘m namelijk in de carrosserie. Deze wordt volgens de laatste berichten volledig uit aluminium vervaardigd. Tel daarbij het carbon plaatwerk op die BMW gaat gebruiken en het totaalgewicht wordt een heel eind omlaag geschopt.

Geen V10 in het vooronder, dat wisten we al. Het wordt een turbogeblazen V8 die er voor gaat zorgen dat het koppel met ruim 30% (!) toeneemt ten opzichten van de huidige M5. Vergelijkbare V8’s zijn nu al te vinden in de BMW X5 M en X6 M. De versie die in de M5 komt te liggen is sterk daarvan afgeleid maar niet identiek. Daarnaast wordt het KERS-systeem toegepast. Oorspronkelijk ontwikkeld voor de Formule1 maar BMW vindt het hoog tijd dat deze ‘groene’ powerboost wordt toegepast in hun snelste sedan. Tijdens het remmen wordt de energie die vrijkomt opgeslagen. In de zeventraps automaat is een elektromotor aanwezig die de energie omzet in een tijdelijke boost wanneer dat nodig is.

Begin 2011 zal BMW alle data en info bekend maken tijdens de onthulling. Tot die tijd krijgen we ongetwijfeld nog een kleine stortvloed aan teasers, spyshots en nieuwe geruchten te verduren. To be continued dus. (bron: BimmerFile.com)

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS
  • BMW M5 Touring
    BMW M5 Touring komt er waarschijnlijk gewoon

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, f10, m5

Vorig bericht: « 2009 is bijna af – Verkiezingen galore!
Volgend bericht: Di Montezemolo: “Schumacher mogelijk naar Mercedes” »

Lees Interacties

Reacties

  1. asdddffgg zegt

    19 december 2009 om 12:33

    nitro in mini voor is wel gaaf en het carbon dak vindt ik toch een beetje te ver gaan. het is een sedan, niet een racewagen.

    Login om te reageren
  2. 750i zegt

    19 december 2009 om 12:35

    Dat zal me toch een heerlijke auto worden zeg. Hopelijk klinkt het geluid stukken beter dan wat er nu uit de X5 M en X6 M komt.

    Login om te reageren
  3. Jurrian zegt

    19 december 2009 om 12:36

    Hoe word die energie dan opgewekt met remmen? word de hitte afgevangen oid? want ik neem aan dat de remmen gewoon schijfremmen zijn.

    Persoonlijk lijkt mij het meest efficient als het afremmen van het wiel met een soort dynamo gebeurt die variable is in weerstand op het wiel.

    Login om te reageren
    • super zegt

      19 december 2009 om 14:54

      @Jurrian:
      dat gaat via een flux capacitor

      Login om te reageren
  4. prisma zegt

    19 december 2009 om 12:43

    Kers is allemaal goed en wel op de racebaan maar het is mega gevaarlijk op de openbare weg. De ongelukken die nu nog gebeuren door onoplettenheden van mensen is nogaltijd veel te groot en dit geld voor gelijk waar in Europa.

    Hopelijk verbieden ze het systeem.

    Login om te reageren
    • J. zegt

      19 december 2009 om 13:09

      @prisma: In je bericht wordt het mij niet duidelijk wat er dan gevaarlijk is aan KERS. Het is een systeem dat tijdelijk echter vermogen aan je auto levert, wat the hell is daar mis mee?

      Daarnaast is nog totaal niet duidelijk hoe KERS in de auto komt, in de Formule 1 moest je op een knopje drukken om die boost te krijgen. Wellicht dat dit in de nieuwe M5 ook gebeurt, maar de kans bestaat natuurlijk ook dat de auto dit automatisch doet en dat de boost vrij komt zodra je zelf het gaspedaal flink intrapt.

      Ik zie er totaal geen gevaar in in ieder geval.

      Overigens: BMW wordt het nieuwe Audi? Natuurlijk is het maar een impressie maar de M5 lijkt hier gewoon een groot uitgevallen M3. Ik vind het een mooie wagen, maar het lijkt wel veel op elkaar ;)

      Login om te reageren
  5. jan1666 zegt

    19 december 2009 om 12:45

    @asddffgg
    het is een race-sedan

    voor de rest is t net als de VW P010 een lelijk hok

    een massabak die op elke hoek staat. (niet de M versie dan..)

    Login om te reageren
  6. Peter zegt

    19 december 2009 om 12:59

    Aluminium carrosserie en een turbo motor… waar heb ik dat eerder gezien?

    Login om te reageren
  7. amg zegt

    19 december 2009 om 12:59

    Zijn ze gek geworden daar in munchen. Bmw wordt de 2e audi ofzo alles gaat op elkaar lijken, ben ik de enige die dat constateerd?

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      19 december 2009 om 13:24

      @amg: huh…?hoe kom je daar bij ?

      Login om te reageren
      • amg zegt

        19 december 2009 om 13:25

        @bpc: Hoe ik erbij kom? Heb de 3 en 5 serie naast elkaar gezet?

        Login om te reageren
      • Pordon zegt

        19 december 2009 om 13:44

        @bpc: Je gaat toch niet vertellen dat je de 3-serie en deze 5-serie nou compleet andere auto’s vind. Tuurlijk zijn er verschillen maar in het complete plaatje lijken ze wel verdomd veel op elkaar.

        Login om te reageren
  8. integralechubasco zegt

    19 december 2009 om 13:02

    ik vindt hem te groot om echt aan gewichtsbesparing te doen. neem dan een kleinere bmw en doe effectief aan gewichtsbesparing.

    gewichtsbesparing —-) grote middenklasse auto —-) M van marketing.

    Login om te reageren
  9. h zegt

    19 december 2009 om 13:07

    geef mij maar de E60

    Login om te reageren
  10. Jan zegt

    19 december 2009 om 13:09

    Het geluid van de V10 uit de huidige m5 is de beste sound wat er bestaat. Jammer dat dit verneukt wordt met de nieuwe v8.

    Login om te reageren
  11. Pordon zegt

    19 december 2009 om 13:10

    Is toch gewoon een uitgerekte M3 op het plaatje hierboven…

    Login om te reageren
    • amg zegt

      19 december 2009 om 13:26

      @Pordon: Dankjewel iemand die het begrijpt.

      Login om te reageren
  12. PCCB zegt

    19 december 2009 om 13:12

    @integralechubasco: Moest de 5 een kleine auto zijn, dan schiet deze zijn doelpubliek voorbij.

    Al dat gespeculeer en geteaser werkt precies wel. Ik kijk alvast zwaar uit naar de nieuwe M5. Al zal ik de V10 missen.

    Login om te reageren
  13. integralechubasco zegt

    19 december 2009 om 14:22

    @pccb
    tja, dat ondervoedt mijn stelling dan ook dat de M5 minder als rijdersauto is neergezet, natuurlijk is het wel veel meer een rijdersauto dan de gemiddelde grote middenklasse sedan. van vroegere 7-series zag je ook nooit een M versie. Als ik nu kijk naar de grootte, uitstraling en luxe van deze nieuwe 5 dan vindt ik hem knap vergelijkbaar met de vorige 7-serie.

    ik zou daar geen M-badge meer voor gebruiken… die zouden ze bij BMW moeten inzetten voor sportsedans of coupe’s die kunnen wedijveren met supersporters, wat ooit eens de ideologische uitgangspunten waren van de M-badge.

    natuurlijk zullen de prestaties vast aantonen dat deze bmw kan meekomen met sommige supersportwagens, maar hoe je het wendt of keert, het blijft de ideoligische uitgangspunten verzwakken…

    Login om te reageren
  14. slappehap zegt

    19 december 2009 om 14:30

    Een M5 met donders veel vermogen en een royale gewichtsbesparing. Plus 10% vermogen (t.o.v. de X*M) en min 10% gewicht (t.o.v. huidige M5) maakt 3 kg/pk, en dan kan me dat lelijke ding ondanks de geweldige V10 gestolen worden. Bij Audi, Cadillac, Jaguar en Mercedes hebben ze nu al nachtmerries.

    Login om te reageren
  15. pica zegt

    19 december 2009 om 14:40

    Het is te hopen dat hun KERS nu beter functioneert dan die van BMW in hun F1-wagen.

    Login om te reageren
  16. Timmie zegt

    19 december 2009 om 14:53

    Ik vind een geruchtenmolen maar niets. Wat is, buiten economisch gewin, daar een goede reden voor???

    Login om te reageren
  17. RenesisHP zegt

    19 december 2009 om 14:56

    KERS is groen, kersen zijn rood. Doe mij die rode maar. ;)

    Login om te reageren
  18. GOD zegt

    19 december 2009 om 14:58

    zij iemand flux capacitor?

    Login om te reageren
  19. fconderkantlat zegt

    19 december 2009 om 15:19

    jammer dat het geen atmosferische v10 of v8 wordt :(

    Login om te reageren
  20. freude am fahren zegt

    19 december 2009 om 15:44

    ik vind het ook maar spijtig dat er turbo’s op worden gezet…
    Stond BMW M niet bekend omwille van zijn fantastische atmosferische motoren? Als je er een V8 insteekt, dan nog hoeven er geen turbo’s op!
    Wat is er gebeurd dat ze bij BMW M heel hun ideologie vergeten? Eerst de X5M en de X6M, nu een M5 met turbo’s…
    (ok, de M3 GTS heeft het wel deels terug goedgemaakt)

    Login om te reageren
  21. B3nk0 zegt

    19 december 2009 om 16:29

    Het is nog steeds een top atmosferisch blok alleen dan met turbos erop om hem op te peppen, ze hebben gewoon gekeken naar wat de aftermarket turbo kits konden opleveren en dachten “hey dat doen wij ook alleen veiliger”.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      19 december 2009 om 17:08

      @B3nk0: Nee. Het TTV8-blok dat in de M-versies ligt is afgeleid van de 4.4 TT die in de gewone modellen als 50i wordt aangeboden. De turbo’s zijn niet gedaan om de reden dat de aftermarket lui ze er op schroeven, ik vraag me ook af waar je dat argument vandaan haalt. De turbo’s zijn er juist op geschroefd om veel vermogen te kunnen leveren maar toch niet enorm schadelijk zijn voor het milieu. Dat is ook de reden waarom de V10 er (waarschijnlijk) niet in zal komen, dat blok is te milieu-onvriendelijk.

      Login om te reageren
  22. freude am fahren zegt

    19 december 2009 om 17:47

    Het argument dat die biturbo v8 milieuvriendelijker is, daar kan ik wel mee leven. Maar maakt is er dan zoveel verschil in verbruik en uitstoot tussen een biturbo v8 en een atmosferische v10?
    Als dat verschil echt groot is versta ik de keuze wel…

    Login om te reageren
  23. freude am fahren zegt

    19 december 2009 om 17:49

    dat het evenwicht is verschoven naar de pk/gewichtsverhouding vind ik eigenlijk ook niet zo slecht

    Login om te reageren
  24. Tommy2 zegt

    19 december 2009 om 18:35

    Ik hoef geen kers op een power-sedan, dan koop ik wel een zuinig (ge)bakje. Een M5 moet gewoon een snelle en goed rijdende auto zijn en niet groen. Eingelijk staat er niets nieuws in dit artikel trouwens…

    Login om te reageren
  25. jj de groot zegt

    19 december 2009 om 22:56

    Tijdens het remmen wordt de energie die vrijkomt opgeslagen. In de zeventraps automaat is een elektromotor aanwezig die de energie omzet in een tijdelijke boost wanneer dat nodig is.

    effe nadenken, meer dan 500 pk(tjes) een koppel van hier tot tokyo en dan nog energie over om ..wanneer het nodig is.. een tandje erbij te zetten. Ik heb niet het idee dat iemand (ik) hier op zit te wachten. Gewoon dezelfde v10 met iets meer koppel een handgeschakelde bak (of automaat die satdsverkeer wat beter kan handelen) ..Ik geloof geen geen f*&k van dat er een KERS systeem komt in de nieuwe M5..Maar ja ik heb geen verstand van techniek maar weet wel wat leuk rijdt en wat het goed doet op de weg..??

    Login om te reageren
  26. Jesper zegt

    20 december 2009 om 00:22

    Klinkt allemaal erg sjonnified. Metersbreed uitgeklopte wielkasten, carbonfiber op het dak, zilveren spiegels, skirts, bumpers waarmee je niet eens in staat bent de C1000 te bereiken zonder enkele vierkante meters lak achter te laten op de vele verkeersdrempels… en dan ook nog eens 2 cilinders inleveren en waarschijnlijk meer gaan betalen. Die M van Marketing komt niet echt lekker uit de verf jongens, zo gaan jullie de huidige M clientele niet over de streep sleuren, of willen jullie ze graag in een VAG-hok zien??

    Neem maar van me aan, de uiteindelijke M5 wordt een stuk cleaner. Minder lijnen en contouren in de flanken, andere velgen, andere bumpers, 4 héle bescheiden pijpjes à la X6M.

    Dat KERS zal trouwens wel weer een meerpijs krijgen van een ruggetje of 7 ofzo, naast het carbon dak. Gaat niet de meest verkochte optie worden gok ik zo. What the f*ck ever happened to the E39 :roll:

    Login om te reageren
  27. GOD zegt

    20 december 2009 om 02:01

    Stel BMW blijft atmosferische blokken maken.
    Dan zullen veel mensen over stappen naar bv. Audi ofzo.
    want de hunne is zuiniger, heeft meer vermogen, meer koppel, betere acceleratie tijden, is zuiniger, is goedkoper kwa beurten/onderhoud, fijner in de stad etc.
    kost een hoop klanten wat zich weer vertaald in minder inkomsten. En laat BMW nou net ff een bedrijf zijn wie winst maken als prioriteit nummer 1 hebben net als elk ander bedrijf. Tijden veranderen, geblazen motoren hebben de overhand gekregen. Tuurlijk, jammer van de ITB’s, geven zon mooi geluid maar het zuipt ook net zo veel als Andre Hazes. zelfde verhaal als de overgang van carburateur naar injectie. techniek staat niet stil.
    Op een gegeven moment moet je mee met de techniek anders loop je achter de feiten aan.

    Login om te reageren
  28. Yellomello zegt

    20 december 2009 om 11:14

    @ GOD: helemaal mee eens, je moet innoveren en met de tijd meegaan. Als mensen liever een oud blok in hun auto willen hebben kunnen zij toch ook een oude auto aanschaffen. Zelf rij ik met de E24 voorzien van M30B35 motor en dat rijdt prima, het is geen heel snel ding vergeleken met een M, laat staan als je het vergelijkt met de allernieuwste techniek. Had ik heb geld had ik beslist een nieuwe M besteld. Ik hou van verbeteringen.

    Login om te reageren
  29. M-lover zegt

    20 december 2009 om 13:08

    @GOD:
    daarbij komt nog dat turbosystemen en correcties adhv druk tegenwoordig veel gemakkelijker en sneller en correcter kunnen dan vroeger. Je moet totaal gek zijn om nog een atmosferisch blok te willen (ik ben gek).

    Als je later tegen je kinderen zegt: toen papa zo oud was als jij reden we nog met carburatoren… ‘papa, wat zijn carburatoren’ …antiek ;)

    Login om te reageren
  30. joeytrambel zegt

    20 december 2009 om 13:54

    dit ding wordt gewoon bloedsnel…
    niets meer en niets minder..

    Login om te reageren
  31. freude am fahren zegt

    20 december 2009 om 19:55

    ok, het is inderdaad wel waar dat BMW M moet meegaan met zijn tijd…
    Ik begrijp de keuze van bmw voor turbo’s volledig en ik snap ook wel dat ze bij M hun “idealen” moeten aanpassen aan de huidige tijd.
    Maar toch vind ik het spijtig…(Maar wie ben ik om dat te zeggen?)
    Maar turbo’s of niet, het wordt zoiso een fantastische auto! En voor het geluid, daar vinden ze wel wat op…

    Login om te reageren
  32. Cantago zegt

    23 december 2009 om 13:59

    Dit klinkt gewoon echt heel goed… Ik heb ook liever geen turbo’s, maar als ik aan het geluid van de dumpvalve’s van een Veyron denk dan gaan mijn haren weer recht overeind staan! Heerlijk;)

    Login om te reageren
  33. Jordi zegt

    2 januari 2010 om 13:24

    wat zijn dumpvalve’s? En wat is valve sowsieso? Zie je vaak staan achterop autotjes

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North