Gerucht: er komt een Peugeot 208 GTi Pikes Peak editie

Auteur: , 32 Reacties

De 208 T16 van Sebastian Loeb is bad ass. De wagen won niet alleen de Pikes Peak race, maar zette ook nog eens een nieuw baanrecord met 8 minuten en 13,878 seconden. Om dit te vieren moet er haast wel een special edition 208 GTi komen.

De 208 T16 zonder overdreven spoilers? Ja graag!

Onder de motorkap zou een 1,6-liter turbomotor komen te liggen die 20 tot 30 extra pk’s moet leveren. Dit brengt het totaal op 220 tot 230 briesende paarden. Het standaard model doet al 0-100 km/u in minder dan 7 seconden en trekt door naar een topsnelheid van 225 km/u; de special edition moet dit allemaal sneller gaan doen.

Voor wie dit nog niet hot hatch genoeg is: er wordt ook gesproken over een 208 R, voorzien van een 1,6-liter THP motor met een whopping 270 pk en 330 Nm aan koppel.

Allemaal leuk en aardig, maar deze cijfers halen het niet bij de Pikes Peak racewagen. Deze produceert met zijn heerlijk biturbo V6 maar liefst 875 pk, verdeelt over vier wielen. Een vermogen-gewichtsverhouding van 1 op 1 betekent dat de auto slechts 875 kg weegt. En of dat van zijn plek wil komen! (video)

Natuurlijk wordt het moeilijk om deze waarden net zo goed te laten zijn in een straatversie. Voor je boodschappenkarretje, hoe sportief hij er ook uit moge zien, is een beetje comfort en luxe wel op zijn plaats. Toch zou ik de V6 met vierwielaandrijving verkiezen boven een 1.6 turbo, al is het maar om een net zo gestoord karretje te krijgen als de Renault Clio V6 Renault Sport. Ach, voor voorlopig blijven het nog geruchten en kan er nog van alles veranderen. We houden jullie op de hoogte. (Via LeBlogAuto)



32 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Handig in de winter
Een 1600 blokje met 270 pk.. Holy crap! Das 169 pk’s per liter.. als dat maar goed (betrouwbaar blijft) gaat!
@baap: Uit het blok van de A45 AMG wordt 180pk per liter. Koenigsegg haalt zelfs 200+ pk per liter, koning downsizers noemen ze zichzelf.
@mierenneuker: Klopt, alleen moet je Peugeot niet met Mercedes vergelijken.
@v12biturbo: das waar… een peugeot gaat niet kapot.
@saxoke: Wij deden onze Peugeot weg omdat er niet anders dan problemen waren. Voor mij redenen genoeg om de Fransen niet de betrouwen.
@bogey: k ken meer personen met problemen bij mercedes dan bij psa.
@saxoke: Kan enkel nog maar over eigen ervaring spreken, hoewel ik wel eens in de krant heb gelezen (redelijk random) dat een rijke Belg met een SL500 en CL600 in zijn wagenpark niets anders dan last had met deze twee, vanaf bij de aankoop. Lekker leuk als je 100k+ uitgeeft.
@bogey: niet elke wagen is probleemloos. Ik blijf het hardop zeggen: wat je ook koopt, je moet er geluk mee hebben.
De renault laguna staat bvb bekend om n probleembak te zijn. Maat van me heeft er vorig jaar 1 gekocht op benzine, stond bij n renault dealer voor weinig geld met weinig km. N kennis van hem had net dezelfde maar dan een diesel. De dieselaar raadde het hem sterk af vanwege de problemen. Maar door het jaar garantie en de lage aanschafprijs heeft ie toch de knoop doorgehakt. Nooit heeft hij er spijt van gehad.
@saxoke: Ik ken er zat met PSA problemen, vooral met de Hdi’s en Thp motoren en dan de rest nog erbij.
@saxoke: yeah right, een Peugeot is betrouwbaarder/sterker dan Mercedes en ik ben de paus.
@v12biturbo: k heb inmiddels een goeie 230.000km gereden in dieseltjes van PSA maar nog nooit problemen gehad….
Mn pa zn picasso van 10jr oud staat op 220000km, zonder problemen,….
De sprinters 519cdi van op het werk allemaal stuk voor stuk elektronische problemen, ouders van n vriendin van mn vrouw hadden een e220cdi, stond om de 2 maanden met een storing in de garage, vriend van mn pa met een e200cdi heeft m weggedaan voor een 607. Reden=> problemen met de mercedes. Met zijn 607 komt ie enkel voor onderhoud in de garage.
Volgens mij zit de Paus op autoblog.nl
@v12biturbo: betrouwbaarder of niet, ik zie heel wat ouder C/E klasse, Vito’s rondrijden die behoorlijk veel roestproblemen hebben. Dat zie ik niet op een ouder 307. En ja, ik kan Mercedes zeer zeker waarderen maar er zijn genoeg problemen bij Mercedes geweest. Of is dit anders omdat het een Duits merk is? Hebben Franse of Italiaanse merk problemen dan is het gelijk kut, hebben Duitse merken dit dan klopt het niet.
@rufctr01: tuurlijk is dat anders omdat het duits is. Je motor aan gort rijden door een bepaalde productie fout die het Duitse merk toegeeft, en dan een rekening van +1000euro krijgen is heel normaal. (Volgens sommigen)
@mierenneuker: Waarom zou je zelfs geintresseerd zijn in pk’s per liter?
Krijgt de straat versie ook die bodykit?
@sjaakk: Ik denk dat Koos Spee niet vrolijk zal zijn, die splitter snijdt je voeten eraf!
Geef ‘m wat PTS strepen en de naam Rallye achterop en ze hebben hun eerste koper binnen!

Kom op Peugeot, geef ons nu weer eens een Peugeot die de naam Rallye waard is…
@motoragent: dan moet er wel wat gewicht af!

Maar je hebt gelijk: een 208 Rallye zou wel heel gaaf zijn! Dan weet ik ook waar ik voor ga sparen. :)
@stefanvts16v: lijkt me gaaf! Met raamslingers, zonder airco en de toerenbegrenzer op 7300 rpm
Ach, hetzelfde als die DS3 WRC voor de X-Games. Hoe heerlijk zou het zijn om die in een roadlegal versie te kunnen kopen, lekker Ferrari’s eruit rijden..
Ik denk dat het Peugeot goed zal doen als ze eens goed naar het verleden kijken en ook goed luisteren wat men nu wil.

Peugeot, laat maar komen die 208 Rallye en 208 R
Heel cool! Schraap wat gewicht, geef hem kekke, historisch correcte kleuren en maak hem niet al te duur. Dat zou heel tof zijn!
En maak een hommage aan de 205 T16. De 205 is 30 jaar, mooie gelegenheid voor zoiets.

http://stblogs.automobilemag.com/files/2010/08/28704566.jpeg
Hmmm een 208r liekt mie wel wa, maar dat ie echt gaat komen, met 270pk? Er wordt de laatste tijd zoveel gecanceled…
De standaard,auto valt nogal tegen met zijn onderstuur, onderstuur, onderstuur en snappy overstuur, 20 extra pk’s gaan niet veel goed maken.
Mooi dat Peugeot weer glorie tijden doet herleven. Ze hebben het verdiend met die mooie actie op Pikes Peak! Geeft de Duitsers het nakijken.
Zal wel een slap aftreksel worden van dat zwart grijze monster.
@jordy14: dat denk / vrees ik ook: 20pk meer via software, mattenset in de kleur van de rally’s auto, misschien een gekleurd stikseltje hier en daar, en natuurlijk een sticker op de kont om het af te maken…
@jordy14: zelfs met de 270pk thp motor erin is het een slapaftreksel van de 875pk uit de “echte” pikes peak 208.
@saxoke: 270 pk is meer dan genoeg aangezien we niet allemaal de stuurmanskunsten van Sebastian Loeb hebben. ;)

Trouwens, voor alle THP bashers: dat blok is medio 2010 aangepast en geeft daarna geen/nauwelijks problemen (mits fatsoenlijk warmgereden zoals je bij elk blok hoort te doen).
@stefanvts16v: 270pk is zeker meer dan genoeg. Maar in vergelijking met de echte is het een slap aftreksel bedoelde ik.

De problemen met het THP blok zijn idd allemaal verholpen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).