Gespot: Alfa Romeo 33 SportWagon

Auteur: , 71 Reacties
Alfa Romeo 33 SportWagon

Deze stationwagen van Alfa Romeo, ontworpen door Pininfarina, zie je zeker niet dagelijks voorbij komen. Toch zijn er ooit 122.366 exemplaren van gebouwd.

Alfa Romeo lanceerde de 33 in 1983 als opvolger voor de Alfa Romeo Alfasud. In eerste instantie kwam de 33 als hatchback op de markt en in 1984 volgde de stationwagen. Bij de introductie zat er een badge op met Giardinetta, maar later werd de naam aangepast in SportWagon.

Als je koos voor een Alfa 33 met een benzinemotor dan lag er altijd een boxermotor onder de kap. De kleinste versie een 1.2-liter, maar dit rode exemplaar heeft een 1.7-liter viercilinder boxermotor met 105 pk.

Een groot probleem bij de Alfa Romeo 33 was roestvorming, maar dat was vanaf de Series II (1990) grotendeels opgelost. Dit exemplaar komt uit 1992 en heeft waarschijnlijk daarom de tand des tijds zo goed doorstaan.

Uiteindelijk bleef de Alfa Romeo 33 tot 1995 in productie en in die periode werden in totaal 989.324 Alfa 33’s gebouwd. Dat was onderverdeeld in 866.958 hatchbacks en 122.366 SportWagons. De Alfa Romeo 33 werd opgevolgd door de Alfa 145 & 146.

Alle foto’s van deze rode Alfa Romeo SportWagon kan je bekijken op Autojunk.



71 reacties

Waanzinnig gewone leuke auto, toen… 1 probleem….ik pas er niet in. Of ik moet met 1 oor tegen het dak gaan liggen.
@norge:

Zoals in de meeste alfa’s dus?

(die italianen bouwen alles te klein)
@Hupke:
Nope, Norge is gewoon te groot, zelfs M5touring rijdt met een Alfa en die is ook niet bepaald een ukkie. Zelf heb ik gelukkig nergens moeite om erin te passen, slechts 1.84 zijn heeft zo zijn voordelen….
@Hupke: Een keertje in de eerste Bravo gezeten en dat was best een ruime auto. Maar ik ben nou eenmaal een beetje te lang voor de leukste auto’s dus moet ik het maar doen met de ruime comfortabele…
@Hupke:
1.90m is geen probleem in een moderne Alfa.
Je zit wel altijd met je knieën een beetje uit elkaar en de pedalen zijn krap :)
@norge:

Ik ben 1.90m en had voldoende ruimte in mijn 33. Wel is de stoel klein (korte zitting/rugleuning) en staan de pedalen veel te dicht op elkaar.
@topless: 195,5 cm hier en lange poten, heb het echt geprobeerd toen want ik vond (en vind) het een prachtig bakkie .
Mijn vader heeft nog zo een gehad, niks mis mee.
Niet de mooiste, maar toch wel best een leuke auto!
Ik had een 16 klepper (5drs), 130pk, woog niks en lag als een kart. Netjes opwarmen en daarna ‘Drive it like you stole it’. Als ik eraan terug denk, verschijnt er weer een grijns op mijn gezicht :)
@pjotr: Dat was het eerste wat er gebeurde toen ik de foto zag ;-) ik had een antraciet kleurige. super auto en ontzettend vee lol mee gehad. totdat de schakelstang op straat lag haha…
Een leukere Alfa dan de 145 en 146!
Net zoals de meeste alfa’s verschrikkelijk lelijk.
@reventon: u bent overduidelijk een vag liefhebber, kortom geen oog voor schoonheid en design.
Niets mis mee hoor ieder zijn eigen ding zullen we maar zeggen.
@bofkont: Beetje simpel om meteen te gaan zeggen dat ik een vag liefhebber ben (wat ik absoluut niet ben). Maar natuurlijk, als je niet gehersenspoeld bent door alfa romeo heb je geen oog voor design. Zelfs audi’s zijn mooier dan alfa romeo’s.
@reventon: Nou vertel uw liefhebberij dan eens, ben zeer benieuwd nu :)
@bofkont: google zijn nick maar. En dat commentarieert het design van een Alfa….
@siemi: Idd vond het al een beetje vreemd :)
@bofkont: eng hé, een andere mening.
@reventon: Nee hoor is juist goed :)
Maar u ontwijkt de vraag, wat is dan uw liefhebberij kwa auto’s ?
@reventon: gehersenspoeld door Alfa! Hahahahaha.
Dat doet Audi met de mens, roepen dat je premium, innovatief kwalitatief en stijlvol bent terwijl Audi in principe gewoon een VW-tje/Skoda is.
@rufctr01: nee Ruf is wat moois. Lekker bouwen op een chassis van een Porsche. wannabe Porsche.
@porscheprototype:
U heeft dus duidelijk 0 verstand van het automobiele landschap….
Als je erbij wil horen koop je een Porsche, als je een echt goede sportauto wilt dan breng je die Porsche langs bij RUF of 9ff….
@rufctr01: dat klopt, maar hetzelfde is met alfa dat iedereen roept dat alfa’s vol met passie en emotie zitten terwijl het gewoon simpele massageproduceerde roestbakken zijn.
@reventon:
Jouw comment lezende, ben ik ervan overtuigd dat jij 1 van de beste klanten van tell-sell en andere direct sale meuk bent.
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@jrk68: Te dom om een eigen naam te bedenken dat moet haast wel een … rijder zijn.
@jrk69:

Wees uzelf zei ik tot iemand, maar hij kon niet, hij was niemand

P.A. de Genestet ( 1829-1861).
@desjonnies:
Zijn comments lezende is hij nog te dom om dat nummer te kunnen bellen….
@reventon: Het roept wel passie en emotie op, dat massaprodukt, want als hij het een keertje niet doet, moet je gebruik maken van je sleutelpassie, of je barst uit in emotie, je kunt wel janken!
Achteraf is het altijd lachen, want je hebt er ook schik van gehad, het reed best sportief, tijdelijk, maar ook dat is meegenomen en als je het incalculeerd, is er mee te leven. Dat is ook passie.
@reventon: niet iedereen is gezegend met een goede smaak.
@j00rs: En niet iedereen is een blinde fanboy.
@reventon: je kunt nog altijd beter een fanboy zijn dan een hater. En blind ben als je Audi’s mooier vind dan Alfa’s. Maar zoals ik al zei, niet iedereen heeft dezelfde smaak.
@reventon:
Yep, dat recht is geheel en al aan jou voorbehouden….
@j00rs: hebben Alfa Romeo fanboys dan smaak ?
@porscheprototype: Ik wel in ieder geval. Maar ik ben dan ook een liefhebber en geen fanboy.
@j00rs: Dat zien we ook meteen aan je profielfoto……
@j00rs:
In discussie gaan met een Amoebe die meent dat een RUF minder is dan een Porsche is compleet zinloos….
@jrk68: Als Ruf niet de chassis van Porsche had, dan was het net zo’n mislukkeling geworden als de Alfa Romeo.
-edit: nutteloze bijdrage-
@jrk68: idd porscheprototype! een smart roadster is ten minste een echte koele auto!
-edit-
-edit: nutteloze bijdrage-
Euh.. Ik snap sommige alfisten best als je naar de line up kijkt/keek. Maar hoe kunnen ze hier nou een “Boner” van krijgen!?


God wa is dat ding lelijk…
@lamborgfan: De ultieme schoonheidsprijs zal hij nooit krijgen, maar vergelijk hem eens met wat er rond die tijd in die klasse nog meer op de markt was: dan valt het allemaal wel mee. De foto is ook niet heel flateus, neem een donkergroen metallic met Ronal-velgen en het smoelt al een stuk beter.
@lamborgfan:
Door ermee te rijden.
Zoals hierboven gezegd werd : een vierdeurs kart.
De boxer brom, geen blaf maar meer een gemene brom
’t lage zwaartepunt en de meer als uitstekende ho-houwers.
@desjonnies: en natuurlijk eerst de bak en het blok op temperatuur laten komen. Koud schakelde en liep het allemaal niet zo mooi, op temperatuur en je kon er bijna alles meedoen wat onze technische god verboden had.
Dit exemplaar is Autoblog onwaardig, eerst maar even detailen.
Mini lancia kappa station..je kan zien dat beide auto’s door 1 persoon is getekend
haha dit is leuk zeg zie ik ineens mijn foto op autoblog voorbij komen
Mooi ding, getekend en afgebouwd door Pininfarina. Er was ook nog een 1.5. De boxermotor maakte een fantastisch geluid! Ik kreeg bij aflevering een bus motorolie omdat de boxer een klein beetje kon lekken. 2 jaar mee gereden, nooit een slag misgeslagen, en de bus olie heb ik nog steeds onaangebroken staan.
Heerlijke wagen en idd zeer schaars :)
Ik heb zelf het eerste type 33 gehad, een 1.3 boxer.
De enige optie was het klokje om te kijken hoe laat het was :)
Damn heerlijk boxer roffeltje en met zijn 89pk best vlot.
En niet te vergeten al een 5 bak, was in de jaren 80 nog geen standaard.
De mijne totaal geen roest en heeft me nooit laten staan.

Daarna een 75 2.0 twinspark, wat een geweldenaar was dat zeg!
En de laatste echte alfa in eigen beheer!
Plus RWD :)
’t was trouwens ook de eerste auto met van die witte knipperlichten achter met oranje (hoeranje) bolletjes erin.
@reventon: smaken verschillen, dat kan en mag, alleen accepteer jij niet dat anderen een andere smaak hebben dan jij! Als je de motoren van Alfa rustig warm rijdt zodat alle olie op temperatuur is zul je nooit problemen hebben, de motor van mijn Spider uit 1975 is nog nooit open geweest, goede olie gebruiken en op tijd onderhoud, geen centje pijn. Dat kan toch niet gezegd worden van de opgeblazen TSI en dergelijke van onze Oosterburen.
@reventon ..

dit ding is “mooi” ..
want iedereen schrijft dat ie “mooi” is .. dus is die gewoon “mooi” ..

ook al heeft die de vormgeving van een Lada ..
en van die 122.366 exemplaren liggen er 122.000 op de sloop ..

dit ding is gewoon “mooi” ..
en als je dat niet vindt .. dan heb je geen “smaak” ..
Toch zou ik ooit nog wel een Alfa Romeo 33 Sportwagon of een BMW E30 Touring willen hebben, gewoon voor er bij.
Gewoon omdat ik het schitterende bakken vind…
Hoe 80s, hoe hoekig… En toch wat een leuke wagen om te zien! Op autoblog mogen wel vaker van deze wagens langskomen op de frontpage.
Dit is geen 2e serie, maar een 3e serie. ;-)
Even de logica van @reventon :
Alfa Romeo ontwerpt en maakt auto in jaartal xxxx. Mening van haters: Lelijk!
Diverse andere merken ontwerpen en maken 10 jaar later een auto bordevol stijlinvloeden en kenmerken soms 1 op 1 gejat van Alfa. Diezelfde haters: Oooh mooi! fapfapfap!

:)
@Specht:

mooi verhaal ..

maar wat zijn dan die typische stijl-elementen ??
@lincoln:

Die typische ‘stijlelementen’ zijn achter gebleven in de ‘verpulveraar’ ,daar zijn ze nu nog naar aan het zoeken.
@bayernmunchen: Tja wat moet je nu met een mening van een voetbal liefhebber ;)
@bofkont;

Mijn mening is dus om het nogmaals te benadrukken,dat Alfa Romeo auto’s maakt waar ik het warm nog koud van krijg.
Verschrikkelijk,wat een grafbakken.
Van 1983 tot 1995 989324 Alfa’s 33 gebouwd.Dat noemen sommigen hier een massaprodukt.Hoeveel auto’s bouwt BMW in 1 kwartaal van de 3 serie dan? Die bouwen er in een half jaar zoveel ja.Doeiiiiiiiiiiiii,Massaprodukt,laat me niet lachen.
-edit: thanks, check!-
Ik vind dit nog steeds een mooie auto, zowel de hatchback als de sportwagon. Toch jammer dat de matige bouwkwaliteit zoveel exemplaren de das om heeft gedaan, want inmiddels is hij écht zeldzaam in Nederland.
Nooit geweten btw dat het zo’n oud model is (1983). Ik dacht altijd dat er nog minimaal één model tussen deze en de Alfasud zat.
Mijn eerste auto (6 jaar geleden) was een Alfa 33. Ik zocht iets goedkoop en aparts. De 33 had beiden: net even anders zowel qua design (ja dat hoekige 80’s/90’s is een love it / hate it thing) maar ook qua techniek, en de prijs… Tsja ik kocht mijn 1.3S (met dubbele weber carbuarateurs) voor 600 euro.. De 33 heeft er voor gezorgd dat ik echt wat met auto’s kreeg. Daarvoor had ik alleen zakelijke grijze muizen gereden en auto’s deden me niks. De 1.3S werd al gauw omgebouwd tot 1.7 op carburateurs met de korte 1.3 bak.. Wat een asfaltmonstertje was dat!. Ingeruild op een andere 33 voor 1.000 euro (hoezo alfa’s schrijven hard af?) Nu rij ik een 33 1.7 16V QV, hier en daar wat aangepast (betere voorstoelen uit een GTV, ander stuur etc). In deze 2 33’s heb ik nu in 6 jaar tijd zo’n 80.000 km gereden, geen van beide heeft me ooit laten staan en ik ben er twee keer mee naar Zweden op vakantie geweest. Dit is mijn huidige:
http://farm3.staticflickr.com/2857/8998254460_50e2c22815_b.jpg
Oooo yes ! Ik had een donkergroene 16v , wat reed dat geweldig zeg… mooi houten pookje en stuurtje erin, skai/alcantara bekleding….mooie tijd met dat ding gehad… maar helaas qas er altijd wel wat mee en als je t ene opgelost had kwam t andere om de hoek kijken maar buiten dat….geweldige autos
Ah, de Alfa 33… Nog nooit zo leeggelopen op een auto als op de KB-80-TX, een poepbruine 1,5 die na 9 jaar bestaan mijn eigendom werd. Onderkanten deuren rot, wielbakken rot, elektriek gaar, ophanging gaar… Maar ik was wel de enige student op de school voor journalistiek met zo’n vette bak. Heerlijk geluid en met z’n vieren vanuit school als eerste bij de Bijlmerramp, terwijl de rest per t r e i n kwam. M’n huidige 205GTI brengt dat onstuimige gevoel weer wat terug, alleen is deze auto beter en de knip veel voller. *zwijmel*
Ik had er ook één, een rode 1,7 ie van ’89, zonder stuurbekrachtiging! Echt een leuke auto om te rijden, ik kocht hem el cheapo uit de lease en heb er 7 jaar mee gereden. Echt een scheurijzer zeker in vergelijking met de saaie Golfjes 1.3 van mijn maten. Regelmatig onderhoud zorgde ook nog voor niet te gekke onderhoudskosten, maar op een gegeven moment kwam ook bij mij de roestduivel langs.
Ja schitterend.
Maat van me had een 1.7 QV.
Dramatische elektronica, maar wat een gave auto om te rijden.
Raampjes open in de tunnel en blazen maar :)
Mijn eerste auto, 1.4 uit 1994! Heerlijke auto en een fijne wegligging. Helaas na een jaar waren de apk-kosten meer dan de aanschafwaarde dus met pijn in m’n hart weggedaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).