Teeven: regels voor 130 km/u niet verwarrend

Auteur: , 38 Reacties

Zoals we allemaal weten mogen we sinds vorig jaar op bepaalde snelwegen, op bepaalde momenten en in bepaalde situaties de magische snelheid van 130 km/u aantikken. Toen deze regels werden ingevoerd was er echter ook veel kritiek, want wanneer (en waar) je nou precies 130 mocht rijden was niet altijd even duidelijk. Volgens staatssecretaris Teeven is het echter allemaal zo klaar als een klontje.

Maximumsnelheid 130 km/u

Hoe Fred dat weet? Hij kijkt naar het aantal overtredingen op wegen waar 130 gereden mag worden. In de laatste vier maanden van vorig jaar werden 15.000 boetes uitgedeeld op plekken waar je 130 km/u mag, in de eerste maanden van 2013 daalde dit aantal naar ruim 12.000.

Maar wat zegt het feit dat er minder boetes worden uitgedeeld over het feit of de regels wel of niet duidelijk zijn? Het kan ook zijn dat mensen, uit voorzorg, veel vaker 120 km/u aanhouden in plaats van 130 km/u. Op die manier weet je in elk geval zeker dat je geen post van het CJIB krijgt.

Hoe zit dat bij jou? Vind jij de huidige regels duidelijk? Weet je altijd precies waar je 130 mag en waar je ‘slechts’ 120 mag rijden? Of blijft het een beetje gokken? Misschien is het simpeler om gewoon overal weer 120 km/u in te voeren? (via: nos.nl)

Wat de regels precies zijn? Die kan je bekijken in deze video!



38 reacties

Inderdaad, wat een logica zeg! Laat hem zelf maar eens op de weg rijden.
Het gaat er toch juist om hoeveel mensen onterecht (door verwarring) een bekeuring krijgen voor het rijden van 130 km/h daar waar ze maar 120 km/h mogen rijden. Teeven much?
@sjamp:
De regels zullen vast wel duidelijk zijn, helaas is de aanduiding op de wegen dat totaal niet.
Voorbeeldje. Op de A13 tussen Berkel en Delft staan normale hectometerpaaltjes zonder snelheidsaanduiding. Dat suggereert dus dat je 130 mag, helaas is dat dus niet waar, je mag er slechts 100.
Ik weet de regels en locaties niet exact, maar volgens mij staan er nog steeds borden aan de kant van de weg die je gewoon moet zien. Soms met, en soms ook zonder onderbord. Maar hoe je het ook wend of keert, als je niet oplet tijdens het rijden op de borden/verkeer dan mag je best wel achter het stuur vandaan komen.
@jack_abarth: als je op het andere verkeer let kan kan je best wel eens zo’n bord missen. Mensen die alleen maar naar de berm turen zijn duidelijk niet de beste automobilisten.
@jack_abarth: De kwestie is dat je niet bezig moet zijn met het lezen van grote borden met getallen en daaronder kleine borden met andere getallen en tijdsaanduidingen, maar dat je in één keer moet kunnen zien wat het maximum ter plaatse is. Allicht dat er minder boetes uitgedeeld zijn: iedereen probeert aan de veilige kant te blijven. Dat Teeven daar de verkeerde conclusie uit trekt pleit niet voor zijn intelligentie.
@oxymoron: dat zeg ik: het aantal overtredingen bij stukken waar je 130 mag zijn niet relevant. Het gaat juist om de stukken waar je maar 100 of 120 mag, maar waar men, door verwarring of onduidelijkheid denkt 130 te mogen. Als je harder dan 130 rijdt weet je een ding zeker: je rijdt harder dan mogelijk toegestaan. Maar als je 130 rijdt, dan kan het zijn dat je je keurig aan de regels houd, of dat je een grove overtreding begaat (10km/h te hard)

Weet je wat? Ik sluit mij aan bij de club van 90!

(net al J. Hendrix)
Ik rij altijd 130. Je kunt geloof ik 128 kilometer per uur rijden op een 120 stuk rijden tot je met correctie boven de 120 uitkomt. En laat 130 op mijn teller nou 128 kilometer per uur op me GPS zijn. ;)
@320ci:

Meetcorrectie
Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle apparatuur. Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:

bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie
Ondergrens voor bekeuren
Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/verkeershandhaving-0/snelheid/marges_en/
Ook fijn om te weten wat het je kost: http://www.flitsers.nl/boete
Je hebt toch ogen in je hoofd? Als je die gebruikt kun je gewoon op elke weg prima zien hoe hard je mag rijden. En als je twijfelt, lekker 100 aanhouden en rechts blijven.
Ik heb de wegenkaarten met snelheden bij dag & nacht op mn telefoon staan.
Kan ik het altijd checken als ik het niet zeker weet.
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/verhoging_maximumsnelheid/kaart/
@arnoldh: jaja, en die bekijk je dan tijdens het rijden? Een stuk veiliger dan gewoon op de borden letten.
Ik rijd 40.000km/jaar en kom bijna overal en nog nooit heb ik moeite gehad met de geldende maximum snelheid. Gewoon uit je doppen kijken en vooruit kijken in plaats van met je hoofd in je smartphone
@Henk_he:
Nee voor ik vertrek kijk ik dan even als ik op voor mij onbekende snelwegen ga rijden
Onzin. Ik reed gisterenavond rond 23.00 op de A2 van Utrecht naar Amsterdam en bijna iedereen reed 100 waar je 130 mag. Volgens mij omdat het zo onduidelijk is hoe hard je er mag en het feit dat elke fout meteen afgestraft wordt met een bekeuring (Trajectcontrole).
@jwstoop: klopt, dat viel me laatst ook al eens op.

Overigens is op dat traject (en in die richting) de trajectcontrole nog steeds niet actief.
@potver7: Per 15 juli wel! Of hebben ze hem weer uit gezet omdat de borden er te kort op staan?
Nee meneer Teeven… De regels niet maar de aanduiding wel!
Ohja? Dan mag meneer teefje mij eens vertellen hoe et zit met de volgende situatie:
– Het is 18:58, je rijdt de geldmachine op de A2 binnen…
– Omdat je daar tot 19:00 max 100 mag, doe je dat dus op een sukkeldrafje.
– Het wordt 19:00… in theorie mag je dan ineens 130.

Vraag: Berekent de TC nu de gemiddelde afstand die je hebt afgelegd met 100 kmh tot het tijdstip 19:00 en berekent ie dan op basis van de nog af te leggen afstand de gemiddelde snelheid of kan je beter 100 blijven rijden tot het volgende portaal of erger nog, moet je het hele stuk 100 blijven rijden? (dat laatste mag ik toch niet hopen)
@oxje: Dat vroeg ik mij dus ook af. Mooi stukje voor autoblog om tot op de bodem uit te zoeken. Bij de A4 heb je deze situatie b.v. S’nachts (7-6 dus) mag je er 130, maar overdag 100. Hoe zit het nou met de overschakeling??
Even helemaal los van of de regels/situaties nu duidelijk zijn of niet…

Ik vind het toch wel stuitend dat we zulke domme mensen op zulke belangrijke posities hebben zitten. Goed, ze kunnen een heel andere mening hebben dan jij en je kan het daarom niet met ze eens zijn, maar dit is gewoon dom.

Hoe kan het aantal boetes op 130-stukken nu een graadmeter zijn voor het duidelijk danwel onduidelijk zijn van de regels???
Ai ai ai ai….
@baasbas:

Jouw ouders en voorouders en de mijne en de rest van nederland zijn verantwoordelijk geweest voor het leefklimaat van nu. Dus bedank hen maar voor hun domheid. ;)
Heerlijk dat je op sommige plaatsen 130 mag.
Duidelijk is het lang niet overal.
Ik kom regelmatig vanaf hoofddorp de A4 richting Den Haag op, daar mag je dus 130, staat geen bord. En er is wel traject controle. Als je vanuit A’dam de A4 opkomt, zie je dus wel dat je 130 mag.
Na de trajectcontrole mag je nog 500meter 130, dan 500meer 100 tussen 0600en1900 en dan de A44 op mag je weer 120…
Laat dan dat stukje tot A44 ook 130. Dat remmen en optrekken is niet goed voor het milieu(wat mij niet boeit, maarja) en ook nog eens bokirritant,
Dhr Teeven en ik hebben bij deze een verschil van mening.
Nogal wiedes dit, in Februari kon je niet harder dan 80 met die sneeuw en ijs…
@barchetta: slecht excuus. Feit blijft feit, nadenken moet je niet willen. Mail dit ff naar Teeven, ‘doh’ moment gegarandeerd bij dat ei…
Meneer Teeven bedoelt natuurlijk: “Ja het is een verwarrende janboel geworden, maar ik heb geen geld om de boel recht te trekken en vindt het geluid van de rinkelende bermkassa’s eigenlijk ook best wel fijn”.
Ook een keer zo’n prent gehad bij Apeldoorn. Die regels slaan helemaal nergens op. Tegenwoordig staat de cruisecontrol overal standaard op 125.
Het is verwarrend. Op de A5 vanaf hoofddorp naar zaanstad stond eerst 130 km/u en na een paar kilometers 80 km/u.
Dit is onlangs veranderd naar 130 km/u en daarna 100 km/u, maar niet op alle hectometerbordjes staat dus 100 km/u en de maximum snelheid wordt ook niet meer weergeven, dat is t.h.v het telegraaf gebouw en industrieterreinen richting zaanstad. Verder net voor de coentunnel splitst de A5 met de A10 en daar staat weer op de matrixborden 90 km/u.
Voor dat kleine stuk om zoveel keer je snelheid aan te passen kan gewoon vervelend verwarrend zijn voor mensen die er sporadisch gebruik van maken.
Makkelijk lullen, met een chauffeur. Ben wel benieuwd hoeveel automatisch gegenereerde prenten ‘ie krijgt (en vervolgens weggooit)
Ik rijd gewoon overal op de snelweg 140 behalve traject controles. Dan valt de boete opzich nog mee en ben je lekker vlot
Hoe vaak zit je niet in het dringende verkeer zodra er 120/130 ipv 100 gereden mag worden? Het feit dat er juist op die momenten grote snelheidsverschillen zijn (lees oponthoud) geeft prima aan dat een hoop mensen er geen butt van volgen… Vroeger had je één bord ‘snelweg’ = 120. Maar hee, laten we het vooral lastig maken want daar redden we kinderen en bomen mee. Denkt men…
Teeven is en dropl*l. Zet hem maar eens op een willekeurige autosnelweg zonder borden.
Als je net een bord hebt gemist, waaraan kun je dan zien wat de maximum snelheid is?
Als mensen het nog steeds niet weten, zitten ze dus gewoon te slapen achter het stuur! Tsjonge jonge, hoe moeilijk wil je het zelf maken?
Gewoon alles lekker 130 km/u
Ik word zo moe van al dat gezeik over die snelheden. Lees gewoon de borden! Alleen op die enkele stukjes, die zijn op een hand te tellen, waar twee borden staan met beide aparte tijden is het soms een beetje teveel van het goede… Maar al die mensen die een bord met 100 tussen 6 en 19 uur niet begrijpen en dan maar altijd 90 gaan rijden begrijp ik dus echt niet en vind ik ongelofelijk irritant. En dan ook nog stug 95-100 gaan rijden tijdens het inhalen van een vrachtwagen terwijl je op dat moment gewoon 130 mag…
Ik vind het verwarrender op aantal stukken wanneer 100 en 120.
En op 130 stukken rij ik toch 140/145. Bij flitser even ligt rem aantikken en het is gewoon weer 130.
Alleen ongelofelijk irritant als er op een 130 weg zo’n sukkel (meestal oudjes of vrouwen met neus op het stuur) zonder te kijken naar links komt en dan met 100 een vrachtwagen gaat inhalen…
Teeven kan er ook niets aan doen dat ca. 95% van alle automobilisten:
a) te druk is met andere zaken om op de weg, het verkeer, en de borden te letten;
b) niet kan lezen;
c) te dom is om de regels te begrijpen;
d) all of the above.

Jammeren dat er teveel files zijn, maar de spitsstroken niet gebruiken

Klagen dat de maximumsnelheid in Nederland zo laag is, maar 100km/u rijden wanneer 130km/u is toegestaan.

Never underestimate the stupidity of people, of, zoals Sir Winston Churchill zei: The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).