BMW i3 is officieel, en dit is wat ‘ie kan

Auteur: , 84 Reacties

Een BMW met een maximale topsnelheid van 150 km/u. Welkom in de toekomst, waar zelfs de profeten van Freude am Fahren zich toeleggen op fluisterstille EV's.

De 3.999 mm lange BMW i3 is de eerste elektrische auto van het merk die vanaf de grond is opgebouwd als elektrische auto. De uitgelekte foto’s kende u al, evenals de specificaties. Maar BMW heeft de auto zojuist op drie plekken op de wereld tegelijkertijd onthuld en alles over hun nieuwste aanwinst bekend gemaakt. Komt ‘ie:

De BMW i3 heeft in de vloer een lithium-ion-accu van 230 kg liggen. Deze stroomopslag geeft de i3 een range van 130 tot 160 kilometer. Dat ligt er aan in welke modus je hem zet: in ECO PRO-modus wordt de actieradius met zo’n twintig kilometer vergroot en in ECO PRO+ met veertig kilometer. De BMW i3 kan aan een normaal stopcontact gehangen worden of je kan kiezen voor een i Wallbox met behulp van een snellader in 30 minuten je auto voor 80 procent kan opladen.

Rijden met de i3 wordt even wennen, want zodra het gaspedaal, pardon, het acceleratiepedaal wordt losgelaten schakelt de recuperatie-modus automatisch in. Dat betekent dat de auto afremt en stroom opwekt. Ze noemen het one pedal driving, en ik heb het al eens in de Model S van Tesla mogen ervaren: het went snel, en is eerlijk gezegd best comfortabel. En ja, er is alsnog een rempedaal aanwezig voor het zwaardere remwerk. Op de snelweg werkt dit trucje overigens niet, want daar wordt de coasting-modus ingeschakeld zodra je stopt met accelereren. Hierbij wordt de elektromotor losgekoppeld van de aandrijflijn zodat de i3 zonder weerstand door kan rollen.

De elektromotor tussen de achterwielen levert 170 pk en 250 Nm aan koppel. De sprint van 0 naar 60 km/u vergt 3,7 seconden en van 0 naar 100 km/u gaat in 7,2 seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

De aandrijflijn (nee, achterwielaandrijving werd niet overboord gegooid)
BMW i3 elektromotor

1.195 kg is wat de i3 weegt. Toegegeven, voor een vierpersoons EV lijkt dat mee te vallen. De auto is dan ook grotendeels van CFRP, het met koolstofvezel versterkte kunststof, en aluminium opgebouwd. Binnenin kwam nog wat magnesium op de hoek kijken. BMW claimt dat het materiaal sterk genoeg was om de auto zónder B-stijl te bouwen, waardoor de voor- en achterportieren nu in tegengestelde richting openen. Suicide doors dus.

Wat? Is een range van 130 km niet genoeg? Laat dan een motorblokje inbouwen. De optionele range extender – een 650 cc tweecilinder benzinemotor van 34 pk – wordt naast de elektromotor bovenop de achteras geplaatst en vergroot de actieradius tot zo’n driehonderd kilometer. “Dan blijft de uitstoot van CO2 nog onder de 20 g/km” aldus BMW.

De levering van de BMW i3 op de Nederlandse markt start einde dit jaar, voor een prijs van 35.500 euro. Met ‘range extender’ komt de prijs op 39.990 euro. Voor meer ins en outs over dit stukje toekomst-op-wielen van BMW, check Groen7.nl.

UPDATE: BMW heeft een configurator voor de i3 online geknald. Blijkbaar komt ‘ie alleen in vijftig tinten grijs én oranje. Zelf kijken of ‘ie beter oogt met 19 of 20 inch wielen kan HIER.

UPDATE 2: Een video van de BMW i3 uit alle hoeken staat op elektrojunk.nl.

Oh, en of u even onderstaande poll wilt invullen. Dank.



84 reacties

Tevens de lelijkste BMW ooit gemaakt.
@mrbones: met een voor die grootte auto, briljant dashboard.
@mrbones: mwah, kan zo 3-4 recente modellen opnoemen die ook niet moeders mooiste zijn…
@keesje1987: Idd. Beter lelijk door wat vernieuwing, dan gewoon lelijk. Dat eerste went misschien wel na een tijdje.
@adyton: BMW heeft een bwetje de handicap om auto’s te maken waar je echt aan moet wennen. Neem de 5 serie die Chris Bangle tekende. In het begin spuuglelijk en naarmate de tijd vorderde steeds mooier tot op de dag van vandaag een mooie verschijning
@keesje1987: Zeker. Mij ga je nooit een kwaad woord horen zeggen over Bangle. Maar laatste tijd is dat toch veel veranderd. Tot die i modellijn nu gekomen is.

Is de i3 ontworpen door dezelfde designers van alle andere BMWs?
@adyton: Ik zou het echt niet weten. Mijn voorkeur gaat uit naar wat Italiaans is. En dan echt Italiaans :-)
@keesje1987: Echt Italiaans zodat het lekker verrot kan gaan bedoel je?
@Donstil:
Het is nog steeds geen VAG, en laat dat in godsnaam zo blijven….
Nu zijn ze tenminste nog betrouwbaar….
@Donstil: Denk het niet…
@keesje1987: Ik lustte de 5 niet bij z’n introductie, en lust hem nog steeds niet. Lelijke lichtblokken achteraan, het charisma van een tank en why oh why loopt de naad van de kofferklep schuin over de flank heen? Dat gevoel krijg ik terug bij deze mini-zeecontainer. Om andere redenen, weliswaar.
@mrbones:

Waar hebben we dat al eens eerder gehoord ? ff denken… Oja bij de X6 en 5 GT.
@mrbones: En net zo snel als een GTI. Dat weer wel.
@mrbones: Die eer gaat nog altijd naar de Isetta.
WTF was de eerste reactie toen ik de foto van het artikel zag….wat een gedrocht
ik wil hem best hebben…mag ik dan ook een hoed,zonnebril en een jas met kraag?
@akataro: jij wilt in de buurt bekend staan als die “vieze man” met die BMW i3?
Ben benieuwd of we die nu vaak gaan zien.
@adyton:
Ik zei het al in een eerder draadje, dit vormt een ideale mobiele reclamezuil. EV’s kosten zakelijk geen drol en deze heeft een opvallend uiterlijk, ga er dus maar van uit dat je ze veel vol gestickerd gaat zien.
@jrk68: Ik denk ook dat bedrijven dit meer gaan inzetten dan particulier. Op zich vind ik dat wel logisch. En na een tijdje wennen zal de rest wel volgen.
Lijkt op een kakkende hond van achter zeg.
@madridsta:

Dit is de BMW i3 en geen audi a7.
@bempi: Of Mercedes CLS
Even een snaveltje achterop en je hebt een Angry Bird :-)
Schitterende auto! well done BMW.. Graag in het donkergrijs met zwart.
Zal aan mij liggen maar buiten de achterkant om een leuke vlotte auto. Interieur is gewoon prachtig!
“Ik heb nog liever wratten”

(J.C., 2013)
Weet je wat het is, we zitten met zn allen te piepen als een model niet vernieuwend genoeg is of als het saai is vormgegeven. Nu komt BMW met iets anders is het weer niet goed… Stelletje Hollanders bij elkaar :-)
voor een auto die “van de grond af aan” is opgebouwd als EV vind ik dat ze erg conservatief bezig zijn.
mega plus punt: ze zijn toch bij achterwielaandrijving gebleven.
Waarom moeten electrische en/of milieuvriendelijke auto’s altijd zo lelijk, zogenaamd vrolijk of ‘guitig’ zijn? Zelfs bij BMW!? Komop man. Maak gewoon een auto die eruit ziet als een M3 sedan, maar die de vogeltjes nog steeds laat fluiten. En plaats dat voor net geen 40k op de markt. Kijken welke er succesvoller is.
@dragspert: Denk dat 40k toch nog moeilijk te halen is. Zeker als je iets wil dat ook leuk stuurt.
@adyton: Die i3 kost ook 40 als je ook nog een airco en navigatie wil:) En misschien wel 41k omdat je je ramen 90% geblindeerd wilt hebben…
@dragspert:
Misschien omdat mensen die wel open staan voor vernieuwing ( de doelgroep dus) niet bang zijn om op te vallen en niet kiezen voor een vormloos hok…?

Het is maar een idee hoor, ik ga ervanuit dat BMW wel een stukje marktonderzoek heeft gedaan voordat zij zich in het diepe storten.
@dragspert: Nonsens. Een Tesla S is bloedmooi. Een Auris Hybrid is ook niet lelijk. Aan een 5 serie hybride zie je niks aan. Ja er zitten een paar design kneusjes als de Prius tussen maar dat is allang niet meer de meerderheid.
@mashell: een Tesla kost een ton, een auris en een 5 serie zijn hybride, waarvan de Auris een hele lelijke maar dus niet 100 ev. En de prius… Daar heb ik helemaal geen goed woord voor over.
Lijkt me een prima auto. Deze wil ik wel rijden in het oranje zwart zoals op de foto’s. In 7,2 sec naar de 100km/u! Best snel. Maar dat kun je maar een paar keer doen. Opladen is mogelijk in 30min. Snel genoeg om tussen je afspraken door weer opgeladen te rijden.

Leuk!
Leuke auto, alleen dat afwijkende raam aan de zijkant in lijn laten lopen met de andere zijruiten en hij is helemaal af.
Hele slimme auto (hoewel ik de Hyundai fuel cell slimmer vind), maar waarom moet het ding nou zo godsgruwelijk lelijk zijn. Ik ga er echt nevernooitniet in rijden. Dan nog liever in een Prius.
Ik vind het wel wat hebben eigenlijk. Ook vooruitstrevender dan de Nissan Leaf. En de acceleratie naar 100 is ook nog wel BMW waardig. Als ik nu een elektrische lease bak zou moeten, zou dit hem worden.
@j00rs: Dan is het ook alleen maar voor de heb en dat het een BMW is en niet omdat een EV zo’n fijne en “schone” auto is.

OT: Het is niets, het blijft niets en het wordt niets, al dat losstaande EV geneuzel, zonder range extender, met een range extender heb je er tenminste nog wat aan. En dat electrische spul zorgt alleen maar voor een verdere toename, van de energieprijzen en uitstoot van CO², natuurlijk niet in directe vorm, maar wel in indirecte vorm, daarom al is het geen oplossing voor een echt schone toekomst. Als het daarnaast veel van dit soort lelijke hokken zijn, dan wordt de wereld er niet mooier op.
Ik wacht wel, tot er echt duurzame en mooie auto’s worden gebouwd en tot die tijd, blijf ik in convensioneel gemotoriseerde auto’s rijden.
@Orichy: Je hebt bijna geen keuze als fabrikant in het dictatuur genaamd de EU (‘aka ein reich). regels, wetten, subsidies..
@kaasboerin: Er zijn nog genoeg keuzes, probleem zit hem in de lef, of in het geld!

Ondernemen was altijd iets van, durven risico’s te nemen, daar zie ik steeds minder van terug.
Één ding moet je BMW dan wel weer nageven, het is niet de techniek die vernieuwend is, maar zij hebben wel het lef, om na de Prius, de Volt en de Leaf met nog zo’n lelijk hok te komen. Dat is ook wat, misschien!?!
@Orichy: Waar heb jij het nou over man. Tesla Model S is een stuk bruikbaarder. Geen range extender nodig, omdat je daar met gemak 400 km mee haalt.

Daarnaast is een elektrische auto gewoonweg schoner, ook al zeg je van niet. Zelfs kolencentrales zijn super efficient en co2 uitstoot kan worden gecontroleerd. Zelfs dan nog rijdt de auto zuiniger en efficienter per km/co2.

Daarnaast is de energieprijs gekoppeld aan de olieprijs. Als men minder benzine/diesel tankt, betekent dat eerder dat de oliebehoefte omlaag gaat, en dus je kwh prijs ook zal dalen, dan dat deze stijgt omdat je meer elektriciteit tankt. Raar maar waar.
@Joerek: Jij vergeet voor het gemak, maar hoe de accu’s gemaakt worden en wat daarbij komt kijken, dat is zeker alleen maar bijzaak, dus de indirecte gevolgen voor het milieu ook. Daar wordt de wereld niet schoner van en dus hoe meer EV’s en batterijen er nodig zijn, hoe vervuilender de wereld wordt.

Energie opwekken kost nu eenmaal een stukje milieu, dat snap ik, niets vreemd, of erg aan, maar door de toename van de behoefte, neemt ook de behoefte toe aan energie opwekkende middelen en in welke jas je het ook past, het kost altijd meer dan het oplevert. Alleen zijn gevolgen pas op de lange duur bekend, omdat het onmogelijk is alle gevolgen vooraf te overzien.
Ja, het klopt dat de electriciteitsprjs aan de olieprijs gekoppeld is, maar hoelang houden zij dat nog vol? Er moet tenslotte ook een keer (terug)verdiend worden.

Kortom het lijkt allemaal mooier dan het in werkelijkheid is, maar daar kun je ook omheen kijken en het negeren.
Alle gebruiksgoederen kosten energie en een deel van ons milieu, begrijpelijk en heel toelaatbaar. Maar als je schoner wilt worden en duurzamer, dan moet je inleveren en dat kan op een betere manier, dan dat het nu gebeurt.
@Orichy: Eens, je zal altijd moeten inleveren. Per saldo geloof ik wel dat EV’s zuiniger en minder belastend zijn, ondanks de accu’s. Ik heb het gezien bij de Ampere. Iemand die pas na 7000km weer opnieuw tankte en zn verbruikte kwh afzette tegen zn afgelegde afstand. Simpelweg erg goedkoop per km. Als je uitgaat van een enorm hoog 500 gram co2/kwh (kolen) dan is deze alsnog 3x zuiniger (minder co2) tov benzine.

Het feit alleen al dat energie centraal wordt opgewerkt geeft zoveel meer mogelijkheden…

En zie mij niet als een niet benzine liefhebber (rij zelf een TTRS bijv), maar zo’n EV heeft echt zoveel voordelen. Binnenkort staat hier een Model S van collega voor de deur en ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, qua range, kwh verbruik etc.
Eindelijk een auto die me doet denken dat het 2013 is.
@Jochempie: Of ik daar vrolijk van wordt, Nee, niet echt!
Opeens is de Leaf een mooie auto en de Multipla van zijn troon gestoten.
Denk die lelijke zijruiten in de achterportieren even weg (gewoon de ruiten van de voorportieren doortrekken) en je hebt best een leuk autootje.
@potver7: Ik dacht dat ook, maar die secundaire levenlijn is er niet in het echt, dus moet je het met de werkelijkheid doen en dan is het allemaal minder mooi.
Personen die dit mooi vinden, kijken alleen maar naar het logo.
@bsxc2:
Ik snap dat het moeilijk is om te bedenken dat er mensen zijn die anders denken dan jij maar die bestaan echt….
Ik geef namelijk geen FUCK om logo’s en merken maar ik vind het een leuk ding.

Maar ik ben dan ook geen Jan Doorsnee….
@jrk68: Maar als een onbekend iemand jou op straat tegenkomt, dan denkt hij/zij waarschijnlijk niet, dat is een bijzonder mens, met een bijzondere uitstraling?
De idealogie speelt alleen maar af in je hoofd en in de mogelijke keuzes in je bestaan, maar je wilt waarschijnlijk in uiterlijke zin, niet echt opvallen, een aparte auto is misschien wel leuk, want hij moet wel uniek zijn.
Of ben jij toch wel bijzonder in verschijning, want dat wil ik dan wel eens weten, dat is dan mijn nieuwsgierigheid, verder niets.
En als jij jouw idealogie en met jouw keuzes makend, jezelf al onderscheidend genoeg vindt, ben je net zo normaal, als 90 procent van de wereldbevolking.
Ik zou dat kleine achterdeurtje wegnemen, de auto inkorten met de lengte van dat achterdeurtje en dan kloppen de proporties…
Ik vind het best een geinig wagentje :)
BMW is de laatste tijd wel érg goed in lelijke auto’s maken.
Ik zie geen poll. Wel een Up! Look a like: van voren niet lelijk, van achter spuuglelijk! Ben bijna benieuwd naar zijn mini-Evenknie
Moeilijk te zeggen maar het heeft wel iets. Ik zou er alleszinds gerust in het stad mee willen rondrijden.

Of je hem nu mooi of lelijk vindt, het mag wel gezegd zijn, het model ziet er echt wel 10 jaar vooruit op zijn tijd uit, dus petje af. Het vergt tenslotte enorm veel lef van een fabrikant om een model dat er uit ziet als een concept in die exacte vorm op de markt te gaan zetten. De meeste fabrikanten wijken niet graag af van hun huidige productlijn en alle auto’s lijken zoveel op elkaar tegenwoordig.

De deuren vind ik trouwens geweldig. Zoals ik zei, ik zou me niet schamen er mee door het stad te tuffen, liever een Tesla roadster obv maar ik zie het praktische nut er wel van in. In België kom ik echt al enorm veel laadpunten tegen.
@voytekbe: Enige punt is dat alle fabrikanten die vooruit waren op hun tijd, nu bankroet zijn.

Maar goed dat BMW ook eens een marketing misser kan maken. Van fouten leer je meer dan succes.
@heidekonijn: Welja denk dat dit de sterkte is. Ze hebben een gigantisch assortiment modellen, enorm stijgende verkoop in China/Azië ook…

Ze kunnen dit zich heus wel permitteren. Lijkt me eerder een leerproject voor hun, zeker voor de aanstormende i8.
@voytekbe: Die i8 ziet er idd al wat radikaler uit. De proto’s hebben best wel dunne wielen. Apart en leuk om zien. Terug een sportwagen waar de topsnelheid ondergeschikt is aan het rijplezier? Dat zou wel eens erg goed in de tijdsgeest kunnen passen.
dat dashboard is een van de mooiste die ik in lange tijd heb gezien…
@tborre: dat mag inderdaad ook wel eens gezegd worden.
Ik vind het best een mooi ding eigenlijk. Eindelijk nog eens een BMW (die geen M is) met een echt spannend interieur.
Dit gaat een enorme hit worden! Geen ouwe-lullen auto (zoals de meeste hybrids/electrische auto’s die betaalbaar zijn) en dat is wat de mensen aanspreekt, kijk maar naar de Opel Ampera. Ideaal stads-autootje maar of ik het persoonlijk echt mooi kan vinden, nee…het is gewoon niet mijn type auto al kan ik begrijpen dat veel mensen hem fantastisch zullen vinden.
Wow wat een prachtige wagen weer van BMW. En wederom met hun Superieure Premium RWD.
Dit gaat zeker een enorm verkoophit worden. Copycat audi baalt echt als een stekker dat ze niet een soortgelijk iets kunnen fabriceren, hun vorige hoofd van ontwikkeling is al de laan uit gestuurd vanwege het feit dat ze dit niet hebben kopieren.
Wo ist der hoffmeisterknik!!!!??
@tmenges: Als je hem binnenstebuiten draait krijg je een traditioneel gevormde bmw met knik :-)
@tmenges: do is der hofmeisterknik
Past mooi in het rijtje mislukte Bmw’s 1 serie en x1.
Daarbij zal deze net zo goed gaan verkopen als een Citroën zero, dus bijna helemaal niet omdat mensen op brandstof willen rijden aangezien je ook nog ergens heen wilt rijden.
Te duur.
Ik klink wellicht GroenLinksig, ik heb zin in de toekomst!
Van mij mag het conventionele volledig overboord gegooid worden.
Het word tijd voor écht nieuw design. :-D
Ik heb niets tegen hybrides. Ik heb ook niets tegen elektrische auto’s. Ik kijk zelfs met oprechte spanning uit naar de komst van de i8. Ik was ook best wel benieuwd naar de i3, zij het in mindere mate dan dat ik benieuwd ben naar de i8. Maar mijn God dit ding is echt gruwelijk lelijk en fnuikt zo ongeveer elk beetje enthousiasme dat ik had voor auto’s met een alternatieve aandrijvingsmethode. Zelfs de eerste generatie Prius ziet er beter uit dan dit. Het zal heus wel fijn rijden, daar twijfel ik niet aan, maar kom op, dit kunnen ze gewoon niet menen. Alsof ze er standaard van uit gaan dat mensen die geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een elektrowagen geen zier geven om het uiterlijk van hun wagen. Het zal allemaal ongetwijfeld wel heel ecologisch en economisch en ergonomisch en veiligheidshalve en wat nog allemaal heel verantwoord wezen, maar je gaat me niet vertellen dat er daar niemand om nog maar te beginnen op de designafdeling even z’n vinger heeft opgestoken en gezegd van ‘collega’s, dit moet toch wel wat aantrekkelijker kunnen, nee?’, laat staan op andere afdelingen die met de ontwikkeling van dit ding te maken hebben gehad.

Kom op zeg, ze hadden er zo gemakkelijk iets zoveel mooier van kunnen maken, maar nee. Met wat komen ze op de proppen? Dit wanstaltige gedrocht. Ik vind het zo jammer. Dit is echt zo een gemiste kans. BMW had met de i3 echt de mogelijkheid om zoveel mensen, inclusief petrolheads en om andere redenen sceptici over de elektrische streep te trekken, en dan komen ze af met zo’n cornflakesdoos. En natuurlijk, de i3 is bedoeld als commuter, als je opwinding zoekt dan komt er dra de i8, maar dan nog was dat geen reden om van de i3 zo’n lelijk apparaat te maken. Deze i3 had zoveel meer kunnen zijn, moeten zijn. Wat mij betreft heeft BMW enorm veel punten laten liggen nu. Ze hadden de opportuniteit om op alle emotionele vlakken (dus technologie even buiten beschouwing latende hier) die voor een mens belangrijk zijn om voor een bepaalde wagen te kiezen bij wijze van spreken de gehele markt naar zich toe te trekken, en dan dit. Want wat is uiteindelijk de concurrentie? Nissan Leaf? Renault Zoe? Niks spannend iig, en dan maken ze bij BMW krek dezelfde fout door evenzeer een auto af te leveren met de uitstraling van een vermolmd europallet.

Een mens zou er haast depressief van worden. Ik ben niet per se een BMW-fan of zo, maar ik had het ze echt gegund. En dan verneuken ze het op deze manier. Alsof het een ongeschreven wet is of zo dat een elektrische wagen voor dageijks gebruik er moet uitzien als een reeds maanden zijn vervaldatum gepasseerd zijnde kant-en-klaar lasagne van de Lidl.

Wat me eraan doet denken : tijd om aan het eten te beginnen.
@kingdecay: Als je er over nadenkt ; klopt dus, dit hadden ze makkelijker mooier kunnen maken. En toch hebben ze het niet gedaan.
FGA en co horen we jammeren dat een electrische wagen never nooit niet kan opbrengen, maar dat het moet ivm de uitstoot wetgevingen voor de merken.

..dus mogelijk willen ze helemaal niet dat dit een succes wordt.
Dit noemen ze toekomst, voor mij de afgrond voor de toffe wagens. :( en als bmw fanaat in hart en nieren doet deze me echt pijn en schaam me kapot
@addiction4cars:
Wat een onzin zeg… “het doet me echt pijn” ….

Enige dat ik hierop kan reageren is: bitch please
@voytekbe: gast dat is mijn mening, wat jij daarvan vind moet je zelf wete maar waarom op mij ingaan met zoiets onnozels? Aandacht.nl
En king decay…. Amen en smakelijk!
Ik ga dit jaar maar eens op zoek naar een goede E46 M3…
Uiterlijk is even wennen, uche … Maar ik zou daar best aan kunnen wennen. Qua specs ook interessant als auto voor de Misses. Op 1 na dan, de prijs… Dure materialen zijn duur pfff
Valt mij allezins mee. Zelfs best wel een kek wagentje. En 1195 kg is echt niet slecht voor een EV.
Leuk en symphatiek wagentje.
jammer dat zo’n technisch verschrikkelijk interessante auto zo’n exterieur heeft. Dat dashboard ziet er dan wel weer fantastisch uit. Wat dat betreft is het dus net als een 5 gt, je koopt hem niet om andere ervan te laten genieten
chantal janzen
Toch denk ik dat het best iets kan zijn,The future is now don’t miss it
Iets met een top van 150 is de naam BMW niet eens waardig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).