• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Bugatti’s uit Frankrijk, Italië, en “Duitsland”

Auteur: appeltje, gepost 11 november 2009 om 13:00 – 55 Reacties

Bugatti Veyron


Deze week weer een aflevering van “Drie keer drie is negen.” Een hele week vullen met Bugatti’s is namelijk lastig, gezien het feit dat spotters afhankelijk zijn van hun omgeving. Veel meer dan drie verschillende modellen kon ik niet vinden. Tuurlijk, het merk leverde veel variatie, maar vooral tussen 1909 en 1962. In 1987 brak een nieuwe periode aan voor Bugatti, wat resulteerde in de EB110. Momenteel is het merk in handen van Volkswagen, die ’s wereld bijna-snelste auto redelijk massaal aan de man wist te brengen.

Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926

Al vanaf het begin had het merk Bugatti niet alleen Germaanse(!), maar óók Italiaanse genen. De Italiaan Ettore Arco Isidoro Bugatti stichtte het merk in 1909 in Molsheim, dat toen nog bij het Germaanse Rijk hoorde. De Elzas kwam in 1919 bij Frankrijk, dus eigenlijk was de nationaliteit van het merk van begin af aan al onduidelijk. Nadat onder de naam Diettrich-Bugatti enkele prototypes werden gebouwd, verscheen in 1910 de eerste volwaardige productieauto onder de naam Bugatti. Het was de Type 13, een model waarmee geraced werd. Op basis daarvan verschenen nog enkele andere modellen, waaronder de afgebeelde Type 23 Brescia. Dit was echter niet zo zeer bedoeld om mee te racen, het was een serieproduct en wel het allereerste met meerkleppentechniek, anno 1920. Er werden er maar liefst tweeduizend van gebouwd, waarvan een enkele af-en-toe Laren aan doet.

Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti Type 23 Brescia Tourer 1926 - Foto: Jim Appelmelk

Pagina's: Pagina1 Pagina2 Pagina3

Ook interessant!

  • Bugatti van Schumacher
    Bugatti van Schumacher totall loss door vloed
  • Nederlander koopt Bugatti EB110 voor €2,2 miljoen
  • Bugatti wielen
    Bugatti wielen voor een schijntje te koop
  • Bugatti reageert op autobahn schandaal
    Bugatti reageert op autobahn schandaal

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

brescia, Bugatti, eb110, Gespot, Klassiekers, veyron

Vorig bericht: « Opa (73) sloopt minimaal 10 exoten in 3 jaar tijd
Volgend bericht: Frits Kroymans werkt aan comeback »

Lees Interacties

Reacties

  1. beast zegt

    11 november 2009 om 13:04

    blijft een vette auto! ben benieuwd wat voor opvolger ze gaan hebben voor deze wagen!!

    Login om te reageren
  2. Vincegail zegt

    11 november 2009 om 13:05

    4 turbo’s!

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    11 november 2009 om 13:09

    Bugatti EB110 SS, wat een plaatje!

    Login om te reageren
  4. Henk zegt

    11 november 2009 om 13:11

    de veyron had toch 4 turbochargers?

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      11 november 2009 om 13:31

      @Henk:

      jep, check:

      onderaan het blok, links en rechts tweemaal

      Login om te reageren
  5. Duidelijk zegt

    11 november 2009 om 13:11

    Als je de evolutie in bandbreedte bekijkt :p
    Wel mooie spots, de EB110 SS kom je echt zelden in het wild tegen. De meeste staan in garages onder doeken als ‘investering’.

    Login om te reageren
  6. JPM zegt

    11 november 2009 om 13:13

    Het is De Dietrich, niet Diettrich. Overigens beschouwen de fransen Bugatti als frans, aangezien hij bij veel fransen werkte aan auto’s, waaronder dus De Dietrich. Volgens mij is er niemand die het als Duits beschouwd vanwege die paar jaar in de oorlog.

    Login om te reageren
  7. Merry zegt

    11 november 2009 om 13:14

    Appart allemaal, mooie unieke auto’s
    Ze kunnen het wel bij VAG.

    Login om te reageren
  8. Duidelijk zegt

    11 november 2009 om 13:17

    BTW: de Veyron Motor: 8,0 liter W16 met 4 turbo’s en niet de 2 zoals vermeld in de tekst

    Login om te reageren
  9. Flamingo zegt

    11 november 2009 om 13:17

    Die Bugatti op fietsebanden vind ik nog het mooist ergens..
    Maar als ik mocht kiezen nam ik de Veyron, maar wel in andere kleuren..

    Login om te reageren
  10. Mardec zegt

    11 november 2009 om 13:19

    Twee audi V8 motoren elk gekoppeld aan 2 turbo’s bedoeld hij denk ik.

    Hoewel dat ook niet klopt, want het zijn twee VW W8’s aan elkaar dacht ik.

    Login om te reageren
  11. Niels zegt

    11 november 2009 om 13:24

    Weer zo’n mongeaul die het nodig vindt om z’n Veyron op belastingvrije kenteken platen te rijden. Paupertje kon zeker door de crisis z’n BPM niet meer betalen. Zal wel even het kenteken opvragen in Duitsland en meneer een vette naheffing met verhoging sturen. Toedeledokie!

    Login om te reageren
  12. Maartenone77 zegt

    11 november 2009 om 13:26

    kan de laaste bugatti foto naar mij worden gestuurd?? alvast bedankt. 1680-1050 [email protected]

    Login om te reageren
  13. Doewap zegt

    11 november 2009 om 13:32

    Louwman en Suzuki…? Louwman’s centen zijn verdiend met andere merken en dan vooral Toyota.

    Suzuki is altijd onder BV NIMAG geweest, net als TVR en Morgan.

    Louwman heeft NIMAG niet zo lang geleden overgenomen.

    Login om te reageren
  14. jeezyweezy zegt

    11 november 2009 om 13:33

    @Mardec: 2 keer een W8 was het originele plan, maar dat is niet doorgegaan vanwege koelingsproblemen. Het zijn 2 V8 blokken (dus een W16) met 4 turbo’s

    Login om te reageren
    • Robert.V zegt

      11 november 2009 om 15:01

      @jeezyweezy: Hoe kom je daar op in godsnaam !?

      Login om te reageren
  15. bakkerst zegt

    11 november 2009 om 13:34

    Login om te reageren
  16. SHFT zegt

    11 november 2009 om 13:37

    Die EB110 is echt één van de meest tot de verbeelding sprekende wagens, echt fantastisch.

    Login om te reageren
  17. Jasje zegt

    11 november 2009 om 13:41

    Die veyron ligt wel lekker laag, staat hem goed.

    Login om te reageren
  18. Megakix zegt

    11 november 2009 om 13:48

    EB110 = wauw ! Veyron = goed ! Maar die oldtimers….zucht…nope, dat blijft toch rommel van achterste stellage van de IKEA hoor !

    Login om te reageren
  19. Pino143 zegt

    11 november 2009 om 13:49

    Die EB110SS ben ik ooit (lees: jaren terug) eens tegengekomen op Zandvoort, maar toen ik thuis heb ik het kenteken ingevoerd bij het RDW en toen bleek de APK te zijn verlopen.
    Dat is nog steeds het geval: Vervaldatum APK 18-10-2003 (Bron: RDW)
    Kan iemand die dude ff waarschuwen, dat ie nu ws niet verzekerd in de rondte rijd met een auto die vele tonnen waard is?

    Login om te reageren
  20. jvbijleveld zegt

    11 november 2009 om 13:57

    Iemand een idee hoe het zit met de kenteken platen op de Veyron? Zie hier ook wel eens auto’s met dat soort platen (weet wel dat ze duits zijn), maar was toch wel benieuwd wat voor soort platen het nou precies zijn.

    Login om te reageren
  21. DRU zegt

    11 november 2009 om 13:58

    Wat ligt die neus van die Veyron laag bij de grond zeg.

    Login om te reageren
  22. Flamingo zegt

    11 november 2009 om 14:07

    @jvbijleveld

    Dat zijn tijdelijke kentekenplaten. Voor als je een auto importeert uit Duitsland handig bijv.

    Login om te reageren
  23. Flamingo zegt

    11 november 2009 om 14:12

    maar je mag er niet mee in Ned rijden.. schijnt

    Login om te reageren
  24. Robin zegt

    11 november 2009 om 14:28

    Het is een quad-turbo. Dus 4 turbo’s…

    Login om te reageren
  25. rob zegt

    11 november 2009 om 14:30

    wat voor een kenteken is dat van die bugatti 16.4? Vette bak trouwens:P

    Login om te reageren
  26. Michiel_vd_Brink zegt

    11 november 2009 om 14:33

    De T23 Brescia is chassis 2898. De afkomst van de originele carrosserie is helaas niet bekend en de huidige koets is niet origineel, maar dat is wel vaker het geval bij oude Bugs.

    Login om te reageren
  27. INF3RN040 zegt

    11 november 2009 om 14:47

    En veyron heeft 4 turbo’s geen 2

    Login om te reageren
  28. Treff zegt

    11 november 2009 om 14:50

    @Rob; lees de reactie van Flamingo even ;-) dan weet je genoeg!!

    OT: allemaal mooie spots, een oldtimer is heel speciaal en voor van die leeftijd. Een supercar-rijtje zonder de EB110, die bestaat eigenlijk niet en de uitspraak van Casper, daar sluit ik mij bij aan. De Veyron, wat een wagen!! Zulke mooie lijnen en een geweldige motor. alleen die prijs … die maakt het zo lastig!

    Login om te reageren
  29. Edge zegt

    11 november 2009 om 15:38

    Veyron foto 2, 4 en 5 in wallpaperformaat aub. ;)

    Login om te reageren
  30. Mardec zegt

    11 november 2009 om 15:38

    @ jeezyweezy

    Wow ik leer bij :-) Dit wist ik nog niet.

    Login om te reageren
  31. Osca zegt

    11 november 2009 om 15:57

    die EB ( tweede foto ) ziet er best controversieel uit :D

    Login om te reageren
  32. Michael zegt

    11 november 2009 om 15:57

    Yawn ik ben die veyron al beu… wanneer komt er een opvolger?

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      11 november 2009 om 16:23

      @Michael: Nooit !

      Login om te reageren
  33. de sjonnies zegt

    11 november 2009 om 16:23

    Mooi stukje over de geschiedenis van Bugatti en de EB 110 blijft mijn lieveling, French Blue met het grijze interieur; ik kom er zelfs overheen dat Emile Ratelband er ook eentje heeft (had?)

    Login om te reageren
  34. AMG Powerrr zegt

    11 november 2009 om 17:25

    Ja, de Veyron heeft er 4. Autovisie was laatst nog met de collectie van de Veyron-meneer op stap geweest. (hoezo overbodige informatie :P )

    Login om te reageren
  35. AMG Powerrr zegt

    11 november 2009 om 17:27

    lol @jeezyweezy,

    zeker weten dat het niet gewoon 2 W8’en waren?

    Login om te reageren
    • Mao zegt

      11 november 2009 om 18:43

      “Toen VW de techniek van de nieuwe W-motoren volgens het “VR-principe” in huis had, gingen de ingenieurs van Volkswagen aan de slag met de nieuwe W-motoren. Aan de W12-motor werd aan elke cilinderrij een cilinder toegevoegd, net zoals bij de W8 voor elke rij één weggehaald was. Wat resulteerde in 16 cilinders en in feite twee VR8-motoren. de inhoud bedroeg nu 8 liter en maar liefst 64 kleppen. De hoek waarin de VR8 motoren staan is bij de W16 vergroot van de originele 72° naar 90°, hierdoor is de motor breder geworden. Dit is gedaan omdat ruimtegebrek hier niet van belang was, maar vooral het vermogen. Omdat 90° een idealere hoek is kon er meer vermogen uit de motor gehaald worden.”

      http://nl.wikipedia.org/wiki/W-motor

      Nu nog een VR10 dan is het lijstje helemaal compleet :)

      Login om te reageren
  36. BananaFlip zegt

    11 november 2009 om 19:00

    De EB110 is eigenlijk best lelijk, maar vanwege zijn bijzonderheid is ie op de een of andere manier toch best mooi.

    Login om te reageren
  37. Evert zegt

    11 november 2009 om 19:02

    Daar is ie weer De Veyron van Jan Stuivenberg!

    Zie maar op http://www.superbolides.nl

    Login om te reageren
  38. Oly zegt

    11 november 2009 om 19:06

    even een vraag je wordt die B Engineering Edonis echt nog steeds gemaakt wist het bestaan er al heel lang van maar wist niet dat deze bak nog steeds werd geproduceerd.

    Login om te reageren
  39. HDM zegt

    11 november 2009 om 19:13

    Ik heb een tijd terug iets op een forum gelezen van een gast die het Lambo museum bezocht, hij kwam ook langs de Edonis productiehal en daar zouden ze destijds aan een tweede generatie werken of zo.

    Edonis is vet, EB110 is vet, maar die velgen. Precies de velgen die ik kotslelijk vind. Geef mij die dichte maar.

    Login om te reageren
  40. Ferdinand1 zegt

    11 november 2009 om 19:34

    De EB110 is echt zo sexy!

    Login om te reageren
  41. sandertjuuh zegt

    11 november 2009 om 19:43

    I LOVE BUGATTI !!!
    vette mooie auto’s en heel erg zeldzaam

    Login om te reageren
  42. Kaje zegt

    11 november 2009 om 20:43

    @evert “De Veyron van Jan Stuivenberg” ? volgens mij is deze van perridon hoor. Was er vorig jaar bij op zandvoort toen hijzelf de bugatti en jos verstappen de porsche carrera GT van hem in de grindbak reed. Zal wel een aardige rekening geweest zijn om deze juweeltjes er weer als nieuw uit te laten zien.

    Login om te reageren
    • Evert zegt

      12 november 2009 om 10:30

      @Kaje: ZIE FOTO LINK!

      http://www.superbolides.nl/gallery/index.php#/content/Bolides/Bugatti%20Veyron/smile%2D093443.jpg/

      Je bent niet echt op de hoogte….jammer!

      Login om te reageren
  43. Neo Veloci zegt

    11 november 2009 om 20:53

    Ok, ik zeg dit lichtelijk jaloers, maar toch vind ik het enigszins kansloos dat je handmatig de spoiler uitklapt bij het parkeren omdat je je Veyron nog niet opzichtig genoeg vindt..!

    Login om te reageren
  44. audiracer zegt

    11 november 2009 om 21:20

    @Mardec

    Het zijn ook geen 2 W8 motoren aan elkaar, dat zal sowieso niet kunnen dan zou je een WW8 ofso krijgen. Het motorblok bestaat uit 2 VR8 motoren.;)

    Login om te reageren
  45. Martijn zegt

    11 november 2009 om 21:27

    @ Kaje,

    Deze is niet van Perridon, die staat gewoon op Nederlands kenteken. **-XB-** is het kenteken van zijn Veyron.

    Login om te reageren
  46. julien zegt

    11 november 2009 om 22:33

    een tip voor de spotters,

    Ga naar Egalyères in de Provence, ( Tussen Cavaillon en Sint Remi de Provence).
    Daar heb ik er vorige week 2 verschillende bughatti’s gezien, ( en er zitten volgens de plaatselijke mensen op terrassen, nog!!! )

    grtn
    ju

    Login om te reageren
  47. Appeltje zegt

    11 november 2009 om 22:54

    Oh ja, vier turbo’s, ik was even in gedachte toen ik die “2” opschreef… Heb al zo vaak iets over de Veyron geplaatst. Hij is trouwens van Jan Stuivenberg, die van Perridon hoop ik ook nog eens te spotten maar twee andere Nederlandse Veyrons heb ik wel al kunnen vangen. Het blok bestaat in feite uit twee V8 motoren, aangezien het twee VR8 motoren zijn met een grotere hoek.

    Login om te reageren
  48. JP zegt

    12 november 2009 om 13:00

    Het B-engineering project is verkocht aan een stel Turken, die een jaartje geleden nog nieuwe afbeeldingen van lieten maken. Iets andere lichten, iets andere velgen, maar ik ben bang dat er van productie niet veel terecht zal komen…

    B-engineering in Italië zélf onderhoud nog steeds EB110’s, en andere auto’s.

    Login om te reageren
  49. AM zegt

    12 november 2009 om 15:32

    Uit welke land is die Grijze veyron.
    Ik weet nog steeds niet welk land dat is!

    Login om te reageren
  50. Davidov zegt

    13 november 2009 om 11:54

    Wat een plaatje inderdaad, die Supersport =|

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North