Gespot: Donkervoort D8 GTO Performance 15/25

Auteur: , 44 Reacties
Donkervoort D8 GTO

380 pk en een heerlijk pure rijbeleving, dat is wat dit stukje vakwerk uit Lelystad, de D8 GTO, biedt. Tegen een prijs natuurlijk.

het ontwikkelings- en testwerk zit er op, en de eerste klanten hebben inmiddels hun exemplaren ontvangen van de sterkste productie-Donkervoort die ooit is gemaakt (we rekenen deze Ringridder niet mee).

De D8 GTO komt er in 3 smaken: Standard, Touring en Performance, allemaal met een 2.5 liter vijfcilinder TFSI onder de koets. Bij de eerste twee versies is deze goed voor 340 pk en 450 Nm, de Performance is het sterkst met 380 paarden en evenzoveel Newtonmeters.

Donkervoort D8 GTO

Het laatste model, gelimiteerd tot 25 stuks, werd onlangs door gerald in Dordrecht op de foto gezet. Kakelvers, en nog geen 3 weken op kenteken. Goedkoop is ‘ie helaas niet, de nieuwbakken eigenaar heeft € 154.964 bij Joop Donkervoort moeten achterlaten. Dat is serieus geld, waarvoor je ook een dikke performancebak uit het E-segment bij AMG, Quattro GmbH, BMW M, of Jaguar kunt scoren. Maar die levert je nog geen tiende van de fun op een lekker kronkelend weggetje op. En de Donkervoortjes moeten ook eten natuurlijk.

Meer van dit, en we moeten de onofficiële slogan van Dordrecht (“Hoe dichter bij Dordt..”) gaan wijzigen. Check de foto’s van het geilgrijze lichtgewicht op autojunk!



44 reacties

Als ze hier nou de caravan achter hangen van het vorige artikel, kun je in ieder geal droog zitten als ’t regent.
@rovalo: Maar dan wel een Kip. En je mag alleen klompen aan in de Donkervoort.
Lijkt me een heerlijk apparaat. Niet echt een optie als het je enige auto is natuurlijk, maar voor d’r bij voor de lol… geweldig!
Als ik deze voor de lol had zou ik voor dagelijks er geen moeite mee hebben in een multipla te rijden.
Volgens RDW maar 260 kW ipv 280…
@davinci: Volgens Donkervoort maar 380pk, terwijl het blok in de performance versie zo’n 400pk levert. Ze moesten wel om Audi enigszins tevreden te houden, die vonden het een beetje raar als een kleine Nederlandse fabrikant hun blok ineens zoveel konden verbeteren terwijl ze er zelf miljoenen in hebben zitten aan ontwikkelingskosten.
@motoragent:
Miljoenen in hebben zitten? Is gewoon een drukgevoed oud vijfcilindertje van de Amerikaanse markt… Is een uitstekende motor (alhoewel wat zwaar want geen lichte legeringen gebruikt) maar op zéér bescheiden gebouwd en dus helemaal niet zo duur voor Audi geweest. Enja, tal van tuners hebben reeds met de turbo’s of mapping zitten prutsen, kunnen ze heus niet alleen bij Donkervoort.

Toch blijft het inderdaad een erg leuk combinatie, dit lage gewicht in combinatie met die schitterende motor. Alleen vind ik er niets revolutionairs aan.
@StijnB: Hij is in principe gewoon uit een amerikaanse Jetta geplukt inderdaad, maar ook daar is nog vrij veel geld in gaan zitten voordat hij in de TT-RS en RS3 is toegepast.
@motoragent:
Zeker en vast, maar dat is allemaal relatief te opzichte van een geheel nieuw blok. En gelukkig maar dat Audi dat gedaan heeft. Anders hadden we dit schitterend blok niet in de GTO gehad!
De auto heef vast meer gekost als 154.000 euro want een standaard kost al 145.000 incl btw en bpm
En vergeet niet dat kwa wegliggen en acceleratie dit rondjes rijdt om zo’n duits ding
@Soulmaster: Volgens mij vind jij appels en peren zeer smakelijk.
@kaasboerin: appels wel, peren… bah
@Soulmaster: ik denk dat je de Ariel Atom V8 500 vergeten bent…..sneller dan alles met 4 wielen
@Fidenza: sneller als een caparo t1?
@papa: Ik denk dat die “in a league of its own” is, maar die Atom zal wel verdomd dicht in de buurt zitten.
@papa: caparo is meer een F1 auto voor de weg. De ariel atom is gewoon simpel net als deze Donkervoort.
Hoe zit het eigenlijk met de verkopen van Donkervoort? Verkopen zij nog veel richting het buitenland? En wat is hun grootste afzetmarkt? Daar ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar, omdat het voor mij (ondanks het Nederlands is) toch een redelijke anonieme autobouwer is.
@roberto: geloof dat elke gemaakte Donkervoort al verkocht is, werken veel op bestelling
@Soulmaster: Iedere Donkervoort is custom-made. Afgezien van een enkele demo auto voor de fabriek zelf worden er geen auto’s op voorraad gebouwd. Ze bouwen zo’n 35 stuks per jaar, waarvan ongeveer een kwart in Nederland blijft.
@roberto: Van de nieuwe GTO gaat de overgrote meerderheid naar het buitenland (denk aan België en Frankrijk), en volgens Donkervoort zijn er zelfs verkocht ‘Op 3 verschillende continenten’. Het grote publiek kent Donkervoort niet zo, maar ze zijn zeer bekend in de juiste kringen ;)
Magistraal stukje Nederlands huisvlijt, gelimiteerde editie van het schaalmodel staat hier al op de kast. Voor de grote zal ik nog even moeten sparen…

Toch raar dat vele Nederlanders wel gehoord hebben van Spyker, maar de naam Donkervoort bij de meesten helemaal niets zegt.. we mogen hier toch trots op zijn?
@motoragent: Wees blij. Spyker is vooral bekend om de verkeerde redenen. Laat Joop maar lekker schuiven in de luwte.
@Vincegail: Daar ben ik ook zeker blij over ;)

Het is alleen zo’n dooddoener als je tijdens een toertocht steeds wordt gevraagd of je ‘m zelf gebouwd hebt.
@motoragent: mag ik hieruit concluderen dat u in het bezit bent van een Donkervoort (behalve dat schaalmodelletje dan)?
@Vincegail: Helaas (nog) niet, maar ik mag met enige regelmaat een toertocht meemaken vanaf de bijrijdersstoel.

*zucht* ooit…ik moet nog even doorsparen ;)
@motoragent: Meerijden is ook al niet slecht!
@Vincegail:
Zeker niet!
Enmotoragent heb je het schaalmodel zelf gebouwd? :)
@StijnB: Nee, op de Donkervoort website kun je een gelimiteerde versie van een schaalmodel kopen (350 stuks)

Ben wel bezig met een handgemaakt schaalmodel van de D8 GT, maar dat is een ander verhaal.
@motoragent:
Toppie!
Veel plezier ermee!
@motoragent: kom op, een S8a koop je al voor rond de 25 mille (dacht ik). Prachtige auto met Scorpioblok (gemakkelijk 180pk uit te halen, heb gereden met 140pk, al zeer fraai) en onafhankelijke Sierra achterwielophanging. Aluminium plaatwerk is wel zeer kwetsbaar. En het eeuwige dilemma is aan de voorkant cycle wings of grote spatborden. Met de cycle wings spuit je de hele zijkant van de auto vol modder, met de grote spatborden wordt de positieve lift boven de 140km/u te groot en ben je je stuurgevoel kwijt.
Volgens de site van Donkervoort zelf heeft de Performance 475 Nm koppel en geen 450 (of 380 zoals je evt. ook zou kunnen lezen):
http://www.donkervoort.com/nl/donkervoort-cars/models/donkervoort-d8-gto/
Geef mij inderdaad maar een lekkere AMG , maarja ik hou van AMG :)
Ha, de brake balance knop en kill switch zijn nu in het dashboard gemonteerd, is beter geplaatst dan bij oudere Donkervoort modellen, waar het onder het dashboard gemonteerd was.
Kijk meneer Muller, zo moet dat. Geen luchtkastelen presenteren op Pebble Beach, maar gewoon auto’s bouwen.
ff azijnpissen: D8 GTO Standard, dat klinkt toch niet?

Je hebt dan een ontzettende fun-auto die 99,99% van de medeweggebruikers tot stront rijdt (alles behalve de eigenaren van een Performance), maar je hebt dan toch een “standard” auto. Ik heb een hekel aan gladde marketingpraatjes, maar dit vind ik toch een klein missertje…
@escort77: maar je stelt je bij de Touring wel een stationcar-uitvoering voor?
380 pk? In zo’n licht apparaat? Wow!
Deze komt op mijn verlanglijstje.
@rikus: voor kerstmis ?
@r32turbo: Haha op mijn lijstje voor Kerstmis staat een R32 ;). De Donkervoort is voor volgend jaar.
Wel leuk maar te prijzig IMO. Ja tuurlijk je hebt meer fun dan in een AMG, maar aan de andere kant zijn er nog tig andere aanbieders van Lotus 7 replicas waar je 99% van de fun mee kan hebben voor een fractie van de prijs.

Tegenwoordig kost zelfs een D8 met dat niet zo heel geweldige 1.8 turbo blokje uit de Golf IV GTI iets van 85K…tsja dan zullen de Donkervoortjes er goed van kunnen leven (als ze er een paar verkopen tenminste).
@jaapiyo: Te duur? Dit ding valt in de categorie Mclaren MP4/Ferrari 458 qua prestaties, en die zijn nog eens een ton duurder!

Dit kun je niet meer vergelijken met een simpele Caterham of Westfield, qua oervorm wel, maar Donkervoort staat op totaal ander niveau. Dat is hetzelfde als een Alfa 4C vergelijken met een Lamborghini Aventador, beide achterwielaangedreven met middenmotor en carbon fiber monocoque, maar daar houd het vergelijk wel mee op…
Niet de mooiste Donkervoort, maar wat blijft het toch heerlijk zo’n lage sigaar te zien staan. Top dat er nog mensen uit emotie 1,5 ton kunnen neerleggen. Maar persoonlijk blijf ik liefhebber van de D8 en D10. Allemaal toch wat slanker en ronder.
@motoragent een Aventador achterwiel aangedreven? Staat niet voor niets lp700-4 op lijkt me..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).