
Oud vind ik de Porsche 997 Carrera er absoluut nog niet uit zien. Het beeld van een Porsche 911 is inmiddels ook wel heel vertrouwd en bijna vaste prik in het straatbeeld. Toch kennen we de 997 nu al 7 jaar. Lang genoeg blijkbaar want de opvolger rijdt inmiddels nagenoeg ongecamoufleerd over de autobahn.
Als het goed is hebben we hier te maken met een toekomstige Porsche 991 Carrera 2 cabrio. Het tamste cabriootje in de 911 line-up. Anders dan de stickers ons willen laten vermoeden zitten er geen turbo-gaten in. De flank is vrij vlak en de voor- en achterspatborden liggen grofweg in 1 lijn. Spatborden staan wel breder uit dan op de 997. Voor lijkt de auto zelfs de breedte te krijgen van de GT3 RS en GT2 RS. Zonder plastic verbreders maar het blik is verder uitgeklopt.
Hoewel de Porsche-vormen heel herkenbaar blijven toch een groot aantal kleine wijzigingen. Kleine ronde mistlampjes, een subtiele rand langs beide zijden van de ‘voorklep’, dichter bij elkaar geplaatste achterlichten, deels gelijkend aan wat er op de Panamera zit. Achterop zit een subtiele spoiler, vlak boven de achterlichten.
De stap naar de Porsche 991 lijkt een stuk groter dan dat tussen de 996 en 997 het geval was. Natuurlijk blijft het stoffen cabriodakje en de motor achterin. Lengte lijkt ook onveranderd maar breedte neemt iets toe. De grote vraag is natuurlijk hoe veel hybrides Porsche gaat maken. Dat en meer horen we mogelijk al dit jaar op de IAA in Frankfurt (september). Bekijk de foto’s op autojunk.nl.
Met dank aan kd-producties voor de spy-spot!
Waarom doet Porsche toch steeds zo moeilijk met al die camouflage, het is gewoon elke keer weer dezelfde auto met bijna dezelfde technieken?
@Audiboy: Net zoals bij Audi?
@Audiboy: Goh, wat een originele reactie onder een Porsche bericht. Zelf verzonnen?
Ga eens rijden met een 996 en een 997, en beleef zelf eens of ze daadwerkelijk “dezelfde technieken” hebben.
@Audiboy: je bedoelt camouflage zoals elk merk gebruikt bij nieuwe, nog niet gelanceerde, modellen?
* hapt naar lucht en vecht verbeten om niet direkt te schaterlachen *
OT: mooi hoor !
Ben benieuwd. Is dit al een special edition of is het daar wat te vroeg voor.
@E34M5Touring: je ziet toch zo dat het hier om een BLACKEDITION gaat ;) :P
Nicee!
Mooi, maar zelf zou ik toch eerder de Einzer kopen die ervoor rijdt.
@alcantara: Doe dan de 1m coupe dat is al beter dan en komt prijstechnisch iets meer in de buurt
@ErikkNL: Ik geef aan wat ik liever zou kopen, een 1M of 991 is leuker maar valt buiten mijn budget en vind ik niet echt gepast als daily ride, 120i 3-deurs of coupé ben ik al tevreden mee, wie het kleine niet eert…
Zo te zien is de grill aan de voorkant ook een stuk groter geworden. Mooi, want dat deel was naar mijn mening het minst mooie stuk van de 997. Kan wel eens een hele mooie auto gaan worden dit!
De grootste verandering zal vast in het interieur doorgevoerd gaan worden. Hopelijk net zo mooi als in de Panamera en de nieuwste Cayenne. :D De middenconsole zal wel minder prominent en wat lager tussen de stoelen lopen voor de ergonomie van de manuele transmissies.
De 911 is gewoon een platgeslagen kever en is in die 50 jaar(?) totaal niet veranderd en zal dit ook niet doen, wat Ferrari doet met de 430 en 450 zal Porsche nooit flikken.
@The360box: Waarom zou je van een goed concept afstappen? De 430 was rommel en de 450 is nog steeds rommel, ze krijgen het gewoon niet voor elkaar om een goede auto te bouwen bij ferrari
@The360box: Klopt, als ik de eerste 911 naast de 997 hou zie ik geen enkel verschil. En ze zijn ook helemaal niet sneller geworden enzo.. Dude je opmerking slaat op niks
@pexiges: Daar teren ze op, van de old school 911, maar ooit is dat foefje op en is het tijd voor vernieuwing.
@ bram89, wat ik er mee bedoel te zeggen is dat de 430 niet op de 450 lijkt. Wat de 360en 430 enigzins nog deden maar en bij de 911 helemaal.
Ik denk wel dat het een Carrera S is, gezien de remklauwen rood zijn en hij vier uitlaten heeft.
wel jammer dat jullie kend van de fto hebben geknipt :P maarja toch bedank dat jullie de foto`s gebruiken ..
@KD-Producties: Je kunt beter ingelijfd worden in Autoblog.nl corporatie gezien de primeurs van je. ;)
@AutomotiveDesigner: ja dankje dat hopen wij dus ook ooit te berijken !
@KD-Producties: Leer eerst maar es hoe je “bereiken” spelt… tot die tijd geef ik je weinig kans…
@AlwinH: Ik vind het niet gepast dat je zo onaangenaam over mensen praat ik heb dyslexie dat betekent dat je niet goed kan spellen en niet kan onthouden welke spelling regels moet toepassen, maar dat zou u we moeten weten als liefhebber van de Nederlandse speling . ik doe erg Mn best om correct te spellen . en ik hoef eigenlijk totaal niet te horen van u of ik iets kan bereiken , want ik blijf toch wel dromen naar mijn doel . want volgens mij heeft u dat ook altijd gedaan dus belemmer dat ook de andere niet die nog dromen . voorde rest even goeie vrienden of niet .
En dit bericht hoef je niet meer na tekijken want dat heb ik al voor je gedaan . goed he .
@KD-Producties: Pak ze aan die kommaneukers!
@Pallas: haha :) .
Doet me denken aan de 993
Waarom piepen mensen altijd dat een 911 een platgeslagen Kever is. Een Kever is een ontwerp van Porsche. En als ik een 930 vergelijk met een 997 dan ben je wel een gompie als je het verschil niet ziet.
Corvette doet toch ook al jaren hetzelfde? Die stapt ook niet van het concept af en heeft ook nog steeds bladveren achter. De Corvette is het langst geproduceerde sportwagen. En nog is de Corvette helemaal geweldig.
Maar goed, als Audi kopieert en plakt dan is het helemaal geweldig en we hebben een nieuwe auto en dat moet het wereldnieuws zijn, bij Porsche is het gelijk fout.
Audi rijders zijn jaloerse rijders die geen Porsche kunnen betalen.
@rufctr01: de 356 was echt een platgeslagen kever, dat koosnaampje is gek genoeg overgegaan naar de 911.
Porsche had net zo goed van de Nederlandse staat kunnen zijn. Alles wat ze hebben blijven uit melken
@mightymike: triest. maar licht ff toe…
Grappig dat Land Rover er met de Defender en de Range Rover wel mee weg komt maar dat we een beetje op Porsche uitgekeken raken. Misschien toch teveel modelletjes, teveel marketing ipv puurheid, een uitgemolken concept. En teveel bejaarden die erin rijden.
@zdev: De verkoopcijfers zeggen anders
@pexiges: dat is het juist, je ziet ze teveel…
@zdev: je ziet ze te veel omdat ze blijkbaar voor veel mensen de beste deal zijn. als je kijkt zijn het vaak mensen die ook wel een aston martin of iets anders zouden kunnen betalen maar ze gaan toch voor de 911…
@zdev: Ik kan je reactie goed begrijpen, als je die grote hoeveelheid artikelen op autoblog en andere media bekijkt. Feit is wel dat Porsche in het straatbeeld nog steeds niet zo veel voorkomt en dat mensen er dus ook niet op uitgekeken geraken. Als je effectief een Porsche zou kopen is dan wel weer leuk dat je een of andere “special edition” hebt die dan weer net wat beter is als de Porsche van iemand anders.
Blijf het toch een rare stap vinden: van 996 naar 997 en vervolgens naar 991. Of is dat ergens al uitgelegd waarom ze met de 991 doorgaan?
@Maurice16: volgens mij is de code 998 al eens eerder gebruikt geweest voor de ene 928 opvolger die nooit gekomen is.
Achterlichten zijn deels afgeplakt…volgens mij zijn ze wel ‘volle breedte’
@p993: als dat zo is dan is dat een “opvolger” voor de 993
@p993: achterlichten zijn gecamoufleerd, echte achterlichten zitten onder die sticker
Ik heb een week of 3 geleden een bijna ongecamoufleerd exemplaar in Stuttgart gezien en de “billen” zijn echt een stuk breder (een clay-modelleur vertelde me 4.5 cm breder) waardoor de wagen er een stuk krachtiger en sportieve uitziet dan de huidige 997…
@huge: hulde. dat zal de 911 erg goed staan. vind ik al mooi bij de huidige carrera 4s.
Ook van deze nieuwe generatie 911 zullen er vast weer 10.000 versies verkrijgbaar zijn, Porsche kennende.
tjonge tjonge wat een kenners allemaal.
Als je de achterkant ziet valt 1 ding toch meteen op. Totaal andere spoiler. Om over de rest maar te zwijgen. Interieur zal idd grootste wijziging ondergaan
Lekker dromen over jullie dinkytoys. Laat het rijden en oordelen van de diverse porsches maar over aan de echte liefhebbers.
Ben benieuwd als Porsche liefhebber :)
wat een afgunst weer op dit topic. Ik heb het genoegen gehad mijn droom waar te maken (jaren geleden) en ik kan je vertellen dat iedere minuut in een Porsche 911 genieten is. En wat nog prettiger is; het gaat niet kapot. Ik waardeer de modellen uit Italie voor wat ze zijn; rijdende kunstwerken. Maar wel voorzichtig mee omgaan, anders gaat het stuk.
Porsche 991: Thumbs up!