
In de jaren ’50 en ’60 lag er meer dan nu de nadruk op de variatie in ontwerphuizen, want veel merken lieten hun koetsen bij verscheidene bedrijven ontwerpen en bouwen. Maserati besteedde dit graag uit aan Zagato, Pininfarina, Vignale, en, zoals in dit geval, Touring.
Ook vroeger leken auto’s wel eens een beetje op elkaar. Modellen delen design-DNA, maar niet alleen binnen een merk. Ook tussen merken kan er van alles op elkaar lijken, meestal omdat het van dezelfde ontwerper komt. Touring ontwierp de 3500 GT van 1957, maar onthield de lijnen om later te gebruiken voor de 5000 GT (waar veel andere ontwerphuizen aich overigens ook over bogen), en de Lancia Flaminia GT uit 1963. De vormen zijn simpel doch oogstrelend; van voor tot achter kaarsrecht met halverwege ruimte voor inzittenden. Dat de auto in een hoger segment zat dan de verwante Lancia werd duidelijk uit de prijs, die met f. 46.000 in 1957 bijna het dubbele was. Dit zegt overigens meer over Lancia dan over Maserati, want het is lang geleden dat Lancia een model bouwde van die prijsklasse. De cabriolet werd opvallend genoeg otworpen door Vignale, die later dan ook de opvolger van de 3500 GT, de Sebring, ontwierp. Ondanks het productieaantal van 1.978 is de auto vrijwel nooit in het wild te zien.
Een pareltje, vooral in wit. Geweldig ding.
Hangbuikzwijntje!
Geweldig mooi! Jammer, dat moderne auto’s zo weinig balans in het ontwerp hebben.
@mout: Hoe mooi eenvoud kan zijn wordt tegenwoordig vaak vergeten inderdaad. Wat een schoonheid!
@mout:
Klopt, tegenwoordig draait het precies allemaal om drukke lijntjes die over het totaal ontwerp lopen. Om de eigenlijk vrij onelegante vormen te verbergen.
De mooiste kleur hierop is bordeaux, ik zie er zo af en toe enkel in september (vreemde eigenaar?) eentje rijden met ik denk oude italiaanse platen erop.
Prachtige auto! Zo zie je ze tegenwoordig niet vaak meer.
Nice !!
Een van mijn favoriete klassiekers in Test Drive Unlimited geweest.
Vindt dit wit niet echt mooi, lijkt zo goedkoop. Zou deze wagen heel graag eens in het echt willen zien.
Aardig bakkie, maar niet moeders mooiste.Veuls te lange overhang aan de achterkant.
Klassieke schoonheid.
Wat een schoonheid!
Prachtig, maar in een ander kleurtje ziet ie er nog zoveel mooier uit!!!
wat een prachtige wagen
Er is ook zon look-alike lancia, mijn voorkeur gaat toch uit naar dit italiaanse erfstuk
Geweldige eenvoud en stijl in ontwerpen uit die tijd en dit is een uitstekend voorbeeld daarvan maar mijn God wat een rampzalige kleur!
Licht blauw metallic of bordeaux rood of zilvergrijs metallic dat past op zo’n auto, wit verpest de lichtval die in dit soort auto’s de ware schoonheid naar boven laat komen. En 1 van de foto’s is te laag genomen waardoor je idd zoals iemand opmerkte een beetje een hangbuik effect krijgt. Een foutje zoals appeltje ze zelden met maakt.
Heb dit model 2 jaar geleden wel in Italie gezien, waar er zich een rood exemplaar bevind in de Colleczion Umberto Panini.
Al een aantal jaar zeer gewild bij gefortuneerde rijders/verzamelaars. Rijd en stuurt zeer goed, betrouwbaar, mooi(persoonlijk) en een zeer indrukwekkende merk historie.
echte klasse, die auto: een neus en een kont en elegant. Vooral dit laatste mankeert bij recente autos. Jammer
P*rn on wheels! <3
Mooie klassiekers. Ik heb een keer een 3500 GTI Sebring Serie 1 gespot!