
Hoewel de Zonda er niet echt gedateerd uitziet begon het toch allemaal al in 1999 met de C12, die geen sterk verschillend uiterlijk heeft. Mercedes werd aangesproken voor een geschikte V12, die toen een niet bijzonder indrukwekkende vermogen van 394 pk leverde. Er werden er maar erg weinig gebouwd; de latere Zonda S gaf het merk iets meer bekendheid. Echt groot was de productie natuurlijk nog steeds niet, maar het relatieve succes gaf ruimte voor een dakloze versie.
De V12 die nu vlak voor de achteras ligt werd ontleend aan de SL 73 AMG, de zwanenzang van de R129 SL uit de jaren ’90 en vroege 21e eeuw. Daar leverde het blok al een enorme 518 pk, in de Zonda was dit zelfs 555. Dat is nog niet alles, want net als de Spyker van gisteren is de Zonda óók een enorm designstatement. Kijk naar binnen en wees onder de indruk van het afwerkingsniveau, het ontwerp, en de gebruikte materialen. Of je er echt van houdt is natuurlijk altijd de vraag, maar het valt zeker op dat deze auto niet in de eerste plaats is gemaakt om records van andere modellen te verpulveren. Overigens doet de latere Zonda F dat wel degelijk, want op de Nordschleiffe laat hij zelfs de Carrera GT – ontwikkeld door een merk met decennia aan ervaring – een stuk achter zich, nota werden de rondetijden door één en hetzelfde tijdschrift gemeten. Het zijn zeldzame auto’s, maar wie regelmatig zoekt maakt best een goede kans er een te vinden in Monaco, Londen of Marbella.











![Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]](https://www.autoblog.nl/files/2021/10/pagani-zonda-c12-crash-432x240.jpg)
Bekende in monaco maar daarom niet minder lekker.
Prachtige kleur. Love the Zonda!
Lekker ook als combo spot met die Alfa en Aston erbij, maakt het helemaal perfect!
Zet deze drie maar ongewijzigd in mijn garage! Prachtige wagens, perfecte kleur!
Rood-wit-blauw, nice.
Het enige (maar minimaal) gedateerde aan die C12S zijn die achterlichtjes imho.
En het interieur, de knoppen.
@kaasboerin: wat is er gedateerd aan? Duizenden vrachtwagen opleggers hebben nog steeds zulke achterlichten ;)
De meeste tuners maken nog fraaiere interieurs.
Een van de mooiste Pagani’s! Het design is bijna tijdloos, en de schoonheid spat er van af vind ik :)
De andere Zonda’s… zijn anders.
Dat interieur is inderdaad ‘apart’ te noemen. Grootste minpunt vind ik wel de radio. Zoek de verschillen!
http://img651.imageshack.us/img651/7104/mg3435m.jpg
http://img805.imageshack.us/img805/6569/screenshot20120406at203.png
@Vincegail: kan er iemand mij uitleggen hoe je plaatjes moet embedden?
@Vincegail: Ik zou dat ook willen weten. Al heb ik begrepen dat AB niet zo happig is om dat uit te leggen?
@lemans96:
Dan zonder de spaties uiteraard. Is wel te vinden als je zoekt op HTML-code.
@Vinny_93: Bedankt voor het embedden van de plaatjes, maar je uitleg is weggevallen?
@Vinny_93: img src = link tussen quotes width = getal tussen quotes
dit geheel tussen brackets ()
@Vinny_93:
@Vincegail: Dat is helemaal niet de radio, dat is de climate control bedieningspaneel ;)
Staat zelfs in je afbeelding…
Ik vind het stuur nogal goedkoop ogen eigenlijk! Net alsof je het zo uit de autostyle catalogus kan bestellen…
@notsobig: Je hebt helemaal gelijk. Is de verwarmingscontole unit. Maar ik kan niet editen.
En dat stuur is een Nardi Kallista, en is alles behalve goedkoop!
http://www.nardi-personal.com/page.php?sid=undefined&pageid=LIV0300C
@Vincegail: Ik zei dan ook niet dat die goedkoop is, maar dat die goedkoop oogt ;)
Ik kom regelmatig in Monaco (zeker wel een keer of 6 per jaar) vanwege familie, maar heb helaas nog nooit een Pagani mogen zien…binnenkort maar eens naar London dan ;)
2 Italianen en 1 Engelsman maakt Nederland!
Er zijn niet veel C12S’en die ‘nog maar’ 394pk hebben. Nagenoeg alle eigenaren zijn wel voor diverse motor’upgrades’ naar Italië geweest.
Het is leuk om zodoende Harry Metcalfe van EVO Magazine te volgen in zijn blad, want hij is de trotse eigenaar van(o.a.) een C12S. Daar is ook al behoorlijk veel aan ‘opgewaardeert’.
@lemans96:
Harry heeft z’n Zonda verpatst aan iemand uit Hong Kong. Auto blijft wel in de UK staan. Heeft meneer wat om mee te spelen als ie op zakenreis is.
Er is één originele C12S in zwitserland, een gele. Eigendom van een zakenvrouw. Horacio probeert al jaren die auto terug te kopen, maar madam weigert. En ze heeft gelijk.
@lemans96: Zie ook EVO nr. 170, pagina 98.
Heerlijke wagen, maar doe mij die 8C maar.
Mooiste auto’s die er zijn zonda’s. :)
@darkpluisje: voor mij een soort Brit Dekker , maar mooi , nee toch . Kijk nog eens goed .
@tweede_woning: nee vind ze echt geweldig.. Het oog voor detail en design waarmee die worden gemaakt.. Hij is echt zo belachelijk en gek als een supercar moet zijn imho. Oke het is geen elegantie zoals een aston maar toch… Als ik 1 auto mocht kiezen
Buiten de Zonda F wordt het niet veel mooier dan dit.
Ik heb 1 keer een Zonda mogen spotten in Monaco voor het Casino. Stonden SLR’s, Dropheads en weet ik allemaal wat maar de Zonda kreeg alle aandacht. Wat een prachtige auto. Interieur vind ik ongelofelijk spectaculair.
Sl 73?
OT: blijft een geweldige auto om te zien. Geluid mag er ook zeker zijn
@ewoudhoed:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SL73.JPG
Geproduceerd van 1995 tot 2001 of zoiets.
@ewoudhoed: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/SL73.JPG
had er ook nog nooit van gehoord :)
@ewoudhoed: Ja, die had een 7.3 liter V12, die ook in de Zonda te vinden was. De standaard V12 is “slechts” 6 liter.
http://www.youtube.com/watch?v=D2YGQTI_T7M
Verdomme AB. jullie codes werken wel lekker. Laatste poging:
Ja, de C12S is mooi. Maar de 8C overtreft het. De 8C is zelfs in een simpele witte kleur een ongelofelijke beauty!
Meneer op de bijrijdersstoel. Stuurt u een kaartje als u boven bent.
Dank u.
Heerlijk maar de Cinque blijft wel het allermooiste tot nu toe.
Hallo…dit is ontwikkeld eind jaren 90…wat had je verwacht…full 10″ touch screen mer ipod connectie die nog niet bestond…