• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Peugeot 404 Sedan

Auteur: appeltje, gepost 10 mei 2013 om 13:30 – 20 Reacties

Afbeelding Gespot: Peugeot 404 SedanAfbeelding Gespot: Peugeot 404 SedanAfbeelding Gespot: Peugeot 404 SedanAfbeelding Gespot: Peugeot 404 SedanAfbeelding Gespot: Peugeot 404 SedanAfbeelding Gespot: Peugeot 404 Sedan

Peugeot 404 Sedan
Niet exclusief, maar toch leuk!

Of een auto op zichzelf snel, zeldzaam, of luxe is maakt me soms maar weinig uit. Een Peugeot 404 is mooi vormgegeven en staat in dit geval op een erg leuke plek.

Wat heeft een Peugeot 404 te maken met wodaspoda, doorgaans gevuld met exclusieve en zeldzame auto’s? Samen met de Citroën DS en de Volvo 121 (Amazon) is dit in Nederland nog steeds één van de meest populaire auto’s uit de jaren ’60 onder mensen met passie voor klassieke auto’s, en dat maakt dat dit toch een plek krijgt tussen alle zwaar gemotoriseerde apparaten. De sierlijke vormen van de auto maken het een genot om er foto’s van te maken, de mooie omgeving van de Nieuwe Haven in het beeldschone centrum van Dordrecht maken het ook de moeite waard. De Peugeot 404 was er in basis als sedan, maar werd later ook geleverd als stationcar, pick-up, coupé en cabriolet. De laatste twee bleven het meest zeldzaam door de hoge prijs, maar zijn nog steeds vindbaar. Er was keuze uit een 1,5 liter en 1,6 liter benzinemotor, en een 1,9 liter dieselmotor, wat voor die tijd nog vrij bijzonder was in een personenauto. Tot dat in Europa de productie stopte in 1975 veranderde er elk jaar iets, of werd er een optie toegevoegd. In Argentinië werd de productie pas in 1980 gestopt, in Kenia kon je zelfs nog tot 1991 een 404 kopen.

Ook interessant!

  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Gespot, Peugeot

Vorig bericht: « Dronken Cayenne-hufter valt ten prooi aan Chinese menigte
Volgend bericht: Gametip: Vandaag gratis Carmageddon op Android »

Lees Interacties

Reacties

  1. daniel23ccx zegt

    10 mei 2013 om 14:05

    Mijn oom heeft er geloof ik ook een.

    Login om te reageren
  2. EJS zegt

    10 mei 2013 om 14:12

    Ik moet zeggen dat de foto’s hier bij lange na geen recht doen aan de auto.. Wat een schoonheid!

    Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    10 mei 2013 om 14:17

    Mijn vader had er een in de zestiger jaren, heerlijk comfortabele en stille auto in vergelijking met die lamme kevers.
    Heb als student nog gedacht 404 coupe te kopen, erg mooi maar ja als student had ik te weinig geld voor zo’n exoot dus “maar” een Alfasud 1.5.

    Login om te reageren
  4. rotarypowah zegt

    10 mei 2013 om 14:17

    Er rijden hier in de buurt minstens drie rond, waarvan een als station. Leuk plekje waar je ‘m gespot hebt trouwens!

    Login om te reageren
  5. ramonboon zegt

    10 mei 2013 om 14:18

    Super leuke spot en mooie foto’s!

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    10 mei 2013 om 14:36

    Waar is die tijd dat dit een normale auto in het verkeer was? Mooi ding ja.

    Login om te reageren
  7. leandro zegt

    10 mei 2013 om 15:00

    Ik zie dit minder dan een Porsche panemera….

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    10 mei 2013 om 15:12

    De 404 (je zegt vier-nul-vier) is de doorbraak geweest voor Peugeot, dank zij de 404 is Peugeot van een middelgrote fabrikant groot geworden.
    Duurder dan de Opel Rekord of FOrd Taunus, maar weer goedkoper dan Citroën’s ID/DS series, wist Peugeot door traditioneel gebruik te maken van achterwielaandrijving de grote Citroëns te verslaan, simpelweg door een beter, duurzamer en betrouwbaarder product neer te zetten .
    Dit vertaalde zich naar drie overwinningen in de East African Safari Rally, absoluut de zwaarste beproeving ter wereld waar Peugeot’s 404 Injection (met Kügelfischer injectie) de grote heerser was in de zestiger jaren.
    Vooral de idioot lange veerwegen van de 404 – de Mc Pherson voorvering gaat gewoon een halve meter!!!! op en neer en het feit dat de cardanas opgesloten zit in een buis maakte de 404 populair in Afrika, Zuid Amerika en zelfs tot in Australië toe.

    Zelfs anno 2013 is het nog gewoon een fijne wagen om dagelijks mee te rijden, de 1600 cc viercilinder (die gekanteld ligt onder de motorkap) de wegligging en de remmen voldoen aan de eisen die het hedendaagse verkeer aan auto’s stelt.

    Benzine verbruik is alleszinds redelijk rond de 1:10 / 1:12 en onderdelen zijn deels nog steeds gewoon bij de Peugeot dealer te bestellen.
    Met 1.8 miljoen gebouwde exemplaren en een onmiskenbaar Pininfarina design blijft het een no-nonsense en down to earth klassieker die ikzelf vele malen prefereer boven zijn tijdsgenoot de Volvo Amazon series.
    Simpelweg omdat de Peugeot’s smeuïger rijden

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    10 mei 2013 om 15:26

    En? Liep Columbo er ook nog ergens?

    Login om te reageren
    • skid zegt

      11 mei 2013 om 08:01

      @E34M5Touring: Waarschijnlijk niet, want die reed met een 403 Cabriolet.

      Login om te reageren
  10. Arnoud zegt

    10 mei 2013 om 15:37

    De 404 is niet alleen mooi maar ook een pionier geweest.

    http://www.youtube.com/watch?v=64n8WEnNYNg

    http://www.autoconcept-reviews.com/cars_reviews/peugeot/Peugeot-404-diesel-record-1965/cars_reviews-Peugeot-404-diesel-record-1965.html

    Login om te reageren
  11. toeter11 zegt

    10 mei 2013 om 15:37

    Mijn opa had er 1 een 404 familiale, geweldig grote auto met een derde zitrij. Alleen roesten kon die geweldig, en de kwaliteit was niet goed.

    Login om te reageren
  12. mk1racer zegt

    10 mei 2013 om 16:28

    Heb er vorig jaar nog eentje gespot. Was een pick-up uitvoering met gele verstralers.

    Staat ook op autojunk: http://www.autojunk.nl/2013/05/peugeot-404-pickup

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    10 mei 2013 om 18:25

    Heb in de meivakantie er nog 1 gespot. Een gewone 404 sedan. Maar heel leuk om te zien. Zal hem zo uppen!

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      10 mei 2013 om 21:49

      @toyotafortuner: Kijk eens. Geupt en wel: http://www.autojunk.nl/2013/05/peugeot-404-3

      Login om te reageren
  14. driftkicker zegt

    10 mei 2013 om 20:54

    Mooie klassieker. Ga eens in Tunesië kijken. Daar rijdt er één, en daar nog één, en weer één. En na 10 minuten kijk je niet meer want er rijdt niks anders.

    Login om te reageren
  15. Jester zegt

    10 mei 2013 om 22:21

    En gewoon nog met een slingertje te starten…. heerlijk analoog!

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      11 mei 2013 om 00:16

      @Jester: start motor is ook analoog hoor .

      Login om te reageren
  16. volvo-s60-adept zegt

    10 mei 2013 om 22:30

    En weer Dordt! Na de Audi die vlak bij deze koets in de buurt staat :D

    Login om te reageren
  17. joep3000 zegt

    10 mei 2013 om 22:58

    Dit was vroeger de 404 van mijn moeder. Hij was helemaal origineel met een originele motor die beter liep dan de gereviseerde motor in de 404 cabriolet die van mijn vader was. De bruine kleur stond hem erg chique, vond ik altijd. Hij werd dagelijks gebruikt en mijn broertje en ik werden er altijd mee naar zwemles gebracht. Leuk om hem weer te zien. We hebben misschien nog wel een chromen koplampkap liggen! :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North