Gespot: wat je in 1 week kunt spotten!

Auteur: , 47 Reacties

Hoe is spotten in de praktijk? Bij wodaspoda is meestal een compilatie te zien van auto’s die iets met elkaar te maken hebben, maar wel over meerdere weken of zelfs maanden verspreid zijn gespot. Wat je in precies één week zou kunnen spotten door bijvoorbeeld elke dag één a twee uur vrije tijd in te vullen blijkt er niet meteen uit. Dit is een overzicht van wat er Twee weken geleden te zien was in Amsterdam, en dan tel ik niet mee wat er standaard al staat.

Dodge Charger - Foto: Jim Appelmelk

BMW 1 Series M Coupe (E82)

Auto’s groeien stiekem door de jaren heen. De huidige 3-serie is bijvoorbeeld maar een paar centimeter korter dan de 5-serie uit het begin van de jaren ’90. De laatste M3 is ongetwijfeld een leuke gooi-en-smijtauto, maar er blijft behoefte aan een iets kleinere asfaltvreter. De 1 serie M is overigens nog steeds een paar centimeter langer dan de eerste M3, namelijk 4,37 meter. Met 340 pk is hij indrukwekkend krachtig, zelfs als je de totale massa van anderhalve ton meerekent, dus hij heeft zich bewezen als bommetje. Dat hij de M3 CSL daadwerkelijk zo goed op de hielen kan zitten als dit filmpje suggereert is in twijfel te trekken, want het verschil van 25 seconde op de Nordschleiffe is wel erg groot, maar een M5 E60, die al bijna 170 pk méér onder de kap heeft, lukt makkelijk. De productie van de 1M Coupé werd oorspronkelijk gelimiteerd op 2.700 exemplaren, maar wegens het enorme succes werd in juni jongstleden de productie na 6.331 exemplaren stilgelegd. Helaas zijn er wel veel met zwarte lak geleverd, want mooi oranje is niet lelijk. Groen en geel evenmin.

BMW 1 Series M Coupe (E82) - Foto: Jim Appelmelk
BMW 1 Series M Coupe (E82) - Foto: Jim Appelmelk
BMW 1 Series M Coupe (E82) - Foto: Jim Appelmelk
BMW 1 Series M Coupe (E82) - Foto: Jim Appelmelk
BMW 1 Series M Coupe (E82) - Foto: Jim Appelmelk

Daf 33

Tegenover de tweede 1M van hierboven stond iets geheel anders geparkeerd. Geen zescilinder. Geen breed rubber. Geen mega-schijfremmen. Geen snelle tijd op de Nordschleiffe. Wel een kleerhanger aan de rechtervoorstoel. Nu is de auto vrij zeldzaam ondanks het totale productieaantal van 106.534 exemplaren. De auto is zelfs uit Frankrijk gehaald, wat te zien is aan de gele koplampen en het vrij nieuwe kenteken uit 2006. Sinds 1987 krijgen ingevoerde klassiekers van vòòr 1973 een kenteken beginnend met DE, DH, DL, DM, DR, AE, AH, AL, AM, en inmiddels AR, gevolgd door vier cijfers. Hoewel de DAF 33 inmiddels in haast alle opzichten in is gehaald door de huidige auto’s, zou er niets tegen zijn om een 362 cm korte vierzitter van 660 kg te ontwikkelen. Met hoge aaibaarheidsfactor a.u.b..

Daf 33 - Foto: Jim Appelmelk
Daf 33 - Foto: Jim Appelmelk
Daf 33 - Foto: Jim Appelmelk

Dodge Charger SRT-8

Street and Racing Technology is de relatief jonge afdeling van Chrysler die zich sinds 2002 richt op de ontwikkeling van snelle Chryslers en Dodges. Destijds trapte de afdeling af met de Neon SRT-4, de snelste nieuwe auto voor minder dan $20.000. Voor Europa moest SRT toen nog doorbreken, want ik heb hier ooit één zo’n SRT gezien. De latere SRT’s zijn minder zeldzaam, maar blijven desondanks wel zeldzamer dan de veel duurdere Europese auto’s uit bijvoorbeeld Affalterbach en München. Dit geeft ook aan hoe elke “markt” haar powersedans invulling geeft. Japanse, Amerikaanse, en Duitse performance saloons vallen elk namelijk in een heel andere prijs- en uitrustingsklasse. Een Dodge Charger SRT-8 is een typische Amerikaanse beul. De atmosferische V8 van 6.1 liter levert 425 pk bij een typerend laag toerental van 6.200 min‑1. De auto kost in Amerika $45.000, hier in Nederland wordt dat al gauw een ton. Tel daarbij op dat Ben Collins niet de minste is om een auto te beoordelen, en je weet waar je ongeveer aan toe bent. Ik kan het alsnog waarderen dat mensen in buitenbeentjes als deze rondrijden, zeker in het mooie TorRed.

Dodge Charger SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk
Dodge Charger SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk
Dodge Charger SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk
Dodge Charger SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk
Dodge Charger SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk

Lancia Thema 8.32

Van sommige auto’s zou je haast vergeten dat ze bestaan. Ze zijn zeldzaam en onopvallend. Hoewel van de Lancia Thema 8.32 bijna vierduizend exemplaren zijn gemaakt, en er bovendien meer dan tachtig op Nederlands kenteken staan, kan ik vertellen dat ze moeilijk te vinden zijn. Daarmee is dit haast interessanter dan menig Lamborghini of Rolls-Royce. Het spannendste aan deze versie is het feit dat de motor uit de Ferrari 308 komt. Helaas is het vermogen door het gebruik van kleinere kleppen wel gedempt tot 215 pk, en bij versies met katalysator, zoals afgebeeld, zelfs tot 205 pk. Een lekkere driftbak is het helaas niet, en dat is een gemiste kans; het vermogen gaat allemaal naar de voorwielen. Er zijn enkele stations gebouwd, genaamd Thema 8.32 SW.

Lancia Thema 8.32 - Foto: Willempie
Lancia Thema 8.32 - Foto: Willempie
Lancia Thema 8.32 - Foto: Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto: Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto: Jim Appelmelk
Lancia Thema 8.32 - Foto: Willempie

Mercedes-Benz C63 AMG Coupé

De C-klasse AMG reeks heef een lange geschiedenis, die zelfs al bij de 190, de pre-C dus, begon. De eerste echte C was de W202, waarvan in 1995 een AMG versie, de C36 AMG, verscheen. Dat deze er niet als combi was had niets te maken met een soort bewuste exclusiviteit, maar puur en alleen met het feit dat de W202 pas vanaf 1996 leverbaar was als combi. Op die manier groeit een reeks over de jaren, en vanaf 2000 was er een hatchback die onder de naam “C Coupé” werd aangeboden. Deze was er weliswaar als AMG, maar uitsluitend met diesel, namelijk de C30 CDI AMG, en die sloeg nauwelijks aan. Er schijnen ook nog 6 C32 AMG Coupé’s rond te rijden. Het echte succes werd recent pas geboekt, want de C63 AMG wordt verkocht als warme broodjes. Mercedes-Benz is heel selectief met het introduceren van nieuwe motoren in haar modellen, want waar de E, G, en S klassen al uit zijn gerust met de nieuwe 5,5 liter V8 biturbo motor ligt voorin deze coupé nog steeds de beproefde 6,2 liter V8, die hier ongeveer 480 pk levert. Over een periode van 17 jaar is dit een toename van 200 pk voor de C AMG reeks.

Mercedes-Benz C63 AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 964 Carrera 4

Tot 1989 waren er al diverse generaties 911, maar het was pas vanaf dat moment dat de verschillende generaties óók nog een eigen nummer kregen. De auto was er weer in alle soorten en maten, waarvan de Carrera 2 Coupé en de Carrera 4 Coupé met elk méér dan 10.000 verkocht exemplaren de meest succesvolle waren. Hoewel deze met prijzen van respectievelijk f.211.700 en f.235.500 (coupé, 1993) veel duurder waren dan de 968 (f.163.600) bleven Porsche liefhebbers zweren bij een zescilinder boxermotor boven de achteras. De Turbo bleef echter wel een zeldzaamheid aangezien deze zonder overdrijven 50% méér kostte dan de Carrera 4 Coupé, en daarmee ook nog eens 10% duurder was dan de Ferrari 348. Een prijs van 15-30 mille voor een tweedehands exemplaar zit er wel in, en als je dat nog niet genoeg vindt kun je je verheugen op duur onderhoud, want het schijnt dat de 964 het duurste in onderhoud is van alle Porsches (afgezien van de uitersten).

Porsche 964 Carrera 4 - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 964 Carrera 4 - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 964 Carrera 4 - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Spirit A.W. Lymn Hearse

Deze rare vogel is al eerder voorbij gekomen op Autoblog, maar hij is zo bijzonder dat een herhaling de moeite waard is. De auto is inmiddels, in september 2009, voorzien van een vertrouwd Nederlands kenteken. Een liefhebber zou zich zorgen kunnen maken over de matige conditie van de auto, maar een feit blijft dat er wel regelmatig mee wordt gereden. Een foto van de zijkant maken blijft moeilijk, want dit is het meest interessante aanzicht; de enorme lengte, en voornamelijk de gigantische overhang achter wordt dan duidelijk. De wielbasis is onveranderd, maar als er in de lengterichting een volledig lichaam moet kunnen liggen is dat de enige oplossing. Een Touring Limousine opofferen is waarschijnlijk veel te duur. Stationcars op basis van Rolls-Royces zijn vaak voor uitvaartdoeleinden, enkelen zijn echter voor particulieren gemaakt, zoals de roze Silver Spirit Val d’Isere die wel eens in België te zien is.

Rolls-Royce Silver Spirit A.W. Lymn Hearse - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Spirit A.W. Lymn Hearse - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Spirit A.W. Lymn Hearse - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Spirit A.W. Lymn Hearse - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Spirit A.W. Lymn Hearse - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Seraph

Hoewel deze Rolls helaas niet meer voorzien is van de “oude” V8 blijft het wel één van mijn favoriete modellen. Eigenlijk is het voor de rest niets anders dan een Arnage, maar omdat er van de hele serie nog geen 1.700 gebouwd zijn waar de Arnage richting de 8.000 is gekomen is het iets specialer. De achtergrond van dit verschil zit in het feit dat Bentley en Rolls-Royce destijds al van verschillende concerns waren. BMW besloot al snel om de Phantom te gaan bouwen, wat er voor heeft gezorgd dat de Silver Seraph na vier jaar alweer uit productie werd genomen. Volkswagen daarentegen bouwde vanaf 2000 alweer de oude vertrouwde V8 voorin de Arnage, en bleef bovendien verschillende versies uitbrengen tot 2009 naast de productielijn van de minder dure Continental GT. Op basis van de Silver Seraph werden nog 170 “Last-of-lines”(Lol!) gebouwd, en ook nog 124 Park Wards, welke 25 centimeter verlengd zijn. Die is eveneens veel zeldzamer dan de Arnage-variant; ook Bentley is een auto om in gereden te worden.

Rolls-Royce Silver Seraph - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto: Jim Appelmelk

Voor foto’s 1, 2, en 6 van de Lancia Thema ben ik Willempie zeer dankbaar. Morgen is er nog een leuke spot te zien, namelijk iets dat hier in Nederland helaas maar weinig voorkomt!



47 reacties

Vette reeks weer. Nooit geweten dat die 8.32 FWD was. Neemt wel wat van de appeal weg voor mij. Die Charger is ook dik. Volgens mij rijdt ie in regio Amsterdam/Zaandam, tenminste daar rijd er ook een met dezelfde kleur. Die Silver Seraph is erg fraai. Al heb ik liever de Arnage T Red Label. Wat een bazenbak.
@E34M5Touring: Ha, dat stond er dus ook gewoon bij. Gemaakt in Amsterdam. @ik, goed bezig snelle.
@E34M5Touring: Ik werkte begin jaren 90 naast de Lancia importeur, daar stonden de 8.32’s zéér regelmatig met de motorkap omhoog…… alweer storing zoeken zei een van de monteurs dan, waren behoorlijk problematische auto’s.
@406_v6: Toch wel een tof concept. Ferrari V8 in je mainstream sedan. Het heeft wel wat vind ik. Jammer dat ze zo problematisch zijn. Je ziet ze soms staan voor een appel en een ei. Vandaar dus :)
Ga zo door, goed werk!
Mooie reeks.

En wat moet die verhuis-rolls een kolossale bak zijn zeg, niet normaal.
Mooi zeg wat je allemaal in 1 week kan vinden!
Ik wou dat ik dat ook kon, als ik bezig ben dan doe ik dat altijd buiten Amsterdam en niet over meer dan twee uur. Dat levert dan weer wat anders op. Toch is Appeltje wel een mooie inspiratiebron voor mij om te gaan spotten. Goed bezig, zoals altijd! Die Daf is heel leuk en die Hearse doet mij denken aan een extreem verlengde Volvo station uit de 80s.
Zo’n soortgelijke Lancia Thema 8.32 was toch de auto van de boeven uit Bassie en Adriaan?
@agera: was een ’77 er Mercury Grand Marquis:

http://www.imcdb.org/i315703.jpg
@mopar @alcantara: Dezew bedoelde ik moest het ff opzoeken.

http://www.imcdb.org/vehicle_316954-Lancia-Thema-834-1988.html
@agera: Naja….die Mercury vind ik toch cooler :P
@agera: Citroen BX bedoel je, had inderdaad bijna dezelfde kleur dus soortgelijk.
Die Charger blijft er toch erg gaaf uitzien, zeker voor een model dat al bijna 9 jaar meegaat. En wat die ex Stig ook mag vinden, 425pk is ruim voldoende voor een wagen zoals deze (lees: “oudere” techniek).
dit is nog niks! In Maastricht kun je ook echt knallen, zo spotte ik daar in het eerste weekend van februari een Audi S7 Sportback, Aston rapide, Slk55 AMG, bentley continental gtc, continental gtc v8 en een gewone continental en een continental supersports, panamera turbo s, mercedes cl63 amg, audi s8, jaguar xkr, bmw m550d touring, mercedes g55 amg, mercedes ml63 amg, mercedes c63 amg, porsche 997 turbo cabriolet mkI, jaguar xjr.
en dat op een weekend, en dan tel ik niet de standaard wagens mee ;)

leuke reeks trouwens
@wolfssjrd: de beker is voor jou vandaag! :)
@wolfssjrd:
Alles wat jij opnoemt, op de Bentley Continental Super Sports en de Porsche 997 Turbo Cabriolet na, is redelijk doorsnee spul.
Wat hierboven door Appeltje is afgebeeld zie je veel minder vaak. En dat vind ik toch wel erg knap.

@Jim:
Heb je een heel netwerk van vrienden die jou tippen als ze iets bijzonders hebben gezien of struin je de plekken af waarvan je weet dat er regelmatig mooie auto’s staan?
@Original_Arnoud: hij heeft het hier over een week, ik over twee dagen, anders wacht maar eens af wat de TEFAF 2013 brengt: 10 dagen nonstop spots knallen in Maastricht. Vorig jaar stonden hier 3x bentley mulsanne 2009 naast elkaar. en dat was nog een van de ‘mindere’
@Original_Arnoud: ik heb ook eens een weekend gehad dat ik gespot had: porsche 997 Speedster; BMW Lumma CLR X 650 M, Matzwarte Ferrari 458 met zwarte velgen en remmen en nog veel meer leuk spul ;)
@wolfssjrd: Zo kan ik het ook.. Mooie praatjes.. Foto’s? :)
@baap: kijk maar op mijn profiel of onder Maastricht ;)
Die 911 is niet zo maar een Carreraatje, gezien de ‘RUF’ badges…
@lemans96: Ja, want die kan je niet zo maar ergens bestellen ofzo….
@E34M5Touring: Kennelijk ben jij met dergelijke zielige acties bekend…
@lemans96: En weet jij dus precies waar deze te bestellen zijn? Link?
@lemans96: jij was toch zo’n expert, blijkbaar laat je uitmuntende smaak en kennis je in de steek. Misschien moet je even 1 van je concours juryleden raadplegen.
@E34M5Touring: Mijn kennis van auto’s is inderdaad enorm maar mijn kennis van het verkrijgen van nep-badges daarentegen weer niet. Ik had deze kennis eerder bij jou verwacht. Ik bedoel, hoeveel van die BMW-jojo’s zie je wel niet met nep ‘M’s’ op hun gewone leasediesel rijden… Dus, ik wacht nog steeds op een link van je. ;-)
@lemans96: Ja, wat jij allemaal op je leasediesel plakt moet je zelf weten kerel. Maar als jij denkt dat ik dat serieus ga opzoeken, zou ik voorzichtig omgaan met de term kennis.
@E34M5Touring: Lol, ik en een diesel rijden… XD
Uiteraard heb ik wel even gezocht of het zo makkelijk is om ‘RUF’ badges te kunnen kopen en dat blijkt niet zo te zijn. Dit geld overigens voor veel exclusieve merken. Pas als men kan aantonen ook daadwerkelijk in het bezit te zijn van een dergelijke exoot kan men de emblemen kopen om eventuele gestolen of beschadigden te vervangen. ;-)
@lemans96: Full of crap dus. Ik typ RUF badges for sale in m’n zoekmachine en heb binnen een seconde 4 sites (waaronder Ebay) waar ze voor rond de $100,- te koop zijn. Lulpraat, met je exoten. Oh en als dit een ‘val’ is om mij toch te laten zoeken, gefeliciteerd het is je gelukt. Helaas heb je jezelf en je ‘kennis’ voor lul gezet. Mojjjj
@lemans96: Het is dan ook geen RUF, dan staat ’t bij de RDW vermeld!
De laatste foto van de mercedes is gemaakt precies voor mijn deur haha. Mooie foto trouwens !
@zion88: Nais! Had ik ook maar zo’n wagen voor de deur staan.
@alcantara: moet je maar een keertje komen, staat ook nog een M5 vrijwel altijd
Erg leuke spots, waarom is mijn woonplaats zo saai als autospotter?
Die lancia… Hoe kun je bedenken een ferrari motor aan de voorwielen kopppelen.
Doe mij het hele rijtje maar behalve die twee witte.
Die Daf 33 is leuk en is mijn favoriet. In de stad is die prima, maar voor als je grotere stuk rijdt referee ik toch liever de Daf 55/66.
LOL ik spot in 1 dag meer in Brugge! Zo vreemd dat je in Amsterdam (waar ik nooit geweest ben) maar zo weinig supercars kan zien!
Lol een van die BMW 1Ms staat op de Amsteldijk in Amsterdam, fiets er elke dag langs :)
het gaat niet altijd om supercars he,ook auto’s als de lancia zijn heel bijzonder,een mooi stukje over autospotten,
@appeltje: mooi werk deze reeks. Keep them coming!!
En niet te veel aantrekken van al diegene die het beter kunnen (zeggen ze), eerst zien en dan geloven is het devies!
bijzondere wagens maar vind stiekem alleen de Merc en de 911 echt mooi.. sorry… :)
Zie vaak zo’n Thema staan bij Oostplein in de buurt in Rotterdam. Prachtbak.
Kameraad van me zou een weekje geleden een rode Belgische Lamborghini Miura gespot hebben, maar ik weet niet of ik hem moet geloven…Hij beweert dat hij zeker weet dat het een Miura was.
Die Thema is wat mij betreft juist cool omdat het hele concept nergens op slaat. Eigenlijk is het gewoon een vlotte maar niet supersnelle sedan, maar je hebt wel het heerlijke geluid van een Ferrari V8. FWD is jammer maar vergroot ook wel de heerlijke Italiaanse mafheid van het hele concept.
Wat een leuke reacties, bedankt! Het is maar een selectie van de interessantste dingen van een week.

@Original Arnoud
Jep, eigenlijk komt een heel groot deel van tips. Sommige auto’s staan op plaatsen waar ik anders nooit was gaan kijken, maar zijn alsnog leuk om te ontdekken.

Wat betreft de RUF, het staat niet altijd bij de RDW. Het zou heel goed kunnen dat deze 964 Carrera goed van RUF onderdelen voorzien is, aangezien het vaak méér onder de kap zit. Daarnaast ga je denk ik bij weinig mensen indruk maken door RUF op een “gewoon” elfje te plakken… RUF heeft vaak eigen chassisnummers, maar volgende week zal ik foto’s van een echte RUF laten zien die volgens chassisnummers etc. etc. een Porsche is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).